"Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av erik m »

Kvikkleire blir påvirket av flere forhold. Ett av dem er mengden vann som tilføres. Og nå har det vært nedbørrekord i desember, så de som peker på klimaendringer er ikke helt på jorde. Tilsvarnde nedbørsmengder på en måned har vi ikke hatt siden 1959.
Et annet forhold er trykk. Og det er rimelig klart at et helt boligfelt på et begrensa område betyr svært mange tonn. Det var det ikke her i 1959.
Vi får avvente en grundig undersøkelse for å vite hva som var den eller de utløsende faktorene. I dag kan vi jo alle si at det aldri burde vært bygget her, men var det mulig å vite dette før? Og kan erfaringene fra dette raset brukes til å forebygge liknende katastrofer i framtida?

MCGyver
Innlegg: 2
Registrert: 13 sep 2020, 23:26
Motorsykkelen din: Ingen for øyeblikket

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av MCGyver »

erik m skrev: 04 jan 2021, 21:25 Kvikkleire blir påvirket av flere forhold. Ett av dem er mengden vann som tilføres. Og nå har det vært nedbørrekord i desember, så de som peker på klimaendringer er ikke helt på jorde. Tilsvarnde nedbørsmengder på en måned har vi ikke hatt siden 1959.
Et annet forhold er trykk. Og det er rimelig klart at et helt boligfelt på et begrensa område betyr svært mange tonn. Det var det ikke her i 1959.
Vi får avvente en grundig undersøkelse for å vite hva som var den eller de utløsende faktorene. I dag kan vi jo alle si at det aldri burde vært bygget her, men var det mulig å vite dette før? Og kan erfaringene fra dette raset brukes til å forebygge liknende katastrofer i framtida?
Man skal heller ikke overse at den delen av boligfeltet som ble med i raset var kun en liten del av hele rasområdet. Mesteparten av rasområdet var, så vidt jeg kan se fra historiske flyfoto, sletter (åker, golfbane), skog(myr?), og bekkefare. Boligfeltet som raste ble bygget omtrent i 2007-2008, og var tidligere et skogholt.

Om raset startet under boligfeltet eller som en konsekvens av inngrep fra boligffeltet, eller om boligfeltet "ble dratt med" i et skred som startet lengre nede, får tiden, og uavhengige rapporter, forhåpentligvis belyst.

ZZR-Erling

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av ZZR-Erling »

...NVE sa til byggherre at området var trygt dersom dems anbefalinger til korrigeringer ble fulgt. Er de blitt fulgt?????

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av Relax »

Jeg må si USA strekker seg lang for å underholde oss!!

Jeg er litt usikker på hvilken kategori dette faller inn under?

Thriller? ja , hvert fall !
Drama? absolutt !
Tragedie? Njaaa ..nææææ
Komedie? Absolutt mange innslag av det!

Jeg er litt usikker på hvor mange episoder det er!?
Første sesong slutter vel 20 januar?

:)
"Do the right thing"

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av cannon »

Relax skrev: 07 jan 2021, 09:52 Jeg må si USA strekker seg lang for å underholde oss!!

Jeg er litt usikker på hvilken kategori dette faller inn under?

Thriller? ja , hvert fall !
Drama? absolutt !
Tragedie? Njaaa ..nææææ
Komedie? Absolutt mange innslag av det!

Jeg er litt usikker på hvor mange episoder det er!?
Første sesong slutter vel 20 januar?

:)
Enig:) Gårsdagens show i senatet hadde også et sterkt preg av "tristesse"....

Svar