Toll og avgifter netthandel.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av Solo-rider »

Det rykker i kjøpefingeren på nett. :mk

Fikk pris på mc deler fra England. Reagerte på fraktutgiftene var høy og sendte firmaet en mail med spørsmål om fraktprisen/ kostnaden.
Shipping:
Shipping Zone 3: £49.99
Shipping to Norway

Dette var svaret:
Hi .... ,(navn fjernet)
The shipping costs do NOT include local VAT I am afraid.

For shipments to Norway, there is a one-off Norwegian customs clearence charge of £25 plus the shipping charge itself. I do not add a margin to the shipping costs, these are what I pay to DPD.
(Google translate:For forsendelser til Norge tilkommer det en engangs norsk tollavgift på £ 25 pluss forsendelsesgebyret i seg selv. Jeg legger ikke til margin på fraktkostnadene, det er dette jeg betaler til DPD.) DPD samarbeider med PostNord ser det ut til.
https://retailmagasinet.no/postnord/pos ... det/595204

Så denne ekstra kostnaden er til Postnord og jeg slipper å betale dem i Norge eller??
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av Domino »

Jeg antar at du uansett må betale et fortollingsgebyr til Postnord for at de regner ut og krever inn MVA. Det tryggeste er nok at du kontakter Postnord direkte og spør hvilke tilleggskostnader som vil oppstå hos dem.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Solo-rider skrev: 13 mar 2021, 21:31 Det rykker i kjøpefingeren på nett. :mk

Fikk pris på mc deler fra England. Reagerte på fraktutgiftene var høy og sendte firmaet en mail med spørsmål om fraktprisen/ kostnaden.
Shipping:
Shipping Zone 3: £49.99
Shipping to Norway

Dette var svaret:
Hi .... ,(navn fjernet)
The shipping costs do NOT include local VAT I am afraid.

For shipments to Norway, there is a one-off Norwegian customs clearence charge of £25 plus the shipping charge itself. I do not add a margin to the shipping costs, these are what I pay to DPD.
(Google translate:For forsendelser til Norge tilkommer det en engangs norsk tollavgift på £ 25 pluss forsendelsesgebyret i seg selv. Jeg legger ikke til margin på fraktkostnadene, det er dette jeg betaler til DPD.) DPD samarbeider med PostNord ser det ut til.
https://retailmagasinet.no/postnord/pos ... det/595204

Så denne ekstra kostnaden er til Postnord og jeg slipper å betale dem i Norge eller??

Så lenge avsenderbedriften ikke er voec registrert (at de legger på Norsk mva ved kjøp), så må du betale 25% mva på summen av varekosten og frakt-kost her hjemme senere (ofte ved avhenting). I tillegg tar fraktselskapet som håndterer/utleverer varen(e) her hjemme et gebyr (noen ganger flere), det er først og fremst for å gjøre mva-behandlingen og "legge ut" merverdigavgiften for deg.
Det gjelder opp til 3000 kr. med noen unntak som næringsmidler, klær, ting med særavgifter eller restriksjoner.

Posten tar som regel fra 150 til 300 kr. i gebyr for denne jobben, det kommer litt an på om verdideklarasjon og nødvendig informasjon er med eller om de må fremskaffe dette selv osv.
DHL f. eks. har en lang liste med potensielle gebyrer, som det er nesten umulig å vite hvilke du ender opp med å få.

Fortsatt så bryr ikke posten seg noe om varer til under 350 (inkl. frakt) selv om de egentlig på papiret skulle ha gjort det på varer fra ikke voec registrerte butikker siden 1 april 2020.
De kaller det fortsatt en "overgangsordning" fordi de ikke gidder eller har ressurser til å håndtere de mengdene som kommer :-)
Den overgangsordningen har aldri hatt en sluttdato :crazy:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 13 mar 2021, 22:34 Fortsatt så bryr ikke posten seg noe om varer til under 350 (inkl. frakt) selv om de egentlig på papiret skulle ha gjort det på varer fra ikke voec registrerte butikker siden 1 april 2020.
De kaller det fortsatt en "overgangsordning" fordi de ikke gidder eller har ressurser til å håndtere de mengdene som kommer :-)
Den overgangsordningen har aldri hatt en sluttdato :crazy:
Har vært heldig, må man vel kunne si, å ha opplevd at flere bestilte utenlandsvarer til en verdi opp mot kr. 600,- har sklidd avgiftsfritt gjennom... :crazy: .
Så "overgangsordningen" har fungert bra for meg :knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 13 mar 2021, 22:42
Har vært heldig, må man vel kunne si, å ha opplevd at flere bestilte utenlandsvarer til en verdi opp mot kr. 600,- har sklidd avgiftsfritt gjennom... :crazy: .
Så "overgangsordningen" har fungert bra for meg :knegg .
Hehe, ja det er ikke uvanlig, spesielt om det kommer fra Kina. Jeg opplevde en gang at en pakke ble skjønnsberegnet fordi det fulgte med en diger bunke med pakksedler, disse var på helt forskjellige gjenstander å summer som ikke var i esken... :-k
Det var en pappeske på 9kg med 3D-printerdeler, sto verdi $10 på esken :knegg
Fikk ca. halv mva, altså 12-13% :lol
Er det noe man bestiller fra USA eller mange europeiske land, så er det nesten bankers at man må ut med mva.

Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av wanrover »

Kanskje ikke helt relevant for tråden, men…
Nå har det har skjedd to ganger siden desember, at ting kjøpt gjennom eBay har blitt pålagt mva + gebyr, selv om det allerede er betalt gjennom eBay. En forsendelse fra USA, og en fra Frankrike.
Dette gjelder posten, og de sier at jeg må ta dette opp med selger.
Etter som tid er penger, og dette gjelder noen hundrelapper så gidder jeg ikke starte den prosessen.
Problemet legger uansett en demper på tiltroen til systemet, og jeg har blitt veldig skeptisk til å kjøpe dyrere ting.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av Bjerknez »

I utgangspunktet KAN det bli dyrt. Spesielt hvis DHL skal levere pakken på dør her hjemme. Jeg bestillte ett visir til hjelmen fra en engelsk nettbutikk (supervisor-ett eller annet). Visiret kostet rundt 800 kroner inkl. frakt i nettbutikken. Når DHL fyren leverte pakken kom han med terminalen og sa at det kostet 700 kroner for tollbehandlingsgebyr og behandlingsgebyr som dem tok.

Så bruker man fraktselskaper som DHL etc. som er kjente så har dem ting på stell i form av at dem vet hvordan dem skal dra inn penger. Bestiller man feks. fra AliExpress og velger "china standard post" så glir absolutt alle varer rett i gjennom og dumpes rett i postkassen hvis dem får plass der. Får dem ikke plass der, så havner dem på post i butikk. Dette koster heller ingenting.

Grunnen til at jeg vet dette er at alle pakker jeg har fått så langt (i overkant av 600 stk. pakker på ca. 14-15 måneder) ikke har kostet meg en krone i avgifter.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av HeHy »

wanrover skrev:Kanskje ikke helt relevant for tråden, men…
Nå har det har skjedd to ganger siden desember, at ting kjøpt gjennom eBay har blitt pålagt mva + gebyr, selv om det allerede er betalt gjennom eBay. En forsendelse fra USA, og en fra Frankrike.
Dette gjelder posten, og de sier at jeg må ta dette opp med selger.
Etter som tid er penger, og dette gjelder noen hundrelapper så gidder jeg ikke starte den prosessen.
Problemet legger uansett en demper på tiltroen til systemet, og jeg har blitt veldig skeptisk til å kjøpe dyrere ting.
Problemet ligger hos selger på ebay. Ebay trekker moms automatisk men selger vet ikke hvordan han skal deklarere varene og legge ved Voec nummeret. Sliter med dette selv og ebay skylder meg egentlig 900kr... Kundeservicen til ebay er også helt fuckings håpløs "vi skal få noen til å se på saken", så skjer det ingenting...
Kan være det hjelper om man i kommentarene ber selger om å deklarere varene og legge ved dette Voec nummeret som de kan finne hvis de sjekker på ebay.

En annen gang kontaktet jeg posten og fikk igjen den ekstra momsen av de når jeg oppga Voec nummeret

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 14 mar 2021, 08:25 I utgangspunktet KAN det bli dyrt. Spesielt hvis DHL skal levere pakken på dør her hjemme. Jeg bestillte ett visir til hjelmen fra en engelsk nettbutikk (supervisor-ett eller annet). Visiret kostet rundt 800 kroner inkl. frakt i nettbutikken. Når DHL fyren leverte pakken kom han med terminalen og sa at det kostet 700 kroner for tollbehandlingsgebyr og behandlingsgebyr som dem tok.

Så bruker man fraktselskaper som DHL etc. som er kjente så har dem ting på stell i form av at dem vet hvordan dem skal dra inn penger. Bestiller man feks. fra AliExpress og velger "china standard post" så glir absolutt alle varer rett i gjennom og dumpes rett i postkassen hvis dem får plass der. Får dem ikke plass der, så havner dem på post i butikk. Dette koster heller ingenting.

Grunnen til at jeg vet dette er at alle pakker jeg har fått så langt (i overkant av 600 stk. pakker på ca. 14-15 måneder) ikke har kostet meg en krone i avgifter.
Du er sikker på at alixpress ikke tar moms/vat ved bestilling og betaler den slik som mange nettbutikker?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av Bjerknez »

Jo, dem har begynt med dette nå. Men det er ikke veldig lenge siden. Har bestillt mengder av varer før dem begynte med dette.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 14 mar 2021, 09:33 Jo, dem har begynt med dette nå. Men det er ikke veldig lenge siden. Har bestillt mengder av varer før dem begynte med dette.
fikk jo stort sett allt uten prob tidligere da grensa var 350 også.. mesteparten var jo under grensa også..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av cannon »

wanrover skrev: 14 mar 2021, 07:18 Kanskje ikke helt relevant for tråden, men…
Nå har det har skjedd to ganger siden desember, at ting kjøpt gjennom eBay har blitt pålagt mva + gebyr, selv om det allerede er betalt gjennom eBay. En forsendelse fra USA, og en fra Frankrike.
Dette gjelder posten, og de sier at jeg må ta dette opp med selger.
Etter som tid er penger, og dette gjelder noen hundrelapper så gidder jeg ikke starte den prosessen.
Problemet legger uansett en demper på tiltroen til systemet, og jeg har blitt veldig skeptisk til å kjøpe dyrere ting.
Jeg sendte mail til ebay, selger henviste meg dit, med kopi av norsk momskvittering. Momsen ble refundert, men ikke behandlingsgebyret.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av oivindg »

På eBay kan det hjelpe å gi dårlig karakter til selger også. For mange av dem er det viktig å ha god score.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av HeHy »

oivindg skrev:På eBay kan det hjelpe å gi dårlig karakter til selger også. For mange av dem er det viktig å ha god score.
Problemet er at det hjelper ikke deg, som allerede har betalt moms 2 ganger. Men det kan jo hjelpe andre i fremtiden om de forstår hva de må gjøre. Men det skal sies at de burde jo klare det hvis man gir instruksjoner ved kjøp i kommentarfeltet på ordren. Og å gi dårlig karakter på noe de strengt tatt ikke visste er jo litt dårlig gjort. Er jo ikke selger som skal refundere momsen, men ebay selv.
Synes selv det burde gå å velge bort den momsbetalingen på ebay fram til man var sikker på at de fikk det til...

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Toll og avgifter netthandel.

Legg inn av oivindg »

HeHy skrev: 14 mar 2021, 12:31
oivindg skrev:På eBay kan det hjelpe å gi dårlig karakter til selger også. For mange av dem er det viktig å ha god score.
Problemet er at det hjelper ikke deg, som allerede har betalt moms 2 ganger. Men det kan jo hjelpe andre i fremtiden om de forstår hva de må gjøre. Men det skal sies at de burde jo klare det hvis man gir instruksjoner ved kjøp i kommentarfeltet på ordren. Og å gi dårlig karakter på noe de strengt tatt ikke visste er jo litt dårlig gjort. Er jo ikke selger som skal refundere momsen, men ebay selv.
Synes selv det burde gå å velge bort den momsbetalingen på ebay fram til man var sikker på at de fikk det til...
Ja, det løser ikke alle problemene, men det kan hjelpe deg til å få igjen noe av pengene, da det skal være mulig å få igjen den ene momsen ved å referere til VOEC-nummer for handelen.

I mitt hode er dette noe både selger og eBay har ansvar for å få i orden. Det er selgers ansvar å merke pakka på riktig måte, så han må sørge for å få de opplysningene han trenger fra eBay for å gjøre dette. Ved at vi gir selger dårlig karakter er det større sjanse for at dette blir bedre neste gang. Enten ved at selger skjønner hva han har gjort feil, eller ved at han klager til eBay fordi han ikke skjønner hvordan dette skal gjøres.

Å skrive i kommentarfeltet ved bestilling er en god idé også. "Merk pakka på riktig måte i henhold til norske VOEC-regler. Hvis ikke må jeg betale dobbel moms og blir en misfornøyd kunde"
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar