Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Tomha1
Innlegg: 14
Registrert: 07 mai 2019, 10:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2020
Sted: Akershus

Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av Tomha1 »

Da var tiden inne for min del, ble lapplaus for ikke mange dagene siden. Kan skylde seg selv såklart, men ønsker å høre med dere om politiets måling.

Starter fra scratch: Kjørte E6 nede ved Rygge flyplass i motorveihastighet og var litt tung i hånden :redface . Kjørte forbi en sivil og la meg inn foran han da jeg tenkte at det nok var sivil. Kompis kom ett minutt eller to etterpå å braka forbi, ettersom jeg har en gullfiskhukommelse tenkte jeg ikke på at sivilen lå bak meg og la meg ut igjen i venstrefil (i lavere hastighet enn min venn kjørte) og kjørte ca en og en halv kilometer før vi tok av. Parkerer ved en parkeringsplass og går av sykkel og snakker 30sek før samme tenkte sivilbil kommer og tar fra oss førerkort og tar oss til avhør.
Merk: kun en siviloffiser og hans videokamera.
Han påsto at vi hadde ligget i 142km/t og siden vi begge hadde prikker fra før og i prøveperiode (doble prikker) så resulterte dette i midlertidig førerkortbeslag. :crazy:

Da kommer mine spørsmål og undringer: Hvordan kan han måle oss begge på samme måling (akkurat samme hastighet og lengde) når vi ikke lå i samme hastigheter og ikke lå rett bak oss?
Har hørt med mitt lokale politikontor om å få se videobevis eller bevis i det hele tatt om vår fartsovertredelse men til ingen lykke da skrankemannen ikke fant noe. Jeg skal i avhør om ikke mange uker og ønsker å se beviset før jeg forhandler med dommer.

Takk på forhånd :D
MT-125 lettsykkel
2018 - 4xxx km - krasj i slutten av sesongen :crazy:
2019 (ny mc og null på telleren) 13000 km
2020 32000 km
2021 34500 km

MT07
Gått 5600km av forrige eier kjøpt mars 2022
2022 juni 10500km

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av AJ »

Uffda...
må man vel si uavhengig av situasjonen...

Har ingen meninger å komme med om det du spør om akkurat nå.
Men tenkte bare å gi beskjed om at jeg har lagt til litt tekst i trådtittelen først og fremst for å gjøre det lettere å søke på ord som "førerkortbeslag" enn den mer humoristiske varianten "lapplaus"... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av Bjerknez »

Uansett, så kjørte dere vel fort nok til å miste førerkortet uansett?

Ta det som en mann slik som jeg gjorde i 2017. Ikke noe å henge med hue etter dette. En liten selvransakelse er nok på sin plass og jeg skal love deg det fungerer for neste gang du er ute å kjører så klarer du liksom aldri helt og glemme den kjipe følelsen :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av simpson »

For ett par tre år siden var vi tre sykler i følge og ble stoppet av sivil politi. Var litt forbikjøringer av flere biler, så vi lå ikke rett etter hverandre . Vi kjørte alle for fort men jeg lå under grensa for beslag. Mannen var usedvanlig hyggelig og glad for at vi faktisk stoppet ved blålys og ikke stakk.
Han fortalte at han kunne måle inntil 4 enheter samtidig med utstyret sitt og fortalte hver enkelt av oss nøyaktig hvor fort vi hadde kjørt. Etter en faktisk hyggelig prat kjørte vi videre uten noen form for straff, men med lovnader om å roe oss ned.

Brukeravatar
Tomha1
Innlegg: 14
Registrert: 07 mai 2019, 10:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2020
Sted: Akershus

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av Tomha1 »

Bjerknez skrev: 02 jun 2022, 20:39 Uansett, så kjørte dere vel fort nok til å miste førerkortet uansett?

Ta det som en mann slik som jeg gjorde i 2017. Ikke noe å henge med hue etter dette. En liten selvransakelse er nok på sin plass og jeg skal love deg det fungerer for neste gang du er ute å kjører så klarer du liksom aldri helt og glemme den kjipe følelsen :)
Fort nok hadde vært 126kmt for å miste lappen i 110-sone, da vi er i prøveperiode og hadde prikker fra før.
Klarer meg uten førerkort og ser ikke noe hat i saken, men jeg ønsker å prøve å få det tilbake eller redusere tiden (6mnd).
Fullt klar over at dette er kun vår egen skyld :prf
Sist redigert av Tomha1 den 02 jun 2022, 20:50, redigert 1 gang totalt.
MT-125 lettsykkel
2018 - 4xxx km - krasj i slutten av sesongen :crazy:
2019 (ny mc og null på telleren) 13000 km
2020 32000 km
2021 34500 km

MT07
Gått 5600km av forrige eier kjøpt mars 2022
2022 juni 10500km

Brukeravatar
Tomha1
Innlegg: 14
Registrert: 07 mai 2019, 10:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2020
Sted: Akershus

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av Tomha1 »

simpson skrev: 02 jun 2022, 20:44 For ett par tre år siden var vi tre sykler i følge og ble stoppet av sivil politi. Var litt forbikjøringer av flere biler, så vi lå ikke rett etter hverandre . Vi kjørte alle for fort men jeg lå under grensa for beslag. Mannen var usedvanlig hyggelig og glad for at vi faktisk stoppet ved blålys og ikke stakk.
Han fortalte at han kunne måle inntil 4 enheter samtidig med utstyret sitt og fortalte hver enkelt av oss nøyaktig hvor fort vi hadde kjørt. Etter en faktisk hyggelig prat kjørte vi videre uten noen form for straff, men med lovnader om å roe oss ned.
Takk for innspill.
Om du husker, lå han etter dere helt fra start eller kom han med blålys etterpå?
MT-125 lettsykkel
2018 - 4xxx km - krasj i slutten av sesongen :crazy:
2019 (ny mc og null på telleren) 13000 km
2020 32000 km
2021 34500 km

MT07
Gått 5600km av forrige eier kjøpt mars 2022
2022 juni 10500km

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av supersic »

Tomha1 skrev: 02 jun 2022, 20:48
Bjerknez skrev: 02 jun 2022, 20:39 Uansett, så kjørte dere vel fort nok til å miste førerkortet uansett?

Ta det som en mann slik som jeg gjorde i 2017. Ikke noe å henge med hue etter dette. En liten selvransakelse er nok på sin plass og jeg skal love deg det fungerer for neste gang du er ute å kjører så klarer du liksom aldri helt og glemme den kjipe følelsen :)
Fort nok hadde vært 126kmt for å miste lappen i 110-sone, da vi er i prøveperiode og hadde prikker fra før.
Klarer meg uten førerkort og ser ikke noe hat i saken, men jeg ønsker å prøve å få det tilbake eller redusere tiden (6mnd).
Fullt klar over at dette er kun vår egen skyld :prf
nevermind
Sist redigert av supersic den 02 jun 2022, 21:00, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Tomha1
Innlegg: 14
Registrert: 07 mai 2019, 10:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2020
Sted: Akershus

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av Tomha1 »

supersic skrev: 02 jun 2022, 20:58
Tomha1 skrev: 02 jun 2022, 20:48
Bjerknez skrev: 02 jun 2022, 20:39 Uansett, så kjørte dere vel fort nok til å miste førerkortet uansett?

Ta det som en mann slik som jeg gjorde i 2017. Ikke noe å henge med hue etter dette. En liten selvransakelse er nok på sin plass og jeg skal love deg det fungerer for neste gang du er ute å kjører så klarer du liksom aldri helt og glemme den kjipe følelsen :)
Fort nok hadde vært 126kmt for å miste lappen i 110-sone, da vi er i prøveperiode og hadde prikker fra før.
Klarer meg uten førerkort og ser ikke noe hat i saken, men jeg ønsker å prøve å få det tilbake eller redusere tiden (6mnd).
Fullt klar over at dette er kun vår egen skyld :prf
Lappen ryker med 151 i 110 sonen
Som jeg skriver så har jeg allerede 4 prikker og er i dobbel periode (prøveperiode) så allerede ved 126km/t i 110-sonen får jeg 4 prikker som da resulterer i førerkortbeslag (8 prikker totalt)
MT-125 lettsykkel
2018 - 4xxx km - krasj i slutten av sesongen :crazy:
2019 (ny mc og null på telleren) 13000 km
2020 32000 km
2021 34500 km

MT07
Gått 5600km av forrige eier kjøpt mars 2022
2022 juni 10500km

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av supersic »

Tomha1 skrev: 02 jun 2022, 20:59
supersic skrev: 02 jun 2022, 20:58
Tomha1 skrev: 02 jun 2022, 20:48
Bjerknez skrev: 02 jun 2022, 20:39 Uansett, så kjørte dere vel fort nok til å miste førerkortet uansett?

Ta det som en mann slik som jeg gjorde i 2017. Ikke noe å henge med hue etter dette. En liten selvransakelse er nok på sin plass og jeg skal love deg det fungerer for neste gang du er ute å kjører så klarer du liksom aldri helt og glemme den kjipe følelsen :)
Fort nok hadde vært 126kmt for å miste lappen i 110-sone, da vi er i prøveperiode og hadde prikker fra før.
Klarer meg uten førerkort og ser ikke noe hat i saken, men jeg ønsker å prøve å få det tilbake eller redusere tiden (6mnd).
Fullt klar over at dette er kun vår egen skyld :prf
Lappen ryker med 151 i 110 sonen
Som jeg skriver så har jeg allerede 4 prikker og er i dobbel periode (prøveperiode) så allerede ved 126km/t i 110-sonen får jeg 4 prikker som da resulterer i førerkortbeslag (8 prikker totalt)
ahh, da lærte jeg noe i dag også

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av simpson »

Tomha1 skrev: 02 jun 2022, 20:49
simpson skrev: 02 jun 2022, 20:44 For ett par tre år siden var vi tre sykler i følge og ble stoppet av sivil politi. Var litt forbikjøringer av flere biler, så vi lå ikke rett etter hverandre . Vi kjørte alle for fort men jeg lå under grensa for beslag. Mannen var usedvanlig hyggelig og glad for at vi faktisk stoppet ved blålys og ikke stakk.
Han fortalte at han kunne måle inntil 4 enheter samtidig med utstyret sitt og fortalte hver enkelt av oss nøyaktig hvor fort vi hadde kjørt. Etter en faktisk hyggelig prat kjørte vi videre uten noen form for straff, men med lovnader om å roe oss ned.
Takk for innspill.
Om du husker, lå han etter dere helt fra start eller kom han med blålys etterpå?
Usikker på hvor lenge han lå bak, men la ikke merke til han før det kom blålys.
Men han lå ikke rett bak meg, som var sist i følge. De har ganske så avanserte utstyr i bilene i dag så de kan ligge lenger og og låse målingene på forskjellige mål over en viss tid

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av HeHy »

Tomha1 skrev:
supersic skrev: 02 jun 2022, 20:58
Tomha1 skrev: 02 jun 2022, 20:48
Bjerknez skrev: 02 jun 2022, 20:39 Uansett, så kjørte dere vel fort nok til å miste førerkortet uansett?

Ta det som en mann slik som jeg gjorde i 2017. Ikke noe å henge med hue etter dette. En liten selvransakelse er nok på sin plass og jeg skal love deg det fungerer for neste gang du er ute å kjører så klarer du liksom aldri helt og glemme den kjipe følelsen :)
Fort nok hadde vært 126kmt for å miste lappen i 110-sone, da vi er i prøveperiode og hadde prikker fra før.
Klarer meg uten førerkort og ser ikke noe hat i saken, men jeg ønsker å prøve å få det tilbake eller redusere tiden (6mnd).
Fullt klar over at dette er kun vår egen skyld :prf
Lappen ryker med 151 i 110 sonen
Som jeg skriver så har jeg allerede 4 prikker og er i dobbel periode (prøveperiode) så allerede ved 126km/t i 110-sonen får jeg 4 prikker som da resulterer i førerkortbeslag (8 prikker totalt)
Regner med det er mellomtung du kjører da, siden prøveperioden kun gis når man tar billappen. Verdt å notere seg da man feks ved mopedlappen, mc-lappen, lastebil og alt annet IKKE har prøveperiode. Mange som brenner seg på å ikke vite dette, da de godtar antall prikker som politiet utsteder...

Brukeravatar
Tomha1
Innlegg: 14
Registrert: 07 mai 2019, 10:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2020
Sted: Akershus

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av Tomha1 »

HeHy skrev: 02 jun 2022, 23:29
Tomha1 skrev:
supersic skrev: 02 jun 2022, 20:58
Tomha1 skrev: 02 jun 2022, 20:48
Bjerknez skrev: 02 jun 2022, 20:39 Uansett, så kjørte dere vel fort nok til å miste førerkortet uansett?

Ta det som en mann slik som jeg gjorde i 2017. Ikke noe å henge med hue etter dette. En liten selvransakelse er nok på sin plass og jeg skal love deg det fungerer for neste gang du er ute å kjører så klarer du liksom aldri helt og glemme den kjipe følelsen :)
Fort nok hadde vært 126kmt for å miste lappen i 110-sone, da vi er i prøveperiode og hadde prikker fra før.
Klarer meg uten førerkort og ser ikke noe hat i saken, men jeg ønsker å prøve å få det tilbake eller redusere tiden (6mnd).
Fullt klar over at dette er kun vår egen skyld :prf
Lappen ryker med 151 i 110 sonen
Som jeg skriver så har jeg allerede 4 prikker og er i dobbel periode (prøveperiode) så allerede ved 126km/t i 110-sonen får jeg 4 prikker som da resulterer i førerkortbeslag (8 prikker totalt)
Regner med det er mellomtung du kjører da, siden prøveperioden kun gis når man tar billappen. Verdt å notere seg da man feks ved mopedlappen, mc-lappen, lastebil og alt annet IKKE har prøveperiode. Mange som brenner seg på å ikke vite dette, da de godtar antall prikker som politiet utsteder...
Oi!
Ønsker gjerne å se dette svart på hvitt hvis du vet hvor du finner denne informasjonen
MT-125 lettsykkel
2018 - 4xxx km - krasj i slutten av sesongen :crazy:
2019 (ny mc og null på telleren) 13000 km
2020 32000 km
2021 34500 km

MT07
Gått 5600km av forrige eier kjøpt mars 2022
2022 juni 10500km

kaLARSnikov
Innlegg: 179
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av kaLARSnikov »

Tomha1 skrev: 03 jun 2022, 11:42 Oi!
Ønsker gjerne å se dette svart på hvitt hvis du vet hvor du finner denne informasjonen
Googlet faktisk dette selv før jeg kom så her langt ned i tråden da jeg ble nysgjerrig på hvordan dette egentlig fungerer og siden jeg ikke har noe prøvetid merket på førerkortet mitt selv om jeg kjørte opp til klasse A i fjor. Det eneste jeg klarer å finne er egentlig mangelen på at det står noe sted.

Dvs. at om du går gjennom førerkortforskriften så er det kun klasse B som er oppført med prøveperiode. Prøveperiode nevnes ikke i forbindelse med noen av de øvrige klassene.

Når det er sagt så forstår jeg det slik at prøveperioden - når den først er der - gjelder førerkortet i sin helhet og på tvers av alle klasser man eventuelt har. Dvs. at så lenge du tok klasse B for under to år siden (og da skal det stå på førerkortet ditt at du har prøvetid) så stemmer det at du får doblet alle prikker. Dersom det er mer enn to år siden du tok klasse B (og da skal det heller ikke stå oppført prøvetid på førerkortet) så virker det som at det har skjedd noen feil.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av FreewheelBurning »

Dette er på siden av tema for diskusjonen, likevel ble så nysgjerrig. Hvorfor kjøre for fort på høyt traffikert motorveg? Det er da åpenbart at politiet prioriterer slike strekninger. Om man må være "for tung på hånden" (og gjelder det "alle" motorsyklister?), hvorfor ikke kjøre for fort på alle de flotte landeveiene som er her i landet? Gjennom skog og over fjell. Nesten ingen trafikk, mye større fartsopplevelse, store deler er 80 grense som standard, mindre vindstøy, mye finere utsikt og mer engasjerende vei. Motorvei er jo bare gjesp i forhold!?! Selv I 140 går det kun rett frem.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)

Legg inn av Bjerknez »

Høyere fart gjør at hjernen må jobbe fortere for å sanse inntrykk og det betyr at man føler at tiden man sparer er er større enn den er i realiteten. Så kan man jo spørre seg hvorfor man vil så fort frem når det er selve turen som er det viktigste?

Å takle situasjoner i høyere fart gir en følelse av mestring. En slags rus.

Høy fart i trafikken er jo unødvendig. Like unødvendig som å bruke penger og masse tid på og komme seg opp i luften i et fly bare for å hoppe ut i fallskjerm. Basehoppere, formel 1 kjørere, Moto GP etc etc. høere fart gir en slags rus og mestringsfølelse.

Desverre kan man vende hjernen til å fungerer bedre i pressede situasjoner ved å nettopp utsette den jevnlig for høyere "press". Noe som igjen gjør at farten må økes ytterligere for å få tilbake rusen, og slik går no dagan...

Noen er mer opptatt av denne rusen enn andre og mannfolk er vel kanskje av en eller grunn mer utsatt for det behovet.

Personlig befinner jeg meg nok ganske midt på treet. På motorvei i 100-110km/t ligger jeg som oftest i 110-130km/t. Jeg liker bedre og passere biler og andre kjlretøy for det gir meg mer oversikt og et mindre behov for å sjekke hva som skjer bak meg. Kjører jeg hele tiden i fartsgrensen så er sjansen større for at biler plutselig dukker opp bak meg, elller evt. slenger seg inn forran meg og ved forbikjøringer er sjansen større for at jeg har noen i blindsonen etc.

Så høyere fart gir meg en følelse av at jeg forflytter meg mer effektivt. Hjernen min jobber litt bedre, på en måte og har som oppgave og tolke det som skjer i skarpsynet forran meg og ikke alt som skjer rundt meg i like høy grad.

Jeg liker heller ikke å kjøre bak andre bilister som kjører ujevnt. Det føles ulogisk og gir meg en følelse av at andre bestemmer hastigheten min. Det tar på en måte i fra meg den "friheten" jeg er ute etter som motorsyklist.

Svar