Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva slags kaffemaskin skal jeg velge?

Legg inn av jhn »

Æ har en Dolce Gusto og en Senseo, men æ synes på en måte det ikke smaker kaffe av kaffen, selv om æ bruke to kapsler på en kopp, så æ foretrekke trakter, eller aller helst en kjele, men smak og behag.
Men hvem hadde trodd at bare det å få sæ en kopp kaffe skulle bli en sånn høyteknologisk affære, med tre faset strøm, stimkjele i bakgården og egen rørledning til nærmeste meieri
For en mnd tid siden va æ innom en fjærn kjenning (en "fjærning" æ ikke kjenne så godt)
Han spurte jo høflig nok om æ hadde lyst på en kopp kaffe, det hadde æ jo veldig lyst på.
Han forsvant ut på kjøkkenet, der skrangla det i rustfritt stål både lenge og vel. Men da han kom tilbake hadde han med sæ noe som til forveksling så ut ei bløtkake pressa ned i et glass. Han påstod det var kaffe, men æ klarte ikke å finne no kaffesmak i det glasset.
Så her e mitt forslag
PIC_0019.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Hva slags kaffemaskin skal jeg velge?

Legg inn av Svein2 »

Kjærringa fikk kaffemaskin på 40 årsdagen sin i fjor. Ho byttet den i en bærbar PC. :oh
Ho har visst nok på benken som ikke er i bruk sa ho og moccamaster`n kaster ho ikke ut.
Moccamaster.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Godtvoksen

Re: Hva slags kaffemaskin skal jeg velge?

Legg inn av Godtvoksen »

jhn skrev: Han spurte jo høflig nok om æ hadde lyst på en kopp kaffe, det hadde æ jo veldig lyst på.
Han forsvant ut på kjøkkenet, der skrangla det i rustfritt stål både lenge og vel. Men da han kom tilbake hadde han med sæ noe som til forveksling så ut ei bløtkake pressa ned i et glass. Han påstod det var kaffe, men æ klarte ikke å finne no kaffesmak i det glasset.
:lol :lol :lol :rofl:

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hva slags kaffemaskin skal jeg velge?

Legg inn av ArcticTiger »

Her har du 3 gode, solide, tidløse kvalitets alternativer. De er desverre lite tilgjengelige i nymotens-buttikkene, men er heldigvis ennå å finne i brukt-butikkene :thumleft
Bilde

- Den til høyre har jeg arvet etter bestefar, han kjøpte den i Sverige rett etter krigen. Den er i like god stand som da den var ny rundt 1950, og det blir alltid like god kaffe på den, nå som dengang for 60 år siden :mk
- Kjelen i midten kjøpte jeg i bruktbutikk nå i høst for 100,- Tidløs kvalitets-klassikker syns jeg :D
- Den røde Høyang er jo og virkelig en klassikker, da jeg så den tilsalgs i "mint condition" til kr. 125,- hos Fretex i Bergen var jeg rask å snappe den. Fruen ble meget begeistret for den :knegg
:mk :mk :mk

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva slags kaffemaskin skal jeg velge?

Legg inn av jhn »

Ja du kan flire du, Godtvoksen, men det va seint på kveld, æ va trøtt og hadde 20 mil igjen før æ va hjemme :sk?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva slags kaffemaskin skal jeg velge?

Legg inn av mekkern »

Værdens beste kaffe lages med kjele på bål! ingen over og ingen ved siden. :thumleft

kjele på ovn/presskanne er neste så mokkamaster`n...

kaffe med gurpe oppi heter "irish coffe" men kan ikke benyttes ved kjøring. :banansplit
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Godtvoksen

Re: Hva slags kaffemaskin skal jeg velge?

Legg inn av Godtvoksen »

ArcticTiger skrev: Bilde
Den til venstre har min mor, og den i midten står nå i boden hvor den ble plassert etter vi kjøpte oss Moccamaster kaffetrakter. Imidlertid så blir det nok en kaffemaskin i 50 års gave på nyåret. Jeg klarer meg med Moccamasteren noen år til, for jeg liker nå best svart kaffe selv...


Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Hva slags kaffemaskin skal jeg velge?

Legg inn av Dimzum »

:knegg Likte bilde av Moccamastern - har samme "kaffemaskin" selv. Virker da helt supert!

Forresten akkurat fått en sånn ny hitec-sak på jobb. Når jeg en skjelden gang ønsker å benytte vidundret er det som regel en eller annen feilmelding i displayet ala rensing må utføres etc etc etc etc...... Ohhhh- også jeg som bare ville ha en kopp kaffe for f.. ](*,)
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva slags kaffemaskin skal jeg velge?

Legg inn av jhn »

Det e snart umulig å få sæ "bare en kopp kaffe"
Men no må vi ikke være alltfor negative og ødelegge tråden til Godtvoksen. Det e stadig flere som investerer i disse maskinene. Det e kanskje æ/vi som e håpløst langt bak resten av den siviliserte verden.
Men for min del e det kun svart kaffe som gjelder :mk :prf

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hva slags kaffemaskin skal jeg velge?

Legg inn av Snikkeren »

Dimzum skrev::knegg Likte bilde av Moccamastern - har samme "kaffemaskin" selv. Virker da helt supert!

Forresten akkurat fått en sånn ny hitec-sak på jobb. Når jeg en skjelden gang ønsker å benytte vidundret er det som regel en eller annen feilmelding i displayet ala rensing må utføres etc etc etc etc...... Ohhhh- også jeg som bare ville ha en kopp kaffe for f.. ](*,)

Det er veldig greit med Jura ENA serien. Den renser seg automatisk. :thumleft


@jhn: Liker man best vanlig norsk svart kaffi, så er det ikke så veldig interessant med en sånn fancy maskin.
Men med gode kaffebønner, så er det godt med en espresso også. Ellers synes jeg det er godt med en latte med en eller annen smakstilsetning.
Men kanskje det er mest vi unge som liker denslags. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva slags kaffemaskin skal jeg velge?

Legg inn av jhn »

Snikkeren skrev: Men kanskje det er mest vi unge som liker denslags. ;e
Hey hey hey, unge mann, nå skal vi ikke bli uvenner :[-X

Men ellers så e æ enig i at det kan være godt med en espresso også.

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Hva slags kaffemaskin skal jeg velge?

Legg inn av Dimzum »

jhn skrev:Det e snart umulig å få sæ "bare en kopp kaffe"
Men no må vi ikke være alltfor negative og ødelegge tråden til Godtvoksen. Det e stadig flere som investerer i disse maskinene. Det e kanskje æ/vi som e håpløst langt bak resten av den siviliserte verden.
Men for min del e det kun svart kaffe som gjelder :mk :prf
Man kan vel ikke være moderne på apsolutt alle felter, eller hva? Samtidig kan man jo ikke stoppe opp helt heller, og dermed bremse utviklinga......da hadde det jo endt med at vi alle hadde kjørt BMW f..ex :knegg
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hva slags kaffemaskin skal jeg velge?

Legg inn av Crinos »

Når jeg i det store "ytlandet" bestiller kaffe pleier jeg å spesifisere den slik...
"Black as the devil, and strong as my woman". Det pleier å få frem budskapet om hvor sterk den skal være.. :lol

Dolce Gusto'n kan lage ganske sterk kaffe den også.. Dog, må bruke to av kapslene for å få nok mengde :)
Går i disse smakene hos meg
Espresso-Intenso
Barista
Aroma
Caffe Grande Intenso
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hva slags kaffemaskin skal jeg velge?

Legg inn av Intruder »

Sterk kaffe kokt på bål,kullsvart..
Legg ei krone i koppen,tøm på svart kaffe til krona blir usynlig..
Tøm deretter på himkok til krona blir synlig igjen..
Etter noen slike :mk mister du gangsynet... *mas
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Hva slags kaffemaskin skal jeg velge?

Legg inn av Svein2 »

Intruder skrev:Sterk kaffe kokt på bål,kullsvart..
Legg ei krone i koppen,tøm på svart kaffe til krona blir usynlig..
Tøm deretter på himkok til krona blir synlig igjen..
Etter noen slike :mk mister du gangsynet... *mas
Jeg vil sjå den kaffemaskina som klarer dette. :-)å

Svar