Slik forumet nå er dat så skal det også la seg gjøre å legge inn artikler som er scannet og lagret som PDF filer.
Så da er det bare å kjøre på

Her er mitt bidrag i denne omgang:
https://www.nrk.no/ytring/dem-og-oss-1.15741671
Her var det vanvittig mye synsing fra en uten utdanning i feltet. Ser at det gjentas gang på gang at vaksinen liksom skal ha vært hastegodkjent... Det er absolutt ikke sant, vaksinen har vært gjennom kliniske tester på vel så mange som andre vaksiner før den, men forskjellen ligger i tilskuddene til forskningen som har vært flerfoldige ganger større enn for annen forskning på grunn av nødvendigheten av vaksinen.Duke944 skrev:https://resett.no/2021/11/30/omikron-og ... om-kommer/
Ikke så mye synsing av Lurås etter min mening, mye av "synsingen" er sitater fra Sigrid Bratlie,HeHy skrev: 02 des 2021, 11:17Her var det vanvittig mye synsing fra en uten utdanning i feltet.Duke944 skrev:https://resett.no/2021/11/30/omikron-og ... om-kommer/
AMEN til det! og svaret er: Ut av ACER. Og for å kunne gjøre det, må EØS-avtalen sies opp. Det er tusen gode grunner til å si opp den husmannskontrakten, men akkurat nå er dette den viktigste. Skal vi ikke kunne selge til EU da? spør enkelte. Da er svaret: tror de virkelig at ikke EU importerer nesten alle varer de trenger fra resten av verden? Biler fra Korea og Kina, olje og gass fra Russland, elektronikk fra de fleste land i Asia, osv. osv. EU vil importere varer de har behov for, uansett. Og når vi sier opp EØS-avtalen, trenger vi ikke være redde for en lang og tragisk Brexit prosess; handelsavtalen fra 1994 trer automatisk i kraft etter 12 måneder. Det står faktisk i EØs-avtalen. Og det er vel omtrent det eneste som er bra i den avtalen.AJ skrev: 05 des 2021, 20:09 God artikkel som bør leses.
Mye bra å notere seg, bl.a dette:
Med «kraftnasjon» mener jeg ikke bare et land med stor kraftproduksjon, men også at krafta brukes til rimelig tilgang til strøm for innbyggerne og et konkurranse fortrinnfor næringslivet, ikke minst kraftkrevende industri.
I stedet for at store mengder kraft selges ut, uten at de brukes til å bygge verdikjeder innenlands.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... ndet-norge
Jeg er veldig FOR internasjonalt samarbeid! Men EØS-avtalen er ikke samarbeid, det er å gi fra seg styring til EU på områder som er grunnleggende viktige for landet og folket her. Både for folk som må velge mellom å fryse eller bli gjeldsslaver, og for industrien om den skal oveleve - og dermed også arbeidsplassene. EØS-avtalen er IKKE en handelsavtale, det får vi derimot automatisk når vi sier opp avtalen.niko skrev: 05 des 2021, 20:59 Jeg tenker at dette er nokså komplisert og at det er sagt mye rart om ACER.
https://energiogklima.no/to-grader/eksp ... k-om-acer/
Og så tror jeg internasjonalt samarbeid er lurere økonomisk og sunnere for klimaet på litt lengre sikt.
https://www.norskindustri.no/dette-jobb ... samarbeid/
Å gi avkall på Norges fremste komparative fortrinn, som det vitterlig ser ut til at vi er på god vei til å gjøre nå, tror jeg neppe er særlig økonomisk lurt for Norge med sin viktige, kraftkrevende og kostnadsintensive eksportindustri.niko skrev: 05 des 2021, 20:59
Og så tror jeg internasjonalt samarbeid er lurere økonomisk og sunnere for klimaet på litt lengre sikt.
https://www.norskindustri.no/dette-jobb ... samarbeid/
Det ser jo ut som det er fullt mulig å tilby både befolkning og industri strømpriser som ikke dikteres av ACER eller andre internasjonale organer? Eller vil "Nei Til EU" nå argumentere med at dette forslaget faller på stengrunn fordi vi ikke kan tilby slike avtaler i Norge?erik m skrev: 06 des 2021, 14:01 Vel, fint med vannvarme til kontinentet, spedd på med enorme vindmølleparker. Men prisen er høy, både for folk som ikke har allverdens råd og på toppen bor i uisolerte gamle hus, og videre for bla.a. norsk aluminiumsindustri som har som sitt store konkurransefortrinn rimelig og rein energitilgang. Noen fakta stpår fast:
ACER bestemmer strømprisene, ikke Norge.
Et europeisk åpent strømmarked betyr at prisene blir like høye i Norge som på kontinentet.
De nye overføringskablene sikrer at vi kan eksportere omtrent all den strøm som i dag og i framtiden produseres i Norge.
Energipakke 4 sikrer at ingen land kan beholde mer enn maksimalt 32% av egenprodusert strøm. Resten er vi forpliktet til å eksportere.
Så lenge vi har EØS-avtalen kan vi ikke endre på disse forholdene. Den mydigheten har vi overgitt til EU.
Når det gjelder "å stå bakerst i køen" er det sånn at dersom vi leverer produkter som andre land ikke kan levere, eller til høyere priser, får vi solgt det. Har vi ikke det, får vi ikke solgt uansett om vi står forrest i køen. Norge eksporterer tre produkter som vi er svært konkurransedyktige på; bortsett fra olje og gass: fisk, trematerialer og aluminium, i tillegg til en rekke andre som hver for seg ikke slår like mye ut på handelsbalansen.
Fortsetter vi med EØS, mister vi aluminium og annen energikrevende industri.
Denne diskusjonen minner til forveksling om den vi hadde for noen år tilbake, da eksporten til Storbritannia var en av hovedgrunnene til at vi ikke måtte si opp EØS-avtalen. Det er mye feilinformasjon rundt disse sakene, der er jeg enig. Men historisk er det EU-tilhengerne som har feilinformert. Det som er sikkert, er at særlig høyere strømpriser enn det vi har i dag, blir katastrofalt for Norge.
Ja, det er noe med det som uttrykkes her, ja...mekkern skrev: 07 des 2021, 15:14 jeg kopierte siste setning....
Vi skaper uansett ikke et samfunn der ingen dør, men risikerer å skape et samfunn der ingen har noen glede av å leve.
Ja, Follow the money er alltid en veldig god regel. Jeg har forsøkt den på dette , men har ikke greid å finne noen som faktisk tjener på restriksjonene. Bare omtrent alle i samfunnet som taper på det. Bortsett fra, naturligvis at mange av oss har spart en god del på utepils, restaurantbesøk, kino, teater osv. Men så har jo restaurantene, kinoene, teatrene osv tapt tilsvarende da, eller egentlig mer. For ikke å snakke om alle som permitteres eller rett og slett mister jobbene.Bjerknez skrev: 07 des 2021, 15:20 Ut fra hva jeg leser så er det nok en del ugler i mosen rundt om... Spørsmålet er vel HVORFOR det er det... Da tenker jeg litt sånn... "Follow the money". Hvem tjener mest på at det blir satt inn restriksjoner?
Dagligvare, sportsbutikker m.fl. har tjent på det. Også mange nettbutikker i ulike bransjer.erik m skrev: 07 des 2021, 16:11Ja, Follow the money er alltid en veldig god regel. Jeg har forsøkt den på dette , men har ikke greid å finne noen som faktisk tjener på restriksjonene. Bare omtrent alle i samfunnet som taper på det. Bortsett fra, naturligvis at mange av oss har spart en god del på utepils, restaurantbesøk, kino, teater osv. Men så har jo restaurantene, kinoene, teatrene osv tapt tilsvarende da, eller egentlig mer. For ikke å snakke om alle som permitteres eller rett og slett mister jobbene.Bjerknez skrev: 07 des 2021, 15:20 Ut fra hva jeg leser så er det nok en del ugler i mosen rundt om... Spørsmålet er vel HVORFOR det er det... Da tenker jeg litt sånn... "Follow the money". Hvem tjener mest på at det blir satt inn restriksjoner?
Har noen greid å finne ut om noen tjener på det?