Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av evike »

På snakk om hvorfor man skal være medlem av NMCU:

Jo, for at Morten Hansen kan bli sendt til Brüssel for å protestere mot dette:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10060527" onclick="window.open(this.href);return false;
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av SheDevil »

evike skrev:På snakk om hvorfor man skal være medlem av NMCU:

Jo, for at Morten Hansen kan bli sendt til Brüssel for å protestere mot dette:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10060527" onclick="window.open(this.href);return false;
Generalsekretær Morten Hansen i NMCU blir forhåpentligvis ikke helt alene på "barikaden" der nede:

http://www.bikeport.no/2012/08/31/bli-m ... i-brussel/

Har dessverre ikke muligheten til å delta selv men er sikker på at det vil bli et bra oppbud av motorsykler som "dundrer" inn til Brussel....

:prop:
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av Intruder »

Jeg er medlem i landsomfattende Ryk & Reis,opprinnelig Hells Hematt...
Men dette ble ikke godt mottatt av enkelte andre klubber,og etter at initiativtaker Frank Banggren ble bedt til Trondheim på møte,ble navnet endret med en klar beskjed innebygd.. :bl3
Som Frank sa : Jeg er ikke interessert i å reise så langt for kanskje å få juling... :-$
Og siden har Ryk og Reis levd lykkelig...iallfall hittil !! *mas :dontknow
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av jhn »

Intruder skrev:Jeg er medlem i landsomfattende Ryk & Reis,opprinnelig Hells Hematt...
Men dette ble ikke godt mottatt av enkelte andre klubber,og etter at initiativtaker Frank Banggren ble bedt til Trondheim på møte,ble navnet endret med en klar beskjed innebygd.. :bl3
Som Frank sa : Jeg er ikke interessert i å reise så langt for kanskje å få juling... :-$
Og siden har Ryk og Reis levd lykkelig...iallfall hittil !! *mas :dontknow
Navnet Ryk & Reis er kanskje en beskjed ... men egentlig litt tafatt siden navnet tross alt ble endret.
"Ryk & Reis og Hells Hemmatt" hadde vært en tydeligere beskjed ... men jeg ser poenget med å unngå juling.
Lurer på om det ikke vat en klubb som "Heilt Ainsless" elns i Lofoten?
Mon tro hva den heter i dag?

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av Jarle »

jhn skrev:
Intruder skrev:Jeg er medlem i landsomfattende Ryk & Reis,opprinnelig Hells Hematt...
Men dette ble ikke godt mottatt av enkelte andre klubber,og etter at initiativtaker Frank Banggren ble bedt til Trondheim på møte,ble navnet endret med en klar beskjed innebygd.. :bl3
Som Frank sa : Jeg er ikke interessert i å reise så langt for kanskje å få juling... :-$
Og siden har Ryk og Reis levd lykkelig...iallfall hittil !! *mas :dontknow
Navnet Ryk & Reis er kanskje en beskjed ... men egentlig litt tafatt siden navnet tross alt ble endret.
"Ryk & Reis og Hells Hemmatt" hadde vært en tydeligere beskjed ... men jeg ser poenget med å unngå juling.
Lurer på om det ikke vat en klubb som "Heilt Ainsless" elns i Lofoten?
Mon tro hva den heter i dag?
Litt rart at dette forumet eller i alle fall denne tråden ikke handler mer om hvordan 1% klubbene påvirker synet av mc miljøet. Jeg valge selv en gang i tiden å melde meg inn i en mc klubb, kjørte med ryggmerke og valgte nettopp denne klubben og klubbens ryggmerke for å vise mc miljøet at jeg tok avstand fra den kriminelle delen av miljøet. Problemet er bare at vanlige mc folk ikke kan tolke emblemer og langt mindre vanlige folk på gaten. Dermed blir man oppfattet som en av det kriminelle miljøet hvis ryggmerket ser litt skummelt ut. Hvis det i tillegg nesten ser ut som ett 3 delt ryggmerke er i alle fall løpet kjørt. Har selv opplevd å bli stoppe av politiet når de så ett ryggmerke de ikke kjente igjen. Så til de som ønsker å melde seg inn i en klubb for å være "en av gutta" uten å ha en mening med det de holder på med bør tenke som ett par ganger.

Vet ikke om mcsiden har noe standpunkt til den delen av mc miljøet, men i så fall burde det muligens være noe som kommer tydelig frem? F.eks. på mc mesen om 1 uke?
Sist redigert av Jarle den 06 mar 2013, 00:11, redigert 1 gang totalt.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av jhn »

Jarle skrev:
jhn skrev:
Intruder skrev:Jeg er medlem i landsomfattende Ryk & Reis,opprinnelig Hells Hematt...
Men dette ble ikke godt mottatt av enkelte andre klubber,og etter at initiativtaker Frank Banggren ble bedt til Trondheim på møte,ble navnet endret med en klar beskjed innebygd.. :bl3
Som Frank sa : Jeg er ikke interessert i å reise så langt for kanskje å få juling... :-$
Og siden har Ryk og Reis levd lykkelig...iallfall hittil !! *mas :dontknow
Navnet Ryk & Reis er kanskje en beskjed ... men egentlig litt tafatt siden navnet tross alt ble endret.
"Ryk & Reis og Hells Hemmatt" hadde vært en tydeligere beskjed ... men jeg ser poenget med å unngå juling.
Lurer på om det ikke vat en klubb som "Heilt Ainsless" elns i Lofoten?
Mon tro hva den heter i dag?
Litt rart at dette forumet eller i alle fall denne tråden ikke handler mer om hvordan 1% klubbene påvirker synet av mc miljøet. Jeg valge selv en gang i tiden å melde meg inn i en mc klubb, kjørte med ryggmerke og valgte nettopp denne klubben og klubbens ryggmerke for å vise mc miljøet at jeg tok avstand fra den kriminelle delen av miljøet. Problemet er bare at vanlige mc folk ikke kan tolke emblemer og langt mindre vanlige folk på gaten. Dermed blir man oppfattet som en av det kriminelle miljøet hvis ryggmerket ser litt skummelt ut. Hvis det i tillegg nesten ser ut som ett 3 delt ryggmerke er i alle fall løpet kjørt. Har selv opplevd å bli stoppe av politiet når de så ett ryggmerke de ikke kjente igjen. Så til de som ønsker å melde seg inn i en klubb for å være "en av gutta" uten å ha en mening med det de holder på med bør tenke som ett par ganger.

Vet ikke om mcsiden har noe standpunkt til den delen av mc miljøet, men i så fall burde det muligens være noe som kommer tydelig frem? F.eks. på mc mesen om 1 uke?
Hvis man vil vise at man tar avstand fra 1%-klubbene, så synes jeg det er litt lite gjennomtenkt og merkelig å bruke ryggmerker ... og kanskje "uniformering", som på avstand er til forveksling lik 1%-klubbenes.
Det er vel bare de spesielt interesserte som vet hvilke klubber som støtter/ikke støtter 1%-klubbene.
Et selvpåført problem ... i stor grad.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av Jarle »

Jeg skrev < hvordan 1% klubbene påvirker synet av mc miljøet> og <avstand fra den kriminelle delen av miljøet>.
Det er ikke synonymt med at jeg påstår at alle 1% klubber er kriminelle. At media og politiet grer alle 1% klubber under samme kam kan ikke jeg noe for.
Att det var ett selvpåført problem er jeg selvfølgelig 100% klar over, og jeg forsøkte heller ikke å unngå dette problemet. Poenget mitt med innlegget var at muligens var dette noe som borde opptatt dette forumet eller i alle fall denne tråden mer. Om jeg personlig har gjort noe andre oppfatter som dumt er irrelevant i forhold til poenget med innlegget.
Sist redigert av Jarle den 06 mar 2013, 00:11, redigert 1 gang totalt.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av Bikeridr »

Hmm, her var det jo litt debatt. :-)

Nuvel, selv om jeg er i utlendighet betaler jeg fortsatt medlemskontigent til MCE Tromsø og NMCU.
Når det gjelder ryggmerke, så bruker jeg kun treff-vesten nettopp, på treff, og ingen andre steder. :-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av jhn »

Jarle skrev:Jeg skrev < hvordan 1% klubbene påvirker synet av mc miljøet> og <avstand fra den kriminelle delen av miljøet>.
Det er ikke synonymt med at jeg påstår at alle 1% klubber er kriminelle. At media og politiet grer alle 1% klubber under samme kam kan ikke jeg noe for.
Att det var ett selvpåført problem er jeg selvfølgelig 100% klar over, og jeg forsøkte heller ikke å unngå dette problemet. Poenget mitt med innlegget var at muligens var dette noe som borde opptatt dette forumet eller i alle fall denne tråden mer. Om jeg personlig har gjort noe andre oppfatter som dumt er irrelevant i forhold til poenget med innlegget.
Du skrev også "Problemet er bare at vanlige mc folk ikke kan tolke emblemer ... ", det var vel det jeg kommenterte, siden det virket som en del av poenget i innlegget ditt.
Jeg tenkte ikke på om du personlig har gjort noe dumt, men at det er kanskje ikke så smart av klubber som vil vise avstand å velge slike merker

Forøvrig er vel definisjonen på en 1%-klubb at de er kriminelle .... eller lovløse om du vil.

Fra Wikipedia
"1 %-klubb er en frase på en motorsykkelklubb som selv definerer seg som lovløs, med sine egne lover og regler.

Klubbene anser seg som et brorskap, og politiet hevder at to tredeler av medlemmene i Norge er straffedømte.
Av de 115 som var medlemmer av Hells Angels i perioden 2010 - 2012, var 71 prosent domfelt. I Bandidos var 62 prosent domfelt, og i Coffin Cheaters 56 prosent".

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av Jarle »

Ja jeg er enig i at i følge pressen ser det ut til mange av 1% klubben er overrepresentert av tidligere straffedømte. Ser også ut til at flere av medlemmene faktisk ikke har lappen på mc (men de kan jo ha mistet den i laser kontroll). Så når man i tillegg har emblemer på vesten som indikerer at man er en 1%’er men samtidig sier «vi er en del av samfunnet og betaler vår skatt», synes jeg det er litt rart at man føler seg forfulgt av politi og presse.

Det kan jo selvfølgelig være at 1% klubber legger noe annet i 1% emblemet enn vi (jeg) på sidelinjen legger i dette emblemet, men jeg tror at disse klubbene/medlemmene hadde har mer nytte av da å ikke bruke ett slikt emblem. På mc messen i Milano hadde HA en egen stand. Hva agendaen for standen var vet jeg ikke, men det er jo lov å håpe på at de ønsket å formidle noe positivt til oss vanlige mc folk.

Tror nok at frykt for represalier kan være en årsak til at man ikke ønsker å stikke seg frem og vise at man ikke støtter det kriminelle miljøet. Lurer på hvordan miljøet hadde reagert hvis 99% av folk med motorsykkel gikk med ett rødt/hvitt emblem som hadde følgende tekst < not support your local criminal motorcycle club>

Kan jo være at mcsiden skulle ta initiativ til en landsomfattende aksjon :-)
Sist redigert av Jarle den 06 mar 2013, 00:11, redigert 1 gang totalt.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av knutk »

Ønsker å henge meg på tilhengerne av NMCU.

Det ble tidligere benyttet betegnelsen interesse organisasjon, og slik oppfatter jeg det og.

Jeg ser ikke NMCU som den store organisator for kaffeslabbedas og turarrangør.
Derimot betrakter jeg organiasjonen som talerør for å ivareta MC-folkets interesse.
Hva har så NMCU å vise til seneste år?

- Bidratt til å stoppe forslaget til EU kontroll på MC
- Bidratt i til å hindre effektbegrensning på på MC til max 100Hk
- Stoppet bruken av eggdelere som autovern.
- Halv årsavgift på MC vs bil.
- Forenklet regelverk for ombygging av MC.

Dette er noen få av mange tiltak vi i dag nyter godene av takket være NMCU.

Jeg føler således at det virker litt navlebeskuende å hevde at NMCU ikke gjør noe "for meg".

Organisasjonens styrke ligger i antall medlemmer. Til flere medlemmer de har i ryggen til mere tyngde tillegges deres argumentasjon.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av Jarle »

knutk skrev:Ønsker å henge meg på tilhengerne av NMCU.

Det ble tidligere benyttet betegnelsen interesse organisasjon, og slik oppfatter jeg det og.

Jeg ser ikke NMCU som den store organisator for kaffeslabbedas og turarrangør.
Derimot betrakter jeg organiasjonen som talerør for å ivareta MC-folkets interesse.
Hva har så NMCU å vise til seneste år?

- Bidratt til å stoppe forslaget til EU kontroll på MC
- Bidratt i til å hindre effektbegrensning på på MC til max 100Hk
- Stoppet bruken av eggdelere som autovern.
- Halv årsavgift på MC vs bil.
- Forenklet regelverk for ombygging av MC.

Dette er noen få av mange tiltak vi i dag nyter godene av takket være NMCU.

Jeg føler således at det virker litt navlebeskuende å hevde at NMCU ikke gjør noe "for meg".

Organisasjonens styrke ligger i antall medlemmer. Til flere medlemmer de har i ryggen til mere tyngde tillegges deres argumentasjon.
Vet ikke om du er en representant for NMUC men ………
Kan jeg stille ett spørsmål som ikke er ment kritisk, men mer for å opplyse meg selv.
Gjør NMCU noe aktivt i forhold til det kriminelle miljøet?
Sist redigert av Jarle den 06 mar 2013, 00:12, redigert 1 gang totalt.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av jhn »

Her er det jeg fant om NMCY vs 1%'ene
http://nmcu.org/forbud-mot-1-klubber

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av Jarle »

jhn skrev:Her er det jeg fant om NMCY vs 1%'ene
http://nmcu.org/forbud-mot-1-klubber
Har lest gjennom og beit meg spesielt merke i
<ikke er veldig interesserte i å ha noe med 1% organisasjonene og deres støtteklubber å gjøre>

og

< Politiet og rettsvesenet må derfor få de ressursene som kreves for å finne ut om påstandene er sanne og lar seg bevise, slik at det eventuelt kan tas ut holdbare tiltaler.>

Det er jo politisk riktig skrevet og godt at de formidler dette på sine sider.
Takk for info.
Sist redigert av Jarle den 06 mar 2013, 00:12, redigert 1 gang totalt.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av Geir »

jhn skrev:
Jarle skrev:
jhn skrev:
Intruder skrev:Jeg er medlem i landsomfattende Ryk & Reis,opprinnelig Hells Hematt...
Men dette ble ikke godt mottatt av enkelte andre klubber,og etter at initiativtaker Frank Banggren ble bedt til Trondheim på møte,ble navnet endret med en klar beskjed innebygd.. :bl3
Som Frank sa : Jeg er ikke interessert i å reise så langt for kanskje å få juling... :-$
Og siden har Ryk og Reis levd lykkelig...iallfall hittil !! *mas :dontknow
Navnet Ryk & Reis er kanskje en beskjed ... men egentlig litt tafatt siden navnet tross alt ble endret.
"Ryk & Reis og Hells Hemmatt" hadde vært en tydeligere beskjed ... men jeg ser poenget med å unngå juling.
Lurer på om det ikke vat en klubb som "Heilt Ainsless" elns i Lofoten?
Mon tro hva den heter i dag?
Litt rart at dette forumet eller i alle fall denne tråden ikke handler mer om hvordan 1% klubbene påvirker synet av mc miljøet. Jeg valge selv en gang i tiden å melde meg inn i en mc klubb, kjørte med ryggmerke og valgte nettopp denne klubben og klubbens ryggmerke for å vise mc miljøet at jeg tok avstand fra den kriminelle delen av miljøet. Problemet er bare at vanlige mc folk ikke kan tolke emblemer og langt mindre vanlige folk på gaten. Dermed blir man oppfattet som en av det kriminelle miljøet hvis ryggmerket ser litt skummelt ut. Hvis det i tillegg nesten ser ut som ett 3 delt ryggmerke er i alle fall løpet kjørt. Har selv opplevd å bli stoppe av politiet når de så ett ryggmerke de ikke kjente igjen. Så til de som ønsker å melde seg inn i en klubb for å være "en av gutta" uten å ha en mening med det de holder på med bør tenke som ett par ganger.

Vet ikke om mcsiden har noe standpunkt til den delen av mc miljøet, men i så fall burde det muligens være noe som kommer tydelig frem? F.eks. på mc mesen om 1 uke?
Hvis man vil vise at man tar avstand fra 1%-klubbene, så synes jeg det er litt lite gjennomtenkt og merkelig å bruke ryggmerker ... og kanskje "uniformering", som på avstand er til forveksling lik 1%-klubbenes.
Det er vel bare de spesielt interesserte som vet hvilke klubber som støtter/ikke støtter 1%-klubbene.
Et selvpåført problem ... i stor grad.
:-k Merkelig fremstilling. Ved å kjøre uten ryggmerke viser man altså avstand til 1% klubbene og ved å kjøre med ryggmerke gjør man det ikke? Altså; hvis jeg kjører svart Audi A6 tar jeg altså ikke avstand fra ransmiljøet ettersom denne biltypen med den fargen ofte benyttes av personer i dette miljøet?

Dette med å bli oppfattet som en del av et kriminelt miljø fordi man bruker ryggmerke er ikke et selvpåført problem - dette er resultatet av at media gang på gang har demonstrert sin kunnskapsløshet og manglende evne til å presentere en sak objektivt og saklig. Det er tabloidoverskriftene som selger, og kan man krydre innholdet med konstruerte begreper som "det kriminelt mc-miljøet" gjør de det uten å nøle. Samtidig unnlater de begreper som "det kriminelle Audi A6 miljøet" selv om forholdet er det samme; kjeltringene har en forkjærlighet for hhv. mc eller bil. Dette er altså et medieskapt problem, og jeg ser ingen grunn til å bidra til mistenkeliggjøringen av motorsyklister ved å ikke bruke ryggmerke.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar