Syklister i økende grad

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Syklister i økende grad

Legg inn av LordShaft »

http://www.nettavisen.no/dittoslo/her-b ... 85012.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hver eneste dag, ser jeg syklister som bryter loven, å da ganske graverend hendelser. Ikke i forhold til lovbruddet, men for egen sikkerhet. Det har aldri vært så mye kampanjer som i dag..... VI SKAL DELE VEIEN.
Kjøss meg i kanelkransen. Min erfaring er ene og alene negativ med syklister i trafikken. De sykler over gangfelt, de kutter svinger langt under fartsgrensen... De vingler ut mot midten av veibanen og ligger 2 eller 3 i bredden.

Jeg hadde meg senest en voksenopplæring for 2 dager siden. Jeg kom kjørende bak 3 slike armstrong kopier som lå i bredden. Jeg lå bak de i 30 km/t i en 60 sone realtivt lenge.... Vi kom omsider til en rundkjøring, der la de seg inn etterhverandre... kikket bak seg, jeg hadde øye kontakt med alle 3 for så å legge seg tilbake med 3 i bredden....

For å si det på pent norsk. Her gikk rullegardinen ned for meg. Jeg hang på hornet til de viket, kjørte rolig forbi de mens de gestikulerte med armene. Fant en busslomme lenger framme som jeg parkerte i å ventet på at syklistene skulle ta meg igjen. Jeg fikk gitt relativt grei opplæring i hvordan veitrafikkloven fungerer og de ba høfflig om unnskyldning. Mest pga at jeg var så jævlig forbanna tror jeg. De så vel ikke noe hensikt å prøve å diskutere med meg.

Kjenner jeg får kok når jeg skriver om det. :redface :redface

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av RuneMC »

Ja, det med at så fort de er to så skal de sykle to i bredden - at de ikke skjønner hvorfor det setter ned marginene både for dem selv og for meg - det er skremmende.

Verst er det i 80-sone rundt skarpe svinger hvor man da kan risikere at det ligger et slikt "snakke-sammen-mens-vi-sykler"-par. Jeg skjønner ikke hvorfor de er blitt så fanatiske på å presse bilene til å kjøre helt over i motsatt kjørefelt - framfor å tenke logisk på sikkerhet og marginer og DELE veien.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av mortenolb »

Ei kollega av meg som er sånn derre syklist, og hun sier at hun ligger mot høyre til vanlig, men i midten av kjørefeltet når hun "sykler tempo", jeg hadde så lyst til å reagere på den, for tempo er jo faen ikke mer enn 40-50.

Toven

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Toven »

Syntes det er så fantastisk at noen av disse absolutt skal ligge i veibanen når det er en lang oppoverbakke, og de ikke klarer å pese seg mer enn 5 km/t. Fortauet ligger 10 meter unna, det er da ikke fare for å kjøre på en dame med barnevogn i den hastigheten! Istede skal de ligge å lage krøll for alle på fire hjul..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av kjellv »

Det er etter mitt syn også svært betenkelig at det ikke stilles noen som helst minimumskrav til trafikal opplæring før man kan kaste seg ut i trafikken. Alle førere av motoriserte kjøretøy må ha det, med dokumenterte medbrakte bevis for sine kunnskaper. Men som trøsyklist er det eneste kravet for at du skal kunne benytte offentlig trafikkert vei at du klarer å balansere på et "skrævhjul". Filmsnutten fra nettavisen viser vel med all tydelighet en syklist som er totalt blottet for kunnskaper om hvordan bytrafikk fungerer.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Reodor Felgen »

Grunnen til å legge seg i midten som syklist er ofte for å unngå stygge forbikjøringer.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av RuneMC »

Reodor Felgen skrev:Grunnen til å legge seg i midten som syklist er ofte for å unngå stygge forbikjøringer.
Jeg forstår at de tenker sånn med tanke på endel av bilistene som "snitter" forbi. Men når de ikke justerer selv om det kommer MC - som kan ta en pen forbikjøring på gulstripe med god sikkerhetsmargin - da blir det litt sånn at de legger opp til konflikt framfor å være smidige og dele veien.

Ellers... som jeg har kommentert tidligere må veibyggingen her i landet ta sin del av skylden. Det ville vært utrolig mye mer gunstig og sikrere for alle parter om veiene ble breddet og fikk sykkelfelt på begge sider. Gangveiene som bygges er noe av den mest bortkastede pengebruken jeg har sett - for de vil aldri brukes av syklistene.
Sist redigert av RuneMC den 09 mai 2015, 22:12, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Syklister i økende grad

Legg inn av freddy123 »

Blir jeg liggende bak armstrong kopier som sykler i bredden så tar jeg det med ro og kjører forbi ved første mulighet , så ved første nedoverbakke så slakker jeg ned på farten til 30kmt slik at de må ligge på bremsen hele bakken slik får de smake sin egen medisin og kanskje lærer de noe av det ? Aner ikke, men er jævlg artig å se hvordan dem så lett fyrer seg opp haha

Edit gjelder kun med bil det her da ... Med mc så er det jo et ikke eksisterende problem.

Toven

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Toven »

Haha freddy :lol

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av 929rr »

Rart hva som skjer når normale trafikanter setter seg på tråsykkel, da forsvinner ofte forståelsen for trafikk.
Ikke annet å gjøre en å bremse ned, og vente på første og beste forbikjøringsmulihet.
Pleier og passe på at jeg girer helt ned i førstegir, før jeg raskt og efektivt kommer meg forbi. Av en eller annen arsak kan jeg da nyte synet av en vinglende rekke med syklister i speilet etterpå :twisted

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Reodor Felgen »

Ser ikke problemet, det er jo bare å sykle forbi. Men det finnes folk til alt. Forøvrig hadde jeg forventet mer støtte til syklister på et mc-forum all den tid de møter de samme utfordringene i trafikken.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av mortenolb »

Noen er åpenbart syklist :roll

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Reodor Felgen »

Har ikke lagt skjul på det.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Busa Trond »

Joda, ser den at sykling kan være et problem på eftan :knegg

[video]https://www.youtube.com/watch?feature=p ... Z7KxiSXTsE[/video]

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Syklister i økende grad

Legg inn av norse900 »

Reodor Felgen skrev:Ser ikke problemet, det er jo bare å sykle forbi. Men det finnes folk til alt. Forøvrig hadde jeg forventet mer støtte til syklister på et mc-forum all den tid de møter de samme utfordringene i trafikken.
Kan forstå synspunktet ditt, men når vi (jeg) som kjører sykkel ser en med-trafikant så anser jeg vedkommende som en idiot inntil det motsatte er bevist, eller potensiell fare er avklart. Når jeg iaktar syklister, så oppfatter jeg at også de vurderer medtrafikanter som idioter, men i stedet for å forholde seg til det, og ta forholdsregler, så konstaterer de at det er idioter på veien, -og tråkker uanfektet videre...

Sann story:
Faren min (som sykler uforskammet mye (!)) kom syklende forbi porten ved en barnehage da et barn plutselig var på full fart ut porten. Plutselig oppdaget barnet far, og bråstoppet. Gamlingen hadde ikke stor fart, og bremset rolig opp ved siden av porten, smilte til barnet og sa: "Så flott at du så deg for. Jeg så at du skvatt, - men jeg sykler ikke med hjelm, så jeg er ikke farlig... Det er de som sykler MED hjelm du må passe deg for. De er farlige, de!".

Ikke spesielt "pedagogisk", men tilfeldigvis var jeg der utenfor samme port - for å hente madammen som er leder i barnehagen :knegg :knegg
(Vi får satse på at ungen ikke lærte en dritt av den gamle kjeltringen) :redface :prop:
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Svar