Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

Må bare erkjenne at jeg tidvis ble mektig irritert på mange meningsytringer på nett og journalister i de toneangivende riksmeldiene som nærmest gikk til "krig" og frontalangrep mot oss uvaksinerte mens dette vaksinekjøret sto på som verst.
Noe denne teksten jeg kom over på alternativnettstedret derimot.no påpeker ganske så tydelig:

https://derimot.no/vaksinene-virker-ikk ... eningslos/

Det mest interessante er at vi som har valgt å ikke vaksinere oss av ulike grunner, av overbevisning eller medisinske og helsemessige årsaker, nevnes som en viktig kontrollgruppe til de vaksinerte. Noe som er en viktig del av hva man bør studere nøye i etterkant for at en god og grundiog forskning skal kunne gi svar som man absolutt bør ta i betraktning ved neste (pandemi)korsvei.

I vår familie er det for øvrig kun to som har tatt én dose. De fleste av oss har vært Covid-19 smittet og hatt milde og kortvarige sykdomstegn. Og med kortvarig snakker vi om et par-tre dager med influensalignende plager og langt fra noen plager som gjorde at vi på noe tidspunkt vurderte å oppslke helsehjelp.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

I all beskjedenhet med den mediebakgrunnen jeg selv har, så er dette omtrent som jeg skulle skrevet det selv:

https://subjekt.no/2022/07/21/pressen-s ... pandemien/

Her et par helt sentrale utdrag fra denne viktige og høyst riktige kommentaren fra psykologspesialist Silje Schevig:
Det viktigste samfunnsoppdraget til pressen er å ettergå og kritisere samfunnets mektigste. Under pandemien ble dette snudd på hodet. Medienes myndighetsvennlige dekning bidro til at flere og strengere tiltak ble etterspurt. På denne måten ble hysteriet selvforsterkende. Det store presset fra mediene om å etterleve tiltak, og saker om «svikerne» som ikke fulgte tiltakene til punkt og prikke, var så massivt at det liknet ren propaganda for myndighetene.
Det er nettopp i krisetid man bør stille kritiske spørsmål og kreve kollektive svar. Medienes samfunnsoppdrag er å vise et balansert bilde, og ikke bare være et mikrofonstativ for «den eneste sannheten».
Kommentar til artikkelen på Subjekt:
Kommerntar
Dessverre er det ikke vanskelig å gi psykologspesialist Silje Schevig rett i hennes kritikk av norske medier. Mer enn 95% av dem har sviktet sitt samfunnsoppdrag og sine lesere og seere. Og de har gjort det dag ut og dag inn i to og et halvt år, morgen, middag og kveld, og uten på noe tidspunkt å stoppe opp og reflektere over hva de holder på med.

Dette må ha vært en de skammeligste periodene i norske mediers historie – og dessverre er den ikke over ennå.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av Bjerknez »

Medier blir mer og mer utvannet og alt handler om antall klikk og trafikk på sidene. Dette har kommet for å bli. Vi har det alt for bra i lille Norge slik at medier rundt om må pynte litt på overskriftene for å få besøkende.

Å sånn har det vært veldig lenge.

Follow the money.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

Interessant og viktig tekst med mange interessante kommentarer...:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-587497
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av kaLARSnikov »

Nå følger jeg ikke nok med i norske medier til å kunne sette fingeren på hva denne artikkelen eventuelt er et svar på, men det er en noe interessant problemstilling. Argumentene som trekkes frem her - dette med at enkelte må hysjes bort - har jeg oftest sett i forbindelse med at noen mener at uønskede meninger i samfunnet ikke har ytringens rett. Dette er da gjerne slikt som ekstremisme.

Jeg har full forståelse for at mange ikke ønsker at f.eks. nazister skal kunne samles og f.eks. demonstrere i offentlighet.

Jeg har også forståelse for de som er benharde på ytringsfrihetens prinsipper om mener at også overnevnte nazister skal kunne gjøre som de vil så lenge de opererer innenfor lovens rammer.

Det er et godt poeng med at tanker som holdes nede har en historikk med å til slutt eksplodere. Samtidig vil tanker som ikke holdes nede lettere nå ut til fler, i et samfunn hvor mange personer befinner seg i heller dårlige situasjoner hvor de lett kan påvirkes av nettopp disse tankene.

Begge deler kan føre til såkalt eksplosive utfall.

Alikevel kan man nok med fordel la åpenheten råde, men da må vi samtidig finne en måte å jobbe mot at folk blir påvirket av farlige holdninger. Her er nok psykisk helsehjelp ett eksempel som, etter hva jeg har lest og hørt fra andre, per tid ikke holder mål - og frem til det kommer opp på et godt nok nivå så ser jeg ikke bort i fra at det summa summarum er like farlig å la meninger spres fritt som det er å legge lokk på de.

Artikkelforfatteren skriver forøvrig:
Det er ganske nedstemmende å se hvor mange som vil begrense ytringsfriheten. Riktignok bare for andre. Aldri for seg selv.
Her tror jeg nok enkelte også hadde blitt overrasket over hvor mange av oss som gledelig kunne holdt kjeft om bare alle andre hadde gjort det samme :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 28 jul 2022, 10:19 Nå følger jeg ikke nok med i norske medier til å kunne sette fingeren på hva denne artikkelen eventuelt er et svar på, men det er en noe interessant problemstilling. Argumentene som trekkes frem her - dette med at enkelte må hysjes bort - har jeg oftest sett i forbindelse med at noen mener at uønskede meninger i samfunnet ikke har ytringens rett. Dette er da gjerne slikt som ekstremisme.

Jeg har full forståelse for at mange ikke ønsker at f.eks. nazister skal kunne samles og f.eks. demonstrere i offentlighet.

Jeg har også forståelse for de som er benharde på ytringsfrihetens prinsipper om mener at også overnevnte nazister skal kunne gjøre som de vil så lenge de opererer innenfor lovens rammer.

Det er et godt poeng med at tanker som holdes nede har en historikk med å til slutt eksplodere. Samtidig vil tanker som ikke holdes nede lettere nå ut til fler, i et samfunn hvor mange personer befinner seg i heller dårlige situasjoner hvor de lett kan påvirkes av nettopp disse tankene.

Begge deler kan føre til såkalt eksplosive utfall.

Alikevel kan man nok med fordel la åpenheten råde, men da må vi samtidig finne en måte å jobbe mot at folk blir påvirket av farlige holdninger. Her er nok psykisk helsehjelp ett eksempel som, etter hva jeg har lest og hørt fra andre, per tid ikke holder mål - og frem til det kommer opp på et godt nok nivå så ser jeg ikke bort i fra at det summa summarum er like farlig å la meninger spres fritt som det er å legge lokk på de.

Artikkelforfatteren skriver forøvrig:
Det er ganske nedstemmende å se hvor mange som vil begrense ytringsfriheten. Riktignok bare for andre. Aldri for seg selv.
Her tror jeg nok enkelte også hadde blitt overrasket over hvor mange av oss som gledelig kunne holdt kjeft om bare alle andre hadde gjort det samme :twothumbs:
Bra innlegg som jeg må si meg enig i. :thumleft

En av grunnene til at jeg ikke har veldig stor tro på menneskeheten. Mange mennesker på et og samme sted (jordkloden) men forskjellige utgangspunkt og opplevelser og forskjellig tro etc. kombinert med både atomvåpen og egoisme er ikke et godt utgangspunkt. Det finnes vel en del eksempler på det.

Vi mennesker slik jeg ser det har evnen til å ta til oss mye lærdom, men uansett hvor intelligente vi måtte være så er det kun erfaringen vi lærer noe av, og mange lærer ikke da heller. Vi er for opptatt av og holde det gående, leve et enklest mulig liv og tjene mest mulig penger samt dyrke eget ego.

Et eksempel. Vi vet alle og har lært at atomvåpen er farlig. Atomvåpen finnes for å styrke egoet. Når en har atomvåpen, så må også den andre ha atomvåpen så det blir "rettferdig" etc. å slik gpr no dagan. Men så blir enkelte ganger også atomvåpnene brukt og da blir det stille en stund etter dette, men så er det på han igjen noen tiår etterpå. Vi mennesker har en underlig egenskap vedrørende det å "glemme".

Det som er forferdelig og motbydelig i dag, kan man,lese vitser om i avisen noen år etterpå.

Derfor har jeg veldig liten tro på menneskeheten generelt. Vi er veldig gode på og ødelegge for oss selv kun for å skape egen lykke på individnivå.

De tre absoluttt mektiskgte menneskene i hele verden kan vi ta som et eksempel. Vi hadde Trump som er en historie for seg selv. (Grab'em by the pussy), så har vi Biden som knapt klarer og holde seg oppreist, Putin som rasler med fjærene og diktator lenger øst som neppe trenger noen ytterligere beskrivelse.

Dette er verdens tre mektigste menn som skal holde styr på oss mennesker. Det hjelper lite hva vi i Lille ubetydelige Norge klarer og få til så lenge ikke vi får med oss de store lederne der ute. Lykke til med det tenker jeg.

Dette er dømt til å misslykkes globalt sett. Så får vi bare håpe at den dagen Putin , diktatoren i øst, samt Biden legger seg i penalet at det dukker opp mer oppegående ledere som gir jordkloden en større sjans til å overleve. Også må noen nappe bort de atomvåpnene en gang for alle. Kanskje bør USA se litt objektivt på hvordan våpenloven dems fungerer i praksis.? Selv om denne loven stort sett går ut over dem selv.

Så det beste med en evt. atomkrig eller verdenskrig, er at det i vertfall blir noen tiår i stillhet og fred etter dette. Tragedier bringer mennesker sammen. Bare se etter Utøya skytingen og bombingen i Oslo. Hele Norge sto stille i noen uker og måpte over det som hadde skjedd. Politiet var totalt uforberedt. I dag hører vi ikke noe mer om ABB og du kan banne på at om 20 år er denne mannen så og si glemt. Er ikke engang sikkert det blir gjort notis i avisen om han evt. skulle slippe ut.

Her var det mange meninger fra min side som til dels ble komt sammen mens jeg skrev, men det uttrykker i hovedsak hva jeg mener om menneskeheten. Så kan det godt være at noen av mine sysnpunkter er feil, men historien forteller at det snart er på tide med en atomkrig/verdenskrig igjen. Så får vi bare håpe at enkelte har blitt litt smartere de siste 70 årene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

Må bare legge ut link til denne gla'saken, slik jeg ser det :D .
Ikke minst med min egen bakgrunn fra en god gammaldags bondegård hvor vi også var selvforskynt med det aller meste:

https://hemali.no/siste/kraftforet-ble- ... ven-innom/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev:Må bare legge ut link til denne gla'saken, slik jeg ser det :D .
Ikke minst med min egen bakgrunn fra en god gammaldags bondegård hvor vi også var selvforskynt med det aller meste:

https://hemali.no/siste/kraftforet-ble- ... ven-innom/
Flott artikkel

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

Nok en tankevekkende tekst fra hemali:

https://hemali.no/siste/skjermen-en-tru ... lkehelsen/

Greit nok med sosial medier på skjerm, noe MCsiden.no også er og benytter seg av, men det viktigste er vel likevel den sosiale fysiske virkeligheten hvor vi møtes ansikt til ansikt, slik vi har gjort denne helgen, er det ikke?

Når det gjelder skjermer så er dette for øvrig en rød tråd i George Orwells framtidsdystopiske roman "1984":

https://nor.jf-carnaxide.pt/orwell-knew ... against-us

Og når det gjelder mobiltelefonen så kan man jo reflektere litt over denne teksten også fra bandet Blue Öyster Cult:

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

Det er nesten så man må gni seg i øynene for å tro at det er sant at en ingeniør ansatt i Equinor har skrevet denne teksten og faktisk også fått den publisert i flere avsier :O !
Altså en nåværende ansatt i Equinor, ikke en som har jobbet der tidligere eller pensjonert. Det er jo etter hvert en kjent sak at fagfolk tør å ta bladet fra munnen først etter at pensjonen er sikret og kommer med ofte kontroverselle meninger i forhold til den rådende "fortellingen", som "alle" skal godta. Hvis ikke er du enten konspirasjonsteoretiker eller bakstreversk så det holder på alle mulige vis.

Nok fra min side, her er teksten:
Jeg skulle ønske at mange av de svært kostbare klimatiltakene, f.eks. elektrifisering av sokkelen, blir skrinlagt, og at disse milliardene heller blir anvendt på rensing av plast i havet og fjorder, eller til gjenoppbygging av Ukraina.
https://www.aftenbladet.no/meninger/deb ... dens-klima
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av dypen »

Jeg skulle ønske at mange av de svært kostbare klimatiltakene, f.eks. elektrifisering av sokkelen, blir skrinlagt, og at disse milliardene heller blir anvendt på rensing av plast i havet og fjorder, eller til gjenoppbygging av Ukraina.

Vår klode har dessverre ingen nytte av de mange velmente klimatiltakene. Det eneste vi oppnår er at våre politikere og bedriftsledere kan sole seg i den grønne glansen.
Ikke bare sole seg men ønske å posisjonere seg for prestisjetunge jobber. Hvem er rådgivere til beslutningstagere og politikerene …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

Ingenting om denne omstridte nye læreboken for 10.klassinger i de store mediene her i landet:

https://hemali.no/siste/skoleleder-laer ... en-verdig/

Glad jeg ikke har barn i dagens skole slik den synes å utvikle seg... til en unyansert ensrettet indoktrineringsanstalt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 27 aug 2022, 11:49 Ingenting om denne omstridte nye læreboken for 10.klassinger i de store mediene her i landet:

https://hemali.no/siste/skoleleder-laer ... en-verdig/

Glad jeg ikke har barn i dagens skole slik den synes å utvikle seg... til en unyansert ensrettet indoktrineringsanstalt.
Helt enig.

Verden går den veien dessverre. Vertfall ser det ut slik.

Vi kommer til å bli en gjeng mediestyrte hodeløse høns som løper rundt og tror på det vi får servert. Heldigvis er mitt liv over halveis og heldigvis har i vertfall ikke JEG bidratt til at flere barn kommer til verden.

Min familie på mor siden vil dø ut med meg. Noe jeg er ganske fornøyd med.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av rolf-arne »

Er vel en av dem som har vært på kant med medias beskrivelser siden en aktiv ungdomstid.

Og mener at vi kan se store forskjeller i kvalitet bare i beskriver som alder..

Det meste går på ens erfaring, erfaring får man med alder og aktivitet.

Jeg knytter disse to begrep sammen , en MC lapp i mange år uten kjørte mil, er ikke mye verd... som min var verdiløs for 4 år siden.

Og det er det ikke mange som tar inn over seg.

Derfor er det godt å lese at en "voksen" Equinor ansatt deler mitt syn på Norges mulighet, ståsted i de reelle tall om CO2 og fornybar strøm.

Og ikke minst med tanke på elektrifisering av olje-sektorene...hvorfor skal man prøve å gjøre oljenæringen grønn på bekostning av at vi får mindre kraft...som er såkaldt grønn.

Media vil ha oss ensporet, det blir lettere å lage sensasjoner da....

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar