Syklister i økende grad

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av LordShaft »

ATWindsor skrev:Noen generelle betraktninger: Hvem skaper mest kø og forsinkelser i trafikken? Bilister, hvem er farligst for oss tohjulinger i trafikken? Bilister. Er det lovlig å kjøre to i bredden, og er det også lettere å kjøre forbi om man har tenkt å kjøre forbi trygt i utgangspunktet (dvs over i det andre feltet), ja det er det. Om man absolutt skal hisse seg opp over noen, så er kanskje bilister et bedre valg? Og som tidligere nevnt her, dette kommer fra folk som har effektpotter (dvs bråkepotter), fjerner katalysatorer og turer på....
De må ligge 5 i bredden for alt jeg bryr meg. Driter 200/0 i hvor mange som ligger utpå hverandre. Men å ligge flere i bredden, langt under fartsgrensen og IKKE sleppe forbi trafikk. DET finner jeg meg ikke i. Ja det irriterer meg, ja jeg kjører med "bråkepotte" ja jeg har fjernet katalysatoren. :vs

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av LordShaft »

ATWindsor skrev:kviterrer du forbikjøringer når du kjører motorsykkel eller bil?
Ja hver eneste gang! Viser en bil, trailer buss osv tegn til å ha sett meg, å jeg tar en forbikjøring hilser jeg ut med hånden på sykkel. Kjører jeg bil å gjør det samme blinker jeg en gang med blinklysene.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Fjeldern »

cannon skrev: Det at MC-folk senker seg til et lavmål der man beskriver sykkelryttere som "glorete kondomkledde" osv er jo morsomt. Hva med å ta en titt på seg selv? Sidrompa skinndress, glorete goretex, ryggmerker, glorete plastbøtter på hode, karbonknokkelhansker, speilvisir osv. R-sykler med 200 hk og knepukker uten en ripe? Bare vås. Kjøp heller moped, eller kanskje en racersykkel og en kondomdress(?) Glorete kondomdress betyr synlig i trafikken.....akkurat som gul vest på MC. Nevnte jeg gul vest?????
Du kan fint kalle folk på MC kanarifugler, skinnbøller eller hva som helst. Nå er kondomracer ment mot de som faktisk ligger 2-3 i bredden, selv om dem har lang kø bak seg, som ikke bruker tomme gang og sykkelveier fordi det ødelegger treningen demmes ved at det ikke er realitisk, eller mener det at lovbrudd er helt greit, for ellers kan dem la sykkelen stå.

[/quote]Ikke glem at sykkelsport og sykkel som fremkomstmoiddel er et viktig bidrag til mange positive sider av vårt samfunn. Det er plass til alle, og trivselen blir utrolig mye bedre om vi senker skuldrene, tar en bolle, hører på radio og heller går litt i oss selv. Alle grupper, og ikke minst jeg selv, har fortsatt mye å lære om egen fremferd i trafikken. Og det er poenget; egen fremferd, og ikke henge seg så mye opp i alle andres.

I mine øyne har du 2 valg: bli trafikklærer og frels din trafikale verden på den måten. Alternativt kan du slutte å bedrive frivillig trafikkopplæring på veiskulderen. Du er sikkert flink, men det er jo vi andre også.......;-) Faktisk er vi bortimot verdensmestere alle sammen, bak rattet altså. På sykkel må nok de fleste av oss trene litt først. Jeg gir meg aldri:-) [/quote]

Sykkelsport og det å trene på sykkel er en fin ting, og jeg har til gode å møte noen som mener annerledes. Problemet er at dem ikke bruker tomme gang og sykkelveier, ligger 2-3 i bredden da det er svingete, og det kommer biler i mot. Tenk å ligge bak noen i 20 km/t i 20 minutter, fordi dem ikke legger seg inn, bruker de lommene som er langs veien, eller på noen annen måte nekter å vise hensyn. Traktorsjåfører lærer dette. Unger viser også hensyn, og respekterer trafikken og bruker en del sunn fornuft.
Hadde jeg blitt sett brutt loven, gang på gang, eller gjort andre ting i trafikken som i lengden kunne gjort at folk fikk et hat mot motorsyklister, eller satte meg selv i fare, så ville jeg likt å få høre det. Man kan ikke rette opp i noe man aldri har fått vite at man gjør galt. Og sånn som lordshaft sier det, så virker det som dem også kommer til å huske det.

Og ja, jeg vet det blir brutt mange trafikkregler rundt omkring i landet, men jeg har til gode å se noen kjøre på rødt hittil i mitt liv. Og jeg har heller aldri hørt en bilist si det er helt greit å kjøre på rødt. Ikke en. Mens i kommentarfelt rundtomkring (som jeg har sett) virker det som om det er den soleklare meningen av syklister. Trafikkreglene gjelder ikke for dem.

Jeg har sett mange bilister bryte vikeplikt, og veldig mange legge seg feil, eller ikke bruke blinklys. Prosentmessig når det kommer til vikeplikt og varsling av hvor man skal, så er syklister derimot overrepresentert (hvis man ikke tenker på vinterhalvåret og tenker på hvor få syklister det er i forhold til bilister). Og hvis man skal nevne fart i lavfartsoner, så har jeg blitt syklet forbi av syklister rett som det er, så det er heller ikke noe unikt av bilister, men vi på motorisertekjøretøy er nok ene og alene om det når vi passerer 60 og oppover, av naturlige årsaker. Og bilister er også de som bryter vikeplikten mest. Kjenner en del som jeg mener burde få en liten ekstra opplæring på bil.

Og det finnes unntak. Folk som bruker gang og sykkelvei. Folk som ligger to-tre i bredden, men som får med seg så mye av trafikkbildet at de vet at de må legge seg inn igjen hvis det er biler bak og veien er uoversiktelig.

Jeg kjører ALLTID over i andre kjørefeltet når jeg skal forbi, men hvis, det er uoversiktelig, eller det skulle komme en uventet fare, så burde det vel finnes en sikkerhetsmargin?

Har opplevd syklister som frivillig legger seg inn , muligens vinker meg forbi hvis det er mulighet, og det er jeg glad for. Men hver gang jeg ser noen av dem får jeg lyst til å takke dem av hele mitt hjerte, og invitere dem på en kaffekop. Finnes alt for få forbilder innenfor sykling som, ihvertfall jeg, ser langs veien.

Du virker som en type som ikke er en av de jeg holder på å kjøre på hver gang jeg kjører i oslo, så i så fall, takk for at du oppfører deg normalt i trafikken, ikke sykler på rødt, eller ellers er en godt forbildet i trafikken generelt!

Ps. Ta ikke dette som om jeg er "verdensmester". Driter meg ut rett som det er, og om jeg hadde blitt kjeftet ned pågrunn av det hadde jeg blitt flau, men tenkt godt over det, og mest trolig huska det senere

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av SuperMorten »

Når 5 syklister på søndagstrening klarer å lage en kø av biler bak seg, sikkert flere kilometer (jeg målte ikke), da tar ikke syklistene tilstrekkelig hensyn. Enkelt og greit.


Sent from my iPad using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av jhn »

Kan det tenkes at denne hensynsløse adferden til syklistene kommer av tidligere erfaringer? ... vi ser jo ofte oppslag om syklister som blir presset av veien eller at de er blitt nedspylt med vindusspylevæske og div andre greier.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av xyvind »

Jeg kjører bil, motorsykkel og tar noen turer på landeveissykkel i blant. Syklet mye mer tidligere da jeg hadde mer tid. Dette i og rundt Oslo. Så jeg vil si jeg har sett de fleste situasjoner fra alles synspunkt. Jeg mener man ikke bør gå så hardt ut mot hverken den ene eller andre gruppen trafikanter før man har satt seg inn i deres situasjon. Jeg kan bli sjokkert over syklister og motorsyklister når jeg kjører bil, jeg kan bli sjokkert over bilister når jeg sykler osv.
Som syklist har jeg syklet nesten utelukkende alene, da jeg aldri har vært i noen klubb e.l., syklet med en kamerat til tider. Hvis man ligger alt for langt til høyre mot, eller utenfor, hvitstripa vil en del bilister kjøre forbi deg åkke som, om det er plass eller ei. Og hvis du da føler at du må flytte deg litt til høyre for å være trygg, ja da havner du i grøfta eller i fortauskanten. Man må ha litt å gå på mot høyre. Derfor har jeg enkelte steder, der veien er uoversiktlig (og jeg mener forbikjøring er uaktuelt) valgt å ligge lenger ut i kjørefeltet for å forhindre forbikjøring. Jeg er derimot ikke høyere i hatten enn at jeg snur meg hele tiden og slipper forbi biler (vinker de forbi?) når det trengs. Man ikke gjøre seg så jævla vanskelig samme hvilken gruppe i trafikken man tilhører. Men generelt synes jeg at man skal være litt forsiktig med myke trafikanter. De aller værste i og rundt Oslo er bussene! Har blitt klemt mellom buss og høy fortauskant flere ganger og så vidt berget meg med fastspente sykkelsko og stive bein osv.. ikke noe ålreit.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Zadnez »

enig i at syklister på rekke kan irritere, men noen av dere flagger jo regelrett hat, og (sånn virker det på meg) at dere er villige til å skape situasjoner som kan ta livet av dem?.... tenk dere om før dere lager slike situasjoner er mitt råd!
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av RuneMC »

http://www.dt.no/Syklist_mot_bil_i_ulyk ... 88619.html Dette er vel veien fra Sylling til Vikersund. Svingete vei. En god del bilister som ikke kjører presist der (har måttet tute på endel når de ligger midt i veien så jeg ikke får kjørt forbi, pluss grus i veien grunnet at de er litt utenfor asfalten og plukker opp grusen i veikanten).

http://www.dt.no/Ny_sykkelulykke-5-57-88625.html

Tror ingen av oss som debatterer her ønsker å komme borti syklister - heller unngå.

Jeg blir mest litt engasjert fordi dette med å sykle to i bredden logisk sett minsker marginene og øker risikoen.

Det er eksempel på syklister som har syklet i bredden og hektet borti hverandre. Dvs større risiko for velt.
Skal man påberope seg å være kjørende, hvorfor skal man være så ekstremt selektiv i hvilke regler som følges.
Hvorfor holder ikke syklistene velteavstand mellom seg ?

I nærmiljøet var det en ulykke for noen år siden ved Engersand. To syklister i veibanen (ikke på gangveien en halvmeter rett ved siden. De hekter borti hverandre og en stuper med hodet først i sånn stripet stopp-plate på autovernet som er mellom gangveien og veien. Han døde.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av LoneRider »

LordShaft skrev: Ja hva mener du da LoneRider. Skal vi ikke bry oss?
Siden du spør, synes jeg at vi i størst mulig grad skal bry oss om, men ikke med, våre medmennesker.
LordShaft skrev: Så her var jeg også helt tørkerull.... uansvarlig og hadde ingen rett til å irettesette mine medmennesker?
Ja, rett og slett. Verden blir ikke bedre av at vi skjeller ut andre eller knuser deres eiendeler. Enda verre etter min mening når du lot din 'rettferdige' vrede gå utover en person som åpenbart har trukket svarteper i livets kortstokk. Da er det kanskje greit om naboen som irriterer seg over støyende eksos kommer og velter sykkelen din?
LordShaft skrev: Om du/dere mener dette....så må du ta en lang tur på en kort brygge....
Må skuffe deg med at det kommer ikke til å skje, men kanskje jeg bør vokte meg for å stå ytterst på bryggen i Bergen om jeg skulle befinne meg på de kanter...?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av LordShaft »

Jo hverdagen min ble mye bedre av å ødelegge den forsterkeren. Det ble ro i blokken :-k
Skulle jeg plage noen i nabolaget med min eksos, ja så må de gjerne komme å gi beskjed, så skal jeg prøve å ta så mye hensyn som mulig. Men å velte den før jeg har fått beskjed hadde endt dårlig :thumleft

Nei du har ingen ting å frykte om du kommer til Bergen. I verstefall kan du risikere et hyggelig håndtrykk og en opphetet diskusjon :thumleft

Note4

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av jhn »

Må si at jeg har litt forståelse for Lordens reaksjon med denne forsterkeren. Den type støy på den tiden av døgnet er i en særstilling... da er jeg villig til å se gjennom fingrene på mye rart.
Jeg husker en kompis gjorde det samme ... han sprang over gata i bare bokseren og kasta stereoen ut vinduet, uten å åpne vinduet først, og uten å si et ord ... og så hjem under dyna igjen. Enkelt og greit.
Den eneste som ble opprørt over dette var vel husverten. Alle andre synes det var ganske så artig ... og fortjent.
Men generelt er det en dårlig ide å fikse opp sjøl ... kanskje spesielt i rushen med mange utålmodige sjeler.
Plutselig en dag støter man "rette" karen

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:
ATWindsor skrev:kviterrer du forbikjøringer når du kjører motorsykkel eller bil?
Ja hver eneste gang! Viser en bil, trailer buss osv tegn til å ha sett meg, å jeg tar en forbikjøring hilser jeg ut med hånden på sykkel. Kjører jeg bil å gjør det samme blinker jeg en gang med blinklysene.
Lurte på om det ble vinket når man blir forbikjørt, jeg kjører jevnlig forbi folk, de vinker sjeldent til meg, jeg synes allikevel ikke at de er en fæl trafikantgruppe av den grunn.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av ATWindsor »

Fjeldern skrev:. Tenk å ligge bak noen i 20 km/t i 20 minutter, fordi dem ikke legger seg inn, bruker de lommene som er langs veien, eller på noen annen måte nekter å vise hensyn.
Jeg kan jo tenke meg det, men det har aldri i mitt liv skjedd at jeg har ligget bak syklister i 20 minutter. Det meste folk klager på er ikke engang et minutts tapt tid.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Zadnez »

jhn skrev:Må si at jeg har litt forståelse for Lordens reaksjon med denne forsterkeren. Den type støy på den tiden av døgnet er i en særstilling... da er jeg villig til å se gjennom fingrene på mye rart.
Jeg husker en kompis gjorde det samme ... han sprang over gata i bare bokseren og kasta stereoen ut vinduet, uten å åpne vinduet først, og uten å si et ord ... og så hjem under dyna igjen. Enkelt og greit.
Den eneste som ble opprørt over dette var vel husverten. Alle andre synes det var ganske så artig ... og fortjent.
Men generelt er det en dårlig ide å fikse opp sjøl ... kanskje spesielt i rushen med mange utålmodige sjeler.
Plutselig en dag støter man "rette" karen
nå er jo lorden en to meter høy veltrent brannmann, så problemet er vel ikke størst for han :prf tror nok jeg hadde vurdert en taktisk situasjonsrapport før jeg hadde turt det samme :D
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:
ATWindsor skrev:Noen generelle betraktninger: Hvem skaper mest kø og forsinkelser i trafikken? Bilister, hvem er farligst for oss tohjulinger i trafikken? Bilister. Er det lovlig å kjøre to i bredden, og er det også lettere å kjøre forbi om man har tenkt å kjøre forbi trygt i utgangspunktet (dvs over i det andre feltet), ja det er det. Om man absolutt skal hisse seg opp over noen, så er kanskje bilister et bedre valg? Og som tidligere nevnt her, dette kommer fra folk som har effektpotter (dvs bråkepotter), fjerner katalysatorer og turer på....
De må ligge 5 i bredden for alt jeg bryr meg. Driter 200/0 i hvor mange som ligger utpå hverandre. Men å ligge flere i bredden, langt under fartsgrensen og IKKE sleppe forbi trafikk. DET finner jeg meg ikke i. Ja det irriterer meg, ja jeg kjører med "bråkepotte" ja jeg har fjernet katalysatoren. :vs
Og du ser ingen paralleller til dine egne valg som er til omgivelsenes plage, og for å være helt ærlig langt mindre til egen nytte enn det er å kunne sykle?

Svar