Ælj!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Ælj!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Nevnte i en kommentar her i helgen at elg er noe jeg tenker relativt ofte på da jeg kjører mc, spesielt steder med tett skog nært veien så det blir uoversiktlig.
Lot ikke vente lenge på seg gitt, ble en litt sen og kanskje litt for lang kveldstur i kveld siden været bedret og stabiliserte seg utpå kvelden.
På vei utover så jeg to elger, men de var begge godt synlig å sto i ro og beitet på ferske kornplanter.
De sto på de samme stedene da jeg kom tilbake også etter å ha snudd et stykke lenger ned, et vanlig syn og helt udramatisk men man tenker ikke noe mindre på elg da man kjører i solnedgang/skumring.

MEN.... en stund senere etter noen mil, var det et fareskilt hvor det sto oljesøl. Dette var i et område med 60-sone (tror jeg) svingete vei og ganske tett vegetasjon på begge sider, veien var også delvis fuktig grunnet litt regn tidligere på kvelden, så jeg tok det med ro.
Sikten var ikke best heller grunnet motlys av sol på god tur ned, plutselig så jeg noe bevegelser på høyre side og "klakk" sa det da en elg-okse hoppet ned fra en fjell-kant i en mørk sving og dæljet klovene rett i asfalten ca. 20 meter foran meg :O
Har ikke ABS på sykkelen heller, så det var bra jeg holdt rundt 60 grunnet nevnte årsaker og slapp å dra på full nødbremsing.

Har opplevd liknende flere ganger i bil, men ikke så tett på med mc som i kveld.
Man gjør seg noen tanker rett etter en sådan opplevelse og jeg kommer neppe til å skanne veikantene noe mindre nå etter dette :crazy:

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Ælj!

Legg inn av pingvin »

Ælj er skummelt, har vært med (som passasjer) å kjøre på elg men heldigvis med bil, smalt godt men traff bakparten på elgen så den fikk en skikkelig piruett istedenfor å bli kastet over panseret. Ble likevel store skader på bilen så ikke noe man vil måke inn i med MC :O

Ikke minst i grålysningen er det grunn til å være påpasselig.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ælj!

Legg inn av AJ »

Andre får selvfølgelig mene hva de vil, men jeg monterer alltid en slik på mine motorsykler og biler:
https://deerwhistle.com/research.html

Mer å lese og ulike meninger her:
viewtopic.php?p=333033#p333033
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Ælj!

Legg inn av KåreDump »

Har kjørt på elg både med bil og motorsykkel. :sorry

Har hatt hell i uhell begge gangene. Med bil subba jeg borti bakenden på en elg og knakk lyktespyleren på frontfangeren, og elgen sprang uskadd til skogs. Dette skjedde i en åttisone på en veistrekning jeg kjører veldig ofte. Har aldri sett elg der, verken før eller siden.

På MC skjedde det også i en åttisone, der det ofte er elg. Vi kjørte tre i følge og elgen raste ut i veien mellom meg og han som kjørte foran meg.
Gjorde ALT feil, men ble berga av ABS'en! Hadde jeg ikke hatt den hadde jeg garantert gått på kjeft!
Fikk redusert farta såpass at jeg bare så vidt dulta borti anklene på elgen.
Null skade på verken meg, passasjer elller sykkel (om man ser bort fra pipingen i ørene etter passjerens hyling rett før vi traff elgen :lol ).

Begge tilfellene inntraff i skumring på kvelden.
Så tidlig morgen og sen kveld er garanter de tidspunktene elgen er mest aktiv nær vei, og vanskeligst å oppdage.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ælj!

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 19 mai 2021, 09:46 Andre får selvfølgelig mene hva de vil, men jeg monterer alltid en slik på mine motorsykler og biler:
https://deerwhistle.com/research.html

Mer å lese og ulike meninger her:
viewtopic.php?p=333033#p333033
Hmmm har ikke sett dette før, høres den av fotgjengere eller er det en frekvens som ikke oppfattes av mennesker?
Har prøvd noen elektroniske greier med lydbølger på skadedyr osv. uten at det har vært noen suksess, men godt mulig denne virker.
Det jeg vet i hvert fall, er at elg overhode ikke bryr seg om motorlyd, horn/tute på kjøretøy eller fjernlys rett i trynet.
Har stått og ventet på at digre elgokser måtte bestemme seg for å gidde å gå av veien, der de har stått med sitt store tørkestativ på hode og sett dumt på meg :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ælj!

Legg inn av Gammelsmurfen »

KåreDump skrev: 19 mai 2021, 11:34 Begge tilfellene inntraff i skumring på kvelden.
Så tidlig morgen og sen kveld er garanter de tidspunktene elgen er mest aktiv nær vei, og vanskeligst å oppdage.
Ja, det er ingen tvil om når de er mest aktive, også er det litt forskjell på årstider også.
De liker jo salt inkludert veisalt... også er ferske småbusker langs veier (hvor det er mye av det) bedre enn eldre trær.
Ikke alle steder de er like flinke til å kantklippe heller dessverre, har til og med sett elger beite mellom elggjerder og veien, de har gått via disse overgangsledene og bortover langs gjerdet for å spise småbusker i stedet for å krysse veien. :crazy:
Under elgjakta blir den gjerne mer urolig og flytter mye på seg.

Veldig fint med elg-gjerder langs motorveier og utsatte steder, men det blir selvsagt umulig å gjerde inn alle steder det egentlig burde ha vært.

Jeg har vært nære på et par ganger med bil, men har måtte stoppe for elg ufattelig mange ganger siden vi har hytte i Hedmark som innebærer en del mil gjennom et av landets høyeste konsentrasjon av elg.
Liker ikke de 10+ (mest utsatte milene) til hytta med mc, da jeg vet hvor tett det er med elg som lurer i buskene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ælj!

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 19 mai 2021, 12:58
AJ skrev: 19 mai 2021, 09:46 Andre får selvfølgelig mene hva de vil, men jeg monterer alltid en slik på mine motorsykler og biler:
https://deerwhistle.com/research.html

Mer å lese og ulike meninger her:
viewtopic.php?p=333033#p333033
Hmmm har ikke sett dette før, høres den av fotgjengere eller er det en frekvens som ikke oppfattes av mennesker?
Skal visstnok avgi en lyd ved hjelp av fartsvinden ved bestemte hastigheter som kun oppfattes av vilt.
Hvis interessert i å vite mer anbefaler jeg deg å lese mer i tråden jeg viser til i tillegg til de rapportlenkene som ligger ute på nettsida til viltvarslerprodusenten.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ælj!

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 19 mai 2021, 13:18
Gammelsmurfen skrev: 19 mai 2021, 12:58
AJ skrev: 19 mai 2021, 09:46 Andre får selvfølgelig mene hva de vil, men jeg monterer alltid en slik på mine motorsykler og biler:
https://deerwhistle.com/research.html

Mer å lese og ulike meninger her:
viewtopic.php?p=333033#p333033
Hmmm har ikke sett dette før, høres den av fotgjengere eller er det en frekvens som ikke oppfattes av mennesker?
Skal visstnok avgi en lyd ved hjelp av fartsvinden ved bestemte hastigheter som kun oppfattes av vilt.
Hvis interessert i å vite mer anbefaler jeg deg å lese mer i tråden jeg viser til i tillegg til de rapportlenkene som ligger ute på nettsida til viltvarslerprodusenten.
Skal se på det ja, billig livsforsikring om dette funker :twothumbs: . Det er vel ikke elgfritt på dine kanter (til og med Hjort ikke langt unna vet jeg).
Har du opplevd selv at de har stoppet opp/stått i ro da du har kommet kjørende enten det er med bil eller mc?
Den jeg møtte i går hadde det ikke travelt men spankulerte over veien etter at den dukket opp fra intet (kom ned fra fjellskrent).

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ælj!

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 19 mai 2021, 13:26
Skal se på det ja, billig livsforsikring om dette funker :twothumbs: . Det er vel ikke elgfritt på dine kanter (til og med Hjort ikke langt unna vet jeg).
Har du opplevd selv at de har stoppet opp/stått i ro da du har kommet kjørende enten det er med bil eller mc?
Den jeg møtte i går hadde det ikke travelt men spankulerte over veien etter at den dukket opp fra intet (kom ned fra fjellskrent).
Ja, her er det rådyr, elg og hjort langs alle små og store veier hele året. Hjorten ser vi riktignok veldig sjelden, mens elgen og ikke minst rådyrene slett ikke er noe sjeldent syn.

Selv har jeg opplevd at et par rådyr var på fullt firsprang tilbake i skogen da jeg kom kjørende med MC'en påmontert viltvarsleren, rett ved her jeg bor. Dyrene var altså vei ut i veien, men bråsnudde da jeg kom kjørende.
Jeg kan selvfølgelig ikke si sikkert om det var viltvarsleren som "slo inn", men at dyrene snudde og løp tilbake den veien de kom fra, var det ingen tvil om.
Tilfellet kan kanskje ses på som et anekdotisk bevis, men som vi alle vet, så er bevisverdien av slike høyst diskutable... ;) .

Et annet tilfelle med Moto Guzzi Stelvio'en, også den påmontert samme type viltvarsler, opplevde jeg på veien mellom Roa og Maura i Nannestad. Da sto det en elg med høyt hevet hode midt i veien rett etter at jeg hadde rundet en sving. Heldigvis i såpass god avstand at det var helt uproblematisk å bremse kontrollert ned.
Vi kikket litt på hverandre før elgen dro tilbake i skogen.
Samme her, om denne elgen reagert på lyden fra viltvarsleren kan jeg naturligvis ikke si noe sikkert om.
Men at varsleren lager lyd, det kan jeg si sikkert siden jeg har prøvd dette flere ganger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Ælj!

Legg inn av KåreDump »

Gammelsmurfen skrev: 19 mai 2021, 13:09 De liker jo salt inkludert veisalt... også er ferske småbusker langs veier (hvor det er mye av det) bedre enn eldre trær.
Har samme erfaring, når busker og jorder i lavlandet begynner å spire så trekker de ned dit, og så virker det som om de følger "spiringen" tilbake i høyden litt lenger ut på vår/sommer.
Midt på sommeren ser vi lite til dem i lavlandet, i alle fall her i distriktet, men når det begynner å bli nattefrost i fjellet trekker de igjen ned til lavlandet for en periode.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar