Smart hus - Telldus

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Smart hus - Telldus

Legg inn av ireit »

Har i +10 år benyttet løsninger fra Telldus - Og det er fremdels de første TellStick Net enhetene som benyttes (kanskje på tide og oppgradere). :scratch
Inntil nå har dette fungert supert for meg, og har ikke savnet noen. Men nå kunne jeg ønske meg muligheten til å sammenligne verdier fra 2 fuktighets sensorer (Proove TSS320) og da slå på en bryter (vifte) om den ene sensoren var høyere eller lavere enn den andre. Men denne muligheten finnes ikke i dag hos Telstikk.

Er noe kjent med om de finnes andre Smart-hus løsninger som støtter en slik mulighet (på 433 MHz) uten at det blir for dyrt..??
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Smart hus - Telldus

Legg inn av haakeik »

ireit skrev: 09 mar 2022, 15:43 Har i +10 år benyttet løsninger fra Telldus - Og det er fremdels de første TellStick Net enhetene som benyttes (kanskje på tide og oppgradere). :scratch
Inntil nå har dette fungert supert for meg, og har ikke savnet noen. Men nå kunne jeg ønske meg muligheten til å sammenligne verdier fra 2 fuktighets sensorer (Proove TSS320) og da slå på en bryter (vifte) om den ene sensoren var høyere eller lavere enn den andre. Men denne muligheten finnes ikke i dag hos Telstikk.

Er noe kjent med om de finnes andre Smart-hus løsninger som støtter en slik mulighet (på 433 MHz) uten at det blir for dyrt..??
Du kan starte med Home Assistant og en Raspberry Pi. https://www.home-assistant.io/integrations/tellstick/
Home Assistant er gratis.
Eller Homey,men da snakker vi 3000-4000 kr.
Du kan også finne mer info på hjemmeautomasjon.no

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Smart hus - Telldus

Legg inn av Gammelsmurfen »

ireit skrev: 09 mar 2022, 15:43 Har i +10 år benyttet løsninger fra Telldus - Og det er fremdels de første TellStick Net enhetene som benyttes (kanskje på tide og oppgradere). :scratch
Inntil nå har dette fungert supert for meg, og har ikke savnet noen. Men nå kunne jeg ønske meg muligheten til å sammenligne verdier fra 2 fuktighets sensorer (Proove TSS320) og da slå på en bryter (vifte) om den ene sensoren var høyere eller lavere enn den andre. Men denne muligheten finnes ikke i dag hos Telstikk.

Er noe kjent med om de finnes andre Smart-hus løsninger som støtter en slik mulighet (på 433 MHz) uten at det blir for dyrt..??
Tellstick er direktestøttet i Homeassistant og det er lett å lage automasjoner, script ++ i det.
Selv om man ikke kan yaml eller python, så er det grafisk grensesnitt på automasjoner som stadig blir bedre.
I tillegg, så har den støtte for masse andre gateways, zigbee (ikea, Hue, Conbee II + +), Z-wave og mye annet, så du kan støtte nær sagt alt av "smarte" dingser og plattformer samtidig!
Har 5 gatewayer i min løsning, tellstick duo er en av de.
Veldig bra og aktiv community, så mye god info og hjelp å få om man står fast.
Bare å begynne med, du kommer til å elske det!!
Selv har jeg kontroll på det meste her hjemme og har flere hundre entities.
Gøy og automatisere det man kan, og kunne styre det meste fra mobilen (uansett hvor du er), nettbrett eller en browser på hvilke som helst dings. Pushvarsler på viktige ting osv. jeg digger dette da det er så veldig åpent og "customiserbart"!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Smart hus - Telldus

Legg inn av Bjerknez »

Dette fikser du fint med en esp32, litt kode og ett par fuktighetssensorer til en samlet sum av 100 lappen. Men lærekurven er litt bratt hvis du ikke skjønner en dritt av hva jeg sa akkurat nå :)

Her snakker vi dog wifi i løsningen jeg nevnte og ikke 433.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Smart hus - Telldus

Legg inn av Gammelsmurfen »

Han kan bruke det han har også, den enkle automasjonen der kan du lage rett i Homeassistant GUI uten å kunne noe koding.
Finnes flere utgaver/måter å kjøre HA på, alt fra Raspberry Pi til, PC, i en container osv. "ferdig" image kan lastes ned som du kan kjøre i virtualbox, vmware, hyper-v osv. så du kan teste det uten å bruke en eneste krone.

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Smart hus - Telldus

Legg inn av ireit »

Takker takker

Da prøver jeg meg på Homeassistant - :D
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Svar