Odysee - et bra alternativ til YouTube?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Odysee - et bra alternativ til YouTube?

Legg inn av MGR1 »

Sensuren på YouTube går helt amok nå, og jeg ser at stadig flere flytter over til odysee.com. Denne plattformen ser ut til å være et bra alternativ etter det lille jeg har erfart. Man kan synke sin YouTube/Google account hvis man ønsker det, og grensesnittet ser veldig likt ut. Mobil app er det også.

https://odysee.com/

Håper at dette tar av; jeg begynner å bli mektig lei av det YouTube holder på med.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Odysee - et bra alternativ til YouTube?

Legg inn av AJ »

Har sett noen videoer på Odysee hvor bildekvaliteten har vært god. Står sånn sett ikke noe tilbake i forhold til Youtube.
Men det er vel slik at utvalget ikke er særlig stort enda...

Vimeo er også et alternativ, muligens?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Odysee - et bra alternativ til YouTube?

Legg inn av MGR1 »

AJ skrev: 19 nov 2021, 11:56 Har sett noen videoer på Odysee hvor bildekvaliteten har vært god. Står sånn sett ikke noe tilbake i forhold til Youtube.
Men det er vel slik at utvalget ikke er særlig stort enda...

Vimeo er også et alternativ, muligens?
Vimeo har jo eksistert veldig lenge, men har aldri tatt helt av. Litt krøkkete grensesnitt synes jeg. Det odysee har som er kult er synk'ing med YouTube da, og veldig likt grensesnitt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Odysee - et bra alternativ til YouTube?

Legg inn av FredrikE24 »

Hva er problemet med YouTube egentlig?

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Odysee - et bra alternativ til YouTube?

Legg inn av MGR1 »

FredrikE24 skrev: 19 nov 2021, 12:34 Hva er problemet med YouTube egentlig?
Det er blitt en massiv sensur der, og det blir stadig verre. YouTube sletter videoer og kanaler vilkårlig; det virker ofte som at det er automatikk som ligger bak. Enkelte brukere på YouTube driver med aktivisme, og rapporterer videoer som berører ting som de ikke liker. Når mange nok gjør det blir videoen slettet. Hvis en kanal-eier har flere slike 'strikes' blir kanalen utestengt for en periode, typisk 2 uker. Ved flere 'strikes' blir kanalen slettet.

Det er det som heter 'no plattforming' på nytale. Den som har andre meninger skal ikke få lov til å bruke plattformen til å fremme disse.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Odysee - et bra alternativ til YouTube?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er for konkurranse, men når jeg søkte på "electronic project" på odysee så fikk jeg mye svada. Så nei, ikke en verdig konkurrent slik det ser ut nå.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Odysee - et bra alternativ til YouTube?

Legg inn av MGR1 »

FredrikE24 skrev: 19 nov 2021, 12:34 Hva er problemet med YouTube egentlig?
Et eksempel:

Jeg følger en person i England som har en samfunnsdebatt-kanal hvor han diskuterer forskjellige ting som engasjerer folk. Han er alltid veldig, veldig høflig, forsiktig, og viser alltid til offisielle kilder. Han tok opp debatten rundt Covid, og la frem informasjon rundt andre pandemier som hadde vært i England og Europa siste århundre. Han viste til studier og artikler bl.a. i 'The Lancet' som er et svært annerkjent engelsk medisinsk tidsskrift, og det engelske helsedepartementet. Hans video ble slettet, og han ble bannet i to uker. Ved forespørsel til YouTube fikk han vite at hans video stred mot retningslinjene, rent konkret at det er ikke tillatt å publisere videoer som omhandler tidligere epidemier. At han viste til anerkjent og publisert forskning spilte ikke noen rolle. Denne kanaleieren sier at han har fått beskjed fra flere brukere som følger ham, om at de rapporterer hver eneste video han legger ut, med den hensikt å slette hans kanal. Altså, covid og pandemier er det ikke lov å snakke om.

Et annet eksempel:
En kjent forsker og debattant innkalte en gruppe av høytstående forskere med spesialisering i bl.a. geologi, atmosfæreforskning, havforskning ++ for å diskutere 'klimasaken' og foreslå tiltak. I debatten konkluderte de med at det var en sannsynlighet for at temperaturstigningen delvis kunne være menneskeskapt. Denne videoen ble slettet, og kanaleieren ble bannet for to uker for brudd på YouTube's retningslinjer. Han fikk innsyn i hva de hadde hengt seg opp i, og hvem som hadde behandlet denne saken. Det viste seg at noen brukere hadde rapportert videoen, og YouTube hadde sendt den til vurdering hos sitt 'ekspertpanel'. Eieren av kanalen sporet opp hvem som var i dette panelet, og det var en 'klimaekspert' med sterke bånd til klimaindustrien som var leder, samt fire forskere på forskjellige universiteter. Eieren tok kontakt med en av disse forskerne som var villig til å svare, og la ut en video av intervjuet med denne. Han spurte konkret hva panelet hadde hengt seg opp i. Forskeren sa at det forsåvidt ikke var noe feil som ble sagt eller konkludert, men problemet var at diskusjonen i videoen kunne gi inntrykk av at det ikke var full enighet mellom forskere ang. 'klimasaken', og det ønsket man ikke. Altså, det er ikke lov å diskutere klima.

Jeg er meget aktiv YouTube-bruker, og har mange slike eksempler.

Følgende temaer er sensitive og underlagt streng sensur på YouTube, og sikkert mange flere:

Samfunnsdebatt
Klima
Kultur
Miljø
Religion
Politikk (spes. amerikansk/europeisk)
Ideologi
Covid
Pandemier
Historie
Genetikk
Etnisitet
Jakt
Våpen
Skytesport

Rå krigsvideoer fra Irak, Syria og Afghanistan og masse annet dritt og vold er derimot helt OK for YouTube. Og kattevideoer og 'influensere' da.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Odysee - et bra alternativ til YouTube?

Legg inn av cannon »

Merkelig dette. Har aldri hatt noe som helst utfordring med youtube. Jeg finner alt jeg trenger der.
Og ja, alle større sosiale medier bruker AI og roboter og automatikk for moderering. Skulle bare mangle.

Svar