Stopper du for en med/mottraffikant i nød?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Stopper du for en med/mottraffikant i nød?

Legg inn av D_Demon »

Her om dagen kjørte jeg meg en tur, riktignok i bil siden jeg har solgt sykkelen min :cry: , uansett. Jeg kjørte på en relativt traffikert vei, Riksveg3 på vei mot hamar fra trysil.

Så ser jeg en eldre person stå i veikanten med panseret åpent og ett oppgitt uttrykk i ansiktet.

Jeg kjører inn til siden ved han, går ut og spør om han trenger hjelp og om jeg kan gjøre noe for han, dette mener jeg er normal folkeskikk og tenker heller ikke over det da jeg kjører inn til siden. Jeg merker at han ser overrasket bort på meg før han lurer på om jeg kan være så vennlig å kjøre til bensinstasjonen som er ca. 500 meter unna og kjøpe noe jeg ikke lenger husker hva var. Han ga meg en 500 lapp og jeg kjørte for å kjøpe dette.

Da jeg kom tilbake var han ikke bare glad for at jeg hadde kjøpt dette, men han så direkte overrasket ut over at jeg ikke hadde stukket av med pengene. Han sa også at han hadde ventet i 15 minutter på falken da jeg kom, og på de 15 minuttene hadde det trolig kjørt forbi 3-400 biler, og jeg var første og eneste som hadde stoppet.

Flasken jeg kjøpte for han kostet ca. 50 kroner, men han ville ikke ha tilbake resten av pengene, disse fikk jeg som takk for hjelpen. Da han hadde fyllt på flasken og ventet noen minutter gikk også bilen som en klokke igjen. Hele opperasjonen tok for meg maks 10-15 minutter.

Det jeg lurer på er: Tar dere dere tid til å stoppe i 10-15 minutter for en medtraffikant i nød? Det overrasket meg veldig mye at INGEN andre hadde stoppet på 15 minutter på en sånn veg. Har ikke folk 10 minutter til overs for ett medmenneske lenger?

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...

På en motorvei ville jeg ikke stoppet. Her kan man skape stor fare for seg selv og andre trafikanter. Så har de fleste en mobil, og får tilkalt hjelp.
Men her i Svelvik og i Vestfolds mange små koselige veistrekninger, stopper jeg.
De fleste gangene er det som regel ordnet med hjelp, pr. mobil. De bare venter til hjelpen skal komme. Folk smiler og takker for omtanken.

Vi er vel ikke blitt slik at vi ikke bryr oss.....en dag er det oss selv som står der, og trenger hjelp.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

På motorvei stopper ikke jeg heller, men dette var på en lang rettstrekke med fin og stor vegskulder, til en forandring.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Legg inn av Relax »

Hyggelig ting å gjøre ...
Innrømmer jeg ikke er så flink til det som jeg burde..og jeg kanskje en gang var..
Har liksom følelsen av at alle har mobiltelefon og ordner opp selv og man hører så mye rart om folk langs veienen også
Og bilene er jo stortsett med svarte bokse og ikke forgassere og fordeler som man tidliger kunne gjøre noe med...
MEN, du har rett .. men skulle hvret fall stoppe å tilby seg ..

Vel, kona "får ikke lov" , men jeg kunne jo gjører det...
"Do the right thing"

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Jeg stopper stort sett for å hjelpe andre i nød.
I 1976 var jeg på tur fra Trondheim til Molde Jazz og stoppet for en bil i bushen som fikk motorstopp.
Den gang var det ikke mange bensinstasjoner som var åpent etter kl 18.00.
Damen som hadde et lite barn i baksetet var glad for at det kom en bil kl 0300 på en øde vei. Jeg konstatert et sprukket fordelerlokk og en bensin måler som ikke virket.
Jeg kjørte 40 km til en bensinstasjon, kjøpt nytt fordelerlokk, 4 plugledninger og 10 liter med bensin. Så tilbake til bilen og fikk startet den.
Så sa jeg at delene kostet 140 kroner.
Hennes reaksjon var at hun kalte meg frekk og at hun ba meg aldri om å kjøpe disse delene og dermed ikke hadde temkt å betale meg for delene.
Jeg trengte ikke så lang tid før jeg dro ut ledningene og fordelerlokket og kjørt min vei fra en sånn blond og billig dame som sto ved fjorden.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Legg inn av Relax »

Indian skrev:Jeg stopper stort sett for å hjelpe andre i nød.
I 1976 var jeg på tur fra Trondheim til Molde Jazz og stoppet for en bil i bushen som fikk motorstopp.
Den gang var det ikke mange bensinstasjoner som var åpent etter kl 18.00.
Damen som hadde et lite barn i baksetet var glad for at det kom en bil kl 0300 på en øde vei. Jeg konstatert et sprukket fordelerlokk og en bensin måler som ikke virket.
Jeg kjørte 40 km til en bensinstasjon, kjøpt nytt fordelerlokk, 4 plugledninger og 10 liter med bensin. Så tilbake til bilen og fikk startet den.
Så sa jeg at delene kostet 140 kroner.
Hennes reaksjon var at hun kalte meg frekk og at hun ba meg aldri om å kjøpe disse delene og dermed ikke hadde temkt å betale meg for delene.
Jeg trengte ikke så lang tid før jeg dro ut ledningene og fordelerlokket og kjørt min vei fra en sånn blond og billig dame som sto ved fjorden.
:D :D :D .. shit happens :D :D
"Do the right thing"

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

Indian skrev:Jeg stopper stort sett for å hjelpe andre i nød.
I 1976 var jeg på tur fra Trondheim til Molde Jazz og stoppet for en bil i bushen som fikk motorstopp.
Den gang var det ikke mange bensinstasjoner som var åpent etter kl 18.00.
Damen som hadde et lite barn i baksetet var glad for at det kom en bil kl 0300 på en øde vei. Jeg konstatert et sprukket fordelerlokk og en bensin måler som ikke virket.
Jeg kjørte 40 km til en bensinstasjon, kjøpt nytt fordelerlokk, 4 plugledninger og 10 liter med bensin. Så tilbake til bilen og fikk startet den.
Så sa jeg at delene kostet 140 kroner.
Hennes reaksjon var at hun kalte meg frekk og at hun ba meg aldri om å kjøpe disse delene og dermed ikke hadde temkt å betale meg for delene.
Jeg trengte ikke så lang tid før jeg dro ut ledningene og fordelerlokket og kjørt min vei fra en sånn blond og billig dame som sto ved fjorden.
Hehe, fy faen. Ikke ille det, hu ville heller sitte igjen langs vegen enn å betale 140 kroner? Tror jeg hadde klikka ganske kraftig på dama hadde jeg kjørt så langt for å hjelpe hu og så ble a atpåtil sur fordi hu måtte betale for delene. Hva hadde a forventa? at du skulle betale delene for a?

En liten digresjon: Hadde det der vært i dag hadde det ikke hjulpet at det var en døgnåpen bensinstasjon 20 meter fra, den hadde uansett bare hatt boller, pølser og vindusviskere. og hvertfall ikke personale som kunne hjulpet. Blir skikkelig frustrert over hvor lite de fleste som jobber på bensinstasjoner i norge kan om bil og motor.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

En interesant detalje med hu dama. Da jeg kom til Molde, så jeg at det gamle lokket og plugledningene lå i bilen min. :D
Hun kjørte en Mazda og lokket jeg kjøpte var etter sammenligning med deler fra andre biler. Jeg fant en fra Datsun som kunne passe. Bilen hennes sto nok der hele natta.
Det var fortsatt gode gammeldags bensinstasjoner i 1976. Dynamo børster, laderegulatorer, fordelerlokk, termostat osv til flere bilmerker.
I dag er de spesialister å steke dårlig halvfabrikat pizza og boller.
En forfatter skrev et innlegg i Aftenposten om en sak fra en bensinstasjon. Han trengte en lyspære. Han stoppet ved en bensinstasjon og spurt damen at han trengte en H4 pære.
Hun beklaget og sa at de solgte ikke frukt der. :glasses7:
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Legg inn av Relax »

Indian skrev:En interesant detalje med hu dama. Da jeg kom til Molde, så jeg at det gamle lokket og plugledningene lå i bilen min. :D
Hun kjørte en Mazda og lokket jeg kjøpte var etter sammenligning med deler fra andre biler. Jeg fant en fra Datsun som kunne passe. Bilen hennes sto nok der hele natta.
Det var fortsatt gode gammeldags bensinstasjoner i 1976. Dynamo børster, laderegulatorer, fordelerlokk, termostat osv til flere bilmerker.
I dag er de spesialister å steke dårlig halvfabrikat pizza og boller.
En forfatter skrev et innlegg i Aftenposten om en sak fra en bensinstasjon. Han trengte en lyspære. Han stoppet ved en bensinstasjon og spurt damen at han trengte en H4 pære.
Hun beklaget og sa at de solgte ikke frukt der. :glasses7:
:)))))))))))))))) ..
Jeg drev bensinstasjon en gang i verden og en ting vet jeg; det er ikke mye penger i det om du ikke er heldig å har en meget traffikert vei ved siden av deg.
Den gang byttet man olje, filter, dekk og masse annet småtteri, mens de siste 10-15 årene er alle biler inne på et bilverksted med sine svarte bokser , service osv.
Den slags marked for en besinstasjon er bare en bitteliten brøkdel av hva det var, og derfor satser de ikke på det.

Pga liten inntjening er de også avhengig av ung= billig arbeidskraft.
Synd, men ganske sant .
"Do the right thing"

Svar