Mann med hatt... mener sykkelhjelm

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av RuneMC »

spidair skrev:Har en del bekjente som sykler langs vei og forklaringen deres for hvorfor de kjører to og to, og noen ganger tre og fire, i bredden der det er svingete og uoversiktlig er for å hindre trafikk i samme felt fra å kjøre forbi dem... For de vet utmerket godt hvor den bilen kommer til å kjøre hvis han plutselig må svinge vekk fra møtende trafikk... Så det er faktisk av sikkerhet de gjør det, ikke for å være idioter... I følge veitrafikk lover er det altså IKKE lov å sykle flere i bredden... Så de har ikke lov til det, men de (syklistene) gjør det av egen dårlige erfaring på området, da enkelte bilister blir så inn i granskauen irriterte på syklister at de gjør irrasjonelle ting for å komme seg forbi, og driter i at det er folk som ikke har annet enn litt isopor på toppetasjen til beskyttelse mot irrasjonaliteten om det skulle gå galt....

Så jeg er enig med dem i akkurat dette, skjønt jeg ofte lurer på hvorfor de på død og liv MÅ ut å sykle når det er aller mest trafikk...
Jeg er IKKE enig i at dette er så lurt av syklistene. Jeg har også forstått at dette er bakgrunnen for at de sykler to i bredden så fort de er 2 stykker. Og de gjør det jo ikke bare i svinger men absolutt overalt, hele tiden.

Det som logisk taler imot er:
1) Det heter seg at en skal passere i veltebredde til syklisten. Det kan bli umulig, når ytre syklist vil få hodet over i motgående ved en velt.
2) De tenker heller ikke på at motorsykkel på midtlinje fint kan passere dem i sikker avstand, når de er en og en i bredden. De skaper m.a.o. en farligere situasjon for seg selv og overser totalt motorsyklistene.
3) Ligger de 2-4 i bredden på en vei med 80-sone, rundt en blind sving så er det oppskriften på en ulykke som venter å skje. Det hjelper dem ikke å rope "Vi hadde rett!" fra sykehussengen... (Like lite som det hjelper oss på MC å "stå på krava" i møte med bil som bryter reglene...)

Selv pleier jeg å blinke ut og kjøre helt over i motgående om det så bare er for å passere en enslig syklist - nettopp for å prøve å myke opp frontene. Men det skal ikke underslås at jeg av og til blir rimelig irritert på de som demonstrativt sinker trafikken ved å ligge flere i bredden på 70-/80-sone vei med flott gangvei ved siden av... Når syklistene ikke viser hensyn, så blir det fristende å svare med samme mynt.

Til slutt har vi jo politikerne som sover i timen da. Det bygges og planlegges fortsatt nye gang-/sykkelveier etter gammel type, som syklistene skyr som pesten. Bredere vei med sykkelfelt på hver side, hadde sånn sett vært 10x bedre og hadde fjernet mye av problematikken.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av Relax »

"Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. "

ref:
Pressemelding, 24.05.2013
Nr.: 65/13
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Samferdselsdepartementet
Status: Arkivert

Dette leser jeg som syklister som vil inn på eller krysse veg og kommer fra gangvei / fortau....har vikeplikt.
Er de i fart ut i veien allerede så har vi nok vikeplikt for de, mens har de rimplig sjanse til å stoppe, så har de vikeplikt.....

trur eg :)



Hvis syklisten derimot kjører på vegens skulder gjelder følgende:

"Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder. "
Dvs, om du skal svinge inn til høyre og en syklist er innenfor deg på veiens skulder, så skal du vike før du svinger inn..

Det virker jo naturlig ..
"Do the right thing"

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av Solo-rider »

Jeg kjører daglig på veien ved og er klar over et gangfelt over veien i forbindelse med en sykkelsti...

I morges skjedde det jeg har fryktet lenge. En mann på sykkel kledd i mørkt uten lykt på sykkelen dukket opp fra "intet" i stor fart. ( Det er bakke ned mot sykkelstien) Måtte bråbremse for å unngå å kjøre på han der han kom over gangfeltet rett foran meg. Jeg kjørte som vanlig ganske sakte og fikk heldigvis akkurat stoppet for han. Han viste meg fingeren og syklet videre !!!!

Jeg ble ganske skjelven og forbannet etter hendelsen. Tenk om jeg hadde skadet han var første tanke. Så ble jeg forbannet. Selv om jeg kjørte sakte klar for å stoppe hadde jeg vel med stor sannsynlighet mistet lappen om jeg kom til å skade han !!!!

Eller ??? Hva sier lovverket om dette ? Fant noen linker, usikker på hvordan en skal tolke disse.( Dette har vært skrevet om tidligere i tråden her , men hva er praksis om en kjører på en sykkellist i gangfelt ?)

Noen her som har svaret ?

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747
https://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel ... kelregler/
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av Gulars »

Syklist som sykler over gangfelt har vikeplikt, men fører av motorkjøretøy har ikke påkjørselsrett. Jeg mener man i ditt tilfellet ikke kan klandres, les: straffes, om man kjører på syklisten. Skader på ditt kjøretøy får du nok ikke dekket sånn uten videre, tror jeg. Har vel med objektivt ansvar og at man ikke har ansvarsforikring på trøsykkel.
Kjør sikkert!

Svar