BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5694
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av Jompa » 02 des 2018, 19:42

FredrikE24 skrev:
02 des 2018, 15:59


På K100/K1100 så har man ikke noe sånt, der er det bare en fast innstilling som gjelder for varm motor, så må man løfte nullpunktet noe ved kaldstart med «choken». Den går mye jevnere(helt jevnt), men man må imidlertid gjete litt på tomgangen ved kaldstart.
Brukes "choken" til å åpne litt på innsugsspjeldene ?

Jeg har lest en plass at innsprøytinga på GPz 1100 som var levert av Mitsubishi egentlig var lisensprodusert Bosch-system som også ble brukt på K100.
"Hjernen" ser i alle fall slik ut på GPz 1100 83-85.
DSCF3366.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 220
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av Esveen » 02 des 2018, 20:44

Jepp. Var en egen wire som løftet spjeldrekka i to posisjoner. Boksen lignet litt, men ikke helt på min gamle k100. Kan godt være samme innmat.

Fredrik: er kjent med jagende tomgang og ulyder, men på slutten av sesongen hadde den tendenser til å nesten kveles om man dro litt på gassen på tomgang på kald motor.
BMW K1200rs

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1777
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av FredrikE24 » 02 des 2018, 21:20

Jompa skrev:
02 des 2018, 19:42
FredrikE24 skrev:
02 des 2018, 15:59


På K100/K1100 så har man ikke noe sånt, der er det bare en fast innstilling som gjelder for varm motor, så må man løfte nullpunktet noe ved kaldstart med «choken». Den går mye jevnere(helt jevnt), men man må imidlertid gjete litt på tomgangen ved kaldstart.
Brukes "choken" til å åpne litt på innsugsspjeldene ?

Jeg har lest en plass at innsprøytinga på GPz 1100 som var levert av Mitsubishi egentlig var lisensprodusert Bosch-system som også ble brukt på K100.
"Hjernen" ser i alle fall slik ut på GPz 1100 83-85.

DSCF3366.JPG
Kan ikke si Mitsubishi-boksen ligner så veldig på Bosch. Mitsubishi er imidlertid flinke til å lage logiske styringer. Programmerer en del av det på jobben.

Når det gjelder Choke på K75/K100/K1100 så drar man på litt ekstra åpning av spjelda ja.
På boxerne så drar man på litt ekstra gass på kun den venstre sylinderen.
Bilde

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 220
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av Esveen » 09 des 2018, 22:20

ABS enhet:

Dags for å ta ut ABS enheten og sende den til overhaling. Var rimelig rett fram. Tok av lokkene til bremseveskebeholderne og sugde bremsevesken ut lufte nipplene med en vakuumpumpe fra biltema for å tømme rørene inn til pumpa.

Deretter tok jeg av bakhjul og bakskjerm/plastdeler. Batteri var allerede ut. Skrudde av rørene på topp av pumpa, koblet av kabelen til styringen. Løsnet pumpa, 3 skruer og dro den ut bak. Kakket opp plasdeksel på baksiden og koblet ut pluss/minus og to signalkabler i en hurtigkobling.

Blir spennende å se hva som er feil. Vanligvis er det rester fra bremseslangene som råtner og kommer inn i abspumpa. Mine slanger sprakk og var svært råtten for noen år siden. Byttet da til spiegler stålomspunnene slanger.
20181209_215437_50.jpg
20181209_215447_50.jpg
20181209_215454_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1200rs

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1777
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av FredrikE24 » 09 des 2018, 22:25

Sender du den over dammen til ModuleMaster?
Bilde

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 220
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av Esveen » 09 des 2018, 22:32

Jepp, det var planen :) 350$ er bedre en 20.000kr for ny pumpe.
BMW K1200rs

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 220
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av Esveen » 29 des 2018, 18:39

Fikk 4l olje i julegave. Kona nevnte at det var den kjipeste julegaven hun noen ganger har kjøpt. Jeg ble forøvrig fornøyd :prf
20181226_175819_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1200rs

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28039
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av AJ » 29 des 2018, 18:43

Esveen skrev:
29 des 2018, 18:39
Fikk 4l olje i julegave. Kona nevnte at det var den kjipeste julegaven hun noen ganger har kjøpt. Jeg ble forøvrig fornøyd :prf
Ja, kvinner er seg selv lik. Mange betydningsfulle ting de ikke skjønner, dessverre... :knegg

Grattis med flott gave :thumleft !
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1777
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av FredrikE24 » 30 des 2018, 01:11

:thumleft Advantec Pro!! Da blir den flyvende mursteinen fornøyd :thumleft :thumleft
Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1777
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av FredrikE24 » 19 jan 2019, 13:49

Håper alt står bra til med KRSen, jeg har selv begynt å få litt trang for å kjøre BMW snart. Når får du ABS-enheten i retur?
Siden jeg på mange måter ikke har så fryktelig mye å ta tak i på sykkelen akkurat nå, så må man jo finne på noe..

Hva tenker du om å modernisere dysene? Er ganske old-fashion disse en-stråle dysene som sitter på disse motorene.
En dude i Tyskland maskinerer Bosch EV14-dysene til å passe rett i innsuget og rail. Plug&Play.
Jeg handlet pakningskit til tanklokket på K100en av denne fyren, og han er tvers igjennom hyggelig.
https://www.tills.de/product-20.html
Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5694
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av Jompa » 19 jan 2019, 14:30

Det er vel ikke helt pent å bryte meg inn i diskusjonen.....
Det du skrev om modifiserte dyser virker veldig interessant .
Har tyskern noen målinger som viser evt effektøkning ? Eller påvirkning på forbruket ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1777
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av FredrikE24 » 19 jan 2019, 15:04

Han påstår vel at han oppnådde 15PS(PS er vel det tyskerne liker å måle i, hvorvidt det er det samme som HK er jeg dog usikker på) effektøkning på en R1100-motor. Man ser en forskjell på disse to dysetypene i benken hans i denne videoen.
Det er interessant hvor fint EV14-dysa forstøver(nesten som en dieseldyse..) bensinen som en tåke, og hvor responsiv den er.



Om dette vil påvirke forbrenningen i sylinderen til det negative er jeg usikker på, men jo bedre forbrenning jo bedre antar jeg, og at en moderne dyse er raskere i responsen må jo også være bra på høyt turtall. Ser liksom for meg at originaldysa omtrent ikke rekker å lukke før den skal åpne igjen når turtallet er på sitt høyeste og man har stram wire. Som igjen påvirker railtrykk og som igjen medfører dårlig sprut. Jeg vet ikke. Jeg er langt utpå dypt vann og padler i en lekk kano i mine betrakninger her. Originaldysene er sikkert gode nok de. Min erfaring fra gamle BMWer med Motronic og L-Jetronic/LE-Jetronic er at lavt bensintrykk i railen er dårlig business. En kollega har en gammel E28 M5 han sleit med i mange år. Sjekket over alt som var. Viste seg til syvende og sist å være lavt bensintrykk grunnet feil på bensintrykkregulator. Denne sitter på railen og regulerer railtrykket ved å begrense åpningen i retur-enden av railen.

Jeg har tatt kontakt med han for å høre konkret hvilke fordeler han har oppnådd med disse.
Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 540
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
MC: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av Geiroe » 19 jan 2019, 17:44

Best mulig forstøvning/spredning av bensindampen er jo det beste, derfor har jeg valgt flattop stempler, og ikke stempler med dome på min 383 V8 motor. Så det at dysa pare "pisser" kan jo ikke være optimalt.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 540
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
MC: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av Geiroe » 19 jan 2019, 17:47

Esveen skrev:
09 des 2018, 22:32
Jepp, det var planen :) 350$ er bedre en 20.000kr for ny pumpe.
FredrikE24 skrev:
09 des 2018, 22:25
Sender du den over dammen til ModuleMaster?
Jeg brukte ModuleMaster på min ABS elektronikk på Audi A6, veldig fornøyd, og det tok ca. to uker å få enheten tilbake. Greit å ha to biler da.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1777
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av FredrikE24 » 19 jan 2019, 18:49

Har selv en BMW E39. Kjent for sin designfeil med ABS-sentralen, da den omtrent sitter oppå eksosmsnifolden. Den har en Waranty Void lapp fra Module Master. Trolig reparert der den også.
Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester