Forlatte veier

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Forlatte veier

Legg inn av xavi0n »

Har den siste tiden vært mye på tur i finnmark ifm jobb, og ser støtt og stadig forlatte veitstubber med eller uten asfalt, for eksempel over sennalandet og på e69 mot honningsvåg.
Dette er gamle veier som er blitt forlatt etter det er bygget tuneller eller vegen er lagt om.
Det jeg lurer på, om man kjører her på mc, regnes det som kjøring i utmark om noen skulle se deg?
Ser ut som en vei, og få til ingen er fysisk sperret
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Forlatte veier

Legg inn av rolf-arne »

xavi0n skrev:Har den siste tiden vært mye på tur i finnmark ifm jobb, og ser støtt og stadig forlatte veitstubber med eller uten asfalt, for eksempel over sennalandet og på e69 mot honningsvåg.
Dette er gamle veier som er blitt forlatt etter det er bygget tuneller eller vegen er lagt om.
Det jeg lurer på, om man kjører her på mc, regnes det som kjøring i utmark om noen skulle se deg?
Ser ut som en vei, og få til ingen er fysisk sperret
Mange brukes som hytte veier, de andre er vei så lenge dem ikke er gjengrodde.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Forlatte veier

Legg inn av xavi0n »

Ja du er vel kjent med de veiene ut mot honningsvåg, noen er det jo enda asfaltdekke på.
Så til min skrekk at de skal sanere gammelveien når skarvbergtunellen kommer i drift
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forlatte veier

Legg inn av AJ »

rolf-arne skrev: 29 sep 2021, 19:30 [de andre er vei så lenge dem ikke er gjengrodde.
Det er vel nettopp her definisjonen etter hvert vil ha betydning, nemlig hvorvidt veien blir vedlikeholdt for motorferdseltrafikk eller ikke.
Veier som ikke vedlikeholdes for motorferdsel regnes som utmark, ergo ikke tillatt for kjøring med motorkjøretøy på to, fire og evt. seks hjul , mener jeg å ha lest i loven om motorferdsel i utmark.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Forlatte veier

Legg inn av xavi0n »

Disse blir på ingen måte vedlikehold
If you gonna be dumb you gotta be tough

PtoV
Innlegg: 20
Registrert: 09 jul 2020, 22:19
Motorsykkelen din: Riskoker 1100cc AT

Re: Forlatte veier

Legg inn av PtoV »

xavi0n skrev:Disse blir på ingen måte vedlikehold
Hva er definisjon på vedlikehold av vei? Mangel på vedlikehold gjelder jo mange veier i Norge, så tut og kjør vedlikehold eller ikke. Hvis du plukker en løvetann så har du vedlikeholdt veien Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Forlatte veier

Legg inn av rolf-arne »

xavi0n skrev:Disse blir på ingen måte vedlikehold
Om man tar ulykkesstedet på nedlagte veien ved Masi som eksempel så er den nedlagt , men til og med politiet aksepterer trafikk på den.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Forlatte veier

Legg inn av rolf-arne »

Har ikke tenkt på denne tråden - før den dukket opp nå ved et tilfelle.

Og ser nå at vi må arbeide politisk for å få en avgrensing.

Jussen er egentlig grei , er veien i sin tid opparbeidet for bruk med bil og ikke er fysisk stengt med sperring så er det fritt frem å kjøre der med motorkjøretøy.

Da refererer jeg til Lov om motorferdsel i utmark , som sier; sitat "Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil."

Siste setning tilkom etter at det var konflikter mellom bil og snescooter på ikke brøytet vei - og skulle stadfeste at når sneen la seg så var veien omdefinert til utmark. Dersom den ikke ble brøytet.

Det står ingen ting noe sted om vedlikehold og hva dette får for bruksklassingen.

Vi har en del veier som ikke er opparbeidet for bruk av en "vanlig"bil som forsvaret eller televerket har bygget - disse går lokalt som vei - selv om de mest er egnet for kjøring med ATV. Og vi ønsker lokalt å beholde disse , selv om de er lite brukt og ikke blir vedlikeholdt.
Da er jeg inne på politikk.

Fortsetter jeg på politikken så er naturverneren Rolf-Arne irritert over at vegeier ikke rydder opp i gamle veier - når nye bygges. Det trenger ikke å bety at man skal fjerne veiene - men se på alternative bruksområder som gjør at nauten ikke skjemmes av etterlatenskapene.

Et eksempel "om et brukar er dyrt å fjerne så kan det gjøres om til en rasteplass"

Og om jeg skal ta oppfordringen fra Finnmarks Eiendommen " bruk gamle kjørespor" litt videre så synes jeg at gamle sår som ikke vil gro igjen uten tiltak - gjerne kan brukes til rekreasjon. Da skaden er gjort - og viljen til å tilbakestille ikke er tilstede.
Sist redigert av rolf-arne den 26 nov 2021, 14:46, redigert 1 gang totalt.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Forlatte veier

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 29 sep 2021, 19:40
rolf-arne skrev: 29 sep 2021, 19:30 [de andre er vei så lenge dem ikke er gjengrodde.
Det er vel nettopp her definisjonen etter hvert vil ha betydning, nemlig hvorvidt veien blir vedlikeholdt for motorferdseltrafikk eller ikke.
Veier som ikke vedlikeholdes for motorferdsel regnes som utmark, ergo ikke tillatt for kjøring med motorkjøretøy på to, fire og evt. seks hjul , mener jeg å ha lest i loven om motorferdsel i utmark.
Dette finnes det ikke belegg for . Det eneste som er nevnt er ikke brøytet vei. Vedlikehold er ikke nevnt i loven .
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar