Bygging av furtebu

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Bygging av furtebu

Legg inn av Isbilen »

Vi overtar en enebolig om to uker (yay!) og endelig skal jeg få et eget sted å ha sykkelen. Jeg har vært i fellesgarasjer av ulike typer siden jeg tok lappen, og alltid savnet et sted å stå for å skru, eller et "sanctuary" å ta en øl midtvinters mens man koser på sykkelen og gleder seg til vår.

I sokkelen på huset er det en garasje. Den er bygget på 80-tallet, og er liten. De har flyttet garasjeporten litt lenger inn i garasjen (lang historie, handler om å lage inngangsparti til en hybel i sokkelen), så det er ikke plass til noen bil der inne. Det er imidlertid god plass til å lage arbeidsbenk, få inn verktøy, en liten godstol, et lite kjøleskap og ikke minst fast parkering for GS'en.

Jeg trenger å gjøre noe der da. Gulvet er av betong, og det er nivåskille mellom gulvet og asfalten utenfor. Gulvet er snaut ti cm lavere, så det skal bygges opp.
Garasjeporten er litt sliten, men kan gjøres bra, tror jeg. Den er av tre, men jeg tror det Knoll og Tott som har installert den. Går ikke flush, og det er ikke gjort mange forsøk på å få det pent eller tett. Motoren er gåen, så den skal jeg enten reparere, eller bare bytte ut hvis jeg finner noe som passer til skinnesystemet til den gamle motoren.

Jeg er imidlertid mer usikker på hvordan jeg skal gjøre det med isolasjon. Jeg kan isolere gulv og støpe opp, har noen cm å gå på, og jeg kan isolere ytterveggen (mur). Men den porten er litt av en kuldebro, og jeg er litt beit på hvordan jeg skal få det bra. Ideen er å bevare porten as-is, med det skinnesystemet som er, men jeg lurer på om jeg noen gang klarer å holde temperaturen over 0 grader når det er vinter, med den porten. Må vurdere å se på en isolert port og forske litt på hvordan den gjøres tett rundt. Uansett; garasjen skal ikke holdes romtemperert, men over 0. Håper å kunne ha høytrykkspyler stående der uten å måtte kjøpe ny hver vår.

Er den noen andre som har tatt i et sånt prosjekt før og har noen erfaringer å dele?
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bygging av furtebu

Legg inn av mekkern »

Jeg har en tilsvarende løsning.
Med gammel vippeport i tre.
Jeg har isolert den med styroform innvendig og montert en dør i porten slik at jeg slipper å åpne porten på vinterstid.
Jeg monterte en terskel under porten slik at det ble tett og tettelister rundt hele. Skrur også fast hele porten på vinteren.
Ned til ca 10 minus holder det med en 750watt termostatovn for å holde ca 20 grader.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bygging av furtebu

Legg inn av FredrikE24 »

Bare å isolere innersiden av porten og tette alle hull/sprekker. Har du tilgang fra inni huset? Eller kun utsiden? Kan være en ide å kunne tette igjen rundt hele porten nærmest permanent vinteren gjennom og sette inn lufteventiler.

Så isolerer du og støper opp det du kan og hiver på flis på gulvet feks. Kan være likegreit å hive varmekabel nedi også hvis du gidder. Setter du bare romtermostat på 5 grader med gulvføler.

Svar