Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av MGR1 »

Interessant artikkel i Teknisk Ukeblad ang. elektrifisering av 'sokkelen'. Kort oppsummert så skal oljeplattformene bruke strøm (fra land) til drift og oppvarming i stedet for i dag gass som hentes opp fra oljefeltene. Denne gassen skal i stedet sendes i rør til land i Norge eller Europa, og forbrennes der. Miljøgevinsten blir ikke null, den blir negativ, men Norge får en bedre score på utslippsiden. Regningen sendes til forbrukerne. Det gjør forsåvidt artikkelforfatterens alternative løsning også da.

Det er som vanlig interessant å lese kommentarene. TU er et av de veldig få mediasteder der man fortsatt (på enkelte artikler) kan legge inn kommentarer. Ofte belyser kommentarene problemstillinger som artikkelforfatteren har utelatt. Det som det koker ned til er at elektrifiseringen handler om symbolpolitikk og inntekter for oljeselskapene.

https://www.tu.no/artikler/er-det-egent ... len/511921

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av Olav K »

MGR1 skrev: 11 jan 2022, 07:50 Interessant artikkel i Teknisk Ukeblad ang. elektrifisering av 'sokkelen'. Kort oppsummert så skal oljeplattformene bruke strøm (fra land) til drift og oppvarming i stedet for i dag gass som hentes opp fra oljefeltene. Denne gassen skal i stedet sendes i rør til land i Norge eller Europa, og forbrennes der. Miljøgevinsten blir ikke null, den blir negativ, men Norge får en bedre score på utslippsiden. Regningen sendes til forbrukerne. Det gjør forsåvidt artikkelforfatterens alternative løsning også da.

Det er som vanlig interessant å lese kommentarene. TU er et av de veldig få mediasteder der man fortsatt (på enkelte artikler) kan legge inn kommentarer. Ofte belyser kommentarene problemstillinger som artikkelforfatteren har utelatt. Det som det koker ned til er at elektrifiseringen handler om symbolpolitikk og inntekter for oljeselskapene.

https://www.tu.no/artikler/er-det-egent ... len/511921
For oss som jobber på sokkelen, har elektrifisering en fordel som ingen snakker om... det blir veldig mye lavere støynivå når turbiner og generatorer stenger ned. Flere av de nye plattformene har allerede strøm fra land, og det er veldig ålreit å gå i uteområdene på de.
Har knapt behov for hørselvern :-D

Men utover det, har forfatteren såklart rett.. det er ikke lurt å elektrifisere sokkelen, av mange grunner.
Miljømessig vil det lønne seg å eksportere kraft i allerede eksisterende kabler, kostnadene med elektrifisering er mildt sagt astronomiske.
50 milliarder kroner er mye penger, som heller kan brukes på noe som gir en reel klimagevinst andre steder.

Om du stabler 100-lapper oppå hverandre, vil 1 mill være en stabel, som er 1mtr høy.
1 milliard vil da bli 1000 mtr høy, altså en kilometer med hundrelapper.
50 milliarder vil således bli 5 MIL med hundrelapper. Og det kun for at noen politikere skal kunne sole seg i glansen av ren samvittighet.

Og de er allerede igang med prosjektene på Troll feltet, og om det skal sies noe positivt om denne galskapen, så må det bli at det genererer masse jobb for Aker Solutions og andre norske leverandører. Så rent personlig, for MEG, er det greit med litt galskap.

Men i det store bildet... not so much
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev: 11 jan 2022, 09:22
MGR1 skrev: 11 jan 2022, 07:50 Interessant artikkel i Teknisk Ukeblad ang. elektrifisering av 'sokkelen'. Kort oppsummert så skal oljeplattformene bruke strøm (fra land) til drift og oppvarming i stedet for i dag gass som hentes opp fra oljefeltene. Denne gassen skal i stedet sendes i rør til land i Norge eller Europa, og forbrennes der. Miljøgevinsten blir ikke null, den blir negativ, men Norge får en bedre score på utslippsiden. Regningen sendes til forbrukerne. Det gjør forsåvidt artikkelforfatterens alternative løsning også da.

Det er som vanlig interessant å lese kommentarene. TU er et av de veldig få mediasteder der man fortsatt (på enkelte artikler) kan legge inn kommentarer. Ofte belyser kommentarene problemstillinger som artikkelforfatteren har utelatt. Det som det koker ned til er at elektrifiseringen handler om symbolpolitikk og inntekter for oljeselskapene.

https://www.tu.no/artikler/er-det-egent ... len/511921
For oss som jobber på sokkelen, har elektrifisering en fordel som ingen snakker om... det blir veldig mye lavere støynivå når turbiner og generatorer stenger ned. Flere av de nye plattformene har allerede strøm fra land, og det er veldig ålreit å gå i uteområdene på de.
Har knapt behov for hørselvern :-D

Men utover det, har forfatteren såklart rett.. det er ikke lurt å elektrifisere sokkelen, av mange grunner.
Miljømessig vil det lønne seg å eksportere kraft i allerede eksisterende kabler, kostnadene med elektrifisering er mildt sagt astronomiske.
50 milliarder kroner er mye penger, som heller kan brukes på noe som gir en reel klimagevinst andre steder.

Om du stabler 100-lapper oppå hverandre, vil 1 mill være en stabel, som er 1mtr høy.
1 milliard vil da bli 1000 mtr høy, altså en kilometer med hundrelapper.
50 milliarder vil således bli 5 MIL med hundrelapper. Og det kun for at noen politikere skal kunne sole seg i glansen av ren samvittighet.

Og de er allerede igang med prosjektene på Troll feltet, og om det skal sies noe positivt om denne galskapen, så må det bli at det genererer masse jobb for Aker Solutions og andre norske leverandører. Så rent personlig, for MEG, er det greit med litt galskap.

Men i det store bildet... not so much
Ganske mye penger ja.

I min lommebok har jeg kun 2mm. med hundrelapp(er).

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

Ja, man kan virkelig begynne å lure...
Her en som jeg synes setter klare ord på det jeg tror mange opplever nå om dagen.
Gjelder ikke bare koronasituasjonen, kan det være god grunn til å legge til.
Etter å ha holdt på med dette lille sosial mediet MCsiden.no har i noen år har man også merket bølger av det samme her inne.
Så i svært mange tilfeller kan det være klokt å gjøre som forfatteren av dette meningsinnlegget jeg har linket til nedenfor, å koble og ut ta seg en tur i skogen for å få ting både på litt god avstand og se ting i et bredere perspektiv enn ved første øyekast...:

https://www.dagsavisen.no/demokraten/de ... VYQwFwZUuA
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av MGR1 »

Det er overbevisningen om at man har rett som skaper de store følelsene. Og FB samt fora som dette er vel snart de eneste stedene hvor 'vanlige folk' fortsatt kan snakke relativt fritt, så det er forståelig at det kommer frem der. Jeg mener man må akspetere følelsesladde tilbakemeldinger når man ytrer seg om følelsesladde temaer i det offentlige rom, også på nett. Det er litt som å stå på gata eller ved inngangspartiet til kjøpesenteret og ytre seg der; tilbakemeldingene hadde nok kommet kjapt.

Dessverre er det mange som mener at negative tilbakemeldinger må kanselleres eller forbys. Ref. nedstengningen av de fleste kommentarfelt i etablerte media. Og grensen for når den enkelte blir krenket strammes stadig inn. Snart er vi et kneblet folk, og politikerne og andre maktpersoner kan gjøre akkurat som de vil, uten at noen kan bry dem :-# :x .

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av mekkern »

https://www.met.police.uk/advice/advice ... behaviour/
eksempel:Har du 2 biler på gata med mindre avstand enn 500 meter..ja da er du en "dissident" :sk? ..
Bruken av "anti social behaviour" brukes for hva den er verdt i mange sammenhenger for å hanke inn og bøtelegge/dømme folk som ikke stilltiende lar seg lede.

denne "anti social-behaviour" og avarter mot negativ omtale og australias overvåkning og inngripen av elektronisk kommunikasjon viser hvilken retning vi går mot.

https://www.aph.gov.au/Parliamentary_Bu ... ?bId=r6623
https://parlinfo.aph.gov.au/parlInfo/se ... ed/0000%22

Hvordan skal man protestere i dagens samfunn når de sperrer alle plattformer for negative omtaler/motsvar?
Vi rister litt på hodet av Kinas system med sosiale poeng for jobb/reise men vi raser mot samme regime med åpne øyne.

