Holmgang TV2

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Holmgang TV2

Legg inn av bm »

Noen som ser eller har sett Holmgang vedr. bøter/GEBYR, nye regler for fotobokser..............

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Re: Holmgang TV2

Legg inn av Ronny »

bm skrev:Noen som ser eller har sett Holmgang vedr. bøter/GEBYR, nye regler for fotobokser...
Nei, men jeg har hørt rykter om at det kan bli aktuelt å stiller førere an bilen/MCen ansvarlig, uansett hvem som EGENTLIG kjører :roll:

Er det MULIG?!? :evil:
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
Gullvingen
Innlegg: 27
Registrert: 23 nov 2005, 16:12
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Akershus
Kontakt:

Re: Holmgang TV2

Legg inn av Gullvingen »

Ronny skrev:
bm skrev:Noen som ser eller har sett Holmgang vedr. bøter/GEBYR, nye regler for fotobokser...
Nei, men jeg har hørt rykter om at det kan bli aktuelt å stiller førere an bilen/MCen ansvarlig, uansett hvem som EGENTLIG kjører :roll:

Er det MULIG?!? :evil:
Ja altså eieren mener du..??
Slik fungerer det jo å parkeringsbøter fra det offentlige..Der er det eieren som må svare for seg, uansett hvem som har kjørt...eller parkert...
Norge er som Rubik's kube..
vend og vri - fortsatt firkantet...

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Men aksepterer du å måtte betale 9000,- kroner fordi noen som har lånt bilen din kjører for fort?!?
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
Gullvingen
Innlegg: 27
Registrert: 23 nov 2005, 16:12
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Akershus
Kontakt:

Legg inn av Gullvingen »

Nei selvsagt ikke, man må da sansynliggjøre at man ikke har kjørt selv..
I det offentlige er det slik at aktor i en sak sitter med bevisbyrden, dvs at de må bevise hvem som har kjørt, og det foreligger et kollektivt ansvar mellom eier og bruker.

F.eks.. Jeg låner bilen/sykkelen din, kjører som en gal og du får boten i posten.. Da må du si som sant er; du førte ikke motorvognen på angitt tidspunkt og sted..
Kan ikke påtalemydigheten bevise hvem som er fører kan dem heller ikke straffe...
Norge er som Rubik's kube..
vend og vri - fortsatt firkantet...

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Da er jo oppskriften enkel og grei: Dersom de ikke har bilde av føreren så kan du bare nekte for at det var deg som kjørte. Hvis du tør juge i avhør da...
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
Gullvingen
Innlegg: 27
Registrert: 23 nov 2005, 16:12
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Akershus
Kontakt:

Legg inn av Gullvingen »

japp, man må sansynligjøre at man ikke har kjørt, og på et eller annet punkt betyr det også at man må oppgi hvem man lånte biken eller bilen til...Jeg tror ikke man blir så poppis som tyster, men igjen...et kollektivt ansvar..som betyr at den som låner må også kunne være såpass voksen at han erkjenner ansvar..

Eller så kan man gire ned tre hakk og satse livet... :-)
Norge er som Rubik's kube..
vend og vri - fortsatt firkantet...

GSXR

Legg inn av GSXR »

Gullvingen skrev:Nei selvsagt ikke, man må da sansynliggjøre at man ikke har kjørt selv..
I det offentlige er det slik at aktor i en sak sitter med bevisbyrden, dvs at de må bevise hvem som har kjørt, og det foreligger et kollektivt ansvar mellom eier og bruker.

F.eks.. Jeg låner bilen/sykkelen din, kjører som en gal og du får boten i posten.. Da må du si som sant er; du førte ikke motorvognen på angitt tidspunkt og sted..
Kan ikke påtalemydigheten bevise hvem som er fører kan dem heller ikke straffe...
Nei,nei,nei, det er her du tar feil min gode mann.
Om myndighetene får det som de vil ryker teorien din om å fremlegge bevis om fører av kjøretøyet.
Med sine nye fine fotobokser har disse pengeslukerne nemlig tanker om å ta bilder av kjøretøy bakfra, og det av skiltet ditt.
Med andre ord "De gir blanke i hvem som er fører av kjøretøyet".
Da blir det opp til eier å betale denne boten, skyldig eller ikke.
Hvem vet vel ikke hvor høyt de har skreket for at de ikke kan ta oss motorsyklister, vel om dette går igjennom har de løst den problemstillingen også.

Brukeravatar
Gullvingen
Innlegg: 27
Registrert: 23 nov 2005, 16:12
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Akershus
Kontakt:

Legg inn av Gullvingen »

Mulig dette er en sak som kan diskuteres side opp og side ned, men okke som ligger bevisbyrden hos det offentlige. De MÅ bevise hvem som har kjørt...Klarer de ikke det må saken frafalles...
Det finnes ingen automatikk i at eier av et kjøretøy straffes hvis andre har lånt det..

Om saken gjør det lettere kan jeg vel si at jeg snakker av egen erfaring...
Det er bare å nekte, hvis man har rent mel i posen, eller er dritsikker på at dem ikke har beviser...

Det er stor forskjell på strafferett i privat og offentlig sektor.....
Norge er som Rubik's kube..
vend og vri - fortsatt firkantet...

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..

Ja dette kan bli spennende, men er det ikke noe som heter at man er uskyldig til det motsatte er bevist........?
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Gullvingen
Innlegg: 27
Registrert: 23 nov 2005, 16:12
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Akershus
Kontakt:

Legg inn av Gullvingen »

rogg skrev:Håy..

Ja dette kan bli spennende, men er det ikke noe som heter at man er uskyldig til det motsatte er bevist........?
Jo, og det er det som er hele greia, påtalemyndighetene, altså aktor i en straffesak må kunne bevise at det er f.eks du som har svinekjørt... Det er ikke nok med å anta at det er deg.. Men, så er det også noe som heter indisier da...men det kan vi komme nærmere inn på senere...hehe
Norge er som Rubik's kube..
vend og vri - fortsatt firkantet...

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..

Tror jeg ikke låner bort sykkelen, og kjører innen for fartsgrensene, dette kan bli for mye for en stakkar......indisier....tror ikke jeg er helt sikker på betydningen av dette ordet.. Nei, får ta det rolig. Sparer meg for mye bryderier.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

GSXR

Legg inn av GSXR »

Gullvingen skrev:De MÅ bevise hvem som har kjørt...Klarer de ikke det må saken frafalles...
Det finnes ingen automatikk i at eier av et kjøretøy straffes hvis andre har lånt det.
Om saken gjør det lettere kan jeg vel si at jeg snakker av egen erfaring...
Det er bare å nekte.
Det er stor forskjell på strafferett i privat og offentlig sektor.....
Er dette så vanskelig å skjønne, om myndighetene får det som de vil så blir det ikke snakk om såvidt du klarer å bevise om det var du eller en annen som førte kjøretøyet.
Det er ikke snakk om eksisterende regler og lover, men de som muligens kan komme :roll: .
Et godt råd er å lese innlegget en gang til.

Brukeravatar
Gullvingen
Innlegg: 27
Registrert: 23 nov 2005, 16:12
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Akershus
Kontakt:

Legg inn av Gullvingen »

De kan ikke endre til en lov som vil kunne medføre unødvendig mange justismord. Lovverket er til for å beskytte og straffe...
Hva med f.eks man skal selge en sykkel..Kjøper vil jo gjerne prøvekjøre...
Er det da naturlig at selger sitter på..?

Skal man tolke dette riktig vil det forslaget medføre at man ikke kan låne ut en eneste skrue uten skriftlig kontrakt/avtale, og da tar det vel ikke mange timene før forsikringsselskapene henger seg på med medfølgende avtaleendring i polisene: Forsikringen opphører ved utlån av motorvognen...
Norge er som Rubik's kube..
vend og vri - fortsatt firkantet...

GSXR

Legg inn av GSXR »

Gullvingen skrev:De kan ikke endre til en lov som vil kunne medføre unødvendig mange justismord. Lovverket er til for å beskytte og straffe...
Hva med f.eks man skal selge en sykkel..Kjøper vil jo gjerne prøvekjøre...
Er det da naturlig at selger sitter på..?

Skal man tolke dette riktig vil det forslaget medføre at man ikke kan låne ut en eneste skrue uten skriftlig kontrakt/avtale, og da tar det vel ikke mange timene før forsikringsselskapene henger seg på med medfølgende avtaleendring i polisene: Forsikringen opphører ved utlån av motorvognen...
Hvem har sagt at verden er nådig.....?

Svar