Forsvaret..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Icetwins
Innlegg: 90
Registrert: 29 aug 2013, 22:12
Motorsykkelen din: Dragstar 650

Forsvaret..

Legg inn av Icetwins »

Har da fått innkalling til sesjon del 2. Har alltid hatt lyst til og ta førstegangstjeneste, og lurer på om noen av dere her inne kan si litt om hva man gjør i førstegangstjeneste. Er det noe og grue seg til? :-k

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Forsvaret..

Legg inn av flonoen »

Førstegangstjenesten var grei. Nye venner, lære å leve litt mer selvstendig (men ikke veldig selvstendig, man har jo regler å forholde seg til), og er du litt frampå kan du få holde på med noe du liker/interesserer deg for. Selv søkte jeg meg til transport, og fikk CE gratis, og kjørte mye semi i tjeneste som 19-åring. CSS-bataljonen, tungtransporttroppen.

Men noen år etter fullført førstegangstjeneste dukka innkallelsen til heimevernet opp. Så med det i tankene er eneste klare oppfordringen fra meg følgende: hold deg jævlig langt unna alt som heter forsvaret! De jævlene eier ikke skam, og har INGEN betenkeligheter med å fucke opp en uke av livet ditt hvert år til du blir 44, selv ETTER 11-12 mnd i førstegangstjeneste! I forfjor brukte eg en uke på å stå rett opp og ned på landsskytterstevnet og PASSE PÅ de som skaut! SATAN KOR SAMFUNNSNYTTIG! Når krigen bryter ut kan eg sendes rett til fronten for å stå bak soldater og passe på når de skyter! For det har eg grundig opplæring i!

Håper litt fargerikt språk tillates når emnet er så engasjerende :)

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Forsvaret..

Legg inn av bm »

Hopp på.
Var selv i systemet i 5 år, vervet.
Tok utdannlse er med tilhørende fagbrev.
Seilte igjennom disse årene, men kunne lærte mye mere..
Min største anger i ettertid er at jeg ikke tok tak i mulighetene her for å utvikle meg videre..
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Icetwins
Innlegg: 90
Registrert: 29 aug 2013, 22:12
Motorsykkelen din: Dragstar 650

Re: Forsvaret..

Legg inn av Icetwins »

Takk for hurtig svar :thumleft

Blir nok og ta muligheten ja. Alltid hatt lyst til og tjene landet mitt, og spesielt rekruttskolen er noe jeg alltid har lyst til og være på.

Kan det være lurt og "forberede" seg litt både fysisk og psykisk?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Forsvaret..

Legg inn av JohnnyTh »

Icetwins skrev:Takk for hurtig svar :thumleft

Blir nok og ta muligheten ja. Alltid hatt lyst til og tjene landet mitt, og spesielt rekruttskolen er noe jeg alltid har lyst til og være på.

Kan det være lurt og "forberede" seg litt både fysisk og psykisk?
Hvis du vil utrette mer enn å bare gjennomføre kan det være lurt å trene litt. anbefaler å prøve å få seg et UB kurs slik at du får med deg en befalsutdannelse. Da har du en lederutdannelse for resten av livet, uansett om du ønsker å fortsett i forsvaret.

Lander du i HV etterpå så går det an å søke seg til mer interessante oppgaver der og. Vi har vel 18 måneders verneplikt i Norge tror jeg. Derfor HV kan kalle deg inn til du er 44 hvis du bare har hatt 12 måneder førstegangstjeneste.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Icetwins
Innlegg: 90
Registrert: 29 aug 2013, 22:12
Motorsykkelen din: Dragstar 650

Re: Forsvaret..

Legg inn av Icetwins »

Hmm, blir iallefall førstegangstjeneste. Får se når jeg tar den, regner med at jeg får vite litt mer når jeg begynner :-)

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Forsvaret..

Legg inn av flonoen »

Stemmer det.

Men det er nok folk som slipper unna forsvaret, ofte uten gyldig grunn, så hvorfor trekke inn folk til hv som allerede har gjort mye (om kanskje ikke alt, i følge reglene) for landet? Det skaper iallefall ikke mye entusiasme og respekt for opplegget, det kan eg bekrefte. Men det hadde sikkert ikke vert mye entusiasme å spore hos de som slipper heller, om de måtte inn..

Innsatsstyrke er vel et alternativ ja om en ønsker å gjøre mer ut av hv. Men eg ønsker å gjøre mindre ut av hv. Minst mulig. Andre øvelsen eg var inne var eg planlagt en kosejobb offshore noen dager i friperioden min. Sendte søknad om fritak, ble avslått (var jo kritisk at eg var med på øvelsen så eg i ettertid, fikk dødsviktige oppgaver som ingen andre kunne utført, som å være med å sette opp telt, fyre opp primus, skyte rødfis osv). Så da gikk eg altså glipp av 10-15k for det pisset der, som gav meg INGENTING av personlig gevinst. Og da meiner eg virkelig ingenting! Det gir meg NULL personlig utbytte å være der, lærer ingenting nyttig, lærer i grunn ingenting eg ikkje visste fra før. Eg veit at de er kaldt om høsten, eg veit det er viktig å kle seg rett, eg veit det er viktig å holde seg tørr, eg veit korleis man lader en ag3, eg veit korleis man går langs en veg med et rødfisladd gevær. Eg veit korleis man fyrer opp ein primus.

Trenger man terpe på å overnatte i telt? Vi sover i telt på Ulven leir, 1-200meter fra brakker. Er det i tilfelle det om 10 år bryter ut borgerkrig og vi må springe til skogs, så er de redd vi har glemt hvordan man sover i et telt? Forstår at det er ok å kneppe en syvduker i blant for å holde det ved like, men selve sovingen, er det nødvendig?

Men det var en liten avsporing.. Førstegangstjenesten var kjekk, og noe eg ikkje ville vert foruten. Men sånn i ettertid angrer eg såklart på at eg ikkje sneik meg unna, som visstnok er ganske lett, slik at eg ikkje var aktuell for hv i ettertid.

Icetwins
Innlegg: 90
Registrert: 29 aug 2013, 22:12
Motorsykkelen din: Dragstar 650

Re: Forsvaret..

Legg inn av Icetwins »

Har gått på elgjakt i ti år nå, og drevet med fiske langt til fjells så er veldig interessert i friluft, og har noe erfaring med det. Driver også og trener ofte, så er ikke i min verste fysiske form. :P :p

Men har hørt at "helvetets uka" ikke lenger eksisterer i førstegangstjenesten..Stemmer det?

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Forsvaret..

Legg inn av MLeikarnes »

Fikk innkalling til sesjon del 2 for 3 år siden... de har enda ikke klart å gjennomføre og gi meg en dato jeg skal komme dit... skulle i fjor sommer, men da ble det avlyst på grunn av mangel på lege, så da skulle jeg inn i løpet av 2013, har enda ikke hørt noe. Før det skulle jeg jo inn i løpet av 2012, og før det iløpet av høsten 2011... Første gang jeg svarte på del 1 fikk jeg utsettelse på grunn av utdannelse, men ett år senere fikk jeg ikke det, da det enda var 4 år igjen av utdannelsen... Merkelige greier det der...
Tror jeg har falt gjennom systemet deres, og glad er jeg for det! For meg er det et enormt tap i inntekt og seilingsperioder. I førstegangstjenesten får man jo utbetalt en vanlig månedslønn når jeg er ferdig utdannet, og da for å ha vært der i 9 mnd, kontra 1 mnd på sjøen. Taper også 9mnd seilingstid og opptjent ansenintet. Men nok om det, det jeg egentlig ville si var at de glemmer av at de har kalt inn folk tror jeg, virker litt useriøst for meg når de sier jeg skal inn på sesjon del 2 i 3 år, og enda ikke har klart å sende meg en dato.... :scratch
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Icetwins
Innlegg: 90
Registrert: 29 aug 2013, 22:12
Motorsykkelen din: Dragstar 650

Re: Forsvaret..

Legg inn av Icetwins »

Merkelig greier...Fikk også utsettelse i et år siden jeg var i utdanning. Men er det ikke obligatorisk og ta førstegangstjeneste med mindre man har sykdommer osv?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forsvaret..

Legg inn av kjellv »

Icetwins skrev:Merkelig greier...Fikk også utsettelse i et år siden jeg var i utdanning. Men er det ikke obligatorisk og ta førstegangstjeneste med mindre man har sykdommer osv?
Ja i utgangspunktet er det vel det.
Da jeg var inne i 1981 mener jeg å huske at det ble tatt inn 52000 rekrutter det året. Nå kaller de vel inn i underkant av 10000 hvert år...

Artig å mimre litt...
Den gang var det ellers tvang, plikttjeneste. Ingen kom seg unna uten omfattende legeerklæring. Alternativene var siviltjeneste eller internering som millitærnekter. Da ventet 15 måneder siviltjeneste under samme vilkår som rekrutter i forsvaret, med daglønn på 32 kroner som den gang var omtrent det ei pakke rulletobakk kostet.
Jeg var i infanteriet i ett år. 1 mnd på Steinkjersannan, 2 mnd på Helgelandsmoen utenfor Hønefoss, og 9 mnd på Setermoen i indre Troms. Trivdes godt hele tiden, og har mange ganger i etterkant savnet denne tida.
Dette var under den kalde krigen, da Norge virkelig hadde trussel om krig hengende over seg. Vi var strategisk sett svært interessant for både Nato og Sovjetunionen, og en krig mellom disse ville i stor grad foregå på Norsk jord. Vi hadde flere skarpe alarmer dette året, men full mobilisering og utrykning til alfa og beta-leire, AG3 i umiddelbar nærhet og magasinene fulle av skarp ammunisjon. Det var ingen lek...
Sist redigert av kjellv den 05 feb 2014, 22:41, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Forsvaret..

Legg inn av SuperMorten »

Har vært inne siden 1996. Uten tvil landets beste arbeidsgiver. Dersom du prøver å gjøre litt fornuftig ut av tjenesten, er det utrolig hva du kan tjene på det. Alt fra lastebillappen og evt maskinførerbevis til fagbrev og høyere utdanning. Alt sammen betalt av arbeidsgiver. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Forsvaret..

Legg inn av hakhap »

SuperMorten skrev:Uten tvil landets beste arbeidsgiver.
Den der tror jeg er veldig veldig subjektiv :D
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Forsvaret..

Legg inn av SuperMorten »

hakhap skrev:
SuperMorten skrev:Uten tvil landets beste arbeidsgiver.
Den der tror jeg er veldig veldig subjektiv :D
Selvsagt.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Forsvaret..

Legg inn av Svolp »

Hahahahahahhajaahha flonoen! :lol

Jeg dauer av skildringen din :lol :knegg :thumleft

Sko søkt deg inn som brannvern assistent så hadde du sluppe hv ;-) Gå inn i militære og treff nye mennesker, lær deg selv og kjenne på ny måte og riv og røsk med deg alt du klarer av kurs!

Hvis du vil slippe er det lett, piss i senga, gå til legen og grin litt så blir du sendt hjem.. Dog, er det ikkr og anbefale. Tiden min i forsvaret er et av det kjekkeste året jeg hadde som ungdom. I tilegg fikk jeg røska med meg klasse C, klasse D og 160 ( blålyslappen ) på staten sin regning og jobber i brannvesenet i dag og har vært her de 7 siste åra og blir her de neste 30 :prf

Forsvaret er Norges største utdannings portal, bruk det for det som det er verdt!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar