Forsvaret..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Forsvaret..

Legg inn av Dexter »

SuperMorten skrev:Uten tvil landets beste arbeidsgiver.
Stiller meg bak den - og det er selvsagt også subjektivt fra meg ;)
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Forsvaret..

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:Nei jeg kjenner deg ikke, men du passer veldig inn i det jeg har sett att andre har av sin våpenskunskap og vil heve sin posisjon i samfunnet gjennom HV eller noe annet for å virke mer viktig .
Da kjenner du sikkert mange av mine venner. Skyttermiljøet i Norge er ikke så enormt stort.

Du kjenner ikke meg i det hele tatt. Men du påtar deg jobben med å til og med fortelle meg hvordan jeg tenker. Det hadde vært imponerende hvis det var riktig.
Du har en særegen måte å mene at noen har påstått noe og har dårlig hukommelse av hva du selv sier.
Jeg har brødre, svogere, nevøer osv som skyter for NROF, en svoger har også gull i militær NM. Så at det er noen felles kjente er ikke umulig, men ser ikke hva det betyr i denne diskusjonen.
JohnnyTh skrev:
SuperMorten skrev:
simpson skrev:Hvis vi ser på risikobiildet i dag kontra kaldekrigen, mener jeg vi bør oppbemanne Sivilforsvaret for branner, flommer osv og heller nedbemanne HV og satse på en liten, men godt opptrent gruppe som kan møte dagens trusler som terror, gatedemostrasjoner som vi så i Oslo for ett par år sidene osv.
Disse bør være unge, motiverte og kanskje vervede ala Telemarksbataljonen?
Ikke bestå av en gjeng 40-50 åringer som får benner av uniform.
Ikke tvil om at det er ressurser i HV som kan brukes hvis de blir disponert rett.
Som om jeg skulle sagt det selv.. :prf
20 åringer er mer fornuftige i forhold til våpen altså? er din kommentar til innlegget.
Du sier selv at du hadde 12 år våpenopplæring i en alder av 20. Betyr det at du ikke var skikket til å ha våpen i en alder av 20?
Videre sier jeg at under 2 verdenskrig ble halve sovjet erobra av 19-20 åringer, så svarer du: Ja jeg vet, gjør du?
Hallo, hvordan kunne jeg si det hvis jeg ikke viste?
Også blander du inn verneplikt i sovjet av en aller grunn og sier de er ca 30. Hvorfor det komme inn vet jeg ikke siden det ikke har vært tema, med tror nok de er rundt 20 som i alle andre land.
Hvis du mener at 40 åringer er bedre skikket til militære aktiviteter, hvorfor er det 20 åringer i militæret?
HV er en ren reservestyrke som skal bistå forsvaret. Norges forsvar skal "holde stand" i 24 timer før Nato overtar.
Ikke noen eliteavdeling eller liknende selv om noen liker å tro det.

Jeg sier ikke hva du mener, du sier det selv.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Forsvaret..

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev:Nei jeg kjenner deg ikke, men du passer veldig inn i det jeg har sett att andre har av sin våpenskunskap og vil heve sin posisjon i samfunnet gjennom HV eller noe annet for å virke mer viktig .
Da kjenner du sikkert mange av mine venner. Skyttermiljøet i Norge er ikke så enormt stort.

Du kjenner ikke meg i det hele tatt. Men du påtar deg jobben med å til og med fortelle meg hvordan jeg tenker. Det hadde vært imponerende hvis det var riktig.
Du har en særegen måte å mene at noen har påstått noe og har dårlig hukommelse av hva du selv sier.
Jeg har brødre, svogere, nevøer osv som skyter for NROF, en svoger har også gull i militær NM. Så at det er noen felles kjente er ikke umulig, men ser ikke hva det betyr i denne diskusjonen.
JohnnyTh skrev:
SuperMorten skrev:
simpson skrev:Hvis vi ser på risikobiildet i dag kontra kaldekrigen, mener jeg vi bør oppbemanne Sivilforsvaret for branner, flommer osv og heller nedbemanne HV og satse på en liten, men godt opptrent gruppe som kan møte dagens trusler som terror, gatedemostrasjoner som vi så i Oslo for ett par år sidene osv.
Disse bør være unge, motiverte og kanskje vervede ala Telemarksbataljonen?
Ikke bestå av en gjeng 40-50 åringer som får benner av uniform.
Ikke tvil om at det er ressurser i HV som kan brukes hvis de blir disponert rett.
Som om jeg skulle sagt det selv.. :prf
20 åringer er mer fornuftige i forhold til våpen altså? er din kommentar til innlegget.
Du sier selv at du hadde 12 år våpenopplæring i en alder av 20. Betyr det at du ikke var skikket til å ha våpen i en alder av 20?
Videre sier jeg at under 2 verdenskrig ble halve sovjet erobra av 19-20 åringer, så svarer du: Ja jeg vet, gjør du?
Hallo, hvordan kunne jeg si det hvis jeg ikke viste?
Også blander du inn verneplikt i sovjet av en aller grunn og sier de er ca 30. Hvorfor det komme inn vet jeg ikke siden det ikke har vært tema, med tror nok de er rundt 20 som i alle andre land.
Hvis du mener at 40 åringer er bedre skikket til militære aktiviteter, hvorfor er det 20 åringer i militæret?
HV er en ren reservestyrke som skal bistå forsvaret. Norges forsvar skal "holde stand" i 24 timer før Nato overtar.
Ikke noen eliteavdeling eller liknende selv om noen liker å tro det.

Jeg sier ikke hva du mener, du sier det selv.
Ser det ble noe feil her. Jeg missforsto, trodde du mente russiske soldater og svaret mitt skulle være: det vet jeg ikke, mente at jeg ikke viste hva snitt alderen var. Men kanskje du? Tyske soldater hadde lang utdanning og var sikkert i tidlig 20 årene.

Jeg tror ikke jeg har sagt 20 åringer er uskikket. Skjønte bare ikke hvorfor 40 åringer skulle være mindre skikket til å bære våpen.

Du har nå rett i at ikke HV er noe elite avdeling, hvis noen tror det bør de ta et par kontrakter i HV.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Forsvaret..

Legg inn av simpson »

40 åringen er ikke mindre skikket til våpenhåndtering men ingen tvil om at yngre krefter har fordeler kontra eldre.
Fysikk, syn, hørse er betraktelig bedre. Er jo en grunn til at det er unge og ikke gamlinger i førstegangstjeneste.
I Soviet var det pur unge tyske soldater. Fra 18-20 år.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Forsvaret..

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:40 åringen er ikke mindre skikket til våpenhåndtering men ingen tvil om at yngre krefter har fordeler kontra eldre.
Fysikk, syn, hørse er betraktelig bedre. Er jo en grunn til at det er unge og ikke gamlinger i førstegangstjeneste.
I Soviet var det pur unge tyske soldater. Fra 18-20 år.

Kamp avdelinger i wehrmacht var fra 16-50 år. Snittet skal vistnok være på 23 år. Tar man med ikke kjempene avdelinger men som og var på fronten så er max alder 60 år. Og da dras vel snittalderen opp litt. Men det er vel ikke så relevant i forhold til om 40 åringer er mindre skikket til å bære våpen.

At 20 åringer er bedre i mange andre disipliner behøver vi ikke diskutere.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Forsvaret..

Legg inn av SuperMorten »

Icetwins skrev:Har da fått innkalling til sesjon del 2. Har alltid hatt lyst til og ta førstegangstjeneste, og lurer på om noen av dere her inne kan si litt om hva man gjør i førstegangstjeneste. Er det noe og grue seg til? :-k
Synes du fortjener at tråden kommer tilbake på sporet :prf

Hva man gjør? Alt mellom himmel og jord. Alt fra gevær mann til hva som helst som folk driver med utenfor forsvaret.

Det er ikke noe å grue seg til. Er du positiv og "open minded" får du en positiv opplevelse du husker for livet.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Forsvaret..

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
Icetwins skrev:Har da fått innkalling til sesjon del 2. Har alltid hatt lyst til og ta førstegangstjeneste, og lurer på om noen av dere her inne kan si litt om hva man gjør i førstegangstjeneste. Er det noe og grue seg til? :-k
Synes du fortjener at tråden kommer tilbake på sporet :prf

Hva man gjør? Alt mellom himmel og jord. Alt fra gevær mann til hva som helst som folk driver med utenfor forsvaret.

Det er ikke noe å grue seg til. Er du positiv og "open minded" får du en positiv opplevelse du husker for livet.
Det er vel ikke gitt at det blir en positiv opplevelse for alle ... selv om man er positiv og "open minded"
Mange ... der i blandt meg selv ser på førstegangstjenesten som et bortkastet år.
Lite utfordrende og ganske mye kjedsomhet.
For meg ser det ut til at det er en del "særinger" som samles i forsvaret.
Til dere som sier at forsvaret er landets beste arbeidsgiver ... begrunn dette.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Forsvaret..

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev: Til dere som sier at forsvaret er landets beste arbeidsgiver ... begrunn dette.
De som har lyst, får mulighet til nettopp det, å tilfredsstille lystene sine.. :knegg Ok lønn, selv om mange nok tjener bedre. Man blir hørt, og får mulighet til å forme egen arbeidsplass. En periode hadde jeg lyst til å reise litt, og det fikk jeg.. Og til slutt en sikker arbeidsplass. Man vet at man har jobb i morgen, til neste år osv.

Jeg har også jobbet i det private, og opplevd at ledelsen tar utfordringer/problemer personlig. F.eks sykdom eller behov for permisjon. Ting som man etter loven har krav på, har blitt møtt med negativitet hos ledelsen (i privat næringsliv). I Forsvaret har jeg aldri opplevd sånt. For meg virker det som om ledelsen i Forsvaret er mye mer opptatt av den enkelte ansattes velferd, enn av "produktivitet". Sånt kan man sikkert gjøre når det er en statlig bedrift som ikke er avhengig av inntjening. Men for meg som ansatt er det en fordel.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Forsvaret..

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
jhn skrev: Til dere som sier at forsvaret er landets beste arbeidsgiver ... begrunn dette.
De som har lyst, får mulighet til nettopp det, å tilfredsstille lystene sine.. :knegg Ok lønn, selv om mange nok tjener bedre. Man blir hørt, og får mulighet til å forme egen arbeidsplass. En periode hadde jeg lyst til å reise litt, og det fikk jeg.. Og til slutt en sikker arbeidsplass. Man vet at man har jobb i morgen, til neste år osv. .
Det er vel langt fra alle som får oppfylt sine ønsker om utdannelse og kurs og eventuelle andre ønsker.
Det du ellers sier kan vel sies om de fleste arbeidsplasser her til lands
SuperMorten skrev: Jeg har også jobbet i det private, og opplevd at ledelsen tar utfordringer/problemer personlig. F.eks sykdom eller behov for permisjon. Ting som man etter loven har krav på, har blitt møtt med negativitet hos ledelsen (i privat næringsliv). I Forsvaret har jeg aldri opplevd sånt. For meg virker det som om ledelsen i Forsvaret er mye mer opptatt av den enkelte ansattes velferd, enn av "produktivitet". Sånt kan man sikkert gjøre når det er en statlig bedrift som ikke er avhengig av inntjening. Men for meg som ansatt er det en fordel .
At private tar det personlig er sikkert for at det er de selv som må betale med egne personlige penger. Like personlig som om noen skulle nekte deg sykepenger.
"Forsvaret er mye mer opptatt av den enkelte ansattes velferd, enn av "produktivitet". " .. sier du.
Det koster
Det er klart det er en behagelig arbeidsplass, men vi andre må produsere noe for å fortjene lønna, velferd kommer i andre eller tredje rekke ... det er "normalen" ... beklagelig men sikkert nødvendig

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Forsvaret..

Legg inn av JohnnyTh »

Forsvaret har vel og en litt mer lukrativ pensjonsalder?

Min bror har vært 15 år i forsvaret og jeg har altid mobbet han og sagt; bare vent til du får en orntlig jobb. Men han lurte meg og begynte i politet :lol
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Forsvaret..

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:
SuperMorten skrev:
jhn skrev: Til dere som sier at forsvaret er landets beste arbeidsgiver ... begrunn dette.
De som har lyst, får mulighet til nettopp det, å tilfredsstille lystene sine.. :knegg Ok lønn, selv om mange nok tjener bedre. Man blir hørt, og får mulighet til å forme egen arbeidsplass. En periode hadde jeg lyst til å reise litt, og det fikk jeg.. Og til slutt en sikker arbeidsplass. Man vet at man har jobb i morgen, til neste år osv. .
Det er vel langt fra alle som får oppfylt sine ønsker om utdannelse og kurs og eventuelle andre ønsker.
Det du ellers sier kan vel sies om de fleste arbeidsplasser her til lands
SuperMorten skrev: Jeg har også jobbet i det private, og opplevd at ledelsen tar utfordringer/problemer personlig. F.eks sykdom eller behov for permisjon. Ting som man etter loven har krav på, har blitt møtt med negativitet hos ledelsen (i privat næringsliv). I Forsvaret har jeg aldri opplevd sånt. For meg virker det som om ledelsen i Forsvaret er mye mer opptatt av den enkelte ansattes velferd, enn av "produktivitet". Sånt kan man sikkert gjøre når det er en statlig bedrift som ikke er avhengig av inntjening. Men for meg som ansatt er det en fordel .
At private tar det personlig er sikkert for at det er de selv som må betale med egne personlige penger. Like personlig som om noen skulle nekte deg sykepenger.
"Forsvaret er mye mer opptatt av den enkelte ansattes velferd, enn av "produktivitet". " .. sier du.
Det koster
Det er klart det er en behagelig arbeidsplass, men vi andre må produsere noe for å fortjene lønna, velferd kommer i andre eller tredje rekke ... det er "normalen" ... beklagelig men sikkert nødvendig
La oss først skille mellom det å være ansatt eller inne til førstegangstjeneste e.l. Som ansatt får du stort sett de kursene du vil. Selv har jeg tatt noen høyskolefag på jobbens regning. Og det er skattebetalerne som tar regningen for min "jobb-velferd".. Uff så leit :lol

Men uansett, dette er noe av det som gjør at det er landets beste arbeidsplass. I fredstid vel å merke. Mange glemmer at vi kanskje får en litt annen rolle dersom vi skulle oppleve noe annet enn fred.

Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Forsvaret..

Legg inn av Intruder »

Vi får passe oss...amerikaneran har jo kriget nærmest kontinuerlig siden world war two...
Og da jeg var på Porsangmoen i 1973 var beredskapen rettet mot Evgenij Grisjin og desslike.. =;
Og i HV var befalets frykt rettet mot nærmeste ølutsalg eller Vinmonopol !!
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar