Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av pelsen »

FroD skrev: På E39 mot Stavanger er det betongmidtdeler og der er det ikke mye kjekt å ligge mellom bettongen og speilene til biler i stille eller saktegående kø, da sniker jeg meg ut på skulderen hvor det er "god" plass. Jeg inbiller meg at jeg viser aktsomhet.
Jeg stoppet og snakket med noen onkler som hadde fartskontroll, om denne skulderkjøringa var lovlig eller ikke, de bladde villig opp i boka men fant ikke no som kunne "godkjenne dette" men syst's det hørtes ut som en grei løsning.
Det godkjenner jo ikke noe så jeg har bestemt meg for å fortsette med det og vise aktsomhet.
sånn gjør jeg også, tar veiskulderen hvis bilene står eller kjører veldig sakte. Noen onkler synes nok at det er praktisk trafikkavvikling, mens andre er opptatt av hvor mange forenklede forelegg de kan dele ut. :-k

Brukeravatar
Galilee
Innlegg: 24
Registrert: 02 jun 2009, 13:04
Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 1996
Sted: Horten
Kontakt:

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av Galilee »

Jeg praktiserer alltid fildeling når jeg kjører mc i kø, og opplever stort sett at bilister gir meg plass så fort de ser meg. Jeg føler meg langt tryggere MELLOM bilkøene enn i et kjørefelt når trafikken er sånn 'stop-go'. Før jeg begynte med fildeling opplevde jeg flere tilfeller av biler som kom seilende opp på siden av meg på låste jul og ble sittende med hjertet i halsen i en sky av gummirøyk. Til nå har jeg hatt flaks og vært så langt til en side at bilene har kunnet styre til en av sidene for meg. Men det er vel bare et tidsspørsmål før jeg ligger midt i kjørefeltet en gang.
Jeg synes også det er langt enklere å holde balansen når jeg kan holde en viss hastighet, og på varme sommerdager så får også motoren bedre kjøling. Jeg tror ikke alle mc radiatorer er dimensjonert for å gi god kjøling når man står stille med motoren i gang.

Delta8v
Innlegg: 92
Registrert: 03 mai 2012, 22:23
Motorsykkelen din: 1998 Triumph Speed Triple 885ccm
Sted: Oslo
Kontakt:

Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av Delta8v »

Jeg er fersk innen MC, men kjører til jobb hver dag stort sett på MC om dagen. Turen går på Ring3 i Oslo og ned til Oslo S.
Jeg har sånn smått begynt å tråkle litt, men ser an trafikkbildet før jeg kjører mellom, ser også inn i bilene der det er mulig for å se an sjåføren, sitter vedkommende i telefon tar jeg det med ro og ser det ut som en "vimse" ligger jeg i køen :P
Før påkjøringsfelt/avkjøringsfelt holder jeg også køen, for mange bilister som plutselig finner ut at de ligger feil å bytter fil fort å gæli! Uten blinklys selvfølgelig!
Har ved noen anledninger benyttet meg av veiskulderen, men da står trafikken bom stille og jeg ser den ikke vil flytte på seg før jeg har kommet meg inn :)
Men de værste og farligste i trafikken etter min mening er ungdommer på scooter! De kjører det utstyret går, over alt og uansett!!
Og om det er lov å tråkle/bruke vei skulder, har sett flere mc politi som benytter seg av begge deler.... Uten å ha blålys...

FroD
Innlegg: 94
Registrert: 18 nov 2010, 17:49
Motorsykkelen din: BMW F650 1999
Sted: Ålgård

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av FroD »

Delta8v skrev:Jeg er fersk innen MC, men kjører til jobb hver dag stort sett på MC om dagen. Turen går på Ring3 i Oslo og ned til Oslo S.
Jeg har sånn smått begynt å tråkle litt, men ser an trafikkbildet før jeg kjører mellom, ser også inn i bilene der det er mulig for å se an sjåføren, sitter vedkommende i telefon tar jeg det med ro og ser det ut som en "vimse" ligger jeg i køen :P
Før påkjøringsfelt/avkjøringsfelt holder jeg også køen, for mange bilister som plutselig finner ut at de ligger feil å bytter fil fort å gæli! Uten blinklys selvfølgelig!
Har ved noen anledninger benyttet meg av veiskulderen, men da står trafikken bom stille og jeg ser den ikke vil flytte på seg før jeg har kommet meg inn :)
Men de værste og farligste i trafikken etter min mening er ungdommer på scooter! De kjører det utstyret går, over alt og uansett!!
Og om det er lov å tråkle/bruke vei skulder, har sett flere mc politi som benytter seg av begge deler.... Uten å ha blålys...
Må legge meg inn i et av feltene dann og vann når det kommer noen mc'er i "sin egen fil" i 60-90, det er rart det går bra. Det er ikke mange, menn det holder at en går på trynet(1 er 1 for mye).
FroD BMW F650 '99

"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av Gielas »

Har ikke finlest tråden, men tar sjansen på at denne ikke er vist før. ABSOLUTT IKKE måten å gjøre det på!!!

[video]http://www.youtube.com/watch?v=4Pa_XiKn ... ure=colike[/video]
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

FroD
Innlegg: 94
Registrert: 18 nov 2010, 17:49
Motorsykkelen din: BMW F650 1999
Sted: Ålgård

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av FroD »

Får nesten litt vondt i magen av å se på det...

Han har sett for mye på GHOST-RIDER :sk?
FroD BMW F650 '99

"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av AndreasB »

Det snåleste er at det høres ikke ut som noen tuter på han xD

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av pelsen »

tåpelig fyr som filmer kjøringen sin, det er ikke vanskelig å kjøre slik, det er bare veldig farlig.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av Geir »

Gielas skrev:Har ikke finlest tråden, men tar sjansen på at denne ikke er vist før. ABSOLUTT IKKE måten å gjøre det på!!!
[klippe video av en som kjører som om h*n skulle være mindre begavet]
Klassisk eksempel på "helt" som overlater til alle andre å ta ansvar i trafikken. Man kan vel regne med at vedkommende kjapt blir å finne på et eller annet rehabiliteringssenter eller at h*n flytter direkte inn i den små hvite eneboligen med gress på taket... :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Lana Lang
Innlegg: 1
Registrert: 15 jul 2016, 11:04
Motorsykkelen din: 1998 Honda CB500

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av Lana Lang »

Er det mulig å vekke denne tråden til livet igjen?
Jeg er fersk på MC, selv om jeg tok lappen i 2014. Jeg reiser mye og etter at jeg fikk lappen i Norge ble det vinter og slutt på kjøring (jeg kjørte opp i slutten av september), og så reiste jeg, og kom tilbake til ny vinter, og fikk i praksis ikke kjørt igjen før sommeren 2016. Jeg har bare kjørt siden midten av april, men her er "the twist"; jeg har bare kjørt i Indonesia (og nå 2 dager i Oslo). Så jeg har en litt annen kjøreatferd enn kanskje typisk norsk, og er blitt veldig nervøs i trafikken her! Plutselig må jeg forholde meg til skilt igjen :D
Jeg er heldig at det er sommer og lite trafikk så jeg får tid til å summe meg. For det første er jeg på høyre side av veien plutselig. For det andre; lane splitting. Jeg bor i Indonesia og der får du bråk om du ikke sørger for at moped/mc-trafikken har fri bane innimellom biler i trafikkork. Så jeg er vant til å jobbe meg forbi det jeg kan, og snike meg innimellom stillestående biler og lastebiler. En gang ble jeg kjørt inn i bakfra med vilje (en liten dytt... som bøyde skiltet mitt!) fordi sjåføren bak meg ble sur da jeg slapp inn en bil foran som prøvde å komme seg inn :scratch

Ut i fra denne tråden regner jeg med at jeg kan lane splitte så lenge jeg passer på og tar hensyn. Men jeg kan altså gjøre det på høyre side også? Er det noe som er FULLSTENDIG ulovlig av slike "snarveier" som jeg må passe på? Når jeg ser disse paragrafene blir jeg jo bare stresset. Har dere tips? Tenkte å melde meg opp på banekurs/førerutviklingskurs med senior-mc mens jeg er her i sommer.

Og hvordan er parkeringsreglene for MC her? Der jeg bor i Indo er det mc-parkering overalt. Evt. bare sett den hvor som helst. Bør jeg starte en helt egen tråd, kanskje :sorry Jeg må i alle fall finne frem teoriboken min igjen.

Jeg er forøvrig jente og litt mer forsiktig enn en gjennomsnittlig motorsyklist i Asia :)

Takk for svar, og beklager på forhånd om det er mye dumme spørsmål. Som sagt er jeg ganske fersk på MC fortsatt :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?

Legg inn av AJ »

Lana Lang skrev:Er det mulig å vekke denne tråden til livet igjen?
Fullt mulig det, ja.
Velkommen hit til MCsiden, forresten :vs !
Lana Lang skrev: Ut i fra denne tråden regner jeg med at jeg kan lane splitte så lenge jeg passer på og tar hensyn. Men jeg kan altså gjøre det på høyre side også? Er det noe som er FULLSTENDIG ulovlig av slike "snarveier" som jeg må passe på? Når jeg ser disse paragrafene blir jeg jo bare stresset. Har dere tips? Tenkte å melde meg opp på banekurs/førerutviklingskurs med senior-mc mens jeg er her i sommer.
Jeg kan slett ikke alle de norske trafikkreglene på rams, men mener likevel bestemt at forbikjøring/fildeling kun skal skje til venstre. Unntaket er når kjøring skjer på to-felts vei og trafikken i høyre felt går raskere enn trafikken i det venstre feltet.
Lana Lang skrev:Og hvordan er parkeringsreglene for MC her? Der jeg bor i Indo er det mc-parkering overalt. Evt. bare sett den hvor som helst. Bør jeg starte en helt egen tråd, kanskje :sorry Jeg må i alle fall finne frem teoriboken min igjen.

Jeg er forøvrig jente og litt mer forsiktig enn en gjennomsnittlig motorsyklist i Asia :)

Takk for svar, og beklager på forhånd om det er mye dumme spørsmål. Som sagt er jeg ganske fersk på MC fortsatt :)
Ingen dumme spørsmål, dette.
Er selv ganske usikker selv på MC-parkering i byer. Her på landsbygda hvor jeg bor er dette et ikke-eksisterende problem, tør jeg påstå.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar