Lyd&Bilde-hjørnet.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg ordna et bra anlegg til prisen for en kompis. Et par klassiske to-veis Monitor Audio R652 på stativer for 800kr, så kjøpte han en brukt Yamaha receiver(2kanals ikke noe hjemmekinotull) med Spotify integrert for 2000kr.

Det låter helt fløte til prisen og kjerringa er fornøyd.

Fornuftig sum for noe helt nytt som funker bra, så må man nok opp i et budsjett på 20-30 000kr
Kan man strekke seg til 50 000kr har man fort mer å gå på.

Når man begynner å snakke om forsterkere som skal klare å dra høyttalere 100%, da er det bare å bla opp.. :knegg

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av utc »

God lyd er balsam for sjelen. Men det er et bakteppe; prisen på utstyret. Denne lille fadesen her ble usannsynlig kostbar. Men man lærer.....forhåpentligvis :redface
IMG_20221017_205712_edit_682682157100517.jpg
IMG_20221017_205649.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Fsva »

Hva koster en sånn pickup?

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av utc »

Fsva skrev: 18 okt 2022, 22:53 Hva koster en sånn pickup?
Denne koster rundt 7.000,- + utskifting. Jaggu godt det ikke er storservice på motorsykkelen min nå :twothumbs:
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av FredrikE24 »

Småpenger i disse dager i hi-fi verden :knegg

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av mekkern »

Ble nedgradering når guttungen ødla Ortofon MC elementet.. gikk for et MM fra ortofon selv om hadde lyst på ny...
Men får trøste seg med at hørselen blir litt dårligere med årene..

Blitt litt dyre nå.. :sorry
https://www.hifiklubben.no/ortofon-cade ... denzablue/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 17 okt 2022, 21:05 God lyd er balsam for sjelen. Men det er et bakteppe; prisen på utstyret. Denne lille fadesen her ble usannsynlig kostbar. Men man lærer.....forhåpentligvis :redface IMG_20221017_205712_edit_682682157100517.jpgIMG_20221017_205649.jpg
Jeg har så ansolutt forståelse av hvor sterk placebo effekten kan være :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Bjerknez »

Hadde en kompis som skrøt veldig av sine 10ish tusen kroner høytalerkabler for veldig mange år siden. Han hadde akkurat byttet dem så dem gamle kablene lå på bordet. Typiske kabler man får kjøpt på Elkjøp til en rimelig penge.

Vi veddet 100 kroner på (tror det var 100 kroner, men uansett var det en symbolsk sum) at han ikke hørte forskjell om vi andre byttet kabler uten at han viste hva vi byttet til.

For å si det sånn, så bommet han omtrent like mange ganger som han traff. Altså helt vilkårlig. Det eneste jeg tenkte var "Nå sparte jeg 10.000 kroner" :knegg :lol

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av mekkern »

Noen kabler ER det forskjell på.. når ex`n min og kjærringa til kompisen min som synes en gettoblaster er HIFI hørte god forskell- da er det også reelt.
Vi byttet til bare høyre høytaler og da ble lyden mye mørkere enn den andre og når man brukte balanseknappen så hørtes dette veldig bra.

Men mye av disse kablene er placebo.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 19 okt 2022, 22:07 da ble lyden mye mørkere enn den andre og når man brukte balanseknappen så hørtes dette veldig bra.

Men mye av disse kablene er placebo.
Hvis man ønsket mørkere lyd da…. Hva er det som bestemmer hva som er best da, av lyden før og etter?

Vi mennesker har vel forskjellige preferanser for hva man synes er bra også? Jeg tror forskjellen blir best om man klipper ørehårene og tar en runde med q-tipsen jeg da.

Men jeg synes det alltid er morsomt med blindtester. Da får man på en måte sannheten. :knegg

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av utc »

FredrikE24 skrev: 19 okt 2022, 13:06 Småpenger i disse dager i hi-fi verden :knegg
Tja....det kommer an på hvor man legger lista. Men denne pu'n tilfredstiller iallefall mine ører særdeles godt.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av FredrikE24 »

Kabler er placebo, noe mer er det vel ikke å si.

Med mindre kabelen man bruker enten lener seg mot en konstruksjon som enten gir unormalt høy/lav konduktans eller induktans. En kabel er et filter. Så kan man spørre seg hvor mye 2-3meter med kabel fra forsterker til høyttaler skal bety.

Det viktigste er impedansen, at du har en kabel som er feit nok til lasten som skal drives.

Jeg kjører kabler som er laget for studiobruk. De er rimelige, feite og smidige og passer perfekt til Speakon-plugger og XLR. De bruker samme kabler hos Abbey Road blant annet, så da er det godt nok for meg.

Klemmer noe over 100A i bassen i kortere perioder. Da trenger man litt tverrsnitt.

Jeg har brukt mye penger på Hi-Fi(noen hundre tusen). Ca. 2000kr av dette er kabler.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av utc »

FredrikE24 skrev: 20 okt 2022, 13:25 Kabler er placebo, noe mer er det vel ikke å si.
At folk bruker hundre tusen på strømkabler er vel meningsløst men høyttaler- og signalkabler kan man godt bruke noen kroner på. Black Magic-kablene mine er jeg veldig godt fornøyd med
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av FredrikE24 »

utc skrev: 20 okt 2022, 13:43
FredrikE24 skrev: 20 okt 2022, 13:25 Kabler er placebo, noe mer er det vel ikke å si.
At folk bruker hundre tusen på strømkabler er vel meningsløst men høyttaler- og signalkabler kan man godt bruke noen kroner på. Black Magic-kablene mine er jeg veldig godt fornøyd med
Jeg ser ingen grunn til å bruke «noen» kroner på det i grunn. Minst mulig. Det som teknisk gjør oppgaven, er det som velges hos meg.

Nå satt jeg på demo hos Oslos største Hi-Fi pusher forrige helg på kabler og kunne ikke høre en dritt forskjell på noe. Det er jo artig at det er stille i forsamlingen når jeg sier til selgeren at jeg ikke hører et skvatt forskjell, kanskje en som ytret forsiktig det samme. Så mener plutselig samme fyr at man hører forskjell når selger kjører litt hersketeknikk på meg og mener at jeg ikke har peiling på hva dette dreier seg om. Da var plutselig en hel forsamling enig i at de hørte stor forskjell på lyden. Det er lett å si seg enig når man står i fare for å bli driti ut av selgeren.

Jeg er jo en stillferdig type og ikke spesielt frampå, jeg er ikke den som turer frem med mine meninger i en forsamling sånn uten videre. Så det er jo ikke sånn at jeg satt å kverulerte heller.

Demoen var å høre på et lydspor på en CD-spiller, 15sekunder av gangen mellom kabelbytter. Mellom sesjonene fyller selvfølgelig selger på med å si saker å ting som gjør at man hører etter forskjellige ting på lyden etter hver gang, som gjør at man tror man hører forskjell.. Hadde man satt inn en målemic så og lagt alle sesjonene oppåhverandre, så hadde det sett klin likt ut.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 20 okt 2022, 13:55
utc skrev: 20 okt 2022, 13:43
FredrikE24 skrev: 20 okt 2022, 13:25 Kabler er placebo, noe mer er det vel ikke å si.
At folk bruker hundre tusen på strømkabler er vel meningsløst men høyttaler- og signalkabler kan man godt bruke noen kroner på. Black Magic-kablene mine er jeg veldig godt fornøyd med
Jeg ser ingen grunn til å bruke «noen» kroner på det i grunn. Minst mulig. Det som teknisk gjør oppgaven, er det som velges hos meg.

Nå satt jeg på demo hos Oslos største Hi-Fi pusher forrige helg på kabler og kunne ikke høre en dritt forskjell på noe. Det er jo artig at det er stille i forsamlingen når jeg sier til selgeren at jeg ikke hører et skvatt forskjell, kanskje en som ytret forsiktig det samme. Så mener plutselig samme fyr at man hører forskjell når selger kjører litt hersketeknikk på meg og mener at jeg ikke har peiling på hva dette dreier seg om. Da var plutselig en hel forsamling enig i at de hørte stor forskjell på lyden. Det er lett å si seg enig når man står i fare for å bli driti ut av selgeren.

Jeg er jo en stillferdig type og ikke spesielt frampå, jeg er ikke den som turer frem med mine meninger i en forsamling sånn uten videre. Så det er jo ikke sånn at jeg satt å kverulerte heller.

Demoen var å høre på et lydspor på en CD-spiller, 15sekunder av gangen mellom kabelbytter. Mellom sesjonene fyller selvfølgelig selger på med å si saker å ting som gjør at man hører etter forskjellige ting på lyden etter hver gang, som gjør at man tror man hører forskjell.. Hadde man satt inn en målemic så og lagt alle sesjonene oppåhverandre, så hadde det sett klin likt ut.
Helt enig. Jeg er ikke noe lydfrik, men ørene mine er det ikke noe galt med. Jeg er dog den som gjerne tar en kverulerende runde med en selger hvis jeg føler jeg har bagasje for det. Jeg har ved flere annledninger (for noen år siden) prøvd og høre forskjell, men jeg hører ikke en dritt dorskjell på en standard god kabel til fornuftig pris og svindyre kabler.

At noen velger å gi svimlende summer for en bunke kobbertråder er dor meg ubegripelig. Man finner det samme over alt. I bilpleiemiljøet, foto miljøet etc. jeg har vært i begge miljøene og brukt store summer penger, og jeg kan si at dyrt er slett ikke alltid best. :thumleft

Svar