Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Snikkeren »

Knallgodt valg. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av ArcticTiger »

Her er noen :mk kaffe-tips for "perfekt" kaffe:
http://shine.yahoo.com/breakfast/9-rule ... 00143.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Onsløv »

En arb.kollega kjøpte en tassimo, og pælmet den rett ut. Alt smakte plast, sjokoladen smakte utvannet.

Join heller denne: Varm sjokolade til Nespresso
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Godtvoksen

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Godtvoksen »

Onsløv skrev:En arb.kollega kjøpte en tassimo, og pælmet den rett ut. Alt smakte plast, sjokoladen smakte utvannet.

Join heller denne: Varm sjokolade til Nespresso
Jeg foretrekker denne sjokoladedrikken:

http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrif ... hp?id=1879

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Onsløv »

Godtvoksen skrev:
Onsløv skrev:En arb.kollega kjøpte en tassimo, og pælmet den rett ut. Alt smakte plast, sjokoladen smakte utvannet.

Join heller denne: Varm sjokolade til Nespresso
Jeg foretrekker denne sjokoladedrikken:

http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrif ... hp?id=1879
Så enig, så enig. Men akk så mye lettere det må være å putte en kapsel i nespressoen og trykke på lungo-knappen.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Godtvoksen

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Godtvoksen »

Da har jeg kjøpt meg en kaffemaskin til eget bruk, det ble denne http://goo.gl/y7rYs" onclick="window.open(this.href);return false; Så langt er jeg SVÆRT fornøyd. Hvilke kaffebønner anbefaler dere? Jeg er foreløpig ganske fornøyd med http://www.friele.no/var-kaffe/cafe-noir/" onclick="window.open(this.href);return false;

brukernor
Innlegg: 2
Registrert: 14 mar 2019, 12:07
Motorsykkelen din: Ducati Monster 821

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av brukernor »

Har du tenkt på en av disse Saeco Lirica?

Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av gsx750_80 »

Hvis Godtvoksen var godt voksen i 2012, når han omtalte kaffemaskinen sin, så kan det jo hende han har avgått med døden siden.
(For egen del har jeg ikke tenkt på maskinen. Den ser ut som den koster bortimot det jeg er villig til å betale for en familiebil feks. Så, nei.. ;.) )

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har hatt flere kaffemaskiner både på jobb og hjemme og jeg må ærlig inrømme at jeg ikke er fan av smaken jeg får av disse. Jeg synes smaken ofte blir veldig besk (i mangel på bedre ord). Dette gjelder alle kaffemaskiner med såkalte bønner som kvernes i maskinen.

Den beste maskinen er uansett de som tar Espresso kapsler. Disse er gode, men det blir dyrt i lengden.

Den beste kaffen er filterkaffen rett fra trakteren, blandet litt sterk. Mye rundere og finere smak.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av kjellv »

Helt enig, kaffemaskiner duger ikke. Det eneste de kan er å lage en kopp med noe bittert som kan funke som kaffeerstatning når man ikke kan få noe annet.
De fleste bensinstasjoner har nå gått over til dette skvipet. Når en kaffetørst farende fant ramler innom for en kaffepause etter å ha fylt bensin på motorsykkelen, blir han gjerne henvist bort i en krok der det står en avansert kaffemaskin med et utall knapper for valg av styrke og smak. Uansett hva man velger så får man etter lang ventetid en pappkopp med mørkt skvip som knapt er drikkende. Kanskje en skvett whiskey oppi kunne gjort den drikkende, men da blir det jo ikke kjørt lengre den dagen..

YX på Bjorli har termokanne med ferdig traktekaffe. YX på Dovre har det også. På denne strekningen er det hos disse jeg stopper.

Det står en Tassimo på kjøkkenet hjemme også. Jeg vet ikke hvorfor, den blir ikke brukt..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av FredrikE24 »

Cirkle K kjører som regel to maskiner, en som kvernes og brygges med et tastetrykk og en som bare spytter ut en kopp. Foretrekker helt klart sistnevnte.

På jobb ligger det en bunke med filtre ved siden av maskinene. Veldig mange inkludert meg selv filtrerer maskinkaffen. Blir mye bedre. Selv foretrekker jeg den gode gamle Moccamasteren. La det renne gjennom friskt vann gjennom filteret et par ganger, gullende rein kolbe, og bruk aldri kolben til å fylle vann på trakteren.
Blir så godt atte!

En ting man skal være oppmerksom på når det kommer til maskinkaffe, er at det blir veldig feit kaffe. Drikker man 9-10 kopper om dagen(jeg peaker på 8 kopper på en god dag), så er ikke dette bra i lengden, og kolesterolet går opp, eller som min far, han fikk fettlever av all maskinkaffe på jobben...
Traktekaffe er det «sunneste».

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 715
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av haakeik »

Der jeg jobber nå, driver kaffenerdene med Aeropress . De skryter voldsomt av smaken på kaffen de får, og jeg kan være enig. Bedre smak en Moccamaster og de andre kaffemaskinene.
Kjekk liten sak man kan ha med seg på tur, sammen med litt ferdigkverna kaffebønner eller filterkaffe.

Bilde

https://kaffemesteren.no/privat/aeropre ... ffebrygger

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Ronning »

Lite som slår kokekaffe synes jeg. Kaffetrakter på andre. Er vel sikkert mer kaffeflesk i kokekaffen da..

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 14 mar 2019, 18:14 Helt enig, kaffemaskiner duger ikke. Det eneste de kan er å lage en kopp med noe bittert som kan funke som kaffeerstatning når man ikke kan få noe annet.
De fleste bensinstasjoner har nå gått over til dette skvipet. Når en kaffetørst farende fant ramler innom for en kaffepause etter å ha fylt bensin på motorsykkelen, blir han gjerne henvist bort i en krok der det står en avansert kaffemaskin med et utall knapper for valg av styrke og smak. Uansett hva man velger så får man etter lang ventetid en pappkopp med mørkt skvip som knapt er drikkende. Kanskje en skvett whiskey oppi kunne gjort den drikkende, men da blir det jo ikke kjørt lengre den dagen..

YX på Bjorli har termokanne med ferdig traktekaffe. YX på Dovre har det også. På denne strekningen er det hos disse jeg stopper.

Det står en Tassimo på kjøkkenet hjemme også. Jeg vet ikke hvorfor, den blir ikke brukt..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Skikkelig Nespresso kaffe er faktisk veldig god og smakfull. Kapsel maskinene synes jeg vertfall er bedre enn disse maskinene med kaffebønner i som blir kvernet. Men som nevnt. Ingenting slår en god filtermalt kaffe, som er blandet litt sterk.

Skal man ha kaffe og beyliss, så er bønnekaffen god, da den beske smaken blir skjult av den søte beylissen. Jeg forstår vertfall ikke hvorfor folk vil gi flere tusen kroner for en slik kaffemaskin. Min mor har en slik på kjøkkenet. Kostet vel over 10.000 kroner. Når jeg kommer på besøk koker jeg meg filterkaffe.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Stian87 »

Hvert sitt formål, skal jeg kose meg lager jeg presskanne kaffe, det gir etter min mening den beste opplevelsen. Har vi gjester får Moccamasteren kjørt seg, men på farten blir det nespresso, og da blir det mest nespresso. (Nespresso er ikke noe særlig dyrere enn vanlig kaffe).

Hvilke bønner man har også mye å si, personlig liker jeg best evergood av de vanlige kaffetypene. Og dere med termokanne på bensinstasjon kan spare meg. Jeg husker på jusstudiet, stod en gigantisk termokanne man kunne tappe fra, den kaffen var så sur og jævlig. Det har ekstremt mye å si hvor lenge kaffen står og hvor godt den renses.

Uansett tilfelle så kverner jeg alltid bønnene selv.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar