Tråden om røyking og snus...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av LordShaft »

Ja det eneste som er så rart er at jeg ikke har noe abstinenser.... men noe rar kropp må jeg innrømme at jeg har etter jeg kuttet ut snusen.... i dag skal jeg faktisk bruke ditt triks... unne meg en liten av tja, hva skal en velge Bilde

Note 4

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av SuperMorten »

Det var sånn jeg slutta også. Det gikk ei flaske hver 14 dag..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av hakhap »

SuperMorten skrev:Det var sånn jeg slutta også. Det gikk ei flaske hver 14 dag..
Det er ikke å slutte :-)å :lol
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Kawagutten »

LordShaft skrev:Ja det eneste som er så rart er at jeg ikke har noe abstinenser.... men noe rar kropp må jeg innrømme at jeg har etter jeg kuttet ut snusen.... i dag skal jeg faktisk bruke ditt triks... unne meg en liten av tja, hva skal en velge Bilde

Note 4
Ta den i midten for da finner du alltid riktig flaske selv om du blir svimmel og ser trippelt :D
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av kjellv »

Jompa foreslo at vi skulle vekke liv i denne tråden igjen, og det synes jeg er et godt forslag. Antakelig bedre enn å fylle bloggen hans med mer eller mindre fornuftige innlegg skrevet i nikotinabstinens :-k

Nå er det slik at både han og jeg på nytt gjør seriøse forsøk på å bli kvitt røyken. Jeg har lang erfaring i å slutte med røyk. Mer enn 40 års erfaring faktisk. Dette vil jeg faktisk påstå at jeg er ganske god på! Men det jeg ikke er riktig like god på er å la være å begynne på igjen.. :redface

Tilfeldigvis har vi startet med hvert vårt røykesluttprosjekt omtrent samtidig. jeg antar det er mange her på forumet som har erfaring og tips til vår hjelp, kanskje også noen som kunne tenke seg å hive seg på i et felles slutteprosjekt?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av AJ »

Etter hva jeg har hørt skal dette naturmiddelet visstnok hatt en god effekt på flere som har sluttet å røyke... :

Bilde

https://www.apotek1.no/produkter/avena- ... ml-851491p

Skader ikke å prøve, kanskje... :scratch
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Jompa »

Hvorfor i all verden foreslo jeg å ta opp denne tråden,
og deretter bli mistenkelig stille?
For at røykeslutten går dårlig, mildt sagt dårlig.
Kutta ut morrasrøyken idag, ganske enkelt for at jeg ikke våkna før klokka ti.
Men så var jeg igang igjen.
Har fremdeles lyst til å slutte å røyke, fare for lungekreft og 25 000 /år er motivasjon i massevis,
så da mangler bare litt stahet og styrke.
Ny dag og nye muligheter i morra
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Dansekris »

Jompa skrev:Hvorfor i all verden foreslo jeg å ta opp denne tråden,
og deretter bli mistenkelig stille?
For at røykeslutten går dårlig, mildt sagt dårlig.
Kutta ut morrasrøyken idag, ganske enkelt for at jeg ikke våkna før klokka ti.
Men så var jeg igang igjen.
Har fremdeles lyst til å slutte å røyke, fare for lungekreft og 25 000 /år er motivasjon i massevis,
så da mangler bare litt stahet og styrke.
Ny dag og nye muligheter i morra
"Galskap er å gjøre det samme om igjen og om igjen,
og forvente ett annet resultat."

Vurdert å snakke med fastlegen? Det finnes en del legemidler som kan gjøre det lettere.

Daniel_hoy
Innlegg: 32
Registrert: 29 aug 2014, 20:06
Motorsykkelen din: Husaberg FS650

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Daniel_hoy »

Det er masse vanskeligere å starte å røyke enn å slutte. Tok lang tid før jeg fikk taket på røyking når jeg startet. Å slutte et mye enklere. Det er bare å ha litt viljestyrke og ikke ta seg en røyk. Hadde selv ingen problemer med å slutte etter 15-16 år. Bare å stoppe å finne dårlige unnskyldninger for å ta en røyk. Ingen har daua av å slutte å røyke, men mange har daua av å røyke. Lykke til :-)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jongsanim »

Nå slutta jeg for 13 år siden, etter å ha røykt omlag 10 år fra jeg var 13 år gammel... Men jeg syntes informasjonen på folkehelsa var interessant likevel:

http://nhi.no/forside/hva-skjer-i-kropp ... 38511.html

Jeg har null tro på alle hjelpemidler for å slutte, den fysiske avhengigheten er borte etter 2-4 uker og etter det sitter det bare i hodet.. Og da er det i mine øyne bare viljestyrke/stahet som trengs.

Dette var min fremgangsmåte: Jeg kuttet fra 15 om dagen til 1 om dagen.. Våknet, tente røyken, tok 1-2 trekk og stumper den igjen.. Gjentok det utover dagen og sørget for at den ene holdt dagen.

Etter to dager innså jeg at hvis jeg kunne gå fra 15 til 1 kan jeg likegodt gå til 0. Slutta på flekken da.



Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Rune75 »

Daniel_hoy skrev:Det er masse vanskeligere å starte å røyke enn å slutte. Tok lang tid før jeg fikk taket på røyking når jeg startet. Å slutte et mye enklere. Det er bare å ha litt viljestyrke og ikke ta seg en røyk. Hadde selv ingen problemer med å slutte etter 15-16 år. Bare å stoppe å finne dårlige unnskyldninger for å ta en røyk. Ingen har daua av å slutte å røyke, men mange har daua av å røyke. Lykke til :-)

Må bare hive meg på denne. Prøvde å begynne å røyke i mange år, klarte aldri å få skikkelig suget. Ble bare sånn koserøyking nå og da. Ga til slutt opp hele greia. Respekt til de som klarer å gjøre seg avhengig.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av kjellv »

Dette skjønner jeg ikke helt... :-k
Jeg hadde ingen problemer med å begynne å røyke. Jeg var 13 år og hadde nylig begynt på ungdomsskolen. Jeg trodde at jeg var blant de tøffeste på skolen, de som lurte seg rundt hjørnet og tok en røyk i friminuttene. Det gikk opp for meg at jeg ikke var blant de tøffeste mange år senere, jeg var jo en av de som gikk ut middelmådig i det meste og attpåtil hadde dradd på meg en last ekstra som jeg ikke ble kvitt.. Begynne å røyke det gikk helt av seg selv, slutte.. det har jeg prøvd på i mer enn 40 år uten å lykkes noe særlig :redface

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Jompa »

Hei kjellv, vi skal bare slutte med hele sluttinga og heller begynne som rådgivere for de som sliter med å begynne,
det ser nesten ut til å være et like stort problem- :crazy:

For min egen del trur jeg nok at "rådet" Lordshaft kom med litt lenger opp i tråden hadde funka dårlig-
Jeg kunne fort begynt å overkompensere :cheers
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev:Hei kjellv, vi skal bare slutte med hele sluttinga og heller begynne som rådgivere for de som sliter med å begynne,
det ser nesten ut til å være et like stort problem- :crazy:

For min egen del trur jeg nok at "rådet" Lordshaft kom med litt lenger opp i tråden hadde funka dårlig-
Jeg kunne fort begynt å overkompensere :cheers
Jeg synes du har et par gode poeng her. For min egen del vil jeg si at jeg har enorm erfaring i både slutting og begynning, begge deler har jeg gjort veldig mange ganger. Faktisk er det vel like mange ganger både begynne og slutte. Jeg føler meg kvalifisert som rådgiver i "hvordan begynne å røyke", jeg er kanskje ikke like god i "slutting" :scratch

Jeg støtter også dine synspunkter på LordShafts metode.. Jeg har stor sans for edle brune dråper, men nytelse av disse er under god egenkontroll. Men jeg er redd at et hyppigere og større inntak av disse neppe ville gi ønsket effekt, det ville nok heller på sikt kunne gi ennå en uønsket last. Dessuten har jeg en tendens til å røyke mer under påvirkning av de edle brune...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Jompa »

Jeg må vel nesten innrømme at årsaken til at det har vært stille fra meg i denne tråden skyldes at det går dårlig med røykeslutten.

Fikk enda mer motivasjon i forrige uke da jeg var innom sykehuset i Tromsø en snartur.
Når du kommer til sykehuset står og sitter røykerne foran hovedinngangen.
Folk med krykker, gips både her og der, bandasjerte hoder osv.
Ok, dette er i det miste folk som vel har en skade de etter hvert blir ferdig med.

Men det verste og tristeste er å se dem som sitter i rullestol med oxygenslange i nesen,
som må ha hjelp til å putte sigaretten i kjeften og hjelp til å fyre på.....
Vel, de har vel uansett ikke lenge igjen, men tragisk er det uansett å se folk som må røyke til siste slutt.
Dit skal jeg aldri komme.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar