Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av Lauri »

Jeg må innrømme at ettersom kilometrene ruller på, vinterstølheten er borte og dristigheten og manndommen stiger proporsjonalt med sola så kliner jeg meg mellom rekken av biler i stampende kø - også selv når køen holder lovlig hastighet.

Fikk kjeft en dag; stopp på rødt lys - og en bebrillet herre med bart el-rullet ned sidevinduet, ga tegn til verbal kommunikasjon og påpekte at jeg både utsatte meg selv for fare og forstyrret den øvrige trafikken med "snik-kjøringen". Ettersom jeg er en velutdannet herremann så spøtta (i Groru'dal'n ville vi sagt "gøgga") jeg ikke inn i kupén eller viste ham føcke-finger'n, men svarte på diplomatisk vis at jeg takket ham for irettesettelsen - og skulle ta dette til etterretning (ikke orientering - men rette meg etter det han sa!). :vs

Vel hjemme i stua, etter å ha brukt føcke-finger'n to ganger på tur hjem, begynte jeg å lete etter lovens ordlyd. Det va'kke mye klar rettledning, men så fant jeg denne artikkelen. :yeyeye

Sjekk denne: http://www.klikk.no/motor/bil/article446831.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Hva synes dere andre to-hjulsryttere: forbikjøring mellom bil-rekkene i krypefart - og når det går litt fort for seg. Ok - eller forkastelig og ulovlig - og utkasting fra mc-klubben?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av Lauri »

Putter inn denne også slik at nyanser kommer fram http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 094199.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av mekkern »

stillestående kø eller hastighet under ca 30kmh-så benyttes dette med forsiktighet for noen skifter plutslig felt eller lukker opp ei dør. - lovlig i norge hvis man er "aktsom" og det er ok for polisen.
i høyere hastighet er det flere faktorer som begrenser dette og skadepotensialet er stort.
dette er heller ikke "øvrigheta" positiv til..

personlig ser jeg mulighetene for ikke å komme hjem,blir for store ved 40-50+
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av TBI81 »

Filtrering er ikke sniking - Og absolutt ikke ulovlig (om man ikke blir vel kreativ) :thumleft
Slik filtrerer jeg stort sett daglig: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 7&start=94

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av beckern »

Mitt første innlegg på MCsiden :)
Lane splitter hver dag jeg kjører til kontoret. At noen hisser seg opp er nok uungåelig men det er vel etter hvert svært få av dem.
Så lenge vi er aktsomme er det lovlig. At det er til stor glede for oss og til irritasjon, les misunnelse, for bilistene er en annen sak.
Samtidig som veldig mange bilister har blitt flike til å vike til siden, særlig på kjennte kø-strekninger er det økende antallet motorsyklister merkbart og ofte blir man sittende i MC kø der førstemann har en langt bredere sykkel enn de bak eller langt mindre erfaring. Det kan derfor være en ide å ta et gløtt i speilet en gang i blant.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av Intruder »

Hvis slikt skal straffes av MC-klubben er det vel høl i hue,men er kanskje en del klubber hvor
ærbarheten holdes i hevd omtrent som møydommen i klostre rundt om... :redface
Den som eventuell blir ekskludert og utkastes bør melde seg inn i Norges geografisk og
medlemsmessig største klubb,RYK & REIS mc... :mc1 :mc2 :mc3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av Crinos »

Kjært barn har mange navn... Gliding og lane splitting er to av dem, og begge har vert oppe for diskusjon tidligere her på MCsiden! :thumleft

Det er per definisjon fremdeles lovlig ja, der omstendighetene sier at det ikke er hazardiøst.
Jeg kjører stort sett mellom feltene hele tiden der det er rom og mulighet, så lenge farten er ca 30 eller lavere. Er den høyere, har jeg ikke så mye behvor for å glide...

Har til og med glidet BAK en MC politi og opplevd at noen prøvde å "klemme igjen" plassen vår... Det ble stopp og tilstankk til den sjåføren ja. :thumleft
Jeg sto jo midt mellom to felter bak Politimannen og de øvrige bilene hadde ikke videre lyst til å slippe meg inn.

Det hender jo også at jeg tar forbikjøringer på gulstreken, der det kommer møtende trafikk.. Dette er nok ikke FULT så heldig, da det krever at møtende trafikk viser litt hensyn og ikke skreller deg mellom begge bilene.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Menalux
Innlegg: 91
Registrert: 09 mai 2012, 12:54
Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Sted: Lørenskog

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av Menalux »

Akkuratt finkjemmet teoriboka for å ta prøven på fredag, og det er fullt lovlig å kjøre mellom køene. Paragraf 3 skal følges, om at enhver skal ferdes trygt, hensynsfullt, varsom og aktgivende så det ikke skal oppstå fare eller skade og slik at annen trafikk ikke blir unødig hindret eller forstyrret. Bilister som hindrer oss bevisst i å kjøre slik, bør vi kansje vise fingern til å forklare grunnregel nr 3. Er det rom og plass for oss til å kjøre mellom køene så gjør vi dette , er det forsvarlig så gjør vi dette, og det er ikke noe sniking i det hele tatt, vi har fullt lov! Men ikke på høyre side, derimot.Vi må klare å vise medmenneskelighet, få flyt i trafikken og står det bom stille så bør man lage rom for oss syntes jeg. Bilistene bør bruke øya littegranne også og være obs de også, oftes har de slylden og det koster samfunnet over 30 milliarder kroner hvert år når det gjelder trafikkulykker etc. Det står så altfor mye om at vi må være mer forutseende og hensynsfulle. Bilistene bør få printet dette inn i skallen de også, når dem sitter der å leser teori. Og for å ikke snakke om dette dårlige veinettet, wire rekkverket man setter opp her. veiene til Nesodden er så dårlige i stand, at Sunnaas nesten ønsker oss velkommen. Fysjomføy!
Sist redigert av Menalux den 15 mai 2012, 16:04, redigert 1 gang totalt.
Medlem Just Girls MC.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av Crinos »

+1 og :thumleft

:D
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av Intruder »

:redface Bilister som hisser seg opp over sikksakk-kjøring i køer lar seg ikke affisere av paragrafer,her er det nok jungellovene som gjelder... :ills :orefk ](*,)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av Svolp »

Lauri skrev:Putter inn denne også slik at nyanser kommer fram http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 094199.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Den jævla dumme artikkelen er skrevet av en som selv ikke kjører sykkel.. Det er tydelig! :orefk
I tilegg siterer jeg " - Jeg oppfatter slik kjøring som en risikosport, sier Olav Slaatsveen i Norsk Lastebileier-Forbund til Aftenposten. "
Et ord... Sopp :fool:

Han sier videre " Han forteller at et vogntog kan være opp mot 25 meter langt og ha store blindsoner. Dette gjør at det er vanskelig for lastebilsjåførene å oppdage en motorsyklist som kommer raskt bak lastebilen og legger seg inn i blindsonen. "
Da er det jo snakk om duste kjøring hvis en motorsykkelist kommer så fort at lastebilen ikke klarer og reagere eller at motorsykkelen ikke klarer og akse eller bremse, da e det jo samma om det e sniking eller en vanlig forbikjøring i firefelt! dårlig poeng... :mk

Jeg kjører alltid mellom biler og forbi biler i saktegående kø så sant farten på felta ikke blir høyere en hva jeg syntes er forsvarlig.
Dette syntes jeg er uten fare og risiko så sant en følger godt med og bruker hue samt at en tar farten til etteretning... Kan også telle på ei hånd hvor mange ganger jeg har truffet en bilist som ikke tåler at jeg kjører forbi vedkommende så mao svært sjeldent noe problem.

Slike artikkler treffer meg rett i magen, oohhhh..... :-)å
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av RuneMC »

Man velger stort sett selv hvilken risiko man vil ta på MC.
Når køen står tilnærmet stille bruker jeg filtering mellom filene på flerefelts vei. Litt fart så holder jeg oftest køen - det kommer an på dagsform etc. Så lenge bilene blinker og ikke gjør brå feltskifte uten å blinke så går det bra - men det skjer innimellom at bilister ikke ser en i det hele tatt. Har også skjedd når jeg har holdt køen i høyre felt og en bil i venstre felt bare legger seg over fordi den ikke har sett meg og tror det er en luke... Mye fart - noen ganger fristende når det er biler som har "feilparkert" i venstre, men stort sett holder jeg køen og den type forbikjøring/slalåm er vel heller ikke akkurat tillatt.

Sånn som TBI81 kjører er det for mye trafikk til i Oslo synes jeg... er ikke langt imellom møtende trafikk og ellers syklister/sykkelfelt på høyresiden. Igjen kommer dette an på erfaringer fra aktuell veistrekning... noen steder lager jo bilistene kjekke luker i køen fordi de ikke følger på og/eller plasserer bilen mot høyre pga at det stadig kommer MC'er, så da er det rimelig trygt selv med motgående. Kryssing av heltrukne hvite/gule streker, skraverte felt, passering på høyre side ved enkelt felt slås det derimot ned på om man skulle bli observert av onkel. Kjøring imellom de brede dobbeltstripene som finnes før de setter opp mitdrekkverk er heller ikke lov, selv om det er et utmerket MC-felt... :-) dvs helt til to MC'er imot får samme ide :lol

Men tilbake til risiko, så ser jeg også om morgenen at det er mange som tar mer risiko en meg. Jeg har en tendens til å ta det rolig forbi påkjøringene på motorveiene og vi på MC som kommer i grei fart i kollektivfeltet samles da fort til en liten gruppe bak endel biler, busser etc som må stoppe opp i påvente av at noen biler finner luke i den saktegående køen. Endel av gruppen velger da å kjøre forbi både på høyre og venstre side samtidig og bilene viker for den MC'en de oppfatter først som da kan resultere i at de skviser den på andre siden... Som sagt, jeg tar det rolig og ender stort sett opp med en tidsdifferanse på 10 sek i forhold til de som tok vesentlig mer sjanser enn meg. Ikke verdt risikoen for meg... men et valg den som kjører får ta...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av Intruder »

Rune MC er gutten i / fra Røyken... :thumleft
Her hos oss på bondelandet er køer et fremmedord,likevel skal dustene forlenge firefelts E6 videre nordover... :scratch
" Men det lyt den som er for dom velvilligst gå med på "--sang `n Alf..

Disse midlene brukt der køene er ville vært miljøpolitikk,Jæns.. :knegg
Å hæinn mæ pengesekken bor rett borti gutua hær..
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Menalux
Innlegg: 91
Registrert: 09 mai 2012, 12:54
Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Sted: Lørenskog

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av Menalux »

Er det ikke tillatt? På nettprøvene i samarbeid med atl, skrives det at så lenge det er forsvarlig, så kan man kjøre forbi køen. Kjørelæreren reagerer ikke på dette og det blir heller ikke stryk på førerprøven. Er det tillatt, eller er det ikke tillatt??Det må jo være tillatt da.

En annen ting som forundrer meg, teoretsik sett bør man ligge en tanke mot venstrehjulspor, mens i praksis er normal plassering i midten. Så huker man av på i midten for eget kjørefelt, blir det feil på den teorretiske delen. Man skal selvsakt også plassere seg etter veiforholdene, men kjekt å vite for de som ikke har tatt teori enda og har lært noe annet i praksis.
Sist redigert av Menalux den 15 mai 2012, 18:27, redigert 1 gang totalt.
Medlem Just Girls MC.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av Svolp »

DET ER TILATT

Fordi det ikke er noen regel om at det ikke er tilatt som NMCU og UP så pent forteller!

"Det står ikke noe i loven om det er lov eller ikke, og en motorsyklist som kjører forbi mellom feltene gjør ikke noe ulovlig, sier politisk sekretær Morten Holm i Norsk Motorcykkel Union."

"- Men så sant man ikke bryter andre trafikkregler så er det ikke ulovlig, sier Johnsen. "
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar