Mann med hatt... mener sykkelhjelm

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av Solo-rider »

Menn i "voksen " alder på tråsykkel de er farlige de..
Det var snakk om ulykker i fotgjengeroverganger på nyhetene i kveld. Fotgjengere er en ting. Men de som kommer i full fart på sykkel over der har mer flaks enn forstand... Med den milde / mørke vinteren er flust av dem som dukker opp fra "intet"
Og det er mer enn en gang jeg har måtte bråbremse for å ikke få dem på støtfangeren på bilen.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av kjellv »

Solo-rider skrev:Menn i "voksen " alder på tråsykkel de er farlige de..
Det var snakk om ulykker i fotgjengeroverganger på nyhetene i kveld. Fotgjengere er en ting. Men de som kommer i full fart på sykkel over der har mer flaks enn forstand... Med den milde / mørke vinteren er flust av dem som dukker opp fra "intet"
Og det er mer enn en gang jeg har måtte bråbremse for å ikke få dem på støtfangeren på bilen.
Det verste av alt er at når disse setter fra seg sykkelen og kjører bil blir de akkurat like irritert som du når de opplever slike hodeløse syklister... :lol

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av SuperMorten »

Solo-rider skrev:Menn i "voksen " alder på tråsykkel de er farlige de..
Det var snakk om ulykker i fotgjengeroverganger på nyhetene i kveld. Fotgjengere er en ting. Men de som kommer i full fart på sykkel over der har mer flaks enn forstand... Med den milde / mørke vinteren er flust av dem som dukker opp fra "intet"
Og det er mer enn en gang jeg har måtte bråbremse for å ikke få dem på støtfangeren på bilen.
Ser at du er fra Vestfold. Da kjenner du sikkert til rundkjøringa på Kjær, den som går ned til Åsgårdstrand. Her er det syklister året rundt, gjerne sånne som tror de skal være med i tour de France... Dersom de kommer på gangveien så ser de seg ihvertfall ikke for. For meg så har det blitt en vane, og se etter de. Noen av de bruker rulleski nå. Redskapen er endret men det er alt. Som sagt, jeg stoler ikke på andre enn egne sanser, og sørger for at det er klart før jeg kjører..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av L-NA »

For noen år tilbake da jeg og kona var på vei oppover Bøverdalen og Sognefjellet, kjørte vi forbi hundrevis av sykelister som tråkket seg oppover. Med MC gikk jo dette forholdsvis greit, men på sommeren med campingbiler og vogner var det verre. Men da vi kom over fjellet og var på vei nedover igjen skulle vi svinge inn på en liten vei lomme, for en "pittstopp". Da jeg bremset litt ned i en H sving like før vi tok av fra hovedveien, kom en av disse "godt opp i årene, med hatt", Syklende forbi på UTSIDEN i en uoversiktlige H sving.

Det forundrer meg stadig med tanke på den sikkerhet som her gjelder. Jeg kjører i 70 km, duble skivebremser, brede dekk, hel-hjelm, og polstringer over det hele etc. Han kommer med 15 mm breide dekk, shorts og en liten isopor klosse på toppen. Sannsynligvis avanserte han kanskje fra 274 plass, til 273 plass.....og det risikerer vi selvfølgelig livet for å klare :-k

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av JohnnyTh »

Det er vel ikke så rart at det stryker med noen syklister av og til.

Hvis man kjører og skal svinge av til høyre i et kryss. rett etter krysset er det fotgjengerovergang. En syklist skal til å sykle over. Han sitter på sykkelen og tråkker på pedalene.
Har du som kjørende vikeplikt?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av ejs »

:thumleft
Nei
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av JohnnyTh »

ejs skrev::thumleft
Nei
Jo :thumleft

Enhver som kjører inn på en annen vei har vikeplikt for den trafikk som allerede befinner seg i veien.

Ble trukket frem som en ukjent trafikkregel, på en sikkerhetskurs jeg var på i Aibel.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av hakhap »

JohnnyTh skrev:
ejs skrev::thumleft
Nei
Jo :thumleft

Enhver som kjører inn på en annen vei har vikeplikt for den trafikk som allerede befinner seg i veien.

Ble trukket frem som en ukjent trafikkregel, på en sikkerhetskurs jeg var på i Aibel.
Men ikke hvis syklisten kommer på fotgjengerfeltet, da den ikke i gata men på "fortau" ikke sant?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av jongsanim »

hakhap skrev:
JohnnyTh skrev:
ejs skrev::thumleft
Nei
Jo :thumleft

Enhver som kjører inn på en annen vei har vikeplikt for den trafikk som allerede befinner seg i veien.

Ble trukket frem som en ukjent trafikkregel, på en sikkerhetskurs jeg var på i Aibel.
Men ikke hvis syklisten kommer på fotgjengerfeltet, da den ikke i gata men på "fortau" ikke sant?
Ikke nå lengre. .

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av ejs »

:knegg
tror dere surrer litt nå...
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Sjåføren
Innlegg: 39
Registrert: 21 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Triumph Speedmaster 865 '12
Sted: Bergen

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av Sjåføren »

hakhap skrev:
JohnnyTh skrev:
ejs skrev::thumleft
Nei
Jo :thumleft

Enhver som kjører inn på en annen vei har vikeplikt for den trafikk som allerede befinner seg i veien.

Ble trukket frem som en ukjent trafikkregel, på en sikkerhetskurs jeg var på i Aibel.
Men ikke hvis syklisten kommer på fotgjengerfeltet, da den ikke i gata men på "fortau" ikke sant?
Regjeringen vedtok nye vikepliktsregler m.m. som jeg mener tredte i kraft i Mai 2013. Den mener jeg gir ekstra rettigheter til syklende.

Så både vi som bilister/motorsyklister og syklister må nok passe bedre på fremover, skal vi holde alt på stell :)
Kilder:

http://www.dinside.no/917082/nye-bestem ... -vikeplikt" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.regjeringen.no/nb/dokumentar ... ?id=727662" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit:

Wops, ser jeg har gjort en liten brøler her. Av en eller annen mystisk grunn feiltolket jeg endel og har derfor endret/fjernet enkelte setninger fra posten min. Beklager.
Nudge nudge, 'wink 'wink..

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av Solo-rider »

Menn med hatt .. Mener sykkelhjelm

De liker de samme fine veiene som oss de... Men hvorfor skal de ligge både 2 og 3 i bredden når veien er svingete og har liten oversikt ??
Vel vel det er min plikt å kjøre aktsomt og etter forholdene ... Og det gjorde jeg idag også :roll Så det skjedde ikke annet enn at jeg fikk litt annet å tenke på enn de fine veiene :mk
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av Intruder »

Mener gærningene har fått forkjørsrett i gangfelt....men det er lov å bruke huet,også for disse Thor Hushovdkopiene med tunga nedpå halsen og blemmer i rattata... :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av spidair »

Har en del bekjente som sykler langs vei og forklaringen deres for hvorfor de kjører to og to, og noen ganger tre og fire, i bredden der det er svingete og uoversiktlig er for å hindre trafikk i samme felt fra å kjøre forbi dem... For de vet utmerket godt hvor den bilen kommer til å kjøre hvis han plutselig må svinge vekk fra møtende trafikk... Så det er faktisk av sikkerhet de gjør det, ikke for å være idioter... I følge veitrafikk lover er det altså IKKE lov å sykle flere i bredden... Så de har ikke lov til det, men de (syklistene) gjør det av egen dårlige erfaring på området, da enkelte bilister blir så inn i granskauen irriterte på syklister at de gjør irrasjonelle ting for å komme seg forbi, og driter i at det er folk som ikke har annet enn litt isopor på toppetasjen til beskyttelse mot irrasjonaliteten om det skulle gå galt....

Så jeg er enig med dem i akkurat dette, skjønt jeg ofte lurer på hvorfor de på død og liv MÅ ut å sykle når det er aller mest trafikk...

Traff på en i dag tidlig på vei til jobb som antagelig har flaks om han fremdeles lever, ikke et lys, ikke en refleks, mørk bukse og jakke og det var KUN at det er begynt å bli litt lysere ute som reddet ham fra å bli banket ned, for jeg så ham pokker ikke jeg før det nesten var for sent enda jeg aldri er over fartsgrensen... Det må vel gå an å bruke hodet litt før man setter seg på en sånn skrævarokk tenker jeg.... Kanskje det burde vært arrangert like strenge kurs for pedal jonas som for motorsyklister...? Kan virke slik noen ganger...

Har opplevd å bli forbikjørt av en tråsykkel ned Konnerud gata (type racer med mann i tricot og isopor hjelm) i Drammen for noen år siden, og da hadde jeg 70 km/t, altså lovlig hastighet på strekningen ned der, da han passerte meg på den gale siden av sperre linja... Skikkelig kamikaze pilot... Politiet tok en syklist i laser kontroll i den samme bakken og han klokket de inn til over 90km/t.. :O . Den lille hjelmen de bruker hjelper liksom ikke for noe i den farta, gjør den vel....?

Holdt også på å banke ned halve eiker sykel club i rosenkransgata for noen år siden, måtte bremse så hardt at jeg tverret bilen da de (ca 20-30 stykker) plutselig kom syklende fra venstre når jeg hadde grønt lys... Jeg ble så forbanna at jeg spant etter dem og stoppet dem og lurte på hva F de tenkte på når de syklet på rødt lys rett foran passerende biler, som faktisk hadde grønt lys... "Var så vanskelig å få benet ut av bøylen...!", var svaret... Herremin.... "Og den latskapen er dere villige til å dø for?", sa jeg før jeg sjokkert over verdens dårskap satte meg i bilen igjen... Greit å ta hensyn altså, men da må man rekke å ta hensyn da og de som sykler må ikke ha intense tanker på kollektivt selvmord.....

Og tro meg, det hatet som enkelte bilister har til syklister er gjengjeldt til de grader av enkelte av syklister også, for liksom å kaste mer bensin på bålet så gjør ikke de situasjonen noe bedre, tvert i mot...

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Mann med hatt... mener sykkelhjelm

Legg inn av Carpa »

JohnnyTh skrev:Det er vel ikke så rart at det stryker med noen syklister av og til.

Hvis man kjører og skal svinge av til høyre i et kryss. rett etter krysset er det fotgjengerovergang. En syklist skal til å sykle over. Han sitter på sykkelen og tråkker på pedalene.
Har du som kjørende vikeplikt?
I følge de nye reglene som kom i fjor så har du vel vikeplikt
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar