Facebook - på tide å våkne?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av mortenolb »

Tilbake igjen til topic, så er det jo ikke égentlig noe vits å gi facebook pepper for dette, da de er en av tusenvis av trackere. Installer Ghostery, som ugla nevnte, og se hva som skjer når du går inn på f.eks hvilken som helst avisside. Av de mer kjente for oss her hjemme er for eksempel TNS til stede.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av AJ »

Søksmål mot Facebook - dømt til å tape?

http://www.aftenposten.no/kultur/25000- ... -PSVlcnUZ9" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av Haymaker »

Kom meg rett inn på dette forumet uten cookies og med privat nettlesing :thumleft

Facebook, not so much..
Skjermbilde 2014-08-07 kl. 21.25.59.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av gsx750_80 »

Epylypzon skrev:Jeg mener at folk får gjøre som de vil, enten de er på FB eller ikke. Man kan ikke tvinge folk dit.

Selv er jeg der. Men så er jeg kanskje litt naiv, å bryr meg ikke om hva folk kan få tak i av info av/om meg.
"Nå advarer både Forbrukerombudet og dataekspert mot massespredningen av innlegg som lokkerFacebook-brukere til konkurranser som betegnes som «spam-feller».
- Du blir ringt opp av telefonselgere og får fylt opp innboksen med spam. Det er utrolig drøyt, sier Jørund Heimholt til Dine Penger. ..."
( http://www.dinepenger.no/bruke/advarer- ... k/23268362" onclick="window.open(this.href);return false; )

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av SuperMorten »

gsx750_80 skrev:
Epylypzon skrev:Jeg mener at folk får gjøre som de vil, enten de er på FB eller ikke. Man kan ikke tvinge folk dit.

Selv er jeg der. Men så er jeg kanskje litt naiv, å bryr meg ikke om hva folk kan få tak i av info av/om meg.
"Nå advarer både Forbrukerombudet og dataekspert mot massespredningen av innlegg som lokkerFacebook-brukere til konkurranser som betegnes som «spam-feller».
- Du blir ringt opp av telefonselgere og får fylt opp innboksen med spam. Det er utrolig drøyt, sier Jørund Heimholt til Dine Penger. ..."
( http://www.dinepenger.no/bruke/advarer- ... k/23268362" onclick="window.open(this.href);return false; )
Den der er egentlig veldig enkel. Høres det for utrolig ut, er det sikkert det. Alle har vel sett overskriften som sa noe sånt som "se hva hun gjorde. Bare 17 år... Bla bla" sikkert mange som trykte på den. Jeg gjorde det ikke. Jeg er som jeg har sagt litt skeptisk av natur. Jeg har så vidt jeg vet aldri hatt noe slags datavirus. Det er nysgjerrigheten kombinert med ekte norsk landsbygds-naivitet som er farlig.. trur eg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av gsx750_80 »

SuperMorten skrev:
gsx750_80 skrev:
Epylypzon skrev:Jeg mener at folk får gjøre som de vil, enten de er på FB eller ikke. Man kan ikke tvinge folk dit.

Selv er jeg der. Men så er jeg kanskje litt naiv, å bryr meg ikke om hva folk kan få tak i av info av/om meg.
"Nå advarer både Forbrukerombudet og dataekspert mot massespredningen av innlegg som lokkerFacebook-brukere til konkurranser som betegnes som «spam-feller».
- Du blir ringt opp av telefonselgere og får fylt opp innboksen med spam. Det er utrolig drøyt, sier Jørund Heimholt til Dine Penger. ..."
( http://www.dinepenger.no/bruke/advarer- ... k/23268362" onclick="window.open(this.href);return false; )
Den der er egentlig veldig enkel. Høres det for utrolig ut, er det sikkert det. Alle har vel sett overskriften som sa noe sånt som "se hva hun gjorde. Bare 17 år... Bla bla" sikkert mange som trykte på den. Jeg gjorde det ikke. Jeg er som jeg har sagt litt skeptisk av natur. Jeg har så vidt jeg vet aldri hatt noe slags datavirus. Det er nysgjerrigheten kombinert med ekte norsk landsbygds-naivitet som er farlig.. trur eg
Det kan så være at du unngår virus og aldri går på limpinnen. Likevel, vi er mange smånysgjerrige men - muligens - dumme folk, som
lever utenfor urbane strøk. Det er naturligvis hardt, og vi har problemer med bla facebook. Jaja..
En annen krabat som advarer mot facebook er den tidligere storsvindleren
Frank Abagnale, som siden har arbeidet for FBI:
http://www.theguardian.com/media/video/ ... ft-warning" onclick="window.open(this.href);return false;

Mange folk (fra små trangsynte bygdesamfunn?) som kutter ut facebook i utlandet og ;-) :
"Users are also switching off in Canada, Spain, France, Germany and Japan, where Facebook has some of its biggest followings. A spokeswoman for Facebook declined to comment."
( http://www.theguardian.com/technology/2 ... st-markets" onclick="window.open(this.href);return false; )

Annen artikkel fra The Guardian, om enkelte svært aktive facebook-brukere:

"Researchers have established a direct link between the number of friends you have on Facebook and the degree to which you are a "socially disruptive" narcissist, confirming the conclusions of many social media sceptics.
People who score highly on the Narcissistic Personality Inventory questionnaire had more friends on Facebook, tagged themselves more often and updated their newsfeeds more regularly.
The research comes amid increasing evidence that young people are becoming increasingly narcissistic, and obsessed with self-image and shallow friendships. ..."

( http://www.theguardian.com/technology/2 ... narcissism" onclick="window.open(this.href);return false; )

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av PCP »

SuperMorten skrev: Den der er egentlig veldig enkel. Høres det for utrolig ut, er det sikkert det. Alle har vel sett overskriften som sa noe sånt som "se hva hun gjorde. Bare 17 år... Bla bla" sikkert mange som trykte på den. Jeg gjorde det ikke. Jeg er som jeg har sagt litt skeptisk av natur. Jeg har så vidt jeg vet aldri hatt noe slags datavirus. Det er nysgjerrigheten kombinert med ekte norsk landsbygds-naivitet som er farlig.. trur eg
Eg trur du har mye rett. :thumleft

Uten at det gjør meg til noen ekspert på området, så har jeg bygget og driftet datamaskiner for jobb, samt venner/kjente siste 10 år, og med det ryddet og fjernet "virus", låste/kaprede maskiner, eller som bare har gått mer eller mindre i stå av bloatware/ "uønsket programvare".

Det er min oppfatning at trusselen i praksis har endret seg en hel del, og i at vi i mye større grad er vår egen største fiende i dag. Fra "klassiske virus" som fant veien inn feks via hull/sårbarheter i Windows, og ikke minst via nettleseren Internet Explorer som Microsoft ikke gadd gjøre noe som helst positivt med i lang tid etter at konkurrentene var skjøvet av banen. Idag er det relativt sunn nettleser-konkurranse, og sikkerheten bedre.

Til gjengjeld har forskjellige former for manipulering eller "social engineering" blitt mer utbredt, og i de aller fleste tilfeller jeg kommer borti er det brukeren selv som har latt seg lure til å installere svineriet, på en eller annen måte. Det er klassiske vedlegg, laste ned kodec for å se film, takke ja til rensing, falske oppdateringer, falske antivirus-programmer, etc. Facebook er naturlig nok en populær arene for å bli lurt.


Morten får jo svare selv gsx750_80, men jeg er ikke så sikker på at han mente å skille by fra land sånn helt bokstavelig. Jeg mener feks man kommer et godt stykke på vei med sundt bondevett, men ikke dermed sagt at alle bønder nødvendigvis er så smarte. Ellers syns jeg heller ikke alle jeg har hjulpet med å få tilbake datamaskinen er idioter. Noen av dem har vært litt i overkant naive, synes jeg nok, men i andre tilfeller kunne jeg sikkert havnet i samme situasjon selv. Det handler jo noe om forutsetninger også, har feks full forståelse for at ikke alle kjenner til forskjellige filtyper, eller at det kan være vanskelig å skille genuine varsler fra falske, og slike ting. Eller forsåvidt også andre enden av skalaen, med (spesielt eldre) mennesker som blir livredde av teksten i genuine meldinger, fra bla Windows, som får det til å høres ut som maskinen vil implodere og utslette seg selv hvis man fortsetter.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av jhn »

Jeg er ikke noen ivrig facebook-bruker, men derimot en ganske ivrig ikke-bruker.
Har ikke noen særlig tro på at bygdetullingene er så mye mere lettlurte og naive enn folk fra f.eks Åsgårdstrand, men jeg har aldri vært i/på Åsgårdstrand, så jeg vet ikke jo ikke sikkert ...
Men det er en ting jeg synes er litt merkelig ... "venner" ... jeg måtte spørre en kjenning for ei tid siden hvordan dette henger sammen.
Jeg bor ikke på et større sted enn at de fleste vet om hverandre, så man får stort sett kontakt med de man ønsker på gata.
Jeg ser at mange er "venner" med folk de møter omtrent daglig, men ikke kjenner, og heller ikke hilser på ... gjerne fordi de ikke har interesse av å være venner med folk de ikke liker spesielt godt.De er likevel "venner" på facebook, og driver å småpludrer og koser.
Det er noe unaturlig og inkonsekvent med denne 'venne-samlingen" .... synes jeg

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:Jeg er ikke noen ivrig facebook-bruker, men derimot en ganske ivrig ikke-bruker.
Har ikke noen særlig tro på at bygdetullingene er så mye mere lettlurte og naive enn folk fra f.eks Åsgårdstrand, men jeg har aldri vært i/på Åsgårdstrand, så jeg vet ikke jo ikke sikkert ...
Men det er en ting jeg synes er litt merkelig ... "venner" ... jeg måtte spørre en kjenning for ei tid siden hvordan dette henger sammen.
Jeg bor ikke på et større sted enn at de fleste vet om hverandre, så man får stort sett kontakt med de man ønsker på gata.
Jeg ser at mange er "venner" med folk de møter omtrent daglig, men ikke kjenner, og heller ikke hilser på ... gjerne fordi de ikke har interesse av å være venner med folk de ikke liker spesielt godt.De er likevel "venner" på facebook, og driver å småpludrer og koser.
Det er noe unaturlig og inkonsekvent med denne 'venne-samlingen" .... synes jeg
Når jeg snakker om "ekte norsk landsbygds-naivitet" så er det den samme naiviteten norske politikere viser når de samhandler med resten av verden. Det handler ikke om du kommer i fra Grünerløkka eller Nordkapp. Det er den klassiske godtroende, ikke-skeptiske Ola Nordmann med nisselua tredd så langt nedover både øyne og ører at han ikke skjønner at han er naken fra halsen og ned. Alle klærne er stjælt..
For min del som har militærbakgrunn, og fartet litt rundt om kring, er Facebook en flott måte å bevare kontakten med mennesker man ikke ser hver dag. Men det jeg mener er at det går an å bevare kontakten med geografisk fjerne venner, uten å laste ned all verdens svineri. F.eks en venn deler en tilsynelatende morsom filmsnutt. Under ruta med filmsnutten står det som regel hvor filmen kommer i fra. Står det youtube.com er det jo et relativt velkjent og "akseptert" nettsted. Står det noe annet, er det jo lurt å gjøre en liten risikovurdering. Sånn er det med alt som spres på Facebook. Vær litt kritisk med tanke på kilder og opphav. Det er ikke nødvendigvis like farlig, men av og til leser man sensasjonelle nyheter på Facebook. Da kan det også lønne seg og sjekke kilder. For meg har CNN litt større troverdighet enn "Viralomania". Viral er så vidt jeg har skjønt en betegnelse på noe (filmklipp o.l.) som sprer seg som et virus..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
jhn skrev:Jeg er ikke noen ivrig facebook-bruker, men derimot en ganske ivrig ikke-bruker.
Har ikke noen særlig tro på at bygdetullingene er så mye mere lettlurte og naive enn folk fra f.eks Åsgårdstrand, men jeg har aldri vært i/på Åsgårdstrand, så jeg vet ikke jo ikke sikkert ...
Men det er en ting jeg synes er litt merkelig ... "venner" ... jeg måtte spørre en kjenning for ei tid siden hvordan dette henger sammen.
Jeg bor ikke på et større sted enn at de fleste vet om hverandre, så man får stort sett kontakt med de man ønsker på gata.
Jeg ser at mange er "venner" med folk de møter omtrent daglig, men ikke kjenner, og heller ikke hilser på ... gjerne fordi de ikke har interesse av å være venner med folk de ikke liker spesielt godt.De er likevel "venner" på facebook, og driver å småpludrer og koser.
Det er noe unaturlig og inkonsekvent med denne 'venne-samlingen" .... synes jeg
Når jeg snakker om "ekte norsk landsbygds-naivitet" så er det den samme naiviteten norske politikere viser når de samhandler med resten av verden. Det handler ikke om du kommer i fra Grünerløkka eller Nordkapp. Det er den klassiske godtroende, ikke-skeptiske Ola Nordmann med nisselua tredd så langt nedover både øyne og ører at han ikke skjønner at han er naken fra halsen og ned. Alle klærne er stjælt..
Egentlig forstod jeg vel kanskje at det var det du mente, og er stort sett enig. Jeg har ikke så store motforestillinger mot facebook ... det er mere brukerne som er problemet. Ganske mye meningsløs svada å lese om man har lyst
SuperMorten skrev:For min del som har militærbakgrunn, og fartet litt rundt om kring, er Facebook en flott måte å bevare kontakten med mennesker man ikke ser hver dag. ..
Jeg ser den :thumleft

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av spidair »

Klikker aldri på slike "Se hva som skjer når hun/han...." linker av to grunner, en fordi jeg vet at det ofte er virus og den andre grunnen er at jeg ikke bryr meg med hva som skjer med han/hun når....

Så har du alle disse oppfordringene til spill... Har huket av at jeg ikke ønsker det (for lenge siden), men fikk her en dag oppfordring til dette candy crunch saga spillet eller hva pokker det heter av to venner, som påsto de ikke hadde sendt noen oppfordring når jeg spurte de, så det er vel spillet som selv sender reklame for seg selv da... Og det syntes jeg er rotten markedsføring... Og enda en grunn til å ikke spille dritten...

Eller har vel verden forandret seg en del på tyve år... Da jeg kjøpte meg PC i '95 turte jeg neimen ikke å si at jeg hadde kjøpt PC til venner og bekjente jeg, for det var viden kjent at PC kun var for nerder i fotsi frakk og fotform sko og jeg brukte ingen av delene... Og jeg turte ihvertfall ikke å si at jeg spilte spill på denne PC'n fra tid til annen, for slikt gjorde ikke voksne folk, basta! I dag sitter jo gamle bestemødre og spiller farmville og whatnot alle disse spillene heter både på PC og på telefon uten at noen syntes det er det minste rart... Så verden forandres ja... Er ikke lenge siden vi sendte SMS på telefoner med enlinje display... Og sim kortene var like store som bankkort... :)

Personlig legger jeg aldri ut noe informasjon på FB som har noen betydning for meg eller for andre, er alltid og har alltid vært restriktiv på hva jeg legger ut, alltid tenkt om dette vil plage andre, irritere andre etc og latt det være om jeg er i tvil...

Og den trangen folk hadde til å legge ut om alle sine idiotiske bekymringer eller bilde av tomatsuppa fra toro virker som at er forbi, og takk for det...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av SuperMorten »

spidair skrev: Og den trangen folk hadde til å legge ut om alle sine idiotiske bekymringer eller bilde av tomatsuppa fra toro virker som at er forbi, og takk for det...
Er ikke så sikker på det men... :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av spidair »

SuperMorten skrev:
spidair skrev: Og den trangen folk hadde til å legge ut om alle sine idiotiske bekymringer eller bilde av tomatsuppa fra toro virker som at er forbi, og takk for det...
Er ikke så sikker på det men... :knegg
I min vennekrets er det faktisk lenge siden jeg har sett noe så banalt ihvertfall... :) Ellers syntes jeg det er greit å høre om unger som vokser og verandaer som bygges og slikt, for det kan jo være at man sladder innom de på butikken eller andre steder og da er man ihvertfall litt oppdatert... :) Så aldri så galt så godt for noe liksom.... Eller ser jeg jo nok av de som annonserer at de reiser to uker til syden fra da til da og da kan de jo ikke akkurat klandre andre enn seg selv ved et innbrudd heller, der tyvene i ro og mak kan robbe huset fordi de vet når de kommer tilbake.. Og jeg vet om at folk har blitt holdt under oppsikt ved hjelp av FB... . Så enda er det en del uvettig bruk ute å går, men ikke så banalt som i begynnelsen da alle skulle legge ut at de hadde fått en ny kvise på baken, gjerne med bilde... ;)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av LordShaft »

samtalene blandt venner er gått fra å spørre hvor de har vært på ferie, til å bli jeg ser du har vært på ferie.
Alt de gjerne vil fortelle har du allerede sett 100 bilder av på facebook... du vet nøyaktig når de drakk x antall pils, eller verdens beste kaffe på hvilken kaffebar....
Nei facebook er en lette å være kvitt. :thumleft

For ikke å snakke om hvor mye sladdring det er blitt etter sosiale medier kom så tungt på banen... :[-(

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av Kawagutten »

Det dukker vist stadig opp noe drit om FB.

http://www.abcnyheter.no/livet/2014/08/ ... a-facebook" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar