Hneve's MC blogg, tidligere "Hans sin påtvungne 40års krise"

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Hneve's MC blogg, tidligere "Hans sin påtvungne 40års krise"

Legg inn av hneve »

Flotte greier, da fortsetter mine eventyr i denne tråden,,

Har en uke ferie nå og har lurt litt på å ta et par dager i "bushen" dvs, tenker å ta med primus å styre meg et sted jeg ikke har vært enda, litt sånn ut på tur uten en plan, vel nesten uten da, har bestemt meg for å starte i sør-vest'lig retning... kikke litt på dalstrøka nedenfor vidda, har sett litt på kartet og er mange steder jeg har hørt om som jeg hvertfall tenkte kikke på, blir å ta med kamera og telefon så store muligheter for oppdateringer underveis. forhåpentligvis er jeg hjemme før helga for det er visst treff i Horten neste helg, og det må jeg jo ta en titt på :)

Eneste er denne klakkinga i fra drivverket et sted som bekymrer meg litt, har nå strammet kjedet i henhold til verkstedet og manualen og joa blitt betydelig mindre rykking, men lyden er der fremdeles, kommer og går litt ... skal ringe ned på Speed i morgen og høre med de. Håper ikke dette setter en stopper for turen, mulig jeg setter ut Onsdag morgen...

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Hneve's MC blogg, tidligere "Hans sin påtvungne 40års krise"

Legg inn av Solo-rider »

Hei :vs
Har også erfaring med denne lyden på min Tracer. Forsøkte å stramme kjedet etter "boka" men da ble lyden bare verre.
Slakket tilbake til rundt 30mm og ble noe bedre. MEN etter nærmere sjekk så hadde jeg noen stive ledd. Skiftet kjede og drev og da forsvant lyden. ( Mcen hadde da kun gått rundt 22000km !!)

Siden du ikke har hatt sykkelen din så lenge ville jeg kjørt innom Speed og fått dem til å sett på det /justert kjedet riktig. BETRYGGENDE at de ser på det isteden for å synse over tlf.
Ps. Har god erfaring med at Speed hjelper i nøden. :twothumbs:
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Hneve's MC blogg, tidligere "Hans sin påtvungne 40års krise"

Legg inn av hneve »

Ja da var et besøk hos SpeedMC over, og nytt kjede med tilhørende drev på plass.
Alle lyder og klakkinger er vekk.
Sa jeg skulle dele hvor flinke de var men det fikk jeg ikke lov til da de har mer enn nok å gjøre fra før LOL.

Da ser det ut som jeg blir å sette ut onsdag som planlagt.

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Hneve's MC blogg, tidligere "Hans sin påtvungne 40års krise"

Legg inn av hneve »

Ja da var jeg sånn røffly ferdigpakket, gjenstår bare å fylle tanken og kjøpe telt på biltema i kongsberg.
Planen var å bare kjøre, men så gjorde jeg muligens den feilen å kikka på et kart, hvor skal jeg egentlig ?? begynte å kikke på diverse steder jeg har hørt navnet på og sikkert kunne tenke meg å svinge innom, da begynte ting å bli kompliserte her gitt...
Og det tok en liten stund før jeg kom til den slutningen at jeg følger den opprinnelige planen, dvs, sånn ca vestover ...
camping utstyr minus telt er pakket, primus med kokekar og gaffel, skift for et par dager og leatherman. GPS tracker er satt opp på tlf så kona kan se om jeg ligger i grøfta et eller annet sted og jeg kan se ruta mi på datan når jeg kommer tilbake.
Litt usikker på om jeg drar mot notodden eller geilo etter kongsberg enda .....

bør kansje tenke litt over hvor mange timer jeg klarer å trykke inn i å kjøre iløpet av et døgn ... æh, forventer meg ikke hjem før fredag / lørdag allikevel så bør altids komme meg hjem igjen ikkesant ... LOL ;)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hneve's MC blogg, tidligere "Hans sin påtvungne 40års krise"

Legg inn av Olav K »

Mitt tips...
Etter Kongsberg, tar du vei 37 Jondalen mot Gransherad, så innpå E 134 noen kilometer før du ved Sauland svinger til høyre opp mot Gaustadtoppen, og ned igjen til Rjukan. Ta mot Rauland og Edland , over Haukeli (kjør utenom tunellene) til Røldal. Jeg ville valgt 520 til Sauda, og videre mot Ølen og deretter tatt i retning Kvinnherad eller Hardanger. Og når du først er på de kanter, kan du gjøre hva du vil, det blir ikke feil uansett :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Hneve's MC blogg, tidligere "Hans sin påtvungne 40års krise"

Legg inn av hneve »

Liten pause mellom Rødberg og Tunhovd.

Middag!Bilde

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Hneve's MC blogg, tidligere "Hans sin påtvungne 40års krise"

Legg inn av hneve »

Da var det kvelden, ble tidligere enn regnet med men ern på tur så ern på tur.
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hneve's MC blogg, tidligere

Legg inn av AJ »

hneve skrev: 24 jul 2019, 19:09 Da var det kvelden, ble tidligere enn regnet med men ern på tur så ern på tur.
Bilde
Av og til og ikke rent sjelden, faktisk :crazy: ...! er det veldig greit å slå seg til ro tidligere enn hva man hadde tenkt.
Litt spent på meg sjøl i morra... om hvor langt jeg holder ut å kjøre i denne varmen... :redface
Men jeg er helt klart veldig klar for tur igjen \:D/ !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Hneve's MC blogg, tidligere "Hans sin påtvungne 40års krise"

Legg inn av hneve »

Ja det har vært forferdelig varmt i dag, har bretta opp ermet for å få litt igjennomtrekk.

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Hneve's MC blogg, tidligere "Hans sin påtvungne 40års krise"

Legg inn av hneve »

Da har endelig ting roet seg ned etter jeg kom hjem i tide for fredags Taco, har vært en fantastisk tur som jeg nok kommer til å gjenta deler av på senere turer, avspark fra tunhovd camping i behagelige 16 grader var en deilig start i forhold til dagen før, men solen og temperaturen lot ikke vente så lenge på seg. Svingte innom en butikk for litt frokost i Geilo og fortsatte så i retning Hardanger, fikk toppa opp tanken i samme slengen til latterlige 13,90 for litern så var ganske fornøyd i det jeg rullet ut av Geilo.

Fine veier og ikke plagsomt mange andre turister på vegen så det gikk behagelig i mitt eget tempo, fikk virkelig nytt utsikten av norsk fjell landskap.
Eneste blemma var litt oppe på vidda hvor noen gjorde noe veiarbeid, fant ut at disse automatiske rafikklysene tydeligvis ikke ser motorsykler, for ene etter andre konvoien kom andre veien uten at lyset skifta, så jeg rulla helt opp til lyset og fikk en bil til å komme litt nærmere, Da skifta det gitt... Jaja man lever og lærer.

Vøringfossen var et flott skue. Men med min høydeskrekk så sto jeg ikke akkurat å ham over gjerdet.. Hehe
Nei jeg kjørte litt videre og fant ut at det var dritglatt inne i disse tunellene på ned, vel abs'en min fant ut av det før det gikk galt hvertfall, var såpass bratt at jeg nok i ettertanke kunne gått ned et gir til for å holde på farta ; ny erfaring.

Etterhvert begynte nå sete mitt å plage meg, og tresmaken gjorde seg gjeldene så på veien ned mot Odda fant jeg en liten rasteplass hvor jeg heiv nedpå de siste rundstykkene jeg kjøpte i Geilo, et lite tips her, smør smelter! Hvertfall i denne varmen....

Så bar det ned til Odda met et par bildestopp og for å riste løs skinkene som nå har fått juling de ikke har sett på 35år,,, minst. Undres over om dette setet ikke er helt riktig for meg....

I Odda møter jeg på bensinstasjonen en gjeng MC folk sånn ca i akkurat gammel nok alder med speil blanke italienske sykler og partay i blikket, sniker meg pent igjennom og inn på O-k'n (leses sirkel k) for en liten forfriskende pølse og brus, og påfølgende 1,5l vann som sårt går med i denne varmen.

Setter så kursen litt hjemover og sikter på Siljan, mot Haukeli går det nå litt trått da skinkene plager meg etter en liten time, bremser litt ned ved Låtefoss men det er så mye folk der at jeg står over for denne gang. Tydelig skifte av landskap til litt mindre daler og trange kløfter, litt småangst for å møte en bobil i de men det går greit. Så bærer det oppover igjen og Haukeli viser sin store prakt, det vil si etter en zillion meter med tuneller, ikke like blaute disse som ved vøringfossen, så var mye mer behagelig å nyte de lavere temperaturer inni.

Haukeli var som Hardangervidda et nydelig syn. Flott natur og en skokk med sauer, og da mener jeg den ullene sorten.

Kom etterhvert ned til Åmot hvor jeg fant en plass for å overnatte gikk for en hytte denne gangen da jeg ikke var helt fornøyd med camping utstyret kona pakka ned til meg, hovedsakelig mangla jeg et bredere liggeunderlag og en fungerende pute. Noe en slik hytte kommer ferdig utstyrt med. Det de ikke kommer utstyrt med er benplass, mangla ca 5cm for at jeg fikk strekt meg ut så madrassen og jeg flytta ned på gulvet, problem løst. En bayer og en halv pizza senere er jeg i drømmeland...BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SGP311 via Tapatalk


hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Hneve's MC blogg, tidligere "Hans sin påtvungne 40års krise"

Legg inn av hneve »

Etter så en god natts søvn bærer det litt sakte videre, ikke bare på grunn av skinkenes klaging men også en sterkt forvirret veistandard, hjulsporene er herifra på vei mot Porsgrunn så dype at det er litt ubehagelig å havne nedi og jeg tar ting litt ekstra rolig av den grunn godt jeg ikke har noen i følge som sikkert hadde klaga lol.

Oppdager en del morsomme svingete veier opp i landskapet som sikkert hadde vært moro å kjøre mye fortere, men sliten og litt øm her og der så lar jeg pysestripe være pysestripe, har mer enn nok gamp i denne sykkelen til å trille opp hvorsomhelst. Forlater så fjellandskap og skog og bosetninger gjør seg gjeldene med sine kryss, fartsgrenser og lokal trafikk. igjen blir det flere stopp, og møter noen flere MC folk på tur som hydreres i skyggen og slår av en prat mens kroppen strekkes ut og gjøres klar for et nytt forsøk på en time i salen.

Etter langt om lenge og lengre enn langt parkerer jeg så i garasjen akkurat i tide for å lage Taco med familien, unga har tydelig vært opptatt for ingen der har merka at jeg har vært borte i 3 dager lolz...


Oppsummert: en herlig tur, masse nye inntrykk og erfaringer på flere måter. Har timesvis med video som skal redigeres, YouTube link kommer når det er i boks.
BildeBilde

Sent fra min SGP311 via Tapatalk


hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Hneve's MC blogg, tidligere "Hans sin påtvungne 40års krise"

Legg inn av hneve »


Svar