Kosthold og Treningstråden

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Snikendeugle »

Selvom det ikke var like mye fokus på tannhelse før i tiden, betyr ikke at det ikke er syreskader å få nå ;)

Såklart, tennene etser ikke bort av å spise en appelsin, men om du kun hadde spist appelsin i to uker tror jeg nok det hadde gjort seg effekter på tennene... Alt med måte.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Kawagutten »

Det er kanskje oppdaget mer syre skader på tenner nå enn for 50 år siden men det anbefales ikke å slutte med frukt bare f.eks vente et par timer med å pusse tenna da emaljen blir bløt av syre :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av jongsanim »

Det er vel ingen tvil om at appelsinjuice o.l. er surt (lavere enn ph7), og at tenner vil ta skade dersom de er utsatt for syre over lengre tid, osv.

Tror ikke det er noe stort problem å drikke juice til f.eks frokost, men er greit å pusse tenner/skylle munn før man drar hjemmefra og på jobb. Mener også at det ble sagt for en stund siden at syreholdige drikker ikke er et stort problem hvis man drikker det til et måltid, og at den store synderen er når man går og tar en slurk nå og da av cola/juice/o.l. fordi man da får en konstant syretilførsel på tennene.

Selv unngår jeg juice for sukkerets skyld ;) Vann er en veldig god tørstedrikk

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av jongsanim »

Startet med dynamisk Yoga i dag.. Fy F*** hvor svak og stiv jeg er i kroppen :P

Blir 10 uker fremover, og håper jeg klarer å videreføre det til morgenrituale hjemme.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

jongsanim skrev:Startet med dynamisk Yoga i dag.. Fy F*** hvor svak og stiv jeg er i kroppen :P

Blir 10 uker fremover, og håper jeg klarer å videreføre det til morgenrituale hjemme.
Er det kanskje det samme som Ashtanga yoga? Det har jeg prøvd noen ganger og jeg fant noen muskler som hadde gjemt seg godt...
Synes Yoga er en fin treningsform, men klarer ikke å få til en fast time på det fordi jeg må prioritere litt røffere styrketrening og kondistrening, fokus på høy puls. Blir en yogatime litt nå og litt da..

Ganske utrolig hva man kan få til med "litt" trening av denne sorten

Bilde
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av jongsanim »

Carpa skrev:
jongsanim skrev:Startet med dynamisk Yoga i dag.. Fy F*** hvor svak og stiv jeg er i kroppen :P

Blir 10 uker fremover, og håper jeg klarer å videreføre det til morgenrituale hjemme.
Er det kanskje det samme som Ashtanga yoga? Det har jeg prøvd noen ganger og jeg fant noen muskler som hadde gjemt seg godt...
Synes Yoga er en fin treningsform, men klarer ikke å få til en fast time på det fordi jeg må prioritere litt røffere styrketrening og kondistrening, fokus på høy puls. Blir en yogatime litt nå og litt da..

Ganske utrolig hva man kan få til med "litt" trening av denne sorten

Bilde
Dynamisk Yoga er ofte det samme som Ashtanga ja, men i dette tilfellet er det inspirert av Ashtange men endret/tilpasset virker det som.

Jeg har behov for å styrke kjernemuskelatur og da tenker jeg at Yoga er midt i blinken :P Kjenner godt i skuldre og lår at jeg har stått i uvante posisjoner, varm ble jeg og :-)å

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Epylypzon »

.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ojda »

Da er 5. uke på 2-5 dietten unnagjort, og jeg kan rapportere tilbake
at dett går helt greit.
Jeg er selvfølgelig ikke stapp mett på diettdagene,
men det er ikke noe problem å komme igjennom dagen.
Resultatet nå etter 5 uker er - 2/2,5 kg.
Vekten varierer endel i løpet av uka, men Mandag morgen er det "registrering".
Å da var det 2 kg. :thumleft

Har oppdaget søtpoteten :roll En flott oppfinnelse de legger i grønsaksdisken. :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

ojda skrev:Da er 5. uke på 2-5 dietten unnagjort, og jeg kan rapportere tilbake
at dett går helt greit.
Jeg er selvfølgelig ikke stapp mett på diettdagene,
men det er ikke noe problem å komme igjennom dagen.
Resultatet nå etter 5 uker er - 2/2,5 kg.
Vekten varierer endel i løpet av uka, men Mandag morgen er det "registrering".
Å da var det 2 kg. :thumleft

Har oppdaget søtpoteten :roll En flott oppfinnelse de legger i grønsaksdisken. :thumleft
Så bra! 2,5 kg på 5 uker er akkurat passe, det er ikke bra å rase for fort ned i vekt heller.
Men du, hold deg til en veiedag i uka. I tillegg kan du jo måle deg rundt midjen og følge med på den også. Men det bør du bare gjøre en gang i måneden, vanskelig å se resultat fra uke til uke.

5-2 dietten er ikke noe for meg har jeg funnet ut. Synes det er lettere å spise litt mindre hver dag en å sulte meg 2 dager i uken.
Kiloene og midjemålet kryper sakte med sikkert nedover.

Jeg har i tillegg vært og testet meg hos Nimi. Målt muskelmasse,fettprosent og kondis (VO2 max) og det skal bli spennende å se om noen uker, når jeg skal tilbake, om det har blitt noen store forandringer i disse verdiene.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

Viktig å trene med vettet koblet inn ja. Har sett varianter av denne pullupsen her før, og tenkt at au, han kommer til å få slitasjeskader om ikke lenge.

Jeg trener kun gruppetimer med utdannede personlige trenere, på den måten har jeg noen som hele tiden passer på at jeg gjør øvelsene på riktig måte. I medlemskapet er det også 2 gratis PT timer når man begynner å trene der, slik at man får satt opp riktig trening fra starten av om man ønsker å trene for seg selv.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

Først vil jeg rette deg... Hva er ikke en pullup her?
Det han gjør er noe som kalles kipping pullup.... dette er ikke noe som blir gjort når du trener for styrke, da tar en strick pull ups. Men her er snakk om å klare flest mulig pullups på kortest mulig tid (gjerne i konkurranse osv) hvis du tror dette er fjusk, anbefaler jeg deg å prøve selv....

Det som er utrolig skremmende, er det faktiske nivået på de forskjellige PT'ene rundt om på de forskjellige sentrene. Jeg har sett mange års erfarne PT'er som ikke har peiling på riktig teknikk når det kommer til basisøvelser som markløft som du nevner.

Du trenger ikke veldig mye mobilitet for å kunne ta markløft, men det krever SKIKKELIG teknikk. Hvis ikke er du dømt til å skade deg!
Det er ytterst få videor jeg anbefaler å gløtte på via nettet. Men Erik Sandvik er utrolig dyktig, hvis en klarer å se vekk ifra de tåpelige kommentarene hans til tider (noen syns nok det er morsomt)

Det er mye positivt med crossfit, og der er noe negativt! men å le seg ihjel av en treningsform som egentlig bare har satt sirkeltrening og funksjonibel trening i system, blir bare for dumt spør du meg.
Du er inne på mye viktige momenter når det kommer til trening. Sørg for å få gode kvalifiserte råd før du begir deg ut på forskjellige øvelser, det er langt ifra nok å bare se på andre eller filmer.

:vs

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

Carpa skrev:Viktig å trene med vettet koblet inn ja. Har sett varianter av denne pullupsen her før, og tenkt at au, han kommer til å få slitasjeskader om ikke lenge.
Det er stor belastning for skuldrene når du tar pullups på denne måten. Det er ikke skadelig om du er sterk nok, mobil nok, og har riktig teknikk. Men det er ikke noe du skal tenke på å gjøre før du med letthet klarer 10 strickte pullups. Og det er ikke noe som skal erstatte vanlige pullups :thumleft

ZZR-Erling

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg synes det har vært ganske lett å gå ned i vekt. Startet i november med styrketrening 3-4 ggr i uka, og ellers endel turer med bikkjene i skauen, trugeturer ol. Litt ned på maten og dens innhold er mere spesifikt. Jeg har gått ned 10kg og særlig buksene detter av meg. En god motivasjon har hjulpet meg mye, holde følge med pøiken på crossbanen :-)
Det er ikke vanskelig om man har viljen og litt guts! :mk

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

ZZR-Erling skrev:Jeg synes det har vært ganske lett å gå ned i vekt. Startet i november med styrketrening 3-4 ggr i uka, og ellers endel turer med bikkjene i skauen, trugeturer ol. Litt ned på maten og dens innhold er mere spesifikt. Jeg har gått ned 10kg og særlig buksene detter av meg. En god motivasjon har hjulpet meg mye, holde følge med pøiken på crossbanen :-)
Det er ikke vanskelig om man har viljen og litt guts! :mk
Utrolig gøy å høre :prf

Helt utrolig hva som er mulig, om en er instillt og motivert. Hvor mye skal du ned? Eller er det bare en positiv effekt av en livstil endring?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Snikendeugle »

Litt livsstilendring har gjort for meg det siste året at størrelse 32 buksene passer igjen... Hehe, godt jeg ikke kvittet meg med de.
Veide vel rundt 87-88kg i fjor vår/sommer, og ligger nå rundt 80-81kg, uten å egentlig virkelig satse på å gå ned. Spiser fremdeles mye "skit" (ikke godteri, det spiser jeg nesten aldri uansett).
Det å kutte ut sixpack med øl hver_eneste_fredag hjelper nok mye på...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar