Grensepassering Sverige->Norge på MC

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Kimshans
Innlegg: 60
Registrert: 27 sep 2012, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
Sted: Porsgrunn

Re: Grensepassering Sverige->Norge på MC

Legg inn av Kimshans »

Dette har vært spml mye spurt på Motorsykkelsiden på FB. Og en gjenganger der er visst at motorsyklister blir vinket frem i køen av grensevaktene/politiet. Så tipper det går fint. Men tror dette er på den "nye" grensen. Men har ikke forsøkt selv

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk


JanH
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2018, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT 2019

Re: Grensepassering Sverige->Norge på MC

Legg inn av JanH »

Legg deg inn før avkjøringen til kontrollposten, så går det nok greit.
Problemet er at det er motgående trafikk på begge overgangene (vedlikehold på den nye brua; 2 felt + motgånde i samme kjørebane mot Norge.)
Gamlebrua var det på lørdag kø helt ned i bunn av bakken på svensk side, og heltrukken midtlinje hvis jeg ikke husker helt feil...
Anbefaler enten en veldig tidlig tur, eller mot slutten av dagen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Grensepassering Sverige->Norge på MC

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er forsåvidt enig cannon, men jeg vet ikke om du har stått på Svinesund i sommer?

Jeg var tidlig ute, og køen begynte ved avkjøringa til Nordby(mao lenge før brua..) og gikk hele veien til kontrollen. Jeg sto der i nesten 4 timer med bil. Funka greit. Hadde både AC, mat, drikke og radio. Det var strålende sol og blå himmel, klokka var vel nærmere halv 4 da det var bråstopp. 31 grader på meteret.
Det er ikke "rett og rimelig" at en MC-fører skal kunne snike i køen, men å sitte og krype, clutche og svette med en varm sykkel mellom bena i 4 timer, det hadde jeg ikke giddet rett og slett. Så jeg hadde vært en som hadde sneket.
For meg virker det som at de aller fleste bilistene tenker det samme som meg.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Grensepassering Sverige->Norge på MC

Legg inn av cannon »

Med halve Fredrik på laget så er det bare å gå i krigen....gloves off....;-)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Grensepassering Sverige->Norge på MC

Legg inn av FredrikE24 »

Du skal få låne den corona-vaksinerte armen min, den er mildt sagt ubrukelig for øyeblikket :knegg

Jeg vurderer nok situasjonen i hvert enkelt tilfelle, men når man ikke en gang er over svinesundbrua, og man blir stående i bakke halvveis mot tollstasjonen, så er det dårlig deal for min del. Sitte med bremsen på i 3-4 timer funker ikke for meg :P BMW vet du :confused Da brenner ABS-modulen opp. Kan fort koste 25 000kr det.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Grensepassering Sverige->Norge på MC

Legg inn av FreewheelBurning »

cannon skrev: 09 sep 2021, 15:55 Bjerknez
"
Derimot kan jeg fint slippe en på Rema1000 forran meg i køen hvis jeg står der med en toppet matvogn og vedkommede kun skal ha en Brus."

Feil sammenligning. Smittesjekk av mc-fører tar lengre tid enn av bilfører. Spørsmålet er om du, med stappfull handlevogn, forventer å komme foran han foran, med en brus? Og foran alle de andre i kassakøen?
Du fortutsetter at det faktisk er smittesjekk. Har hørt fra folk som har passert at "kontrollen" kun har vært visuell, det vil si at myndighetene kun står å ser på mens trafikken glir forbi. Da er det i effekt lite annet enn en trafikk-kø.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Grensepassering Sverige->Norge på MC

Legg inn av FredrikE24 »

FreewheelBurning skrev: 09 sep 2021, 18:00
cannon skrev: 09 sep 2021, 15:55 Bjerknez
"
Derimot kan jeg fint slippe en på Rema1000 forran meg i køen hvis jeg står der med en toppet matvogn og vedkommede kun skal ha en Brus."

Feil sammenligning. Smittesjekk av mc-fører tar lengre tid enn av bilfører. Spørsmålet er om du, med stappfull handlevogn, forventer å komme foran han foran, med en brus? Og foran alle de andre i kassakøen?
Du fortutsetter at det faktisk er smittesjekk. Har hørt fra folk som har passert at "kontrollen" kun har vært visuell, det vil si at myndighetene kun står å ser på mens trafikken glir forbi. Da er det i effekt lite annet enn en trafikk-kø.
Det handler om å teste de som virker lurt å teste.

Jeg kom over grensa kun ved å vise passet mitt. Da fikk jeg en lapp med "alt ok" av politimannen. Så kjørte jeg over "EU humpa" mens en toller sto og så på. Deretter gav jeg denne lappen til en fyr på andre siden av tollstasjonen. Han kasta lappen i søpla. Deretter var det fjøla i bunn mot Oslo.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Grensepassering Sverige->Norge på MC

Legg inn av FreewheelBurning »

FredrikE24 skrev: 09 sep 2021, 17:58 Du skal få låne den corona-vaksinerte armen min, den er mildt sagt ubrukelig for øyeblikket :knegg

Jeg vurderer nok situasjonen i hvert enkelt tilfelle, men når man ikke en gang er over svinesundbrua, og man blir stående i bakke halvveis mot tollstasjonen, så er det dårlig deal for min del. Sitte med bremsen på i 3-4 timer funker ikke for meg :P BMW vet du :confused Da brenner ABS-modulen opp. Kan fort koste 25 000kr det.
Når man stopper og venter i bakke er bremselås en fin ting.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Grensepassering Sverige->Norge på MC

Legg inn av Bjerknez »

For meg kan dere stille dere i kø hele gjengen. Det hadde ikke jeg gjort vertfall, uansett hvor umoralsk eller galt det måtte være. Kall meg gjerne en badass, forbryter eller en kald egoist. Det bryr meg svært lite. Jeg hadde aldri stått i kø med MC i timesvis over grensen.

Jeg hadde nok ikke satt meg i den situasjonen i utgangspunktet, men hvis jeg måtte, så hadde jeg nok passert dere i køen med hevet hode.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Grensepassering Sverige->Norge på MC

Legg inn av FreewheelBurning »

Bilkø er for biler, ikke motorsykler! Har hatt mye gøy i sommer med å kjøreforbi kilometer med stillestående biler :D Eller det er stopp på skranglete vestlandsveier med møtende biler. Så kan de heller kose seg når det regner.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Grensepassering Sverige->Norge på MC

Legg inn av FredrikE24 »

FreewheelBurning skrev: 09 sep 2021, 18:04
FredrikE24 skrev: 09 sep 2021, 17:58 Du skal få låne den corona-vaksinerte armen min, den er mildt sagt ubrukelig for øyeblikket :knegg

Jeg vurderer nok situasjonen i hvert enkelt tilfelle, men når man ikke en gang er over svinesundbrua, og man blir stående i bakke halvveis mot tollstasjonen, så er det dårlig deal for min del. Sitte med bremsen på i 3-4 timer funker ikke for meg :P BMW vet du :confused Da brenner ABS-modulen opp. Kan fort koste 25 000kr det.
Når man stopper og venter i bakke er bremselås en fin ting.
Hjelper ikke meg så mye når ABS-boksen min går opp i røyk etter noen minutter :prf

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Grensepassering Sverige->Norge på MC

Legg inn av FreewheelBurning »

Det hørtes ut som en reklamasjonsfeil...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Grensepassering Sverige->Norge på MC

Legg inn av FredrikE24 »

Ikke på en 20 år gammel sykkel. Er servoassisterte bremser. Aktiveres når man rører bremsene. Mange som sitter og «rir» på bremsene ustanselig, men så går de i stykker også..

olek
Innlegg: 13
Registrert: 09 jul 2018, 22:25
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2008

Re: Grensepassering Sverige->Norge på MC

Legg inn av olek »

Jeg har passert grensen ved Eda to ganger på mc og har sklidd fint forbi bilene og rett til kontroll uten problemer begge ganger. Ingen forventer at en som kjører GS med ekstra kjørelys tar særlig hensyn til andre enn seg selv uansett. Dog satt jeg da jeg passerte bilene siden jeg er så feit at det gjør vondt i føttene å stå på de originale fothvilerne.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Grensepassering Sverige->Norge på MC

Legg inn av Bjerknez »

olek skrev: 09 sep 2021, 21:46 Jeg har passert grensen ved Eda to ganger på mc og har sklidd fint forbi bilene og rett til kontroll uten problemer begge ganger. Ingen forventer at en som kjører GS med ekstra kjørelys tar særlig hensyn til andre enn seg selv uansett. Dog satt jeg da jeg passerte bilene siden jeg er så feit at det gjør vondt i føttene å stå på de originale fothvilerne.
Thats the way to do it :twothumbs:

Svar