Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 10 mai 2017, 18:35 Har aldri handlet på xxl sine nettsider. Har jo to xxl butikker innenfor ett par mil fra her jeg bor og kun en kilometer fra der jeg jobber. Har så vidt jeg vet ikke lagt igjen noe epostadresse på xxl. Det eneste jeg kan tenke meg er jeg har en profil på kredittkortet som på en eller annen måte har blitt lest.

Men egentlig ikke så nøye heller. Poenget er at vi alle legger igjen spor over alt, og som oftest er det harmløst. Men koster ikke noe å være litt skeptisk til tider. :)
Det er veldig merkelig, jeg håper det er en tilfeldighet, alternativet vil innebære grove brudd på flere lover.. :crazy:
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har nå funnet ut litt mer rundt dette.
Jeg klikket på et slikt menyvalg på annonsen på startsiden og da fant jeg ut at det var google som hadde servert meg innholdet i denne. Jeg har sikkert en slags sporingsapp på telefonen som forteller google hvor jeg er og da har den sikkert snappet opp at jeg var på xxl muligens.

Men hvordan bildet av NØYAKTIG den skjorten jeg kjøpte dukket opp i annonsen dukket opp vet jeg ikke. Då må i tillfelle XXL ha publisert kjøpet mitt på noe vis i sine systemer som igjen har kontakt med google etc. jeg aner ikke.

Jeg tok lån på sykkelen gjennom Gjensidige og dagen etter så ringte hele tre forsikringsselskaper meg. Er ikke det rart?
Greit nok forsåvidt da djeg slapp og ringe selv for å få presset prisene, men hvordan viste de at jeg hadde kjøpt sykkel? At Gjensidige fikk greie på det skjønte jeg jo. Var jo der jeg tok lånet og tegnet forsikringen i utgangspunktet (frem til jeg evt. fant noe billigere selv i etterkant)

Men hvordan fikk IF og Tryg forsikring informasjon om at jeg hadde kjøpt sykkel? Dem sa jo "jeg ser du har kjøpt deg ny sykkel" på telefonen...

Så da tipper jeg Leeres har et system som gir en håndfull forsikringsselskaper beskjed når dem selger en sykkel og transaksjonen går igjennom. Om jeg liker det? Egentlig ikke, selv om det er helt ufarlig.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av gsx750_80 »

Stian87 skrev: 11 mai 2017, 10:38
Bjerknez skrev: 10 mai 2017, 18:35 Har aldri handlet på xxl sine nettsider. Har jo to xxl butikker innenfor ett par mil fra her jeg bor og kun en kilometer fra der jeg jobber. Har så vidt jeg vet ikke lagt igjen noe epostadresse på xxl. Det eneste jeg kan tenke meg er jeg har en profil på kredittkortet som på en eller annen måte har blitt lest.

Men egentlig ikke så nøye heller. Poenget er at vi alle legger igjen spor over alt, og som oftest er det harmløst. Men koster ikke noe å være litt skeptisk til tider. :)
Det er veldig merkelig, jeg håper det er en tilfeldighet, alternativet vil innebære grove brudd på flere lover.. :crazy:
Facebook og app'er gir meg assoiasjoner til "The Spy", teksten fra et Doors-album:
http://www.azlyrics.com/lyrics/doors/thespy.html

https://www.youtube.com/watch?v=GfUspZAbLXY

"The Spy"


I'm a spy in the house of love
I know the dream, that you're dreamin' of
I know the word that you long to hear
I know your deepest, secret fear
I'm a spy in the house of love
I know the dream, that you're dreamin' of
I know the word that you long to hear
I know your deepest, secret fear
I know everything
Everything you do
Everywhere you go
Everyone you know

I'm a spy in the house of love
I know the dream, that you're dreamin' of
I know the word that you long to hear
I know your deepest, secret fear
I know your deepest, secret fear
I know your deepest, secret fear
I'm a spy, I can see
What you do
And I know

;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 11 mai 2017, 10:51 Jeg har nå funnet ut litt mer rundt dette.
Jeg klikket på et slikt menyvalg på annonsen på startsiden og da fant jeg ut at det var google som hadde servert meg innholdet i denne. Jeg har sikkert en slags sporingsapp på telefonen som forteller google hvor jeg er og da har den sikkert snappet opp at jeg var på xxl muligens.

Men hvordan bildet av NØYAKTIG den skjorten jeg kjøpte dukket opp i annonsen dukket opp vet jeg ikke. Då må i tillfelle XXL ha publisert kjøpet mitt på noe vis i sine systemer som igjen har kontakt med google etc. jeg aner ikke.

Jeg tok lån på sykkelen gjennom Gjensidige og dagen etter så ringte hele tre forsikringsselskaper meg. Er ikke det rart?
Greit nok forsåvidt da djeg slapp og ringe selv for å få presset prisene, men hvordan viste de at jeg hadde kjøpt sykkel? At Gjensidige fikk greie på det skjønte jeg jo. Var jo der jeg tok lånet og tegnet forsikringen i utgangspunktet (frem til jeg evt. fant noe billigere selv i etterkant)

Men hvordan fikk IF og Tryg forsikring informasjon om at jeg hadde kjøpt sykkel? Dem sa jo "jeg ser du har kjøpt deg ny sykkel" på telefonen...

Så da tipper jeg Leeres har et system som gir en håndfull forsikringsselskaper beskjed når dem selger en sykkel og transaksjonen går igjennom. Om jeg liker det? Egentlig ikke, selv om det er helt ufarlig.
Dette med skjorten er besynderlig som f. Det med sykkelen tipper jeg kan være to forklaringer:

1. Dem du kjøpte sykkelen av sender informasjonen videre til forsikringsselskaper, dette kan de ikke lovlig gjøre uten å gi deg informasjon om det. I utgangspunktet burde det nok kreve samtykke, jf. personopplysningsloven § 11 bokstav c), men mulig det er noe unntak for dette.
2. Forsikringsselskapene har et form for abonnement på kjøretøyregisteret og får beskjed om når noen er registrert som ny eier av et nytt kjøretøy.

Hvis jeg skulle gjette ville jeg gjetta på det siste, ettersom det lar seg enkelt forklare og passer fint med at de alle ringte mer eller mindre samtidig. Kjøretøyregisteret er også offentlig informasjon, så at profesjonelle aktører har et slags abonnement her vil ikke overraske meg. Slike abonnement kan også forsvares i noe større grad enn scenario nr. 1.

Skjønner godt det. Det er et tankekors at man aldri hadde akseptert den typen overvåkning og reklame i det virkelige liv som på nettet...
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av Bjerknez »

Men det KAN jo hende dette sto i kjøpekontrakten... for hvem leser vel den... :-# :x :redface

Svar