En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, det er det nok, men det har blitt en ganske useriøs bransje. Som tidligere håndverker selv så var det mye jobb i å rette opp etter andre. Jeg kan jo se på huset jeg selv bor i med snarveier og mangler fra det ble bygget, og hvordan arbeid som er "retrofit" er utført(både på rør, elektro og bygg).

Selvgjort er velgjort. Det gjelder også MC-mekanikere. Stoler ikke på noen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 11 nov 2022, 14:12 Ja, det er det nok, men det har blitt en ganske useriøs bransje. Som tidligere håndverker selv så var det mye jobb i å rette opp etter andre. Jeg kan jo se på huset jeg selv bor i med snarveier og mangler fra det ble bygget, og hvordan arbeid som er "retrofit" er utført(både på rør, elektro og bygg).

Selvgjort er velgjort. Det gjelder også MC-mekanikere. Stoler ikke på noen.
Faktisk helt enig. Håndverkere stoler jeg jaggu ikke på. Unntakene er vertfall få.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av utc »

Det største problemet ved slike utsagn er at man stigmatiserer en hel yrkesgruppe. Det synes jeg vitner om lite dannelse og kanskje også mangel på å se litt inn i seg selv. Ofte ligger kimen til konflikter i dårlig kommunikasjon. Dette har ikke bare en side men mange. Og ofte er kundens evne til å kommunisere inn sitt behov, ønsker og forventninger veldig dårlig.
Samtidig er kommunikasjon noe av det vanskeligste vi mennesker driver med.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

Av alle håndverkere jeg har hatt med å gjøre med unntak av to personer har i beste fall gjort en helt grei jobb.

Jeg kan lage en liste herfra til månen over ting jeg har opplevd som er dårlige. Jeg sier ikke at dem nødvendigvis har brutt noen lover og regler med tanke på EL-installasjoner, rørlegging etc. men jobben dem gjør ellers vitner til mye slurv og hastverk.

Feks. så har dem skrudd opp spottene på badet mitt skjevt. Det er den enkleste tingen i verden og montere rett da hullene er runde, men allikevel klarte dem ikke dette. På litt under tre meter har dem brukt tre oppkuttede taklister. Dette er to håndverkere. Elektrikeren skrudde opp spottene og snekkeren fikset listene. Hva er oddsen for at begge gjør en mildt sagt dårlig jobb.

i dialogen min med dem (som jeg forsøkte og starte) fikk jeg bare tørre svar tilbake om at dem gikk tom for lister... og rørleggeren som monterte spottene i taket klarte og lire ut av seg at dem måte settes slik grunnet kablingen bak......

Så det at jeg ikke har noe til overs for de håndverkerne jeg har opplevd så langt (å det er mange fler) mener jeg er helt innafor.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av FredrikE24 »

Do your best, fug the rest :)

Neida, men det er langt mellom de man ikke trenger å pirke borti alt de har gjort.

Om jeg hadde vært snekkeren til Bjerknez, ville jeg tenke at Bjerknez sansynligvis ville ha betalt for en ekstra list uten å ofre merkostnaden og den økte sluttsummen en tanke sålenge han hadde vært superfornøyd med jobben som har blitt utført.

Jeg har alltid tenkt at sålenge jeg leverer fra meg noe som er perfekt, men som innimellom kan gå over budsjett, så er det ingen utenom en og annen blåruss som stiller spørsmål ved det. Alle betaler gladelig og man får mer oppdrag av slikt.
Om man derimot leverer 80% til avtalt pris, så er det alltid noen som vil spørre hvor mye det kosta(på en negativt ladet måte).
Når jeg tar imot nyansatte er det noe jeg sier. Bruk gjerne 2-3 timer ekstra sålenge det sørger for at kvaliteten blir topp.

Trenger dere en maler, så vet jeg om et firma jeg er svært fornøyd med forresten.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 11 nov 2022, 17:11 Do your best, fug the rest :)

Neida, men det er langt mellom de man ikke trenger å pirke borti alt de har gjort.

Om jeg hadde vært snekkeren til Bjerknez, ville jeg tenke at Bjerknez sansynligvis ville ha betalt for en ekstra list uten å ofre merkostnaden og den økte sluttsummen en tanke sålenge han hadde vært superfornøyd med jobben som har blitt utført.

Jeg har alltid tenkt at sålenge jeg leverer fra meg noe som er perfekt, men som innimellom kan gå over budsjett, så er det ingen utenom en og annen blåruss som stiller spørsmål ved det. Alle betaler gladelig og man får mer oppdrag av slikt.
Om man derimot leverer 80% til avtalt pris, så er det alltid noen som vil spørre hvor mye det kosta(på en negativt ladet måte).
Når jeg tar imot nyansatte er det noe jeg sier. Bruk gjerne 2-3 timer ekstra sålenge det sørger for at kvaliteten blir topp.

Trenger dere en maler, så vet jeg om et firma jeg er svært fornøyd med forresten.
Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at hvis man bruker 172 laken for renovering av et bad så vil man ikke ha tre listebiter som utgjør hele lengden. Hva koster en 2.5 meter list liksom? 200 kroner? Maks.

Også spotten i taket da, som ble skrudd på skjevt. Skjønner ikke engang at det fysisk mulig å få til. Hullet er rundt og dekselet rundt spotten er firkantet.
43C92F3C-E728-487F-935C-B2CF77A24923.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av JoeHugin »

Det er noen årsaker - man vil spare penger, har dårlig spec på jobben, for høy forventning ifht norsk standard (NS, en faktisk standard som håndtverkere følger, spesielt malere og tømrere), ikke rett person til rett jobb.

Er like mange udugelige kontorarbeider som håndtverkere..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

JoeHugin skrev: 11 nov 2022, 19:09 Det er noen årsaker - man vil spare penger, har dårlig spec på jobben, for høy forventning ifht norsk standard (NS, en faktisk standard som håndtverkere følger, spesielt malere og tømrere), ikke rett person til rett jobb.

Er like mange udugelige kontorarbeider som håndtverkere..
Altså, når man putter en rund spott opp i et rundt hull så kan denne spotten vris slik at den passer. Det kan også det forkantede dekselet som sitter rundt spotten på undersiden av taket. Det tar ikke kortere tid og feste denne skjevt. Det vitner bare på dårlig utført arbeide. Badet vårt er ganske lite (6kvm). 172.000 betalte vi for å pusse opp dette. 36.000 kroner tok alektrikeren for å sette opp 6 stk. spotter og trekke en ny kurs til varmekablene samt sette opp bryterpanel etc. han holdt på til sammen 6 timer fordelt på to dager.han tok 800 kr. For å koble hvert punkt. Da synes jeg han kunn etatt seg tid til å sette dekselet rundt spotten rett.

Jeg også skjønner at dem vil spare penger. Det vil jeg også. Men når dem har tatt på seg oppdraget så forventer jeg at det blir skikkelig utført. Jobben ble jo gjort til slutt, men jeg sitter igjen med en følelse av at kvaliteten på jobben som blir gjort har lite med utdannelsen man har slitt seg gjennom å gjøre. Det er ganske tydelig at dem som faktisk liker jobben sin gjør en bedre jobb uavhengig av utdannelsen.

Hadde jeg vært utdannet mekaniker så hadde jeg gruet meg til hver gang jeg MÅTTE levere sykkelen på et verksted for service. Da hadde jeg hatt mye større glede av å gjøre en bedre jobb selv.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av mekkern »

At noen synes det er stigmatiserende får så være-har lang erfaring med innleie av firmaer på elektro automasjon snekkere rørleggere grunnarbeidere maskinførere Oa.
NOEN gjør en god jobb mens andre er jaggu nesten kriminelt dårlige.
Ser tydlig at i de 20 siste årene har mer og mer av arbeidet blitt gjort av firmaer med innleide ansatte fra bemanningsbyråer og prosjektansatte og blandt disse er fagkunskapene og interessen for annet enn lønna sterkt variabel-sammen med ansettelsesforhold som er ofte tvilsomme.

MEN noen firmaer er skikkelig bra-ofte mindre lokale firmaer med ansatte som er opptatte av å levere et godt produkt,men ofte tapes anbudene til "A/S fort og gæli" slik at man ikke kan benytte de en har god erfaring med.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av AJ »

Når det gjelder håndverkere, mekanikere og andre fagfolk, som gjør en unøyaktig, halvgod og i verste fall feil i jobben de gjør må man som kunde i hvert fall ikke gå inn i konfliktskymodus.
Viktig å påpeke hva man mener fagarbeideren har gjort feil så fort som mulig etter at man har oppdaget dette.
Ta det opp på en ryddig måte, gjerne med god dokumentasjon. Gode bilder gjør gjerne susen, er min erfaring.
Har flere erfaringer på dette. De siste fra en jobb hvor en blikkenslager la nytt beslag rundt pipa på huset her hjemme. Og ikke minst unøyaktigheter og slurvejobb gjort på MC-verksted.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 12 nov 2022, 11:21 Når det gjelder håndverkere, mekanikere og andre fagfolk, som gjør en unøyaktig, halvgod og i verste fall feil i jobben de gjør må man som kunde i hvert fall ikke gå inn i konfliktskymodus.
Viktig å påpeke hva man mener fagarbeideren har gjort feil så fort som mulig etter at man har oppdaget dette.
Ta det opp på en ryddig måte, gjerne med god dokumentasjon. Gode bilder gjør gjerne susen, er min erfaring.
Har flere erfaringer på dette. De siste fra en jobb hvor en blikkenslager la nytt beslag rundt pipa på huset her hjemme. Og ikke minst unøyaktigheter og slurvejobb gjort på MC-verksted.
De som kjenner meg vet nok at jeg ikke er spesielt konfliktsky. :knegg

Jada, jeg har bevis i bøtter og spann og jeg har tatt opp problemene med dem det gjelder hver gang. Men problemet blir ofte rettet i bytte mot prisavslag. Noe jeg ofte takker ja til. For jeg tenker litt sånn at hvis dem ikke engang gidder å sette opp en spott eller spikre opp noen lister på riktig måte, så tar jeg heller pengene jeg får som plaster på såret og gjør det selv.

Jeg har selv jobbet som håndverker (Rørlegger) for mange år siden da det var det jeg utdannet meg til på skolen så jeg kjenner sjargongen i hvordan dette fungerer. Vertfall den gangen måtte rørleggerene jobbe 8 timer (7.5) og alle timene som ikke kunne skrives på kunde, måtte firmaet ta på egen regning. Derfor ble det fort spørsmål fra sjefene når det var en time dem ikke gjorde rede for og som dem ikke følte dem kunne skrive på en kunde.

Men ofte ble timene skrevet på kundene. Særlig større kunder og der man gjorde store jobber. Da kunne man fort "snike" seg til en halvtime eller to i løpet av en dag og sette det på kunden.

Små prisbeviste kunder som tydelig er klar på prisen, slapp som oftest unna, men det forekommer nok der også.

Jobbene jeg var med på som utplassert fra videregående bar preg av hastverk hele veien. Jobben ble fagmessig utført med tanke på lover og regler rundt rørlegging, men man måtte ofte tilbake igjen etter endt oppdrag for å rette småfeil og mange kunder ringte for å klage på finishen. Det husker jeg godt. På pauserommet satt det en gjeng mannfolk som unskyldte seg overfor formann (som tok i mot klagene) at dette burde kunde regne med etc. En ganske avvisende holdning.

Jeg fikk en enkel oppgave med å legge avløp fra sluk i vaskerom under gulv og ned i kjeller og inn på hovedrøret. Dette er noe jeg gjorde på egen hånd mens dem andre holdt på med større oppgaver på samme arbeidsplass. Jeg gikk tom for rørklemmer som fester røret til muren og når røret ligger vannrett så var det et krav om en minsteavstand mellom disse festene til veggen. Jeg manglet ett par slike rørklemmer og spurte dem andre om dem hadde med seg. Det hadde dem ikke, så vi ringte formann og spurte om han kunne komme og levere slike til oss (meg).

Da husker jeg han bare sa at det ikke var så farlig. Jeg konfronterte med at det var regler for dette og da sa han at jeg ikke var på skolen nå. Bare la det være sa han, røret detter ikke ned.

Jeg gjorde som han sa og røret datt nok ikke ned, men poenget mitt var at det ikke så pent ut når røret plutselig manglet klammer på nesten 3 meter. Det så litt rart ut.

Jeg hadde også kontakt med mange elektrikere i forbindelse med jobben og det samme skjedde der. Det var rett og slett en gjeng cowboyer. Jeg nevnte dette for læreren min når jeg kom på skolen og da bare lo han og sa at det nok var annerledes i virkeligheten. Akkurat som om han gjorde akkurat det samme selv.

Så det man lærer på skolen og som man gjerne vil ta med seg ut i arbeidslivet som håndverker for og imponere en evt. arbeidsgiver ble isteden noe negativt. Vertfall for min del.

Har ikek jobbet som rørlegger siden og i dag er jeg glad for at jeg ga opp hele greia. Men det er mest på grunn av ryggen, som den gang ikke var noe problem.

Når man legger til alle negative erfaringene jeg selv har hatt opp igjennom med håndverkere, så kan jeg fint legge sammen to pluss to og dra den konklusjonen for min del at de fleste håndverkere i beste fall gjor en helt grei jobb. Noen få skiller seg nok ut og jeg har opplevd noen lyspunkter selv, men som oftest er det negativt.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av JoeHugin »

Tror det meste i de fleste situasjoner med dårlig arbeid kunne blitt fikset dersom det var enklere å sparke folk 😅

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

JoeHugin skrev: 12 nov 2022, 13:51 Tror det meste i de fleste situasjoner med dårlig arbeid kunne blitt fikset dersom det var enklere å sparke folk 😅
Hjelper lite hvis det viser seg at sjefen sjøl gir faen ;)

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av JoeHugin »

Ja, kan dra den lenger - for enkelt å få fagbrev 😂

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

JoeHugin skrev: 12 nov 2022, 19:33 Ja, kan dra den lenger - for enkelt å få fagbrev 😂
Det skal soes at jeg ikke tok noe fagbrev. Kom ikke så langt. Men fagbrevet den gangen besto i å sette opp et rørsystem på en tavle som var riktig dimensjonert.

Svar