En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

Blir litt off topic dette, så derfor havner denne i off topic delen av forumet. Jeg regner med det finnes en og annen elektriker her inne som forstår seg på hvordan dette funker, så jeg prøver lykken :)

___________

For ca. 7 år siden så renoverte vi hele badet. Alt blir revet ned til stenderverket og bygget opp igjen. Alt det elektriske ble også i samme slengen lagt nytt. Alt som ble gjort på bader bortsett fra selve rivingen er gjort av håndverkere med fagbrev. Flisleggere, murere, elektrikere og rørleggere.

Spottene i taker er vanlige halogen spotter med varmekasser. Ingen av disse pærene har røket noensinne og spottene har mer eller mindre alltid stått på, men vi dimmer dem helt ned når vi ikke er der. Dette er da altså spotter som kan dimmes.

Problemet nå er at den ene raden som dere ser på bildet under lyser ikke lenger. i starten "fusket" dem litt og dem kom på etter hvert, men nå funker ikke lenger noen av disse spottene på denne raden. Ei heller når jeg dimmer opp og ned, slår av/på lyset etc.

Er det noen som vet hva som kan være galt her?

Jeg vet at jeg uansett må ringe en elektriker eller evt. reklamere på jobben som ble gjort, men hvis det kan være en enklere løsning så prøver jeg jo evt. heller det først.

Her er bilde av taket hvor dere ser at den ene raden ikke lenger lyser, og et bilde av bryteren på veggen, om dette skulle være til noen hjelp.
1.JPG
2.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av utc »

Aner ikke men du har ikke reklamasjonsrett lengre ihht loverket med mindre leverandøreren har gitt lengre reklamasjonsrett eventuellt garantitid på dette.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 08 nov 2022, 07:06 Aner ikke men du har ikke reklamasjonsrett lengre ihht loverket med mindre leverandøreren har gitt lengre reklamasjonsrett eventuellt garantitid på dette.
Okay. Ikke så farlig akkurat det. kan bare ringe en elektriker og be han komme. Men jeg er litt nyskjerrig, samtidig som om dette ikke er noe hast for min del.

Men jeg har ikke spesielt stor tiltro til håndverkere, selv om dem har fagbrev. Kvalitetene spriker enormt er min erfaring, så jeg vil gjerne ha en liten pekepinn på hva problemet kan være før jeg betaler en eller annen elektriker for å bytte ut alle spottene og okupere huset en hel dag kun fordi dem ønsker å ta den enkleste og dyreste løsningen. hvis det ikke er nødvendig.

Jeg har så utrolig mange selvopplevde dårlige erfaringer med håndverkere at jeg kunne fyllt opp hele tråden med dette, men jeg lar den ligge.

Det jeg er mest opptatt av nå er bare å finne ut hva det kan være.

Ingen sikringer har gått, og det lukter ikke brent noe sted og på loftet der man kan se brannkassene kan jeg heller ikke se noen åpenbare feil med tanke på ting som er brent, svidd lukt eller andre ting.

Skal JEG tippe så kan det være selve dimmerkontakten eller noe som har røket. men dette er bare ren gjetning og mest trolig er det kanskje noe annet. men det er vel ikke noe annet mellom denne dimmebryteren og lampene i taket?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Esveen »

Mest sannsynlig en gåen trafo. Om jeg ikke husker feil, fikk man trafoer på 105w og 250w den gangen, så var vanlig å ha flere trafoer på 12V downlight. Pæra er på 35w?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av FredrikE24 »

Jepp, er nok gåen trafo.
Ta ned downlightsene som ikke lyser en etter en, så finner du trafoen oppi der. Bare å bytte med tilsvarende.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

Ok. Skal sjekke om det er 12V eller 220V senere i dag.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av FredrikE24 »

Interessant løsning å ha rekka med brytere og dimmere på innsiden av badet.
Hva sier forskriftene om det?

Livet har blitt litt enklere nå om dagen med dimbar LED til en "billig" penge med en vanlig Elko 315GLE dimmer og 230V rett i downlightsen.
Har halogen 12V i stua og LED(SG Gyro som den het den gang) på resten.
Sist redigert av FredrikE24 den 08 nov 2022, 11:04, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 08 nov 2022, 11:02 Interessant løsning å ha rekka med brytere og dimmere på innsiden av badet.
Hva sier forskriftene om det?
Aner ikke. Det må fagfolka som monterte det svare på :)

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Esveen »

Er ingen problem så lenge man holder seg unna dusjsonene, dette er definert i montørhåndboka med både dusjvegg, badekar, dusjkabinett etc. Ofte IP20 stikk på bad også.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

Vil tippe dusjen er 2 meter unna bryteren. Ca. 2.5 meter helt til dusjveggen.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av rolf-arne »

Esveen skrev: 08 nov 2022, 11:05 Er ingen problem så lenge man holder seg unna dusjsonene, dette er definert i montørhåndboka med både dusjvegg, badekar, dusjkabinett etc. Ofte IP20 stikk på bad også.
Før i tiden så var bad så små at du ikke kunne monter noe inne i rommet - men med dagens STORE bad så har man massevis med avstand mellom el og vann.

Med tanke på at ei rekke med spot er ute så kan det være som hos meg at ene Wagoen var brent av - moderne akkurat nok gods er av og til akkurat litt for lite.

Så sjekk om den første i rekka har strøm før du begynner med trafoene - det vil være rart om 3 trafoer brenner samtidig.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av utc »

rolf-arne skrev: 08 nov 2022, 13:24
Esveen skrev: 08 nov 2022, 11:05 Så sjekk om den første i rekka har strøm før du begynner med trafoene - det vil være rart om 3 trafoer brenner samtidig.
Det er ikke tre trafoer her men èn.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Kjellrf »

Bjerknez skrev: 08 nov 2022, 11:03
FredrikE24 skrev: 08 nov 2022, 11:02 Interessant løsning å ha rekka med brytere og dimmere på innsiden av badet.
Hva sier forskriftene om det?
Aner ikke. Det må fagfolka som monterte det svare på :)
Såvidt jeg husker, må man ha 2-polede brytere inne på badet, men kan ha 1-polede utenfor, dog med en 2-p hovedbryter.
Sistnevnte løsning har jeg her og i vårt forrige hus.
1-p brytere er rimeligere.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av FredrikE24 »

rolf-arne skrev: 08 nov 2022, 13:24
Esveen skrev: 08 nov 2022, 11:05 Er ingen problem så lenge man holder seg unna dusjsonene, dette er definert i montørhåndboka med både dusjvegg, badekar, dusjkabinett etc. Ofte IP20 stikk på bad også.
Før i tiden så var bad så små at du ikke kunne monter noe inne i rommet - men med dagens STORE bad så har man massevis med avstand mellom el og vann.

Med tanke på at ei rekke med spot er ute så kan det være som hos meg at ene Wagoen var brent av - moderne akkurat nok gods er av og til akkurat litt for lite.

Så sjekk om den første i rekka har strøm før du begynner med trafoene - det vil være rart om 3 trafoer brenner samtidig.
Man må selvfølgelig måle og sjekke at du har spenninger her og der før man gjør noen konklusjoner. Bjerknez har heldigvis mengder med multimetere

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

Nå roter ikke jeg meg bort i AC hvis jeg slipper. Har ingen problemer med å ringe elektriker. Ville bare vite litt mer før jeg tok telefonen :)

Dem tar sikkert 1000 spenn for trafoen, 1000 spenn for jobben + kjøring etc. blir overrasket om dette koster under 3000 kroner å få fikset. Men det blir som det blir uansett. Jeg vil uansett ikke rote med dette selv. :)

Svar