Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av FredrikE24 »

Er vel som at jeg slædder så mye jeg klarer om vær og føre tilsier slæddeføre.. Er fryktelig gøy og spennende å holde en bil ute av kontroll under kontroll. Samme er det med å kjøre for fort.

Jeg finner glede i å klemme på gjennom svinger både på bil og MC. Det gjør ting utfordrende og man får en følelse av mestring.

Men det er tid og sted for alt, og i de senere år har man nok blitt litt mer fornuftig. Jeg er på ingen måte den hvor «rullgardina går ned» og kjører grisefort her og der. Holder meg på matta og under lappgrensa.

Å kjøre fort på transportetapper gjør jeg kun for å komme fortere frem, og penger for eventuelle bøter ligger klart på egen konto.. Det gjelder både bil og mc. For å spare tid må det kjøres jevnt fort, ellers er det ikkeno vits.. Rekorden min er Mo i Rana - Oslo på 9:45 inkludert et fyllestopp i Berkåk(det er rett over 1000km)..

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av Viffern94 »

Tomha1 skrev: 02 jun 2022, 20:13 Da var tiden inne for min del, ble lapplaus for ikke mange dagene siden. Kan skylde seg selv såklart, men ønsker å høre med dere om politiets måling.

Starter fra scratch: Kjørte E6 nede ved Rygge flyplass i motorveihastighet og var litt tung i hånden :redface . Kjørte forbi en sivil og la meg inn foran han da jeg tenkte at det nok var sivil. Kompis kom ett minutt eller to etterpå å braka forbi, ettersom jeg har en gullfiskhukommelse tenkte jeg ikke på at sivilen lå bak meg og la meg ut igjen i venstrefil (i lavere hastighet enn min venn kjørte) og kjørte ca en og en halv kilometer før vi tok av. Parkerer ved en parkeringsplass og går av sykkel og snakker 30sek før samme tenkte sivilbil kommer og tar fra oss førerkort og tar oss til avhør.
Merk: kun en siviloffiser og hans videokamera.
Han påsto at vi hadde ligget i 142km/t og siden vi begge hadde prikker fra før og i prøveperiode (doble prikker) så resulterte dette i midlertidig førerkortbeslag. :crazy:

Da kommer mine spørsmål og undringer: Hvordan kan han måle oss begge på samme måling (akkurat samme hastighet og lengde) når vi ikke lå i samme hastigheter og ikke lå rett bak oss?
Har hørt med mitt lokale politikontor om å få se videobevis eller bevis i det hele tatt om vår fartsovertredelse men til ingen lykke da skrankemannen ikke fant noe. Jeg skal i avhør om ikke mange uker og ønsker å se beviset før jeg forhandler med dommer.

Takk på forhånd :D
Ble selv tatt noen år tilbake med en kompis på E18 mot Kristiansand. Sivil som målte snitt på oss, jeg dro på og passerte kompisen min- måling falt derfor på hans snitthastighet. Trenger vel ikke nevne spesifikk hastighet, da denne gjenspeilet manglende utviklet frontallapp… Hell i uhell så startet de målingen litt sent(eller ikke i det hele tatt) med tanke på hastighetene vi holdt. Følte oss skyldig så fort blålysa blinka og la oss paddeflat. 3prikker og rundt 7K i bot.

Skulle sikkert kranglet på den men vi visste jo hva vi hadde gjort. Hadde bra effekt da, mye pen kjøring hvor vi kunne nyte landskapet etter det😀

De trenger ikke videobevis ved snittmåling, apparatet i bilen samt tjenestemann som foretar måling er nok. Du har rett til å se den målingen. Hvis den ikke kan framstilles har de ikke bevis.
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av HeHy »

kaLARSnikov skrev:
Tomha1 skrev: 03 jun 2022, 11:42 Oi!
Ønsker gjerne å se dette svart på hvitt hvis du vet hvor du finner denne informasjonen
Googlet faktisk dette selv før jeg kom så her langt ned i tråden da jeg ble nysgjerrig på hvordan dette egentlig fungerer og siden jeg ikke har noe prøvetid merket på førerkortet mitt selv om jeg kjørte opp til klasse A i fjor. Det eneste jeg klarer å finne er egentlig mangelen på at det står noe sted.

Dvs. at om du går gjennom førerkortforskriften så er det kun klasse B som er oppført med prøveperiode. Prøveperiode nevnes ikke i forbindelse med noen av de øvrige klassene.

Når det er sagt så forstår jeg det slik at prøveperioden - når den først er der - gjelder førerkortet i sin helhet og på tvers av alle klasser man eventuelt har. Dvs. at så lenge du tok klasse B for under to år siden (og da skal det stå på førerkortet ditt at du har prøvetid) så stemmer det at du får doblet alle prikker. Dersom det er mer enn to år siden du tok klasse B (og da skal det heller ikke stå oppført prøvetid på førerkortet) så virker det som at det har skjedd noen feil.
Stemmer dette ja. Prøveperioden gis når man tar klasse B, uavhengig av alder. Det markeres med en kode på sertifikatet og gjelder all kjøring uansett klasse.

Ved å ta andre klasser blir ikke prøveperiode gitt eller forlenget, dersom det er mer enn 2 år siden man har tatt klasse B så er det ikke lengre en prøveperiode som gjelder på sertifikatet.

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av Solo-rider »

Rød BMW K1600 oppservert med blålys på E18 Vestfold idag.
Dagens fangst en personbil.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Svar