Lyd&Bilde-hjørnet.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Bjerknez » 30 sep 2019, 08:47

Lydfrik har jeg aldri vært, men jeg har likt anlegg med skikkelig "trøkk" i. Når man setter på "James Brown Is Dead" med L.A. Style på full guffe, så driter man i nyanser og lydbilde. Da skal det spilles så rutene klirrer! :)

Så jeg hadde i min ungdum to feite Serwin Wega høytalere med 2x 15" i hver og en sinnsyk forsterker. Fy feite å jeg spilte fletta av de fleste med disse med tanke på trøkk. Skal man ha slike høytalere samt utnytte dem skikkelig så må man bo for seg selv på landet, helst på en gård.

Hadde med mine høytalere på et ungdomsdiskotek hvor jeg var discjockey (jada... jeg har drevet med mye rart) på samfunnshuset og jeg fikk beskjed om å dra ned lyden. Dette var med en innleid værsting av en forsterker.

Jan Thomas hadde sikkert ikke fått gåsehud av disse, men dette var heller ikke høytalere for "fintfolk" :knegg
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
FredrikE24
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Legg inn av FredrikE24 » 30 sep 2019, 09:44

Er vel litt hva man er vant med. Musikk nytes ikke på Cerwin Vega, og joda jeg har eid over 60 par med Cerwin Vega i nyere tid faktisk.
Har faktisk hatt fire par av de med 2x15" bass som du nevner.
Nå sitter jeg bare igjen med et par. De sleper jeg med meg på fest.

Prøv å dra på ordentlig hardt på et skikkelig anlegg så vil du merke at du kan få klirrende ruter, nyanser og et godt lydbilde samtidig :)
Cerwin Vega er treige i responsen, og mangler "snert" selv om man dytter på de en forsterker med høy dempningsfaktor..

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez » 30 sep 2019, 09:48

FredrikE24 skrev:
30 sep 2019, 09:44
Er vel litt hva man er vant med. Musikk nytes ikke på Cerwin Vega, og joda jeg har eid over 60 par med Cerwin Vega i nyere tid faktisk.
Har faktisk hatt fire par av de med 2x15" bass som du nevner.
Nå sitter jeg bare igjen med et par. De sleper jeg med meg på fest.

Prøv å dra på ordentlig hardt på et skikkelig anlegg så vil du merke at du kan få klirrende ruter, nyanser og et godt lydbilde samtidig :)
Cerwin Vega er treige i responsen, og mangler "snert" selv om man dytter på de en forsterker med høy dempningsfaktor..
Jeg har dratt på skikkelig med de jeg hadde. Helt sinnsykt. Vasene på stuebordet i 2.etg. sto ikke på bordet lenge, for å si det sånn. Men skal sies at jeg også har spilt både Celin Dion og annet på disse med suksess, men som nevnt... jeg er ingen lydfrik når det kommer til nyanser etc. På full guffe (på diskoteket) så sang hu som f*** ho! :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Legg inn av FredrikE24 » 30 sep 2019, 10:30

Det finnes jo ikke noe bedre til festbruk. Trøkket i mellomgulvet er helt enormt. PA-systemer kan som regel spille høyere, men må ha subber for å matche basstrøkket. Så for å være kun et par høyttalere for hjemmebruk så spiller de både høyt og med bra trykk.

Det er ekstra gøy å kjøre med 2 par samtidig.
Forsterkerne jeg bruker kan pushe ut drøyt 4kW i korte perioder. Så det er nok med power.

Det er allikevel en hel del morsommere å spille ordentlig høyt med noe som er litt mer gjennomtenkt i konstruksjonen.
Cerwin Vega er ikke annet enn sponkasser med noen elementer skrudd inn og et delefilter.

Lydfrik eller ikke, man trenger ikke handle dyrt for å få en god lytteropplevelse på Lørdagskveldene, men det skjer noe i prisleie 30-50 000kr skal sies. Og oppover selvfølgelig. Cerwin Vega etc. blir man bare det jeg kaller "lyttetrøtt" av. Samme med Infinity og tilsvarende andre Amerikanske merker i lavere prisklasser. Søppel. Infinity Kappa derimot.
Sist redigert av FredrikE24 den 30 sep 2019, 11:33, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez » 30 sep 2019, 11:27

FredrikE24 skrev:
30 sep 2019, 10:30
Det finnes jo ikke noe bedre til festbruk. Trøkket i mellomgulvet er helt enormt. PA-systemer kan som regel spille høyere, men må ha subber for å matche basstrøkket. Så for å være kun et par høyttalere for hjemmebruk så spiller de både høyt og med bra trykk.

Det er ekstra gøy å kjøre med 2 par samtidig.
Forsterkerne jeg bruker kan pushe ut drøyt 4kW i korte perioder. Så det er nok med power.

Det er allikevel en hel del morsommere å spille ordentlig høyt med noe som er litt mer gjennomtenkt i konstruksjonen.
Cerwin Vega er ikke annet enn sponkasser med noen elementer skrudd inn og et delefilter.

Lydfrik eller ikke, man trenger ikke handle dyrt for å få en god lytteropplevelse på Lørdagskveldene, men det skjer noe i prisleie 30-50 000kr skal sies. Og oppover selvfølgelig. Cerwin Vega etc. blir man bare det jeg kaller "lyttetrøtt" av.
Det har du rett i. JBL Charge med trådløs lyd rett fra Spotify skal ikke undervurderes :thumleft

SprintS955
MC: Triumph Sprint ST 1050

Legg inn av SprintS955 » 30 sep 2019, 19:24

Vel. Nå har eg ett par mission høyttalere i stua. Gitt bort på finn.no
Da eg hentet de så spurte han om eg ville ha med forsterker og. Fikk da en denon surround forsterker. Funker greit nok til vårt bruk. Oppgradering fra bose 2.1 pc høyttalere.

Svar