Lyd&Bilde-hjørnet.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av FredrikE24 »

Alle DP produkter jeg har eid(kun effektforsterkere forøvrig), og fortsatt eier er signert L.E, altså Leif selv. Produkter produsert fra 92-05.

Adyton har hatt sin produksjon hos Norautron vet jeg.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av utc »

FredrikE24 skrev: 12 apr 2022, 14:40
Adyton har hatt sin produksjon hos Norautron vet jeg.
Det kan godt være men de har nå produsert DP også . Jeg vet hva jeg så kan du si. Foreslår vi legger ballen død her så andre kan få slippe til. Det er mulig AJ vilsi noe mer om platebørsten sin :lol
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 12 apr 2022, 15:34
FredrikE24 skrev: 12 apr 2022, 14:40
Adyton har hatt sin produksjon hos Norautron vet jeg.
Det kan godt være men de har nå produsert DP også . Jeg vet hva jeg så kan du si. Foreslår vi legger ballen død her så andre kan få slippe til. Det er mulig AJ vilsi noe mer om platebørsten sin :lol
Ja den hadde det vært spennende og hørt litt mer om :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 12 apr 2022, 15:53
utc skrev: 12 apr 2022, 15:34
FredrikE24 skrev: 12 apr 2022, 14:40
Adyton har hatt sin produksjon hos Norautron vet jeg.
Det kan godt være men de har nå produsert DP også . Jeg vet hva jeg så kan du si. Foreslår vi legger ballen død her så andre kan få slippe til. Det er mulig AJ vilsi noe mer om platebørsten sin :lol
Ja den hadde det vært spennende og hørt litt mer om :knegg
Er bare én ting å si om den; kjøp en og gjør din egen erfaring :) .

Benytter anledningednt il å gratulere FredrikE24 med knallbra høyttalere :prf .
Har et par gulvstående Infinity selv. Men en langt enklere modell. Likevel så gode at jeg ikke på noe tidspunkt hat hatt behov for å sjekke ut andre alternativer. Har hatt disse i mange år allerede og de blir nok ikke kastet ut med det aller første. Det mest sannsynlige er at dette paret vil overleve meg med god margin... :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av utc »

AJ skrev: 12 apr 2022, 16:32
Bjerknez skrev: 12 apr 2022, 15:53
utc skrev: 12 apr 2022, 15:34
FredrikE24 skrev: 12 apr 2022, 14:40
Adyton har hatt sin produksjon hos Norautron vet jeg.
Det kan godt være men de har nå produsert DP også . Jeg vet hva jeg så kan du si. Foreslår vi legger ballen død her så andre kan få slippe til. Det er mulig AJ vilsi noe mer om platebørsten sin :lol
Ja den hadde det vært spennende og hørt litt mer om :knegg
Er bare én ting å si om den; kjøp en og gjør din egen erfaring :) .
Jeg har to. Jeg bruker begge til platevaskeren min :twothumbs:
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av FredrikE24 »

Ny preamp, med tidenes største fjernkontroll :knegg Dynamic Precision CA1b med CA1s innmat og strømforsyning
17B134B7-E9AB-42A2-9C5C-F57F3BB496CA.jpeg
238788AF-FC35-44D6-A94D-03756FB44631.jpeg
7DF09B68-5861-4BCF-9573-7905173ED73D.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av FredrikE24 »

Det er jo noe i dette :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 17 sep 2022, 18:19 Det er jo noe i dette :thumleft
Tror ikke jeg helt skjønte hva dem ville med denne videoen. Utover det faktum at dem delte en høytaler i to og ga et intrykk av at det ga stereo? Stereo menes vel at lyden kommer i to kanaler (en i hver høytaler)?

Jeg er så absolutt ingen lydefreak men selv jeg hører forskjellen på lyden i to gode stereohøytalere med en forsterker med respekt for seg selv, og en 20 cm. bred bluetooth høytaler fra Nille med "surround" lyd.

Når det er sagt, så forstår jeg hva som menes med videoen. De som vokser opp i dag vil med stor sannsynlighet aldri eie et skikkelig stereo høytalersystem og det er heller ikke mulig og streame musikk med god nok kvalitet til å gjøre dyre stereohøytalere til noen nevneverdig bedre opplevelse slik det er i dag?

Men så økes jo stadig streaminghastigjetene og kvaliteten der, så kanskje er vi på vei tilbake igjen til skikkelige stereohøytalere, en god forsterker som fungerer som et møbel i stua, men da lyd fra Spotify som faktisk er god nok?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av FredrikE24 »

Det begynner med at de deler en høyttaler i to, da man mener at musikk best nytes fra to høyttalere i stereo. En folkeopplysning nå som lydplanke og BT høyttalere er gjengs.

Jeg mener at folk får høre på musikk som de vil, men jeg gråter av lydplanker og blåtannhøyttalere. Som bakgrunnsstøy, ok, men å høre på favorittmusikken sin? Nope. Det trenger ikke koste så mye, eller ta så mye mer plass å ha to høyttalere og en forsterker(som idag har de fleste streamingtjenester ombord).

At Hi-Fi-klubben kommer med denne nå er ikke så rart. Folk som er interessert er stort sett gamle og grå. Neste helg er det HiFi-messe i Horten, jeg forventer ikke å se mange under 50 der..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 18 sep 2022, 10:59 Det begynner med at de deler en høyttaler i to, da man mener at musikk best nytes fra to høyttalere i stereo. En folkeopplysning nå som lydplanke og BT høyttalere er gjengs.

Jeg mener at folk får høre på musikk som de vil, men jeg gråter av lydplanker og blåtannhøyttalere. Som bakgrunnsstøy, ok, men å høre på favorittmusikken sin? Nope. Det trenger ikke koste så mye, eller ta så mye mer plass å ha to høyttalere og en forsterker(som idag har de fleste streamingtjenester ombord).

At Hi-Fi-klubben kommer med denne nå er ikke så rart. Folk som er interessert er stort sett gamle og grå. Neste helg er det HiFi-messe i Horten, jeg forventer ikke å se mange under 50 der..
Jeg er litt enig med deg, selv om jeg nok ikke kan kalle meg ludfreak nok til å stemme alle blåtann planker nedenom og hjem. Dem er bra nok til mitt bruk og med litt kunstig bass og fikling med subwoofer så har man partystemning nok til at feststemningen ødelegges av lyden alene.

Men ja, jeg tror nok at noen skikkelige stereo høytalere med en god forsterker med høyoppløst musikk låter bedre. Men nå når CD plater og LP'er så og si er borte, så er det vel komprimeringen av musikken som er det svake punktet, noe som kanskje blir greit kamuflert i billige høytalere med tilhørende software?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg hadde i mine yngre dager en Sony STR DB940 reciever som drev et 5:1 surroundanlegg på gutterommet med 2 stk. Jamo høytalere jeg ikke husker navnet på. Filmlyden var helt ekstrem. Til spilling av musikk i stereo var lyden OK men merk at lydkvalitet i mine yngre dager ble målt i bass. Uten subwoofer og høytalerene alene var det greit trøkk, men ikke noe mer.

Jeg tror høytalerne hette Jamo X3M 10.

Kanskje jeg ikke var helt overbevist etter å ha hørt en kompis fyrt opp 2 stk. Serwin Wega med to 15" bassere i hver høytalere med en den gang svindyr NAD forsterker i et 15 kvm stort rom. Det er noe av det sykeste jeg har hørt noen gang. Sett bort fra stereoanlegget i bilen til en annen kompis som tampetserte sin VW Boble med 6 stk. 10" bassere og to 15" bassere. Han lever i dag av å bygge stereo til bil for folk med penger nok. En skikkelig lydfreak, men anlegget den gangen var kun preget av trøkk vel og merke.

Sikkert unødvendig å nevne, men den bobla hadde ikke noe baksete for å si det sånn.

Bobla måtte ha et ekstra lag silikon rundt rutene for at dem ikke skulle blåses ut. Lyden inne i denne bilen var så sinnsyk at jeg husket jeg ble regelrett kvalm av å sitte der. Gikk ikke over før noen timer senere faktisk.

Mine Jamo hlytalere hjemme på gutterommet hlrtes ut som en liten bluetooth høytaler i forhold. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg i dag ser hva det koster og få skikkelig trøkk i stua samt plassen et slikt anlegg tar, så får jeg i mine øyne mer bang for the bucks med en solid bluetooth høytaler. Ikke lydkvalitet kanskje, men trøkk.

Men jeg hører egentlig sjelden på musikk hjemme. Men i bilen er jeg avhengig av å ha på musikk. Men noen standard medn dog orginalt oppgfraderte høytalere i bilen er mer enn nok for min del. Jeg kjlrer bil fordi jeg må og ikke fordi jeg har lyst.

Når jeg kjlrer sykkel, så har jeg omsider funnet ut at lyden jeg får i ørene ikke er bra nok og jeg har droppet det helt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av dypen »

Ingen tvil om ett godt lydanlegg er en opplevelse å høre på som også tåler volum … Bare lene seg tilbake å nyte favoritt låtene. Etter oppussing av stua ble lydanlegg byttet ut med ny TV og Sonos sin billigste lydplanke som duger til nyheter.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av FredrikE24 »

Så er det også slik at et respektabelt stereoanlegg låter flott på lavt volum også. Jo større høyttalere jo bedre er det ofte på det området. Så det at man ikke trenger et godt stereoanlegg fordi man ikke skal spille høyt er bare tull.

Nå har jeg servokontrollerte basselementer i mine høyttalere, hvor musikksignalet går gjennom et elektronisk delefilter satt opp med operasjonsforsterkere i både filter og komparatorkoblinger. Det betyr at basselementene alltid gjengir det opprinnelige musikksignalet med korrekt bassnivå.. Artigere blir det jo ikke. Det sitter akselerometere på basselementene som måler hvor mye de fysisk rører seg :crazy: Det er gøy å dra hardt på innimellom når fredagen er kommet og ølen skal jekkes, men normalt går det på et nivå hvor man kan holde en normal samtale med en annen person i min stue..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Bjerknez »

Fredrik24: hva mener du er en fornuftig sum for den vanlige mann i gata (feks. Meg) å bruke på 2 stk. høytalere inkludert en fullgod forsterker som klarer å dra disse 100%?

Altså et anlegg som får den vanlige mann i gata til å fnyse av selv de råeste kompakt bluetooth hjemmkino pakkene fra Elkjøp?

Svar