Værste av alt er at "foliehatt gjengen" så dette komme og vi alle lo av dem... :confused
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 13 jan 2022, 16:43
Værste av alt er at "foliehatt gjengen" så dette komme og vi alle lo av dem... :confused
George Orwell ble vel også sett rart på veldig lenge. Mange lo av fyren og ristet på hodet.
Nå sitter latteren fast i halsen hos mange...

Har du ikke lest den allerede så anbefaler jeg deg mer enn gjerne til å gjøre det, George Orwell: "1984" ...

Mer om forfatteren med spåkula her:
https://www.biography.com/writer/george-orwell
Nineteen Eighty-Four’ (1949)

Orwell’s masterwork, Nineteen Eighty-Four (or 1984 in later editions), was published in the late stages of his battle with tuberculosis and soon before his death. This bleak vision of the world divided into three oppressive nations stirred up controversy among reviewers, who found this fictional future too despairing. In the novel, Orwell gave readers a glimpse into what would happen if the government controlled every detail of a person's life, down to their own private thoughts.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av MGR1 »

AJ skrev: 13 jan 2022, 16:51
mekkern skrev: 13 jan 2022, 16:43
Værste av alt er at "foliehatt gjengen" så dette komme og vi alle lo av dem... :confused
George Orwell ble vel også sett rart på veldig lenge. Mange lo av fyren og ristet på hodet.
Nå sitter latteren fast i halsen hos mange...

Har du ikke lest den allerede så anbefaler jeg deg mer enn gjerne til å gjøre det, George Orwell: "1984" ...

Mer om forfatteren med spåkula her:
https://www.biography.com/writer/george-orwell
Nineteen Eighty-Four’ (1949)

Orwell’s masterwork, Nineteen Eighty-Four (or 1984 in later editions), was published in the late stages of his battle with tuberculosis and soon before his death. This bleak vision of the world divided into three oppressive nations stirred up controversy among reviewers, who found this fictional future too despairing. In the novel, Orwell gave readers a glimpse into what would happen if the government controlled every detail of a person's life, down to their own private thoughts.
Jeg leste boken i 1984; da var det mye hype rundt den, av typen 'se hva han spådde, og ingenting av det slo til'. Han bommet med ca. 40 år da.

En trist historie, om et trist og ekstremt samfunn, totalt styrt av myndighetene. Mange roper etter mer offentlig styring i dagens samfunn ser jeg; da skal alt bli rettferdig, trygt og bra for alle. Har vi snart de tre nasjonene fra boken og kan fullføre resten? FN/EU, Kina og Russland?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

MGR1 skrev: 13 jan 2022, 20:02
Jeg leste boken i 1984; da var det mye hype rundt den, av typen 'se hva han spådde, og ingenting av det slo til'. Han bommet med ca. 40 år da.
Mulig jeg husker feil, men det var vel slik at årstallet 1984 ble litt sånn tilfeldig valgt, at årstallet heller representerte en framtid på et uspesifisert tidspunkt i framtiden.
Lurer på om det ikke står noe om dette i enten forordet, etterordet eller i selve bokteksten, faktisk.
Men som nevnt, dete er jeg ikke sikker på.
Har heller ikke boken for hånden akkurat nå og kan sjekke.

Uansett så er det en veldig interessant og ganske så lesverdig bok. Og da jeg leste den for første gang for et drøyt år siden slo det meg voldsomt, faktisk, hvor treffende mange av situasjonene og beskrivelsene i boka er i forhold til det vi opplever i dag.
Ja, enkelte ting er til og med ganske skremmende, slik jeg ser det...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 13 jan 2022, 20:14
Mulig jeg husker feil, men det var vel slik at årstallet 1984 ble litt sånn tilfeldig valgt, at årstallet heller representerte en framtid på et uspesifisert tidspunkt i framtiden.
Blir nesten som Harmageddon det, altså dommedag i følge Jehova´s vitner. Den har ikke vært helt uspesifisert men passert mange ganger :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

"
Gammelsmurfen skrev: 13 jan 2022, 20:42
AJ skrev: 13 jan 2022, 20:14
Mulig jeg husker feil, men det var vel slik at årstallet 1984 ble litt sånn tilfeldig valgt, at årstallet heller representerte en framtid på et uspesifisert tidspunkt i framtiden.
Blir nesten som Harmageddon det, altså dommedag i følge Jehova´s vitner. Den har ikke vært helt uspesifisert men passert mange ganger :lol
Ja, det kan du gjerne si.
Men forskjellen er at Orwell er langt mer konkret på ting vi ser tydelig konturer av i dag enn bibelske profetier, som handler om dommedag/endetiden. Men det gjør altså ikke "1984", som beskriver et (dystopisk) myndighetskontrollert samfunn en gang i framtiden slik forfatteren skrev om det i 1949, få måneder før han døde. Det var åpenbart viktig for ham å får fortalt hva han "så"...

Jeg kunne gjerne listet opp mye fra "1984" og jevnføre det med utviklingstrekk vi ser i vår tid.
Men det skal jeg ikke gjøre.
Jeg anbefaler heller folk å lese boka og gjøre seg opp sin egen mening.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker litt sånn at det MÅ være myndigheter som styrer oss. Uten en stabil leder havner de fleste av oss fort på skråplanet. Dette gjelder både i arbeidslivet og i livet generelt. Man kan gjerne diskutere at enkelte ting blir overstyrt og at man føler seg "tråkket på" av systemet, men sånn vil det alltid være. Det er alltid noen som må lide for andres skjønnhet og motsatt.

Det er bare slik livet er.

Skulle alle mennesker kunne bestemme selv hva som var det lureste å gjøre uten myndighter som holder sin klamme hånd på skulderen din, så hadde det blitt en grufull verden å leve i.

Så vil man også selvsagt både finne korrupsjon og det som værre er, men så lenge ikke myndighetene tar seg ALT for stor frihet, så tror jeg vi i Norge tross alt har det veldig veldig bra.

Det finnes råtne poteter blandt oss alle å det må være et system som holder disse potetene i sjakk.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av MGR1 »

AJ skrev: 13 jan 2022, 20:14 ...Mulig jeg husker feil, men det var vel slik at årstallet 1984 ble litt sånn tilfeldig valgt, at årstallet heller representerte en framtid på et uspesifisert tidspunkt i framtiden. ...
1984 ble valgt fordi han begynte å skrive på boken i 1948; han snudde bare på de to siste årstallene.

Problemet med samfunn som er detaljstyrt av myndigheter (eller diktatorer, forskjellen er liten) er at det er ideologi som det styres etter, og ikke hva som er best for befolkningen. Og som kjent så stemmer svært ofte ikke ideologien med 'terrenget'. Ideologier overkjører mennesker, det er det nok av eksempler på i historien; kommunismen, nazismen, de fleste ismer forsåvidt. Globalismen er ikke noe annet enn en ideologi det heller.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av Domino »

mekkern skrev: 13 jan 2022, 16:43 https://www.met.police.uk/advice/advice ... behaviour/
eksempel:Har du 2 biler på gata med mindre avstand enn 500 meter..ja da er du en "dissident" :sk? ..
Neida, det er ikke det det betyr. Det betyr at dersom du har to biler til salgs som står på offentlig vei mindre enn 500m fra hverandre og driver som bruktbilforhandler så er det ikke lov. Dersom du som privatperson eier to biler kan de stå så nær hverandre som du vil. Og dersom du som privatperson tilfeldigvis har to biler til salgs samtidig så rammes du heller ikke av denne bestemmelsen. Som det står på sidene til "Royal Borough of Greenwich":

It does not apply to individuals selling their private car.

Mulig jeg er i overkant hypp på kildekritikk, men man må ikke svelge alt rått. I verste fall kommer det opp igjen...

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av Audi Mannen »

Og de er allerede igang med prosjektene på Troll feltet, og om det skal sies noe positivt om denne galskapen, så må det bli at det genererer masse jobb for Aker Solutions og andre norske leverandører. Så rent personlig, for MEG, er det greit med litt galskap.

Men i det store bildet... not so much
[/quote]

AKSO er også igang med dette på Draugen som skal kobles på el-nettet for OKEA.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Svar