Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av jhn »

Geir skrev:
jhn skrev:
Jarle skrev:
jhn skrev:
Intruder skrev:Jeg er medlem i landsomfattende Ryk & Reis,opprinnelig Hells Hematt...
Men dette ble ikke godt mottatt av enkelte andre klubber,og etter at initiativtaker Frank Banggren ble bedt til Trondheim på møte,ble navnet endret med en klar beskjed innebygd.. :bl3
Som Frank sa : Jeg er ikke interessert i å reise så langt for kanskje å få juling... :-$
Og siden har Ryk og Reis levd lykkelig...iallfall hittil !! *mas :dontknow
Navnet Ryk & Reis er kanskje en beskjed ... men egentlig litt tafatt siden navnet tross alt ble endret.
"Ryk & Reis og Hells Hemmatt" hadde vært en tydeligere beskjed ... men jeg ser poenget med å unngå juling.
Lurer på om det ikke vat en klubb som "Heilt Ainsless" elns i Lofoten?
Mon tro hva den heter i dag?
Litt rart at dette forumet eller i alle fall denne tråden ikke handler mer om hvordan 1% klubbene påvirker synet av mc miljøet. Jeg valge selv en gang i tiden å melde meg inn i en mc klubb, kjørte med ryggmerke og valgte nettopp denne klubben og klubbens ryggmerke for å vise mc miljøet at jeg tok avstand fra den kriminelle delen av miljøet. Problemet er bare at vanlige mc folk ikke kan tolke emblemer og langt mindre vanlige folk på gaten. Dermed blir man oppfattet som en av det kriminelle miljøet hvis ryggmerket ser litt skummelt ut. Hvis det i tillegg nesten ser ut som ett 3 delt ryggmerke er i alle fall løpet kjørt. Har selv opplevd å bli stoppe av politiet når de så ett ryggmerke de ikke kjente igjen. Så til de som ønsker å melde seg inn i en klubb for å være "en av gutta" uten å ha en mening med det de holder på med bør tenke som ett par ganger.

Vet ikke om mcsiden har noe standpunkt til den delen av mc miljøet, men i så fall burde det muligens være noe som kommer tydelig frem? F.eks. på mc mesen om 1 uke?
Hvis man vil vise at man tar avstand fra 1%-klubbene, så synes jeg det er litt lite gjennomtenkt og merkelig å bruke ryggmerker ... og kanskje "uniformering", som på avstand er til forveksling lik 1%-klubbenes.
Det er vel bare de spesielt interesserte som vet hvilke klubber som støtter/ikke støtter 1%-klubbene.
Et selvpåført problem ... i stor grad.
:-k Merkelig fremstilling. Ved å kjøre uten ryggmerke viser man altså avstand til 1% klubbene og ved å kjøre med ryggmerke gjør man det ikke? Altså; hvis jeg kjører svart Audi A6 tar jeg altså ikke avstand fra ransmiljøet ettersom denne biltypen med den fargen ofte benyttes av personer i dette miljøet?

Dette med å bli oppfattet som en del av et kriminelt miljø fordi man bruker ryggmerke er ikke et selvpåført problem - dette er resultatet av at media gang på gang har demonstrert sin kunnskapsløshet og manglende evne til å presentere en sak objektivt og saklig. Det er tabloidoverskriftene som selger, og kan man krydre innholdet med konstruerte begreper som "det kriminelt mc-miljøet" gjør de det uten å nøle. Samtidig unnlater de begreper som "det kriminelle Audi A6 miljøet" selv om forholdet er det samme; kjeltringene har en forkjærlighet for hhv. mc eller bil. Dette er altså et medieskapt problem, og jeg ser ingen grunn til å bidra til mistenkeliggjøringen av motorsyklister ved å ikke bruke ryggmerke.
Tror du har misforstått litt her ... det jeg snakket om, og tror Jarle snakket om, er ryggmerker som kan forveksles med noen av disse 1%-merkene.
Noen klubber har merker og en fremtoning som kan forveksles ... andre har merker og fremtoning som ikke forveksles

