Head-up teknologi. er det framtiden?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av Snikendeugle »

Jajo, har jo det. Men gjelder mer i f.eks litt høy fart i en krapp sving (ihvertfall av det jeg har erfart). Om du stirrer midt på svingen istedenfor å følge blikket ut svingen hele veien, merker du fort at du mister sporet du prøvde å holde :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av flonoen »

Tror 100% av brukererfaringer eg har lest om head-up i bil har vert positive, og gjengangeren er at de som har hatt det ikke vil være foruten etterpå.

Men det er selvsagt litt forskjell på bil og mc. I bilen har du displayet i nedre del av en svær frontrute vel 1 meter fra deg mens du i hjelmen vil få det helt opp i trynet. Om de klarer å lage oppløsningen høy nok så de kan redusere størrelsen betraktelig, så kan det kanskje være kjekt å ha. Men så er det noe med fokuset også, det er litt forskjell på å fokusere på veien 30-40m framfor seg, og på visiret 3-4cm framfor seg. Ser for meg at når man kjører og følger med på veien er det totalt uleselig det som står i displayet. Man må skifte fokus slik at bakgrunnen (altså veien og trafikkbildet) blir "uleselig" for å få med seg infoen i displayet. Tror jeg da :)

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av Busa Trond »

Jeg kan ønske dette velkommen jeg :prf
Har Head-up på bilen og har ikke info rett i fleisen der, det er laget slik at jeg ser det ca 20-30m fremfor bilen. Hvis jeg ikke tenker på det blir det ute av syne. Blir dette like bra på en hjelm som i bilen her hjemme så sier jeg ja takk :thumleft

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av jongsanim »

Elolz skrev:
jhn skrev:... stilige greier, men jeg tror også jeg foretrekker det gammeldagse dashbordet
Helt enig der, syns dette virker veldig unødvendig og hadde aldri betalt ekstra for det.
Dette har vel vært sagt om de fleste nye teknologier, som f.eks. at hjemme-PC aldri vil bli noe av og at internett blir en flopp :-P

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av SuperMorten »

jongsanim skrev:
Elolz skrev:
jhn skrev:... stilige greier, men jeg tror også jeg foretrekker det gammeldagse dashbordet
Helt enig der, syns dette virker veldig unødvendig og hadde aldri betalt ekstra for det.
Dette har vel vært sagt om de fleste nye teknologier, som f.eks. at hjemme-PC aldri vil bli noe av og at internett blir en flopp :-P
Akkurat der tror jeg du har et poeng :knegg


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av gorbys »

Fokuspunktet på alle head up displayer er satt til flere titalls meter foran kjøyretøyet. Slik som Busa Trond sier lenger oppe.
Man slipper altså å endre fokus fra vei til display i motsetning til om man sjekker instrumentene der man må endre fokus fra kanskje 100 meter til 30-40cm...
DO MY EYES NEED TO CHANGE FOCUS TO VIEW THE INFORMATION DISPLAYED ON THE HUD?
No, this is one of the main advantages of the NUVIZ Ride:HUD. Minimal accomodation of your eyes is necessary since the focal length of the virtual image is set at the usual distance your eyes are focused while riding.
Busa Trond skrev:Jeg kan ønske dette velkommen jeg :prf
Har Head-up på bilen og har ikke info rett i fleisen der, det er laget slik at jeg ser det ca 20-30m fremfor bilen. Hvis jeg ikke tenker på det blir det ute av syne. Blir dette like bra på en hjelm som i bilen her hjemme så sier jeg ja takk :thumleft
Det tenker jeg og, det er bare en pitteliten del nederst i øyekroken og man legger nok ikke merke til det som du sier. Tror det blir lagt fram mer fremtredende i videoen og litt mer "in your face" enn det egentlig er. :)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av L-NA »

At dette er kommet for å bli, og kommer fort. Tror jeg helt sikkert. At det har sine fordeler, er også noe jeg er like sikker på. Men om jeg kommer til å bruke dette utstyret i nærmeste fremtid er vel heller tvilsomt. I alle fall ikke på MC tur.
Når jeg og min kone er på MC tur, så har vi vert innom tanken -og diskutert om vi skulle kjøpt oss ett eller annet system for å kunne kommunisere. Dette er jo også noe som utvilsomt vil gi mange fordeler.
Men, kanskje litt gammeldags, - vi latt dette være.
Ingen panikk for nye "gadgets", men når jeg sitter på sykkelen så er mobilen slått av, ingen musikk, nyter Twin motoren`s dunking og vind sus. Og må vi kommunisere, ja så stopper vi, snakker litt om hva vi har sett -eller hvor vi skal, for så å kjøre videre i egne tanker og (på en måtet) stillhet. Synes denne freden og "utestengingen" av stadig økende Informasjons mengder er godt.
Mengden av nødvendig og unødvendig informasjon er forøvrig sterkt økende både i arbeids situasjon og i hjemmet. Og da ønsker jeg å unngå mest mulig av dette, og heller nyte denne avslappende situasjonen det er å kjøre MC - og fraværet for stadig å forholde seg til mer og ny informasjon og andre forstyrrende elementer. Selvfølgelig ser jeg fordeler ved økt trafikkinformasjon, og en (ikke helt overbevist) bedret presentasjon av dette.

Den informasjonen jeg trenger (og litt til) finner jeg i displayet på sykelen, speilene og ellers der jeg ser, og hva jeg hører. Jeg søker ellers den informasjonen jeg trenger -når den trengs. Jeg ser for meg at det vil bli mye forstørrelse og kanskje litt distraherende å ha dette i synsfeltet hele tiden. Men, men....kanskje en dag?? nå--nei takk. :-)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av RuneMC »

Jeg vil gjerne ha HUD, men det må være enkelt å tilpasse hvilken og hvor mye info som presenteres.

Speil eller sensorer som advarer om det er biler på siden er f.eks. nyttige.
Fart kan være nyttig i forhold til å ta blikket fra veien, men igjen jeg ville da hatt dette ganske smått og litt i periferien. Diskret m.a.o.

Ellers ser jeg HUD som mer nyttig for motorsyklister dersom det gjøres pris-gjennombrudd ift infrarød teknologi, som vil gjøre det enkelt å se dyr langs veien - spesielt i mørket.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av jongsanim »

Forresten, hvis noen vil kan de jo melde seg opp på BETA programmet til Skully:

http://www.skullyhelmets.com/heads-up-d ... lmet-beta/" onclick="window.open(this.href);return false;

Allerede tonnevis med folk som har søkt, men de ønsker visstnok også BETAtestere utenfor USA også, og de har ikke begynt arbeidet med å plukke ut hvem som skal få teste (gjøres i februar). Jeg har meldt meg på, men ser at oddsen ikke er helt med meg..

Sikkert fornuftig å nevne erfaring med div teknologi i søknaden, kanskje spesielt i forbindelse med Android og iOS, eller annen teknologi rettet mot trafikk.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av spidair »

Om denne teknologien blir tilgjengelig for en ikke rå-dyr penge ser jeg ingen grunn til å IKKE bruke den...

Har kjørt en del biler med HUD, noen bedre og noen dårligere enn andre, men etter som årene går (tilter femti om tre år...) så blir det å se ned på speedometer verre og verre, øynene blir tregere og tregere til å fokusere frem og tilbake igjen og kan fart pluss annen relevant info være "in-my-face" uten at jeg trenger å fokusere (eller bruke slike jævla øyekrykker...) eller ta øynene vekk fra veien sier jeg jatakk til jeg... :)

Ikke relevant info derimot, ting som bare virker forstyrrende, ønsker jeg ikke velkommen.... Men det er vel ikke akkurat veldig aktuelt å kjøre reklame i HUD'en... :)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av jongsanim »

spidair skrev:Om denne teknologien blir tilgjengelig for en ikke rå-dyr penge ser jeg ingen grunn til å IKKE bruke den...
Spekulasjoner sier at Skully sin hjelm kommer til å ligge på ~1000USD. Så ca 6000 NOK før norsk mva, evt. toll og evt. importkostnad ved kjøp hos norsk forhandler. Tror nok at jeg bestiller eller får noen til å hente direkte i USA dersom det blir tilfellet.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av spidair »

jongsanim skrev: Spekulasjoner sier at Skully sin hjelm kommer til å ligge på ~1000USD. Så ca 6000 NOK før norsk mva, evt. toll og evt. importkostnad ved kjøp hos norsk forhandler. Tror nok at jeg bestiller eller får noen til å hente direkte i USA dersom det blir tilfellet.
Tror du gjør lurt i å hente den da toll på internett kjøpte gaver er på full fart inn (Det har gått opp for stortinget at folk faktisk handler utasjærs fordi det er mye billigere og ønsker seg, som alle politikere gjørr, å forsyne seg av folks penger...)

Kjøpte for noen år siden et rep sett til automat kassa til en Ford econoline (7,3 liters diesel, nydelig bil...) og hele repp-settet samt et shift-kit modifiserings kit + frakt for skarve 2500,- kroner, fra Oregon i statene... (Rep på et norsk verksted ville kostet meg 35 høvdinger...) Det settet betalte jeg ikke noen toll eller moms på. Omtrent et halvt år etter, etter å ha kjøpt en vrakbil av samme slaget, bestilte jeg på nytt det samme rep ettet som sist for å reppe automatkassa på denne bilen til samme pris (1800 for repsettet og vel 700 kroner for frakt) men nå måtte jeg i tillegg ut med 790,- kroner i toll.... Som kom som etterkrav omtrent en måned etter at jeg hadde reppet og moddet den automat kassa fra vår elskede men akk så pengesugne stat... (En gir kasse jeg faktisk fikk 25 000 høvdinger for når jeg solgte den og tilbake melding fra han som kjøpte kasse omtrent to år etter at det var den fineste kassa han hadde hatt på en Ford Econoline :) Fornøyd med det... Automat kasser er himla dyre å modde og reparere her i landet om man lar verksteder gjøre det, enda det ikke er vanskelig å gjøre i det hele tatt. Ville hatt langt større betenkeligheter å åpne en manuell kasse enn en automat ihvertfall...)

Og blir du "tatt" med hjelmen i kofferten må du nok ut med noen lapper da også, kanskje også forvente deg en straffe reaksjon på toppen... For det verste du kan gjøre her i landet er som kjent ikke å myrde noen, men å snyte staten for dens urettmessige inntekter :( (husk at du ikke kan kjøpe noe dyrere enn 5000,- (tror jeg det er) i utlandet og føre det inn i landet uten å betale skatt av det. Les de nyeste direktiver på dette, kan hende de har økt dette beløpet... )... Just saying....

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av jongsanim »

spidair skrev:... men nå måtte jeg i tillegg ut med 790,- kroner i toll.... Som kom som etterkrav omtrent en måned etter at jeg hadde reppet og moddet den automat kassa fra vår elskede men akk så pengesugne stat...
Hmm, syntes jeg har lest at det ikke er toll på bil/mc-deler? I forbindelse med kjøp av MC klær i høst.. Rart du fikk toll på det?
spidair skrev:Og blir du "tatt" med hjelmen i kofferten må du nok ut med noen lapper da også, kanskje også forvente deg en straffe reaksjon på toppen... For det verste du kan gjøre her i landet er som kjent ikke å myrde noen, men å snyte staten for dens urettmessige inntekter :( (husk at du ikke kan kjøpe noe dyrere enn 5000,- (tror jeg det er) i utlandet og føre det inn i landet uten å betale skatt av det. Les de nyeste direktiver på dette, kan hende de har økt dette beløpet... )... Just saying....
Som du sier, så lenge du tar med verdier under 5000 (eller hva det nå er) blir det ikke mva (eller toll?) på det, så det blir nok den beste løsningen.. Eventuelt kan man få tilsendt gaver under 1000kr, så hvis man allierer seg med en i USA kan man jo prøve seg og :P

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av gorbys »

jongsanim skrev:
Hmm, syntes jeg har lest at det ikke er toll på bil/mc-deler? I forbindelse med kjøp av MC klær i høst.. Rart du fikk toll på det?
Det er sant, de er ikke tollpliktig. Men fortsatt momspliktig. 25%.
Klær derimot er tollpliktig, mellom 10-12% mener. Så strengt tatt skulle du vel ha betalt toll for de klærne, men verneutstyr til mc er kanskje ei gråsone? Og det er jo ikke alt som blir sjekket heller. Kun et fåtall ganger har mine pakker blitt åpnet for kontroll.


Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av KydeX »

SuperMorten skrev:Så vidt jeg kan se, er det ikke noe informasjon jeg trenger sånn rett opp i øya, uten at det kan vente til det passer meg å se ned.
En ting - Farten. Det skal utrolig lite til å bryte fartsgrensen på motorsykkel, spesielt i 40 soner og slikt. Da kunne det vært praktisk å ha farten i synsfeltet. Men det måtte vært integrert i visiret, jeg gidder ikke å ha en svær dings hengende utenpå hjelmen. Det får være nok med kommunikasjonsmodulen som stikker ut.

Svar