Musikertråden

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Musikertråden

Legg inn av mortenolb »

Tenkte at dette er en tråd jeg kunne vært interessert i å se, og være en del av.

Min forutinntatthet sier at det er mange mc-folk som også spiller instrumenter, uten at jeg har noe utfyllende grunnlag om dette faktisk stemmer.
Har lyst på en tråd hvor vi kan poste, kommentere på hverandres innlegg, instrumenter, videoer og alt som måtte falle innenfor her!

Så da er mitt spørsmål til dere;
Hvilket instrument(eller hvilke) spiller du?
Hvor lenge har du spilt?
Hvor mye tid legger du i det?
Hva slags musikk foretrekker du å spille?
Spiller du i band, eller ønsker å spille i band? Eller foretrekker du å spille for deg selv?


Dere må gjerne slenge ved bilder av instrumentene deres, og gjerne også video hvor dere trakterer dem. Skryte-posting dette her med andre ord! :D

--

Jeg spiller gitar, i all hovedsak elgitar. Begynte vel å fatte interessen for gitaren da jeg var 12-13 år, og begynte i det små med akustisk gitar fordi det var det faren min drev med. Tok ikke noe særlig av, og dabbet litt av igjen før jeg kjøpte meg elgitar da jeg var rundt 16 år, men tok aldri helt av da heller, på tross av at jeg deltok på et gitarkurs. Jeg startet å øve seriøst da jeg begynte på folkehøyskole(musikkproduksjon-linja på Manger fhs), men følte meg ikke så veldig god. Ble sakte men sikkert bedre i løpet av skoleåret(09-10), og litt etterpå. Så har det vært stille i bortimot et år nå, hvor interessen dabbet litt av igjen. Jeg fattet plutselig kraftig interesse igjen for omtrent en måned siden, og har øvd oppmot 5-6 timer enkelte dager nå. Ferdighetsnivået har økt betraktelig, og jeg begynner å få litt selvtillit på det!

Så da kan jeg vel si at hvor mye tid jeg legger i det er litt variabelt, men forhåpentligvis blir det nok et par timer om dagen fremover, så jeg kan fortsette læringskurven.

Jeg spiller i all hovedsak metall, og sikter meg inn mot progmetal/progrock-sjangeren så fort jeg blir god nok til å takle hvor fort det kan gå noen ganger. Holder på å prøve å starte et band for tiden, blir nok noe litt simplere enn prog, men heller noe av den hardere typen metal.

Utstyret jeg har vært stabil med i et par år nå;
Bilde
Gitarer:
Ibanez RGT-42DX med Bare Knuckle Painkiller-humbuckere (Hvite) <- Denne jeg bruker aller mest
Ibanez RGA-7 med Seymour Duncan Blackout-humbuckere
Epiphone Les Paul Custom med Seymour Duncan Distortion humbuckere(den i midten er dummy, og den i neck-posisjon funker ikke fordi jeg ikke er noe flink til å lodde :P)
LTD M-II, har ikke så mye info om den, kjøpte den billig av en kar på et forum. Den er god å spille på i det minste!
En Morgan-akustisk som ikke blir brukt.
Forsterker:
Laboga The Beast(8/15 watt)
Harley Benton G212-kabinett med V30-høyttalere.


Også slenger jeg ved en liten skrytevideo eller to, fordi jeg liker å vise meg frem.

Sangen jeg øver på for tiden, bandet som fikk meg til å fatte stor interesse for gitaren igjen nylig:
Protest The Hero - Clarity (første 1,5 minutt ca)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=WDU9yThfp40[/video]

Og et par litt eldre, hvor jeg ikke var like flink:
Gojira - Mouth Of Kala
[video]http://www.youtube.com/watch?v=AM9X87-BZd0[/video]

Alcest - Percées De Lumière
[video]http://www.youtube.com/watch?v=K2hBszPD7e4[/video]

(Jeg kan ikke gjøre et opptak uten å spille feil et par ganger)


..Så. Deres tur!

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Musikertråden

Legg inn av gorbys »

Har runda de tre første guitar hero spilla, teller det? Prøvde meg på elgitar men mista interessen etter en måneds tid. Har lyst å spille trommer men bor i blokk og dama sier vi "ikke har plass " :-o plasttrommesettet som fulgte med ene GH spillet er hærpa og så det går mye i lufttromming for tiden....
Men jeg har en torader stående og som jeg arva etter far min. Skulle lært seg å spille på den og, ikke fordi jeg digger folkemusikk men det er nå litt gøy da :-P

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Musikertråden

Legg inn av SuperMorten »

Har spilt gitar i ca 30 år, og har vel 5 gitarer for øyeblikket. Har roet ned, så nå spiller jeg bare hjemme, og leker litt med barna og forsøker å la musikkgleden smitte over på de.

Har en Stratocaster Anniversary, en kjøpt Les Paul, en hjemmelaget Les Paul og to Ibanezer


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Musikertråden

Legg inn av mortenolb »

Så jeg er ikke helt alene, i det minste :D

Hva slags ibanezer har du, Morten?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Musikertråden

Legg inn av SuperMorten »

mortenolb skrev:Så jeg er ikke helt alene, i det minste :D

Hva slags ibanezer har du, Morten?
De er ikke så mye brukt, at jeg husker ikke. Dvs, etter at jeg ble pappa for snart 5 år siden, har de stått i skapet og samlet støv. Det er en sort el-gitar, ikke så ulik dine, og en akustisk cutaway med aktive pickups (type western..) Skal se om jeg finner et bilde av stasen.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Musikertråden

Legg inn av mortenolb »

SuperMorten skrev:
mortenolb skrev:Så jeg er ikke helt alene, i det minste :D

Hva slags ibanezer har du, Morten?
De er ikke så mye brukt, at jeg husker ikke. Dvs, etter at jeg ble pappa for snart 5 år siden, har de stått i skapet og samlet støv. Det er en sort el-gitar, ikke så ulik dine, og en akustisk cutaway med aktive pickups (type western..) Skal se om jeg finner et bilde av stasen.. :knegg
Skjønner :-) Tenkte bare at hvis det er en Prestige-modell med fast bro så kunne jeg vært interessert i å kjøpe til en god pris :lol:

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Musikertråden

Legg inn av SuperMorten »

mortenolb skrev:
SuperMorten skrev:
mortenolb skrev:Så jeg er ikke helt alene, i det minste :D

Hva slags ibanezer har du, Morten?
De er ikke så mye brukt, at jeg husker ikke. Dvs, etter at jeg ble pappa for snart 5 år siden, har de stått i skapet og samlet støv. Det er en sort el-gitar, ikke så ulik dine, og en akustisk cutaway med aktive pickups (type western..) Skal se om jeg finner et bilde av stasen.. :knegg
Skjønner :-) Tenkte bare at hvis det er en Prestige-modell med fast bro så kunne jeg vært interessert i å kjøpe til en god pris :lol:
Forøvrig, som jeg glemte å nevne, så er jeg 100% venstrehendt, og alle mine er selvsagt "made for a lefthanded genius".. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Musikertråden

Legg inn av SuperMorten »

ImageUploadedByTapatalk1387826547.299650.jpg
ImageUploadedByTapatalk1387826566.949699.jpg
To dårlige iPhonebilder av gitarveggen slik den var en gang (før flytting og unger og alt det der..)
Den enslige LP'n er den hjemmelagde..

Sent from my iPhone using Tapatalk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Musikertråden

Legg inn av mortenolb »

Ah, feilproduserte alle sammen ja :D Haha, LP(jada, vet at jeg har en kopi) er ikke helt min greie, men den så jo litt tøff ut den hjemmelagde :D

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Musikertråden

Legg inn av SuperMorten »

mortenolb skrev:Ah, feilproduserte alle sammen ja :D Haha, LP(jada, vet at jeg har en kopi) er ikke helt min greie, men den så jo litt tøff ut den hjemmelagde :D
Den har håndplukkede Seymour Duncan pickups beregnet for litt røff blues (Husker ikke hva de heter i farta..)

Alt i alt kom den på ca 13000.. Ikke billig, men morsomt å ha gjort alt selv.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Musikertråden

Legg inn av mortenolb »

I hvilken grad har du gjort alt selv? Har du bestilt delene og satt sammen, eller har du skjært ut treverket selv og alt? Lakkert selv?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Musikertråden

Legg inn av SuperMorten »

Fikk halsen ferdig (uten metall), fikk kroppen som en firkantet treblokk. Fikk kabler og elektrisk i en pose. Er utdannet snekker, men lærte å lodde under dette prosjektet. Bestilte alt i fra http://www.warmoth.com

Kall det gjerne byggesett, men da et byggesett hvor jeg bestemte innholdet, som hva slags kropp, hva slags hals osv..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Musikertråden

Legg inn av mortenolb »

Ah, kult :) Så du skjærte ut kroppsformen selv, med andre ord? Og var halsen helt uten metall? Frets også?
Lodde er noe herk, og jeg har gått på elektronikk i 3 år :D Eller, selve loddinga er greit, men å tenke logisk feiler jeg på :P Har klart det jeg hadde planer om på 2 av 3 gitarer. Er litt usikker på om det er defekt neck-humbucker eller om det bare er jeg som ikke klarte det i LP'en, men den lager ikke lyd i det minste. Bytta ut all elektronikk i den. Pickups, pots, switch, jack. Bestilte riktignok pre-wired RS-kit, så kan ikke ha gjort noe feil der. Annet enn på switchen, såklart.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Musikertråden

Legg inn av SuperMorten »

Frets var på plass. Jeg hadde ikke utstyr til å klemme de på plass. Bodde alene på den tiden og salongbordet fungerte som snekkerverksted :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Musikertråden

Legg inn av mortenolb »

Haha. Fortsatt tøft, da. :D Jeg er nok litt for kunnskapsløs, tiltaksløs og lat til å prøve meg på noe sånt, men det ble jo kult da. Spiller bra, eller?

Svar