Syklister i økende grad

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av cannon »

Jeg slipper å sitte å vente. Har blitt nedkjørt av bilister som ikke overholdt vikeplikt. 3 ganger i Oslo sentrum. Lyst. Tørt. Fint Vær. God plass. "Jeg så deg ikke". Og jeg har aldri vært kamikaze-syklist. Nå stopper jeg for de som kommer fra venstre og eller på rødt. Gidder ikke mer sykehus og sykkelskruing.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av RuneMC »

@cannon - Jeg deler ut mange bært til de sløveste bilistene også - her skal ingen diskrimineres!

Veldig mange bilister som ikke gir tegn, kutter svinger, bryter vikeplikt og generelt er lite fokusert på kjøring.
I snitt kan jeg bruke hornet 4-5 ganger hver dag.
Kanskje kan det få noen til å tenke. Kanskje det er forgjeves. Jeg liker å tro det første.

Men ad syklistenes status i andre land - de andre landene du nevner har kanskje et litt bedre veisystem også? Er ikke så kjempe-bereist, men ihvertfall Danmark, Frankrike, Belgia og Nederland har mye bedre forhold for syklister i tettbebygde strøk som er temaet her. Jfr min teori om at konfliktnivået hadde vært mindre med bedre veier og tilrettelegging.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av LordShaft »

LoneRider skrev:Støtter @cannon 100%. Det hadde vært en fin verden om vi alle skulle gå rundt og irettesette/belære våre medmennesker når vi mener de trenger det. Bit det i dere og vit at andre grupper i trafikken irriterer seg minst like mye over oss der vi kommer med våre buldrende potter og selvopphøyde rett til å komme forbi og foran alle andre.
Ja hva mener du da LoneRider. Skal slik oppførsel få fortsette? Skal vi ikke bry oss? Skal vi bare la alt av medmennesker gjøre som de vil? hvem sitt ansvar er det da å irettesette våre medmennekser?

En historie fra virkeligheten (digresjon) Jeg hadde i lang tid en beboer i blokken min. Vedkommende bodde i etasjen over meg, hadde problemer med alkohol og stoff. Gang på gang startet stereoanlegget klokken 04:00 på natten. Å da på jordskjelv. Det spilte liten rolle hvilken dag i uken det var. Var det fest, ja da var det fest.

De andre beboerne gikk å snakket om det, beklaget seg over bråket og at noe måtte gjøres. Men gjorde de noe? Neida... En å annen gang ble politiet oppringt. De dukket en sjelden gang opp når de hadde tid. Ble det bedre? Overhodet ikke. Hver gang trygden kom, kunne du ta deg i ræven på at levene startet hver natt.

Jeg fant meg ikke i det lengre. Jeg prøvde først å snakke ordentlig til vedkommende, uten hell (dagen derpå eller når hun var nykter) jeg prøvde å rope til henne når det var full fest. helt håpløst.
En kveld rant det fullstendig over for meg.... Jeg spaserte rett inn i leiligheten hennes, slet forsterkeren ut av stereobenken, trampet den i stykker før jeg kastet den fra altanen å ned på marken. Jeg forklarte henne med korte ord hva som ble å skje om jeg måtte ta turen opp der igjen. Nå fikk hun ikke flere advarsler. Merkelig nok, denne gangen ble det stille. Det ble så stille at det var ikke hørbar musikk på over ett år etterpå.
Dette kan ha noe med at hun ikke kjøpte seg ny forsterker.

Selv sendte jeg inn 14 naboklager til styret. Jeg har ifølge politiloggen ringt inn å klaget 26 ganger. Dette vet jeg, da vi prøvde å få vedkommende kastet ut av sin kommunale leilighet.
Så her var jeg også helt tørkerull.... uansvarlig og hadde ingen rett til å irettesette mine medmennesker? :-k Det må du/dere gjerne mene. Om du/dere mener dette....så må du ta en lang tur på en kort brygge.... Takk for meg :vs

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Voksen »

Synes dette var en dårlig sammenligning. Selvfølgelig er det totalt uakseltabelt at noen terroriserer medmennesker med høy musikk døgnet rundt. Det er udiskutabelt at dette må stoppes, men veien er noe vi deler og bør sammarbeide om. Ja, jeg irriterer meg også over enkelte arrogante syklister, men arrogante sjåfører finnes jo i alle typer kjøretøy.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av cannon »

Lordshaft; les en gang til med tanke på selvkritikk. Det var mitt poeng, ikke ditt. Og andre her har skjønt det.
Det er du som står for "tilsnakk" og belæring. Ikke smart.

Jeg har prestert relativt bra i sykkelsport, og jeg oppfører meg bra i trafikken. Bør jeg da ha en lapp på ryggen som viser at jeg fortjener din respekt? Eller flytte til Spania? For noe sprøyt!

Jeg er ganske sikker på at du tar feil i at "det faktum at dere syklister er hatet av det meste annet som befinner seg i trafikken". Et godt råd: ikke generaliser og legitimer ditt eget "hat" ved å spre det utover de fleste trafikkanter. Du tar feil, og det er dumt, fordi du eskalerer denne konflikten du er så opptatt av å hause opp, i stedet for å bidra til løsning. Tror du syklistene som fikk "tilsnakket" sitter og snakker om han kloke trafikkeksperten som fikk dem til å se lyset, eller kan det tenkes at du er tema på et sykkelforum, i helt andre ordelag?

Og til slutt: du traff ingen nerve, og jeg er overstrømmende takknemmelig for at du lar meg ha min egen mening. Det er raust av deg........

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av jhn »

LoneRider skrev:Støtter @cannon 100%. Det hadde vært en fin verden om vi alle skulle gå rundt og irettesette/belære våre medmennesker når vi mener de trenger det. Bit det i dere og vit at andre grupper i trafikken irriterer seg minst like mye over oss der vi kommer med våre buldrende potter og selvopphøyde rett til å komme forbi og foran alle andre.
100% enig ... og her er du veldig nær det jeg reagerer mest på. Her inne, f.eks, kryr det av beskrivelser av div lovbrudd som vi foretar oss, alt i fra trening på bakhjulskjøring til råd om de mest bråkete pottene, til egne videoer som viser ganske hensynsløs tråkling mellom filer, tråder om "hvor fort har du kjørt?" ... og da er det ikke bare snakk om autobanen.
Alt unnskyldes med at "pottene gir økt sikkerhet" "jeg har full kontroll, alltid" og mye annet svada og selvskryt.
Alle andre trafikanter er blinde idiotiske sinker som fortjener både det ene og det andre ... som f.eks offentlig ydmykelse fra tilfeldige forbipasserende.
De skal ikke gjøre store sprell før de skaper sinne og forakt hos oss. Det spiller ingen rolle om det er bilister eller syklister eller fotgjengere ... en motorsyklist har som regel rett ... selv nå han har feil. Så snart vi leser om en mc-ulykke, ser man ofte kommentarer som "sikkert noen andres feil"
Men ser man på ulykkes-statistikken er det jo først og fremst motorsyklister som trenger mere opplæring, og når 80% av oss tror vi er bedre trafikanter enn resten, så er det jo ganske mange som tar feil. Selvinnsikt!
De fleste har selvfølgelig ikke den sjølgode holdningen, men det dukker alltid opp litt for mange i en trafikk-diskusjon ... etter min smak.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=kE09Bw9GnE4[/video]

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av cannon »

RuneMC: helt enig. Men det er allikevel at faktum at feks i Spania så har syklister svært gode kår både på motorveier, i byer, på smale fjellveier og over alt. Jeg har syklet ganske mye der, og jeg har kjørt litt MC og bil der. Vi har mye å lære her på berget, både med tanke på veibygging og mentalitet :-)

Mine meninger i denne tråden handler om hvordan vi kan (og ikke kan) tilegne oss mentaliteten som vi mangler.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av cannon »

Jhn; good shit:-)

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Tommas »

Kjørte tilfeldigvis forbi en sykkelulykke i dag. Ung syklist blødende på bakken etter en faceplant, ble tatt hånd om av andre treningskamerater mens de ventet på sykebilen.
Aner ikke hva som hadde skjedd, men grøsser alltid litt når noen på to hjul har gått ned - motorisert eller ei.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av JohnnyTh »

Enig i mye av det Cannon skriver her. Men syklistene har noen vågale som ødelegger for deres egen hobby.
Idag ble det nesten en alvorlig ulykke nord for haugesund når en syklist på feil side av veien sneiet minibussen vår som holdt 60-70km/t rundt en sving. Syklisten kjørte forbi treningskompisen sin når han var på feil side av veien.
De fleste av oss har ikke lyst til å ta livet av noen og sjåføren vår var rimelig forbanna. Og med god grunn.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av cevillan »

LordShaft skrev:Så her var jeg også helt tørkerull.... uansvarlig og hadde ingen rett til å irettesette mine medmennesker? :-k Det må du/dere gjerne mene. Om du/dere mener dette....så må du ta en lang tur på en kort brygge.... Takk for meg :vs
Fin historie, men totalt ute av sammenheng med det som diskuteres i tråden. Dette handler ikke om at du er en slags martyr og taler der andre tier. Det handler om manglende respekt for en medtrafikant som har like mye veirett som deg.

Jeg er ikke syklist selv, men ser helt klart at syklister havner i en skvis. De hører åpenbart ikke hjemme på delte gang- og sykkelstier. Å pendle i 40 km/t til og fra jobb er ikke forenelig med gående, verken barn eller voksne. Å sykle i gangfart er ikke forenelig med å bruke sykkel som det effektive og sunne/grønne transportmiddelet det er.

Sykle i veien, eller veiskuldre tilrettelagt for sykling, er den åpenbare løsningen.

Lordshaft raseri handler så langt jeg klarer å tyde om de som sykler to eller mer i bredden. I Bergen kryr det av "hobbysyklister" som legger absurde mengder med trening, penger og innsats i det de holder på med. All ære til dem for det. Synd de får nedlatende kondomkarakteristikker slengt etter seg. Å mobbe syklister er stuereint. Vi kan ikke mobbe feite. Vi må vente til de blir syklister. Har forresten kjørt i "MC mot mobbing"-parade i dag. Heldigvis møtte vi ingen praktiserende trafikkeksperter på vakt i dag.

Men tilbake tl poenget, helt åpenbart må man sykle to i bredden under visse deler av en sykkeløkt. Jeg kan ikke begripe at dette skal føles som et slags overtramp på andres innbilte forkjørsrett. Jeg forstår ikke hvordan man kan hause seg så opp over dette? Hva er det jeg ikke ser?

I mitt hode har myndighetene fucket opp trafikkplanlegging monumentalt på de fleste plan i en årrekke. Vi som er trafikanter på denne feilslåtte infrastrukturen må jo bare se til å gjøre det beste ut av det, og løse det samarbeidsprosjektet trafikkavvikling faktisk er. Og hvis det begynner å koke inni hjelmen/bilen av andres udugelighet sammenlignet med egen fortreffelighet, skader det vel ikke å ta en pause fra kjøringen. Til det beste for alle.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av ATWindsor »

RuneMC skrev:
Reodor Felgen skrev:Grunnen til å legge seg i midten som syklist er ofte for å unngå stygge forbikjøringer.
Jeg forstår at de tenker sånn med tanke på endel av bilistene som "snitter" forbi. Men når de ikke justerer selv om det kommer MC - som kan ta en pen forbikjøring på gulstripe med god sikkerhetsmargin - da blir det litt sånn at de legger opp til konflikt framfor å være smidige og dele veien.

Ellers... som jeg har kommentert tidligere må veibyggingen her i landet ta sin del av skylden. Det ville vært utrolig mye mer gunstig og sikrere for alle parter om veiene ble breddet og fikk sykkelfelt på begge sider. Gangveiene som bygges er noe av den mest bortkastede pengebruken jeg har sett - for de vil aldri brukes av syklistene.
Som om det noensinne er noe nevneverdig problem å komme forbi en sykkel med en MC? Ærlig talt, synes dette bevitner om endel av problemstillingen, folk klarer å se på det som å "legge opp til konflikt" om de blir så mye som et tidels sekund forsinket av en syklist, mens alle andre kjøretøy er greit. Alt under et salgs falsk argument om "sikkerhet".

Syklister har like stor rett til å være i veien som motorsyklister, og det må man akseptere.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av ATWindsor »

Noen generelle betraktninger: Hvem skaper mest kø og forsinkelser i trafikken? Bilister, hvem er farligst for oss tohjulinger i trafikken? Bilister. Er det lovlig å kjøre to i bredden, og er det også lettere å kjøre forbi om man har tenkt å kjøre forbi trygt i utgangspunktet (dvs over i det andre feltet), ja det er det. Om man absolutt skal hisse seg opp over noen, så er kanskje bilister et bedre valg? Og som tidligere nevnt her, dette kommer fra folk som har effektpotter (dvs bråkepotter), fjerner katalysatorer og turer på....

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av SuperMorten »

cannon skrev:sykkelryttere har en meget høy status i trafikken, bl.a. i danmark, tyskland, frankrike, spania, nederland, belgia, portugal, italia, osv osv.
Har i perioder oppholdt meg en del i Italia, og der er sykkelsporten større enn her hjemme i Vestfold. MEN av en eller annen grunn ser syklistene seg bakover, og viser hensyn i like stor grad som de motoriserte. Enhver passering av ble som regel kvittert med en tommel opp eller en annen hilsen. Sånt ser vi ikke i Norge.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av ATWindsor »

Er det rart ikke alle er like happy når man ser kommentarfeltene rundt i norske aviser, snakker om mye drittslenging mot syklister, kviterrer du forbikjøringer når du kjører motorsykkel eller bil?

Svar