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av Geir »

jhn skrev:
Geir skrev:
jhn skrev:
Jarle skrev:
jhn skrev:
Intruder skrev:Jeg er medlem i landsomfattende Ryk & Reis,opprinnelig Hells Hematt...
Men dette ble ikke godt mottatt av enkelte andre klubber,og etter at initiativtaker Frank Banggren ble bedt til Trondheim på møte,ble navnet endret med en klar beskjed innebygd.. :bl3
Som Frank sa : Jeg er ikke interessert i å reise så langt for kanskje å få juling... :-$
Og siden har Ryk og Reis levd lykkelig...iallfall hittil !! *mas :dontknow
Navnet Ryk & Reis er kanskje en beskjed ... men egentlig litt tafatt siden navnet tross alt ble endret.
"Ryk & Reis og Hells Hemmatt" hadde vært en tydeligere beskjed ... men jeg ser poenget med å unngå juling.
Lurer på om det ikke vat en klubb som "Heilt Ainsless" elns i Lofoten?
Mon tro hva den heter i dag?
Litt rart at dette forumet eller i alle fall denne tråden ikke handler mer om hvordan 1% klubbene påvirker synet av mc miljøet. Jeg valge selv en gang i tiden å melde meg inn i en mc klubb, kjørte med ryggmerke og valgte nettopp denne klubben og klubbens ryggmerke for å vise mc miljøet at jeg tok avstand fra den kriminelle delen av miljøet. Problemet er bare at vanlige mc folk ikke kan tolke emblemer og langt mindre vanlige folk på gaten. Dermed blir man oppfattet som en av det kriminelle miljøet hvis ryggmerket ser litt skummelt ut. Hvis det i tillegg nesten ser ut som ett 3 delt ryggmerke er i alle fall løpet kjørt. Har selv opplevd å bli stoppe av politiet når de så ett ryggmerke de ikke kjente igjen. Så til de som ønsker å melde seg inn i en klubb for å være "en av gutta" uten å ha en mening med det de holder på med bør tenke som ett par ganger.

Vet ikke om mcsiden har noe standpunkt til den delen av mc miljøet, men i så fall burde det muligens være noe som kommer tydelig frem? F.eks. på mc mesen om 1 uke?
Hvis man vil vise at man tar avstand fra 1%-klubbene, så synes jeg det er litt lite gjennomtenkt og merkelig å bruke ryggmerker ... og kanskje "uniformering", som på avstand er til forveksling lik 1%-klubbenes.
Det er vel bare de spesielt interesserte som vet hvilke klubber som støtter/ikke støtter 1%-klubbene.
Et selvpåført problem ... i stor grad.
:-k Merkelig fremstilling. Ved å kjøre uten ryggmerke viser man altså avstand til 1% klubbene og ved å kjøre med ryggmerke gjør man det ikke? Altså; hvis jeg kjører svart Audi A6 tar jeg altså ikke avstand fra ransmiljøet ettersom denne biltypen med den fargen ofte benyttes av personer i dette miljøet?

Dette med å bli oppfattet som en del av et kriminelt miljø fordi man bruker ryggmerke er ikke et selvpåført problem - dette er resultatet av at media gang på gang har demonstrert sin kunnskapsløshet og manglende evne til å presentere en sak objektivt og saklig. Det er tabloidoverskriftene som selger, og kan man krydre innholdet med konstruerte begreper som "det kriminelt mc-miljøet" gjør de det uten å nøle. Samtidig unnlater de begreper som "det kriminelle Audi A6 miljøet" selv om forholdet er det samme; kjeltringene har en forkjærlighet for hhv. mc eller bil. Dette er altså et medieskapt problem, og jeg ser ingen grunn til å bidra til mistenkeliggjøringen av motorsyklister ved å ikke bruke ryggmerke.
Tror du har misforstått litt her ... det jeg snakket om, og tror Jarle snakket om, er ryggmerker som kan forveksles med noen av disse 1%-merkene.
Noen klubber har merker og en fremtoning som kan forveksles ... andre har merker og fremtoning som ikke forveksles
He, he... Tro'kkje det du. Er vel ikke et eneste jakkemerke som ikke på avstand kan forveksles med et 1%-merke...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av jhn »

Nei vel!

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av mekkern »

For "menigmann i gata" har mediene skapt "sannheten" om at alle mc-førere med merke på ryggen er kjeltringer.

sånn er det bare.

men om vi kan forandre på dette? der sliter vi nok uten at mediene kan tjene penger på det... :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av Geir »

jhn skrev:Nei vel!
:oh Var det alt?! Hadde ventet meg en laaang rekke eksempler på det motsatte jeg nå... :knegg
Anyway; mitt poeng er at man ikke skal la seg avskrekke fra å melde seg inn i en mc-klubb og bruke jakkemerkene som identifiserer tilhørighet til denne klubben. Lenge var det jo slik at bare det å kjøre mc var synonymt med kriminell virksomhet - det inntrykket har mc-folket langt på vei klart å legge dødt. Nå er det de som kjører mc og bruker jakkemerke som pr. generell definisjon er kriminelle (jfr. forbud et mot jakkemerker på utesteder i Haugesund bla). Slutter vi som er medlemmer i "99%-klubbene" å bruke ryggmerker oppnår vi ikke annet enn å gi 1%-klubbene monopol på identifisere tilhørighet til det fellesskapet som enhver mc-klubb faktisk er.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av Geir »

mekkern skrev:For "menigmann i gata" har mediene skapt "sannheten" om at alle mc-førere med merke på ryggen er kjeltringer.

sånn er det bare.

men om vi kan forandre på dette? der sliter vi nok uten at mediene kan tjene penger på det... :-k
Du har nok dessverre rett i det...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av Intruder »

Ryk & Reis-navnet var i sin tid svar fra "Hells Hematt" til Hells Angels som mislikte merket og logoen... :offtopic
I og med at R & R ikke har medlemskontingent,ikke oversikt over antall medlemmer,ikke noe regelverk,ingen møter eller noe klubbhus men som det står i klubbmerket :er en" Tur og koseklubb.." :buddies: med litt :cheers og :bb_p:
Og synes noen det var feigt å droppe klubbnavnet "Hells Hematt" etter sterkt press fra Hells Angels er det jo bare å starte opp selv med samme klubbnavn,det er ikke copyright på det....

:mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av jhn »

Geir skrev:
jhn skrev:Nei vel!
:oh Var det alt?! Hadde ventet meg en laaang rekke eksempler på det motsatte jeg nå... :knegg .
Jeg kommer ikke på noen konkrete eksempler på merker som kan .. eller ikke .. forveksles med 1%-klubber, men mange klubber har merker som ligner 1%'ene på avstand, hvis man da i tillegg har merket på en skinnvest, har ølmage, er litt skjeggete og kjører HD, er det ikke så underlig at gamle tanter tar feil ... de kan ikke nødvendigvis navnet på alle 1%-klubbene, men mange andre klubber har andre typer merker ... det er det vel ikke tvil om.
Om du kjører i Gore Tex med en stor gul smiley på ryggen blir du ikke sett på som en 1%'er
Jeg har selv vært medlem i en klubb som ikke kunne forveksles ... for mange år siden. Nå er jeg lite interessert i klubber og vet knapt nok navnet på en eneste klubb
Geir skrev: Anyway; mitt poeng er at man ikke skal la seg avskrekke fra å melde seg inn i en mc-klubb og bruke jakkemerkene som identifiserer tilhørighet til denne klubben..
Det er jeg jo enig i ... men man må da regne med en del forvekslinger ... avhengig av utseende på merket. Hvis man er veldig redd for det bør man vurdere om man har valgt rett image eller klubb.
Det er et valg man tar.
Media har jo bidratt mye til det inntrykket menigmann/dame har, men sånn er det, og det må man bare forholde seg til ... om man vil eller ikke
Geir skrev: Lenge var det jo slik at bare det å kjøre mc var synonymt med kriminell virksomhet - det inntrykket har mc-folket langt på vei klart å legge dødt..
Det er heldigvis en stund siden
Geir skrev: Nå er det de som kjører mc og bruker jakkemerke som pr. generell definisjon er kriminelle (jfr. forbud et mot jakkemerker på utesteder i Haugesund bla). Slutter vi som er medlemmer i "99%-klubbene" å bruke ryggmerker oppnår vi ikke annet enn å gi 1%-klubbene monopol på identifisere tilhørighet til det fellesskapet som enhver mc-klubb faktisk er.
Dette forbudet i Haugesund er litt i overkant ... man kunne kanskje hatt et forbud mot de klubbmerkene som er definert som 1% ?

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av Hjernen »

Medlem i Festus Mc, hver by er et Chapter ( som Ryk Og Reis Mc ).

:prop:

Litt info:
Festus MC Klubb, stiftet oktober 2012. 38 medlemmer. Alle typer sykler med motor.
Treffplass: Alanya Grillen på Bøleveien (eget lokale på grillen) alder fra 20 til 60.
Medlemmer fra Skien-Siljan-Porsgrunn-Bamble-Sandes-Notodden-Drangedal-Oppegård-Fredrikstad-Larvik.
Hensikt: gjensidig dyrking av felles interesse, mc og tur kjøring, vennskap og morro.


Bilde

EDIT: Ikke fan av 1% !!
Sist redigert av Hjernen den 24 feb 2013, 21:27, redigert 1 gang totalt.
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av jhn »

Intruder skrev: ....
Og synes noen det var feigt å droppe klubbnavnet "Hells Hematt" etter sterkt press fra Hells Angels er det jo bare å starte opp selv med samme klubbnavn,det er ikke copyright på det....
:mc7
Antar denne delvis var til meg ... nei, jeg synes ikke det var feigt, men fornuftig.
Men samtidig ... Hvis noen ber/beordrer meg til noe, og jeg svarer "ryk og reis" tilbake, så betyr det vanligvis "nei"
Så i mitt språk henger ikke beskjeden og handlingen helt sammen
Sist redigert av jhn den 24 feb 2013, 21:41, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av Jarle »

[/quote]
Dette forbudet i Haugesund er litt i overkant ... man kunne kanskje hatt et forbud mot de klubbmerkene som er definert som 1% ?[/quote]

Der er vi nok inne på noe, men det har sikkert byråkrater forsøkt på med dekning i loven.
Å kjøre med 99% merket er jo en måte å vise resten av miljøet hvor man står, men det forhindrer ikke at folk like vell lar seg "verve" inn i miljøet uten egentlig å vite hva de går inn i.

Så vil jeg bare presisere at det vet sikkert ikke jeg heller.

Siden tråden handlet om å finne seg en klubb synes jeg det var passelig å få litt annen vinkling en det de første siden av tråden handlet om :prop:
Sist redigert av Jarle den 06 mar 2013, 00:10, redigert 1 gang totalt.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av Intruder »

jhn skrev:
Intruder skrev: ....
Og synes noen det var feigt å droppe klubbnavnet "Hells Hematt" etter sterkt press fra Hells Angels er det jo bare å starte opp selv med samme klubbnavn,det er ikke copyright på det....
:mc7
Antar denne delvis var til meg ... nei, jeg synes ikke det var feigt, men fornuftig.
Men samtidig ... Hvis noen ber/beordrer meg til noe, og jeg svarer "ryk og reis" tilbake, så betyr det vanligvis "nei"
Så i mitt språk henger ikke beskjeden og handlingen helt sammen
Iafall verner HA om klubbnavnet sitt omtrent som en spurvehauk verner om en gjøkunge...Snakker om å ta seg sjøl gravalvorlig.... :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av ZZR-Tom »

Geir skrev: :-k Merkelig fremstilling. Ved å kjøre uten ryggmerke viser man altså avstand til 1% klubbene og ved å kjøre med ryggmerke gjør man det ikke? Altså; hvis jeg kjører svart Audi A6 tar jeg altså ikke avstand fra ransmiljøet ettersom denne biltypen med den fargen ofte benyttes av personer i dette miljøet?

Dette med å bli oppfattet som en del av et kriminelt miljø fordi man bruker ryggmerke er ikke et selvpåført problem - dette er resultatet av at media gang på gang har demonstrert sin kunnskapsløshet og manglende evne til å presentere en sak objektivt og saklig. Det er tabloidoverskriftene som selger, og kan man krydre innholdet med konstruerte begreper som "det kriminelt mc-miljøet" gjør de det uten å nøle. Samtidig unnlater de begreper som "det kriminelle Audi A6 miljøet" selv om forholdet er det samme; kjeltringene har en forkjærlighet for hhv. mc eller bil. Dette er altså et medieskapt problem, og jeg ser ingen grunn til å bidra til mistenkeliggjøringen av motorsyklister ved å ikke bruke ryggmerke.
Har aldri hørt om Audi A6 klubber som driver med organisert kriminalitet :scratch

Eg kan ikkje seie at eg ser forskjell på "vanlige" mc-klubber og 1% klubber sine utkledninger.
Så det er ikkje rart at folk tenker "If it looks like a duck,walks like a duck,kwacs like a duck, then it must be a duck"

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av knutk »

Jarle skrev: ......
Vet ikke om du er en representant for NMUC men ………
Kan jeg stille ett spørsmål som ikke er ment kritisk, men mer for å opplyse meg selv.
Gjør NMCU noe aktivt i forhold til det kriminelle miljøet?
Har ingen aksjer i NMCU, ei heller verv eller andre nære bånd.
Det er bare det at jeg har holdt på med MC ganske lenge og har registrert at når det kommer til saker hvor MC-folkets interesse står på spill er NMCU utrettlig frempå for å tale vår sak.

Jeg har ikke fått med meg at NMCU har engasjert seg aktivt i forhold til 1% miljøet, og rent personlig så tror jeg at det er mest en politisak. For MC-folket ellers gjelder det mer å holde seg unna.
Jeg ser det ikke som 'vår' sak å jobbe aktivt imot en organisasjon som av mange betraktes som kriminell. Da blir grensen til borgervern ganske difus.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Klubbtilhørighet - medlem i kjent eller ukjent MC-klubb

Legg inn av Bringisen »

BMW klubben Vestlandet
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar