Ett Skogstroll på MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Skogstrollet
MC: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet » 13 jul 2018, 00:31

Hjertelig takk dere! :redface

Skal prøve å få skrevet noen ord om tirsdagens tur :) Man kan nesten kalle den for 'Sightseeing i nærområdet', selv om det ikke akkurat var noen store attraksjoner jeg besøkte :roll

Begynte med å kjøre ut av Uddevalla og mot Øresjø, der jeg vet det finnes noen grusveier jeg ikke hadde prøvd ennå, og veien dit er svingete og gøy. Grusveien begynte tidligere enn jeg trodde, og jeg klarte dermed og bomme på valg av retning når veien delte seg. Var egentlig ikke så ille forsåvidt, for det var en nydelig vei jeg havnet på. Snudde uansett når jeg skjønte at feilen, og måtte dermed kjøre forbi den samme vakre sjøen på den nydelige lille veien på nytt ;)

Bilde
Bilde

Kom meg så opp på riktig vei, og hadde det altfor gøy på den krokete grusveien - det er så lett å kjøre så fort... Mer enn en gang måtte jeg minne meg selv på at hvis jeg fikk møte i neste sving, så var utsikten svært dårlig hvis jeg hold denne farten :knegg
Med det kan jeg jo si at jeg fortsatt er svært godt fornøyd med dekkvalget mitt, nå er jeg nesten raskere med Yamaha'n enn med Honda'n på vanlige grusveier :twothumbs:

Etter hvert overgikk grusen til asfaltert vei igjen, og jeg kjørte videre i jakt på koselige veier med mange svinger. Styrte ferden mot et sted ved navn Åsmule, da jeg husker å ha vært helt begeistret i den smale lille asfaltveien når jeg oppdaget den i fjor sommer. Den var like nydelig i år, med unntak fra noen partier der det var kjørt opp en god del grus i svingene.

Rett etter jeg passert det lille stedet ved navn Åsmule, fikk jeg se et skilt som sa 'Fornborg'. Hm... kan jo kanskje være interessant? Så jeg svingte av og kjørte opp bakken, der man måtte parkere og gå til den resterende biten til fots.
Bilde

Skiltet som stod der stien begynte, varslet om at dette nok ikke var et noe særlig besøkt sted.
Bilde

Tenkte at jeg nok lar kameraet ligge, og tok med meg lunsjpakken min istedet. Følgte stien oppover, og den så faktisk mere brukt ut enn hva skiltet ga inntrykk av. Den korte klatringen opp berget i varmen viste seg å være verdt det, for her hadde man utsikt over Ørsjøn (ikke den samme sjøen som Øresjø...) og landskapet på andre siden. Utrolig flott set for å spise lunsj :thumleft
Bilde

Selv om jeg ikke kunne se noen spor av en borg her, kan jeg godt tenke meg at stedet ble brukt for slikt i forna tider. Det lå høyt i landskapet, og den ene siden var en bratt bergvegg. Og så var der denne formasjonen:
Bilde
Bilde

Ønsket alt at jeg hadde tatt med meg kameraet opp... :roll

Sjekket så kartet, og bestemte meg for å fortsette denne veien videre, da den vekket nysgjerrigheten min. Og så tok den meg litt nærmere Ed, der jeg tenkte at et stopp for å fylle bensin passet godt. Det ble en glad overraskelse da det viste seg at også denne veien gikk over til grusvei rimelig raskt :twothumbs:

Jeg er ikke så spesielt glad i de større riksveiene, men akkurat denne gangen var det litt deilig med ekstra fartvind. Det var også mange veteranbiler som var ute i finværet, og jeg møtte ved en tidspunkt en hel rekke med forskjellige gamle biler som var ute å kjørte sammen. Jeg er generelt ikke noen bilfantast, men velholdte gamle biler kan jeg absolutt like :twothumbs:

Fikk fylt opp med bensin i Ed, og fortsatte videre åt vest. Tenkte ta veien over Fløtemarka, enda en koselig liten grusvei som jeg oppdaget i fjor sommer. Den fortsatt like herlig :D
Bilde

Derifra fortsatte jeg ned langs østsiden om Bullaren. Også her fikk jeg se en forminnes-skilt, denne gangen stod det Olsborg. "Hvorfor ikke" tenkte jeg, og svingte av i retning enda noen gamle steiner :roll
Husket feilen forrige gang, og tok derfor med meg kameraet. Når jeg kom frem, viste det seg at det ikke bare vært en gammel borg der, det var også en 'dommerring'.
Bilde

Med andre ord: enda en samling steiner ;)
Bilde

Selv om jeg vet at det ikke er noe spektakulære ting sånn sett, disse gamle sporene av de som levd her for lenge siden, er jeg uansett fascinert. Det er en grunn til at jeg prøvde meg som arkeolog en gang for mange år siden :P

Så var det Olsborg, som ikke var mer enn et hull i marken, oppe på høyden. Historien kring den er litt interessant dog.
Bilde

Også her hadde jeg fin utsikt over en sjø, denne gang var det Bullaren. Her var det dessverre mye tred som hindret meg fra å få noen særlige gode bilder :sorry
Bilde

Viste seg at jeg strengt tatt ikke trengt å ta med meg kameraet denne gangen :roll

Tok en skikkelig 'om-seg-og-kring-seg' rute hjem. Ned mot Svarteborg, så opp via Kärnsjön mot Hedekas, og så ned mot Munkedal for å kjøre opp mot Valbo-Ryr - før jeg tok veien over Herrestadsfjællet.
Bilde

En utrolig god dag på to hjul, men mange forskjellige typer veier, noe jeg liker svært godt. Variasjon på veiene gjør det ekstra morsomt å kjøre! :twothumbs:
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet

Legg inn av Skogstrollet » I dag, 20:15

Hadde egentlig tenkt å legge opp en samling bilder fra ferien min. Både fra Skottland og et par av turene jeg ikke fortalt så mye om ennå. Men, igår hadde jeg en fantastisk kveldstur etter jobb (selvfølgelig uten kamera :roll ), langs med grusveien igjennom Gran Almenning.
Til tross for at det ikke akkurat er første gang jeg kjører i området der, har jeg ikke forvillet meg inn på denne grusveien før. Det er definitivt noe jeg ønsker å gjøre igjen!

Bilde

Bilde

Hva er då så spesielt med denne veien? Er jo ku og sau i veien som overalt for øvrig... men her er det også hester. Og, som gammel hestjente oppvokst med disse fantastiske dyrene, klarte jeg jo ikke å la være å stoppe for å hilse vær gang jeg så hester ved veikanten...

Bilde

Bilde

Det er flotte miljøer i området her, og jeg var ikke alene om å trekke meg opp i skogsområdene i sommervarmen. Kjørte til 'andre enden' av veien, og snudde for å kjøre tilbake. Hadde slett ikke fått nok ennå :P

Så kjørte jeg forbi et gammelt seter, med en hel flokk hester. Der stoppet jeg, og ble en lang stund. Disse var ikke de redde, nervøse hestene mange har et bilde av. Disse er rolige, trygge og fryktelig nysgjerrige dyr. Ble umiddelbart fokus for de fleste hestene i flokken, med Knoll og Tott i front ;)

Bilde
Bilde

Shetlandsponnier er nydelige små varelser, fulle av attityd og mot!

Når de små 'shettisarna' ikke viste noen redsel for hverken meg eller sykkelen, turte resten av flokken og komme helt frem.

Bilde
Bilde

Bilde

Mens jeg stod der og koste med hestene, kom det en fyr med hestetransport; "Her kommer det enda en!" fortalte han, og viste ikke noen tegn på å ha noe emot at jeg oppholdt meg midt i flokken hans.

Den nye hesten så relativt ung ut, og hadde et blått øyne - og selvfølgelig skulle hele gruppen frem å hilse på den nye medlemmen (lengst til høyre i bildet).
Bilde

Det virker som at han var kjent fra før, for det ble ikke noe særlig bråk. Bare litt 'smågnabb' og usikkerhet fra nykomlingen på hva som nå gjaldt.
Jeg holdt meg litt på avstand uansett, det er tross alt store dyr og det er lett å komme imellom ved uhell. Når flokken roet seg ned, satte jeg meg ned på en stubbe og bare observerte. Eller, det var hva jeg tenkt i hvert fall, men hadde straks flere hester rundt meg, og det var visstnok kø bak, for når en hest var fornøyd med oppmerksomheten, kom neste for å undersøke nærmere.

Bilde

Som sagt, nysgjerrige dyr :)

Etterhvert begynte de å bevege seg nedover veien, og snart var det kun bjellen til ledermerren som hørtes forsvinne bortover. Dags for meg å kjøre hjemover, med andre ord.

Føre jeg forlatte grusveien, måtte jeg bare stoppe på et sted til. Ved stranda på den nordre siden om Våja. Hadde jeg hatt badeklær, hadde jeg nok tatt meg en svømmetur :)

Bilde
Bilde

Neste gang jeg kjører denne veien, skal jeg ta med kameraet. Både grunnet vyene og mine nye, fyrbente venner ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Legg inn av AJ » I dag, 20:36

Flotte bilder fra et flott område rett i min bakgård.
Har kjørt her mange ganger selv med ulike sykler.
Kjørte selv forbi Skjerva (Oppdalslinna) i samme område på vei til Maura i dag
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet

Legg inn av Skogstrollet » I dag, 21:03

AJ skrev:
I dag, 20:36
Flotte bilder fra et flott område rett i min bakgård.
Har kjørt her mange ganger selv med ulike sykler.
Kjørte selv forbi Skjerva (Oppdalslinna) i samme område på vei til Maura i dag
Ja, du bor definitivt med flotte omgivelser!

Svar