Salt på veien

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Salt på veien

Legg inn av Svein2 »

Jeg kan ikke fatte og begripe at salting er lov.
Norge som liksom skryter på seg å være en miljønasjon strør millioner av kilo med dritten rundt på veiene.
En ting er biler vi bruker halvparten av lønna på som ruster og blir ødelagt, en annen ting er hvor ødeleggende
det er for miljøet rundt veien. Se f.eks. på en hekk som står langs en vei eller på garasjegulvet av mur der bilen står.

Hvorfor er det ikke lov å salte ved drikkevannskilder og på jernbanespor ? Jo fordi det er farlig og fordi skinnene ruster.
Hvorfor salter de i skiløyper foran løp? Jo, for å bevare isen og friksjonen i snøen.

Ikke hjelper det å salte heller, på Østlandet med jevnt under -15gr legger det seg ei tynn ishinne
på veibanen som er dritglatt.
Takke meg til skikkelig vinterføre med god gammeldags is midt i veien og som man ser er glatt.

Takk for at jeg har noen å dele vinterfrustrasjonen med. Er det 6 mnd til påske? ](*,)

http://www.nettavisen.no/motor/article3254300.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Salt på veien

Legg inn av Jompa »

Her brukes det strøsand med salt innblandet.
Resultat: Det trekker til seg store flokker med rein som står bak bakketopper og svinger å slikker i seg salt.
Det samme skjer hver høst og man kanskje tjener sikkerhetsmessig på bedre friksjon taper man igjen på at veien er
full av dyr. ](*,)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Salt på veien

Legg inn av bikerdude73 »

Ikke saltet her enda..tror jeg. Håper de venter litt til med det.
Mulig jeg blir overrasket av fint vær i neste uke og da ville jeg gjerne tatt meg en tur med motarden.

Jeg har understellsbehandlet min bil her lokalt og de sa det skulle vare i 6 år.
Men sånn som det saltes her så har jeg mine tvil... :sk?
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Salt på veien

Legg inn av Desmo »

Her i mjøsdistriktet ble det satt i gang et prøveprosjekt vinteren -91/-92 med salting av utvalgte veier. Dette var i forbindelse med vinter-ol på Lillehammer i -94. Storfolka som skulle kjøre bil til Lillehammer måtte jo kjøre på bare veier. Nå har det gått 20 år, og saltinga pågår for fullt enda.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Salt på veien

Legg inn av Baltazar »

Her i Bergen salter de forebyggende....Det er galskap det!.

Det kan være 4 grader og regn, men fordi det kommer rett under 0 grader midt på natten skal tonn på tonn veisalt ut i gatene.

Det har jeg ikke sett på østlandet.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Salt på veien

Legg inn av Svolp »

Enig med alt som blir sagt men hadde det ikke blitt saltet hadde det vært flere ulykker vinterstid. Poenget mitt er at en gjerne må velge mellom to onder... (?)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Salt på veien

Legg inn av Onsløv »

Flere ulykker fordi folk ikke kjører etter forholdene. Folk forventer at det er bart på veiene. :[-X

Og ABS-systemet på noen biler som aldri låser hjulene uansett hvor sent det går. Stopper jo aldri på holkeføre fordi ABS'en jobber og slipper opp hele tiden. :oh
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Salt på veien

Legg inn av Svein2 »

Svolp skrev:Enig med alt som blir sagt men hadde det ikke blitt saltet hadde det vært flere ulykker vinterstid. Poenget mitt er at en gjerne må velge mellom to onder... (?)

Er det egentlig lagd noen undersøkelser om det blir flere ulykker uten salt? :scratch
Jeg vet neimen ikke jeg, i vinter med greie temperaturer hjelper det nok litt. I fjor med tre mnd.
under -20 hjalp det ingenting, ble bare ei glatt hard ishinne på asfalten.
De glatteste strekningene er noen hundre meter inn på sideveier som ikke blir saltet,
der saltet har fulgt med bilene fra saltede veier.
På de kaldeste delene av landet kan de kutte ut saltinga, der hjelper det minimalt. :janikk

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Salt på veien

Legg inn av jhn »

Æ vet ikke om det hjelper, det saltes ikke her. Men man skulle tro at det hjelper, måler de ikke friksjonen? Æ har vanskelig for å tro at de bruker så mye ressurser på salting hvis det ikke hjelper, selv om det e staten som står bak

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Salt på veien

Legg inn av mekkern »

hvis det ikke er helt ekstreme forhold er det bare tull å salte- etter noen dager har de fleste oppfattet det som heter tilpasse farten etter forholdene....de andre står på verksted og kikker på manglende bonus og har fått en vekker..
og noen har mistet førerkortet... :mk
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Salt på veien

Legg inn av mekkern »

KAN jo ha noe med korrosjon å gjøre det da... :-J

dessuten skal alt overflatevann og avisningsvesker renses...
Sist redigert av mekkern den 29 feb 2012, 22:35, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37868
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Salt på veien

Legg inn av AJ »

mekkern skrev:hvis det ikke er helt ekstreme forhold er det bare tull å salte- etter noen dager har de fleste oppfattet det som heter tilpasse farten etter forholdene....de andre står på verksted og kikker på manglende bonus og har fått en vekker..
og noen har mistet førerkortet... :mk
:thumleft
Veldig enig!
Tror ellers at vi ser en annen svært uheldig effekt av saltinga nå om dagen; flere av veiene jeg kjører i nærområdet er som 'årringsveier' å regne. Dvs. at asfaltdekket er slitt gjennom flere lag slik at asfalteringsårringene synes litt for godt... Svære avlange høl og sprekker i dekket.
Tro om ikke komboen salt og piggdekk framskynder slitasjen på et lavkvalitetsdekke som vegvesenet åpenbart bruker i sitt vedlikeholdsarbeid... :scratch

Men skyld ikke på meg! Jeg kjører piggfritt og har aldri tryglet om at veiene skal krydres om vinter'n!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37868
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Salt på veien

Legg inn av AJ »

En tankevekker...? Selv om det antakelig ikke har noen direkte sammenheng med denne vinterens overdrevne bruk av salt...

http://www.ringblad.no/motor/article5951005.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Salt på veien

Legg inn av Svolp »

Svein2 skrev:
Svolp skrev:Enig med alt som blir sagt men hadde det ikke blitt saltet hadde det vært flere ulykker vinterstid. Poenget mitt er at en gjerne må velge mellom to onder... (?)

Er det egentlig lagd noen undersøkelser om det blir flere ulykker uten salt? :scratch
Jeg vet neimen ikke jeg, i vinter med greie temperaturer hjelper det nok litt. I fjor med tre mnd.
under -20 hjalp det ingenting, ble bare ei glatt hard ishinne på asfalten.
De glatteste strekningene er noen hundre meter inn på sideveier som ikke blir saltet,
der saltet har fulgt med bilene fra saltede veier.
På de kaldeste delene av landet kan de kutte ut saltinga, der hjelper det minimalt. :janikk

Det er gjort undersøkelse på det og det viser seg at salting har en effekt på ulykker... Dog, er det diskusjoner på hvor konktret/god undersøkelsene er!
https://www.toi.no/getfile.php/Publikas ... 11-Sam.pdf
http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... key=306689

Fullstendig rapport:
https://www.toi.no/getfile.php/Publikas ... ronisk.pdf

Når det er sagt ville det også i flere sammenheng skjedd en ulykke der det skjedde uavhenig av salting eller ei. Jeg er på mange fler trafikkulykker sommerstid en vinterstid.. Som dere sikkert vet skjer det flere ulykker da fordi det er godt føre og folk kjører litt mer på "kanten".
Har ulykker vinterstid også og ofte når det er snakk om utforkjøringer er det underkjølt regn som har skylda. Husker spessielt en godt like før jul hvor vi kom frem til ulykken og bilen lå på taket på jordet. Når vi stega ut av bilen for og sjekke til pasient gikk samtlige på tryne. Det så bare bløtt ut men det var speilblankt i filen hvor bilen var kommet og den var gått ut. I det andre feltet var det bare vått.. Etter litt kom saltbilen som hadde kjørt på den våte biten en liten time tidligere.

Ulykkene vinterstid skjer som regel på glatt føre, ikke salta våt veg.. Vaffal etter det jeg selv har vært med på..
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Salt på veien

Legg inn av Intruder »

Salt eller ikke salt,runde skilt med tall langs veiene betyr IKKE at det er påbudt fartsgrense,det er faktisk lov
å bruke huet av og til... :prf
Og : dette gjelder ikke alle trafikanter altså.. :moi:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar