Engangsavgift/statsbudsjettet 2022

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Engangsavgift/statsbudsjettet 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ser at i forslaget i statsbudsjettet fra Solberg-regjeringen er det en økning tilsvarende 1,4% på motorsykkel.
Er det noen som vet om når statsbudsjett pleier å bli spikret? ser jo ut til at det tar sin tid...
Og om prisøkningen gjelder kjøp gjort året før, når den leveres forhandler, eller når den registreres osv.?

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men når man bestiller et kjøretøy året før enten det er bil eller mc, så kan prisen bli noe uforutsigbar om det blir store endringer i avgiftene dersom det funker sånn.

1,4 prosent på mc som ligger i budsjettet nå utgjør ikke mye, det er nok både dyrere og mer kompleks på biler som vel har en mer differensiert avgift.

Noen som har greie på hvordan dette pleier å funke i praksis?

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Engangsavgift/statsbudsjettet 2022

Legg inn av JanK »

engangsavgiften betales da kjøretøyet registreres, så i teorien har det ingen betydning om du bestilte det i mai 2021, december 2021 eller mars 2022, hvis det i alle tilfeller blir registrert/levert i april 2022.

Jeg har aldri kjøpt ett nytt kjøretøy i norge så jeg vet ikke om forhandlere respekterer pris ved kontraktinngåelse og dekker pris endringer eller om de lar kunde dekke det.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Engangsavgift/statsbudsjettet 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

JanK skrev: 28 des 2021, 10:50 engangsavgiften betales da kjøretøyet registreres, så i teorien har det ingen betydning om du bestilte det i mai 2021, december 2021 eller mars 2022, hvis det i alle tilfeller blir registrert/levert i april 2022.

Jeg har aldri kjøpt ett nytt kjøretøy i norge så jeg vet ikke om forhandlere respekterer pris ved kontraktinngåelse og dekker pris endringer eller om de lar kunde dekke det.
Takk for svar!
Ja, det gir jo mening det, blir vel ikke veldig mange tusen på mc til vanlig, men på bil kan det utgjøre mye.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Engangsavgift/statsbudsjettet 2022

Legg inn av SilverSmurfer »

Forhandlere respekterer pris ved kontraksingåelse så lenge endringen er en del av kontrakten. Og noen ganger bruker de det til og med som et salgstriks at man kan "tjene" på å inngå kontrakten tidlig før eventuelle endringer i forhandlerpris/avgifter.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Engangsavgift/statsbudsjettet 2022

Legg inn av kjellv »

Gammelsmurfen skrev: 28 des 2021, 01:12 Er det noen som vet om når statsbudsjett pleier å bli spikret? ser jo ut til at det tar sin tid...
Statsbudsjettet skal være vedtatt i Stortinget før representantene tar juleferie.

Svar