Toll og avgifter netthandel.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5209
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av dypen »

Det gavner iallfall Norsk og lokalt næringsliv at det er blitt dyrere og mere komplisert å komme riktig ut for oss private som handler på nett. Kjøper du fra utlandet skal du ikke betale tax i det landet du handler, varepris uten avgift pluss frakt. Når varen kommer hit må du ut med 25% merverdiavgift pluss handling avhengig av transportør.

Handler du på eBay blir Norsk merverdiavgift plusset på med en gang og som regel får du mva krav her hjemme også, håpløst system som gjør at du betaler tax på varen fra avsenderlandet pluss Norsk mva to ganger. Kjøper du fra en forretning direkte kan du lett unngå dette ved maildialog med butikken.

Velger du en av de store internasjonale selskapene til frakt ex DHL, Fedex med flere går det relativt raskt og smidig. Sikkert ikke bestandig billigst. Velger du billigste frakt alternativ ex lokale posttransport og Posten her i Norge kommer inn i bilde er du prisgitt litt flaks hvis det skal gå smidig. Er rimelig oppgitt over Postens håndtering av kunden.

Er inne i en periode hvor jeg kjøper en del deler til min veteran mc, har kjøpt noe «billig» på nett som ikke blir billig. Når mva og frakt blir plusset på havner jeg på ca samme pris som hos MC Partner på Skedsmokorset, ofte så ender jeg også opp med en vare av dårligere kvalitet og kjøpes det på eBay blir det i alle fall ikke billigere. Min erfaring med å handle lokalt, deler av dårligste kvalitet har de valgt bort for deg, du får faktisk rabatt når du velger å kjøpe dine deler der og du nyter godt av deres årelange erfaring med motorsykkelreparasjoner. Har du spørsmål og du er usikker får du gode råd og svar på veien med fysiske forklaring rundt tilsvarende mc. Har du ett bomkjøp og ikke trenger delen likevel er det lett å levere tilbake neste gang du er innom. Det ble litt «off topic» igjen :)

Det er vel fortsatt ikke toll på deler og mc utstyr?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av oivindg »

Ikke toll på deler og mc-utstyr annet enn klær som vel har 10.7 prosent. Sko er forresten ikke klær, så de er tollfrie.

Det er bra at de utenlandske butikkene har de samme avgiftene som de lokale. Selv har jeg ikke opplevd problemer med eBay etter VOEC kom, men jeg har kanskje bare hatt flaks.

Jeg liker også å støtte lokale butikker. Hender jeg betaler en del mer for å handle lokalt, men blir det dobbelt pris eller mer sitter det litt langt inne.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5209
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av dypen »

oivindg skrev: 14 mar 2021, 15:12 Ikke toll på deler og mc-utstyr annet enn klær som vel har 10.7 prosent. Sko er forresten ikke klær, så de er tollfrie.

Det er bra at de utenlandske butikkene har de samme avgiftene som de lokale. Selv har jeg ikke opplevd problemer med eBay etter VOEC kom, men jeg har kanskje bare hatt flaks.

Jeg liker også å støtte lokale butikker. Hender jeg betaler en del mer for å handle lokalt, men blir det dobbelt pris eller mer sitter det litt langt inne.
10,7 % toll på klær var jeg ikke klar over. VOEC har jeg ikke sett på hva er ... Helt klart enig, samme vare men betydelig dyrere enn hva jeg som privatperson kan kjøpe for uten noen rabatt inkl frakt og mva det klinger ikke bra.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av oivindg »

dypen skrev: 14 mar 2021, 15:41
oivindg skrev: 14 mar 2021, 15:12 Ikke toll på deler og mc-utstyr annet enn klær som vel har 10.7 prosent. Sko er forresten ikke klær, så de er tollfrie.

Det er bra at de utenlandske butikkene har de samme avgiftene som de lokale. Selv har jeg ikke opplevd problemer med eBay etter VOEC kom, men jeg har kanskje bare hatt flaks.

Jeg liker også å støtte lokale butikker. Hender jeg betaler en del mer for å handle lokalt, men blir det dobbelt pris eller mer sitter det litt langt inne.
10,7 % toll på klær var jeg ikke klar over. VOEC har jeg ikke sett på hva er ... Helt klart enig, samme vare men betydelig dyrere enn hva jeg som privatperson kan kjøpe for uten noen rabatt inkl frakt og mva det klinger ikke bra.
VOEC er det norske systemet som utenlandske bedrifter kan registrere seg i slik at de kan håndtere norsk moms og sende varene rett til oss uten fortolling (dvs. mva-håndtering) hos Posten eller andre her i Norge.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av cannon »

Ebay støtter VOEC på vegne av alle sine selgere. VOEC Støttes også av stadig flere enkeltbutikker som selger mye til Norske kunder. Wish kjører VOEC.
For oss betyr dette raskere leveranse og vi slipper behandlingsgebyret. For småkjøp er dette helt supert. Gebyret utgjør jo ofte mer enn momsbeløpet.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av mekkern »

Synes det er helt greit å betale moms ved kjøp på nett-så lenge jeg slipper det fordømte gebyret som posten opererer med.
Så jeg synes det egentlig er bedre nå da Ebay og de større aktørene tar seg av dette.
Betale ink moms og ferdig med det. :twothumbs:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av wanrover »

mekkern skrev: 14 mar 2021, 18:51 Synes det er helt greit å betale moms ved kjøp på nett-så lenge jeg slipper det fordømte gebyret som posten opererer med.
Så jeg synes det egentlig er bedre nå da Ebay og de større aktørene tar seg av dette.
Betale ink moms og ferdig med det. :twothumbs:
Tykka på feil kanpp her :-)

Enig!! Så lenge man slipper å betale to ganger.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av MGR1 »

Det er ikke uvanlig at Posten gjør feil ved fortolling, har opplevd dette mange ganger. I disse dager er det problemer med VOEC-informasjon fra selger som ofte er årsaken. VEOC-koden må stå i adressefeltet, og det må foreligge faktura fra eBay som viser at det er betalt moms evt. toll.

Fakturaen på eBay finner du under Purchases->Order details->Show additional actions->Tax invoice->See details / Download PDF. Der står VOEC-koden, f.eks. VOEC NO:2024932. I kjøpsprosessen kan du sende melding til selger om at dette må inkluderes i adressefeltet og at faktura må ligge med sendingen.

Hvis denne mangler, eller at selger ikke har inkludert faktura med sendingen blir sendingen tolldeklarert og du må betale moms på varen, portoen, og på momsen du allerede har betalt, i tillegg til det forhatte gebyret til Posten.

Hvis dette skjer, vil du umiddelbart se i Posten sin app at forsendelen har blitt fortollet og du vil se beløpet du må betale. For all del IKKE vent til pakken kommer og betal beløpet, da er det tapt for alltid. Du får aldri penger tilbake fra Posten eller fra eBay.

Send en e-post til ksutland(at)posten.no, hvor du forklarer at varen er blitt feilfortollet. Legg ved PDF-en med faktura fra eBay, ta en screenshot av Order Details som du vedlegger for sikkerhets skyld, samt kvittering fra PayPal.

I løpet av et døgn får du normalt melding fra Postens kundesenter at sendingen er tollbehandlet på nytt, og at du kan hente pakken uten å måtte betale toll/moms. Beløpet forsvinner fra forsendelsen i appen, og det står 'Sendingen er oppdatert med ny informasjon'. Da er det bare å hente når den kommer.

Alternativt for å unngå dette kan du registrere deg som 'egenfortoller'. Send e-post til ksutland(at)posten.no og si at du vil fortolle dine varer selv. Alle dine sendinger blir da stoppet i Posten og du får beskjed om at du må fortolle og sende bekreftelse på at det er blitt gjort. Følg denne prosedyren: https://www.toll.no/no/netthandel/fortolle-selv/. Du må sende kvittering og saksnummer til ksutland(at)posten.no når du har fortollet, og da slipper de sendingen.

Tidligere var det en webside hvor man kunne gjøre dette (TVINN Internett), loginnnavn og kode fikk man av Tolletaten. Men denne siden er nede nå ser jeg, uvisst av hvilken årsak, så man må møte opp på tollkontoret. Man må likevel betale gebyr til Posten, men da kaller de det 'Lagergebyr'. Beløpet er det samme. Fordelen med egenfortolling er at da slipper man feil som dette.

Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av wanrover »

MGR1 skrev: 19 mar 2021, 08:05 Det er ikke uvanlig at Posten gjør feil ved fortolling, har opplevd dette mange ganger. I disse dager er det problemer med VOEC-informasjon fra selger som ofte er årsaken. VEOC-koden må stå i adressefeltet, og det må foreligge faktura fra eBay som viser at det er betalt moms evt. toll.

Fakturaen på eBay finner du under Purchases->Order details->Show additional actions->Tax invoice->See details / Download PDF. Der står VOEC-koden, f.eks. VOEC NO:2024932. I kjøpsprosessen kan du sende melding til selger om at dette må inkluderes i adressefeltet og at faktura må ligge med sendingen.

Hvis denne mangler, eller at selger ikke har inkludert faktura med sendingen blir sendingen tolldeklarert og du må betale moms på varen, portoen, og på momsen du allerede har betalt, i tillegg til det forhatte gebyret til Posten.

Hvis dette skjer, vil du umiddelbart se i Posten sin app at forsendelen har blitt fortollet og du vil se beløpet du må betale. For all del IKKE vent til pakken kommer og betal beløpet, da er det tapt for alltid. Du får aldri penger tilbake fra Posten eller fra eBay.

Send en e-post til ksutland(at)posten.no, hvor du forklarer at varen er blitt feilfortollet. Legg ved PDF-en med faktura fra eBay, ta en screenshot av Order Details som du vedlegger for sikkerhets skyld, samt kvittering fra PayPal.

I løpet av et døgn får du normalt melding fra Postens kundesenter at sendingen er tollbehandlet på nytt, og at du kan hente pakken uten å måtte betale toll/moms. Beløpet forsvinner fra forsendelsen i appen, og det står 'Sendingen er oppdatert med ny informasjon'. Da er det bare å hente når den kommer.

Alternativt for å unngå dette kan du registrere deg som 'egenfortoller'. Send e-post til ksutland(at)posten.no og si at du vil fortolle dine varer selv. Alle dine sendinger blir da stoppet i Posten og du får beskjed om at du må fortolle og sende bekreftelse på at det er blitt gjort. Følg denne prosedyren: https://www.toll.no/no/netthandel/fortolle-selv/. Du må sende kvittering og saksnummer til ksutland(at)posten.no når du har fortollet, og da slipper de sendingen.

Tidligere var det en webside hvor man kunne gjøre dette (TVINN Internett), loginnnavn og kode fikk man av Tolletaten. Men denne siden er nede nå ser jeg, uvisst av hvilken årsak, så man må møte opp på tollkontoret. Man må likevel betale gebyr til Posten, men da kaller de det 'Lagergebyr'. Beløpet er det samme. Fordelen med egenfortolling er at da slipper man feil som dette.
Meget nyttig info. Takker! :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 14 mar 2021, 18:51 Synes det er helt greit å betale moms ved kjøp på nett-så lenge jeg slipper det fordømte gebyret som posten opererer med.
Så jeg synes det egentlig er bedre nå da Ebay og de større aktørene tar seg av dette.
Betale ink moms og ferdig med det. :twothumbs:
Enig :thumleft

Å handle fra Aliexpress blir uansett i bøtter og spann billigere for min del av det jeg bestiller. Selv om jeg får toll/moms/skatt og evt. trynetillegg på prisen. Så jeg bryr meg lite.

Via Mouser koster en viss transistor 40kr. pr. stk. På AliExpress får jeg samme transistoren for 2-3 kroner. Men ikke alle varer er kanskje SÅ mye billigere og da blir det jo en vurderingssak om man vil ta risken.

Hvis en kabel koster 199,- på Elkjøp og 119,- på AliExpress så kjøp den på Elkjøp. Skal du ha 100 stk. kabler, kjøp på AliExpress etc.

Jeg kjøper stort sett KUN elektroniske komponenter på AliExpress og dem er såpass mye billigere at jeg føler jeg har vunnet i lotto hver gang jeg drar kortet. :thumleft

Svar