Kosthold og Treningstråden

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
ZZR-Erling

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ZZR-Erling »

LordShaft skrev:
ZZR-Erling skrev:Jeg synes det har vært ganske lett å gå ned i vekt. Startet i november med styrketrening 3-4 ggr i uka, og ellers endel turer med bikkjene i skauen, trugeturer ol. Litt ned på maten og dens innhold er mere spesifikt. Jeg har gått ned 10kg og særlig buksene detter av meg. En god motivasjon har hjulpet meg mye, holde følge med pøiken på crossbanen :-)
Det er ikke vanskelig om man har viljen og litt guts! :mk
Utrolig gøy å høre :prf

Helt utrolig hva som er mulig, om en er instillt og motivert. Hvor mye skal du ned? Eller er det bare en positiv effekt av en livstil endring?
Har vært 96 og jeg er 1,80 høy, så endel av nedgangen kommer som et ønske om å bli sunnere, altså få vekk fettet som særlig setter seg rundt magen på meg. Jeg har nok noe tung kropp, og noe mer muskler er det jo blitt :-) men vil ned 3kg til. Jeg har trua på å gå ned ved å trimme og spise normal føde. Da kan jeg også klare å holde vekta nede når "kuren" er over :mk
Når man løfter vekter, får man legge på så det er vanskelig.og umulig å holde en samtale med noen. Skulle tro noen var på teeningsstudioet for å preike...det er komisk...de får jo ingen effekt : :knegg

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

ZZR-Erling skrev:Jeg synes det har vært ganske lett å gå ned i vekt. Startet i november med styrketrening 3-4 ggr i uka, og ellers endel turer med bikkjene i skauen, trugeturer ol. Litt ned på maten og dens innhold er mere spesifikt. Jeg har gått ned 10kg og særlig buksene detter av meg. En god motivasjon har hjulpet meg mye, holde følge med pøiken på crossbanen :-)
Det er ikke vanskelig om man har viljen og litt guts! :mk
Godt jobba, du har klart flere kilo enn meg som startet i midten av september. Er i grunn fornøyd med mine 7 kg, noe få kilo til så er jeg i mål.
Utfordringen min blir å klare å holde på trimøktene mine når jeg skal ut i jobb igjen om ikke lenge, nå har jeg hatt tid til å trene på dagtid og det har vært helt konge. Men så snart våren kommer blir det enklere for da skal jeg ut i skogen også :knegg

Jeg har forøvrig en "utfordring" som kanskje noen her inne kan hjelpe meg med. Jeg skulle gjerne løpt/jogget mer, men får så vondt nederst i den ene leggen når jeg gjør dette. Hadde et håp om at det skulle gå over etter en stund men nå etter flere uker er det fortsatt vondt og når jeg løper blir det vondere i flere dager etterpå. Kjennes som det sitter rundt akilleshælen....
Det er veldig irriterende for jeg har et kondisprogram jeg har fått fra NIMI som jeg gjerne skulle klart å utføre for å bedre kondisen min. Vanlig sirkeltrening og slyngetrening går greit, blir vondt men ikke verre enn at jeg klarer å leve med det.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

Det klarer du nok veldig lett... se ikke vekk ifra at du går enda litt mere ned hvis du fortsetter i denne retningen.

Hahaha :lol hadde folk vært like flink å trene når de var på "trening" hadde det vært langt bedre resultater på folk flest. Har du fast system du følger i styrketreningen, eller trener du bare latt av alt?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

Carpa skrev:
Jeg har forøvrig en "utfordring" som kanskje noen her inne kan hjelpe meg med. Jeg skulle gjerne løpt/jogget mer, men får så vondt nederst i den ene leggen når jeg gjør dette. Hadde et håp om at det skulle gå over etter en stund men nå etter flere uker er det fortsatt vondt og når jeg løper blir det vondere i flere dager etterpå. Kjennes som det sitter rundt akilleshælen....
Jeg er ikke noe fan av all den løpingen (hater å løpe selv)
Er du tung i kroppen, vil dette belaste korsrygg, hofter, knær osv! Å det er uheldig, for en blir ikke noe mere motivert av dette.
Hvofor vil du løpe? Er det for at du vil bli god å løpe (like det) eller er det for trimmen sin del?
Der finnes metoder som forbrenner langt mere energi enn løping. Kanskje ikke akkurat der og da, men den totale forbrenningen vil bli høyere. Gå hurtig i ulent terreng. Romaskin, sykling er noen valg.
Intervalltrening vil gi deg mye raskere bedre kondis og økt O2 opptak.

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av sankyo »

Spør de fra NIMI om innleggsåler, behov for nye løpesko, spesielle øvelser for enkelte muskelgrupper eller noe slikt. Gjør det vondt så lenge ville jeg kuttet ut løpingen en stund. Det er ikke verdt det.
Håper det ordner seg.
Live long and prosper :janikk

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

poenget med 5 x 5 er at du skal trene tungt, nesten på grensen til failure og ikke med for mye overskudd.... å helst bare på baseøvelser.

De fleste som sliter med teknikken i knebøy har stive hofteleddsbøyere. De er utrolig lett å tøye og vil gi utrolige rasultater når de blir myket litt opp. Trust me, been there, done that! Før klarte jeg knapt å bryte paralellen, nå kan jeg sitte med ræven i bakken omtrent å ha helt rett rygg.
Selv kjører jeg 8 x 8 nå på alle baseøvelser (2 min pause mellom settene). Rett og slett for å løfte mere kilo når jeg er på trening og venne meg mer til å trene med syre i musklene.

Jeg har hatt hatt utrolig framgang med denne formen for trening. I knebøy går jeg rolig ned, sitter i 2 sekunder mens jeg holder på buktrykket før jeg går opp igjen. Dette har gjort at jeg har fått mindre belastning på knærne (ja vet det høres feil ut) og bygget opp mye mer styrke i sete og bakside lår.
Du bor jo i Bergen, har du lyst å ta deg en trening på CrossFit senteret (gratis) er det bare å ta turen. kanskje du kan få deg litt veiledning innenfor de løftene du føler du sliter med?

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Tomgsx-r »

Opp mot 1 time tøying :eh

Har du ikke bryst i programmet ditt?

Er rundt om 5 år siden jeg begynte og trene styrke. Var da 176 høy/lav og 59 Kg. Nå er jeg fremdeles 176 men 92 Kg.
Viktig og trene hele kroppen og variere med øvelser / belastning. Sant skal sies at det er ikke lik fett % som før :P :p

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Myst »

Jeg har omsider klart å begynne og trene regelmessig. Begynt i midten av februar. Startet rolig men kommet opp i 2-3 ganger i uka nå, med supplering av squash og kondisjon med kompis i helgene. Følger 1,5t program med 30 min ellipse, 30 min mølla og 30 min styrke. Kjenner at det hjelper allerede.
Kommer og går..

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Svein2 »

Fant ettervært ut att jeg har skritteller på klokka mi.
I dag har jeg gått 3095 skritt på jobb, i morgen skal jeg prøve å komme under 3000. :mk

ZZR-Erling

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ZZR-Erling »

LordShaft skrev:Det klarer du nok veldig lett... se ikke vekk ifra at du går enda litt mere ned hvis du fortsetter i denne retningen.

Hahaha :lol hadde folk vært like flink å trene når de var på "trening" hadde det vært langt bedre resultater på folk flest. Har du fast system du følger i styrketreningen, eller trener du bare latt av alt?
Temmelig fast program, som neppe er spesielt "vitenskapelig" korekt, men jeg varmer alltid skikkelig opp, på elipsemaskin, drikker en del under trening, og tøyer ut..det siste er vist nokså omdiskutert om det er nødvendig. Dag 1: overkropp, dag 2: resten. Passer på å øke vekta etterhvert som jeg klarer mer. Kjører 3*10. Crosskjøring er fin fint. Gir styrke, kardio, fart og spenning...steiling og mye gøy! :-)
Gatekjøringa hjelper meg nok fint lite, cross er så helt annerledes...morro med variasjon!
Som sagt tidligere, cross er for meg en stor motivasjon til trening..det var ikke artig å ha så dårlig form som jeg hadde tidligere...nu kan jeg kjøre Mye lengre før jeg blir for sliten til å kjøre med kraft og tæl og må ta pause!
Snart starter sommersesongen og nye baner skal prøves :-)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ojda »

Svein2 skrev:Fant ettervært ut att jeg har skritteller på klokka mi.
I dag har jeg gått 3095 skritt på jobb, i morgen skal jeg prøve å komme under 3000. :mk
Jeg har trua på deg Svein2 :thumleft Detta klarer du ;-)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av biker7 »

Får vel skryte litt jeg også da. :roll
Har aldri drivi med noe seriøs trening, foruten en periode da jeg var ca 20år, veide 95kg (høyde 182cm), og bestemte meg for å gå ned i vekt. Kjøpte styrketrenings-utstyr, trimsykkel, trente 4 dager i uka, og spiste da veldig lite. Dreiv med dette et halvt års tid og vekta stoppet da på 80 kg. Kanskje ikke helt den rette måten med matinntak etc, men det funket jo. Etter dette har trening vært bortimot fraværende, og vekta har variert fra ca 85-90kg.

Helt i starten av oktober(2013) i en alder av 42år, fant jeg ut at det kanskje var på tide med et skippertak igjen. Følte meg slapp og sliten, ryggvondt med jevne mellomrom, magen bynte å vokse, vekta viste 92kg. Startet med å spise litt sunnere og trene 2 dager styrke i uka. Ca 1,5 t (inkl. oppvarming/tøying) X 2. Vekta skjedde det ikke så mye med de første 3 mnd, men merket jo at kroppen ble en del fastere, og muskler økte litt.
Etter nyttår bestemte jeg meg for å utvide med et par raske gåturer (fart 6-7km/t, lengde ca7-9km) i uka. Styrketrening som før. Samtidig har jeg kuttet ut alt av godis og snacks på ukedager(koser meg litt i helga da :P :p ), Spiser en del mere fisk,grønnsaker etc, og prøver også ellers å tenke over hva jeg har i meg. Fasiten pr. dags dato er 86kg, liv-vidde ca 4cm mindre enn ved nyttår, mere energi, mindre ryggvondt, bedre kondis etc. :D
Når mc-sessongen nå starter snart, så spøker det nok for at noe av treningsrutinene utgår, men får ihvertfall prøve et par ganger i uka, for å holde det verste forfallet borte.
Men er ihvertfall artig å se litt framgang :thumleft
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Kawagutten »

biker7 skrev:Får vel skryte litt jeg også da. :roll
Har aldri drivi med noe seriøs trening, foruten en periode da jeg var ca 20år, veide 95kg (høyde 182cm), og bestemte meg for å gå ned i vekt. Kjøpte styrketrenings-utstyr, trimsykkel, trente 4 dager i uka, og spiste da veldig lite. Dreiv med dette et halvt års tid og vekta stoppet da på 80 kg. Kanskje ikke helt den rette måten med matinntak etc, men det funket jo. Etter dette har trening vært bortimot fraværende, og vekta har variert fra ca 85-90kg.

Helt i starten av oktober(2013) i en alder av 42år, fant jeg ut at det kanskje var på tide med et skippertak igjen. Følte meg slapp og sliten, ryggvondt med jevne mellomrom, magen bynte å vokse, vekta viste 92kg. Startet med å spise litt sunnere og trene 2 dager styrke i uka. Ca 1,5 t (inkl. oppvarming/tøying) X 2. Vekta skjedde det ikke så mye med de første 3 mnd, men merket jo at kroppen ble en del fastere, og muskler økte litt.
Etter nyttår bestemte jeg meg for å utvide med et par raske gåturer (fart 6-7km/t, lengde ca7-9km) i uka. Styrketrening som før. Samtidig har jeg kuttet ut alt av godis og snacks på ukedager(koser meg litt i helga da :P :p ), Spiser en del mere fisk,grønnsaker etc, og prøver også ellers å tenke over hva jeg har i meg. Fasiten pr. dags dato er 86kg, liv-vidde ca 4cm mindre enn ved nyttår, mere energi, mindre ryggvondt, bedre kondis etc. :D
Når mc-sessongen nå starter snart, så spøker det nok for at noe av treningsrutinene utgår, men får ihvertfall prøve et par ganger i uka, for å holde det verste forfallet borte.
Men er ihvertfall artig å se litt framgang :thumleft
Ser ut som du har skjønt mye men ikke avslutt treningsrutinene,alle som vil ha litt ekstra må gi litt for det :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

ZZR-Erling skrev:
LordShaft skrev:Det klarer du nok veldig lett... se ikke vekk ifra at du går enda litt mere ned hvis du fortsetter i denne retningen.

Hahaha :lol hadde folk vært like flink å trene når de var på "trening" hadde det vært langt bedre resultater på folk flest. Har du fast system du følger i styrketreningen, eller trener du bare latt av alt?
Temmelig fast program, som neppe er spesielt "vitenskapelig" korekt, men jeg varmer alltid skikkelig opp, på elipsemaskin, drikker en del under trening, og tøyer ut..det siste er vist nokså omdiskutert om det er nødvendig. Dag 1: overkropp, dag 2: resten. Passer på å øke vekta etterhvert som jeg klarer mer. Kjører 3*10. Crosskjøring er fin fint. Gir styrke, kardio, fart og spenning...steiling og mye gøy! :-)
Gatekjøringa hjelper meg nok fint lite, cross er så helt annerledes...morro med variasjon!
Som sagt tidligere, cross er for meg en stor motivasjon til trening..det var ikke artig å ha så dårlig form som jeg hadde tidligere...nu kan jeg kjøre Mye lengre før jeg blir for sliten til å kjøre med kraft og tæl og må ta pause!
Snart starter sommersesongen og nye baner skal prøves :-)
Greit å trene noen lunde fast, da ser en lettere framgangen :thumleft
Du skal ikke bry deg så mye om hva som er vitenskapelig korrekt, så lenge du aktiverer muskulaturen og ikke trener feil i forhold til å pådra seg skade, er det tut og kjør.

Varme opp er utrolig viktig, både generell og spesifikk. Etter å ha varmet opp ved hjelp av sykkel, romaskin eller lignende, er det greit å varme litt opp på de musklene du skal til å trene.

Tøying er også ekstremt viktig. Som selvutnevnt verdensmester med svart belte :lol gjør jeg mye av dette, men ikke for mye rett etter trening. Tøyer ofte mellom oppvarming og trening. Men det er hva jeg har funnet ut hjelper for meg. Smidighet I musklene ved hjelp av Tøying vil gjøre de sterkere og mere mobil... I mine øyner, vinn vinn :thumleft

Høres ut som du har funnet en ekstra motivasjon til det du driver med, og ingen ting er bedre enn at du ser det igjen i en av lidenskapen dine.

Veldig bra! Syns slik er utrolig artig å høre. Stå på :thumleft

Note 3

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

Av alle youtube klipp jeg har sett på nettet, er dette den beste i forhold til hvordan du skal utføre en perfekt markløft

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Lw344NhVftQ[/video]

Du skal stå ca skulderbredt med bena...!! Mye lettere å korrigere deg om vi skulle trene ilag, men her ser du hvertfall framgangsmåten.

Svar