Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 23 sep 2019, 11:00 Da er planker til "plattingen" bestillt. Jeg klinket til med 36x148mm. Blir nok kjøp av tykkelseshøvel også i dag som skal settes opp. :twothumbs:
Kjør de gjennom høvelen begge veier før montering og du vil få et støvtett dekke. Og det viktigste (morsomste) - du får testet høvelen.

Et lite tips hvis du ikke allerede har tenkt på det selv. Legg bord på høykant rundt plattingen før du legger plankene oppå så får du en mye finere kant rundt. Gjelder jo helst de to sidene som ligger ut mot kanten.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22919
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 23 sep 2019, 11:15
Bjerknez skrev: 23 sep 2019, 11:00 Da er planker til "plattingen" bestillt. Jeg klinket til med 36x148mm. Blir nok kjøp av tykkelseshøvel også i dag som skal settes opp. :twothumbs:
Kjør de gjennom høvelen begge veier før montering og du vil få et støvtett dekke. Og det viktigste (morsomste) - du får testet høvelen.

Et lite tips hvis du ikke allerede har tenkt på det selv. Legg bord på høykant rundt plattingen før du legger plankene oppå så får du en mye finere kant rundt. Gjelder jo helst de to sidene som ligger ut mot kanten.
Hmmm... faktisk en veldig god ide...
Kan man kjøre disse på høykant tro, gjennom høvelen? Ser for meg at det blir litt "ustabilt"...

Skal bli deilig å få ferdig denne "plattingen". Kanskje får jeg plass til bordsaga der også, så jeg slipper og lage eget bord med hjul til denne og skyve under kjellerbordet. Slik at jeg heller kan lage hyller under bordet.

Men det er tvilsomt at denne får plass oppå der. Eller det vil si, den får plass sånn sett, men man skal jo ha litt "armsleng" også for det henger jo man sager lange ting og da kommer andre maskiner i veien...

Gleder meg til å komme hjem i dag for å skru på disse plankene :)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 23 sep 2019, 12:16
Rune75 skrev: 23 sep 2019, 11:15
Bjerknez skrev: 23 sep 2019, 11:00 Da er planker til "plattingen" bestillt. Jeg klinket til med 36x148mm. Blir nok kjøp av tykkelseshøvel også i dag som skal settes opp. :twothumbs:
Kjør de gjennom høvelen begge veier før montering og du vil få et støvtett dekke. Og det viktigste (morsomste) - du får testet høvelen.

Et lite tips hvis du ikke allerede har tenkt på det selv. Legg bord på høykant rundt plattingen før du legger plankene oppå så får du en mye finere kant rundt. Gjelder jo helst de to sidene som ligger ut mot kanten.

Hmmm... faktisk en veldig god ide...
Kan man kjøre disse på høykant tro, gjennom høvelen? Ser for meg at det blir litt "ustabilt"...
Hvis høvelen har en funksjon som sikrer at alle fire hjørner blir 90 grader så burde det fungere. Jeg tenker et vertikalt anlegg på begge sidene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22919
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Det er ikke helt slik en sånn høvel jeg skal kjøpe fungerer.

En av flatene må være rett. Altså den flaten som vender ned når man kjører dne gjennom høvelen. Hvis denne flaten er skjev, så blir også flaten på oversiden parallelt like skjev.

Så det er ikke slik at man bare kan putte inn en hvilket som helst planke og den kommer ut firkantet og fin på andre siden. Men stort sett fungerer det jo bra, så lenge man sørger for at en av sidene er rett. Det blir uansett mer enn bra nok i de fleste tillfeller. :)

Så lenge siden som vender ned og vekk fra knivene er helt rett, så blir også oversiden helt rett. Det samme gjelder sidene på planken. Så i teorien må to av sidene være helt rette. Kantene skjærer man dog lett til på en bordsag.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Rune75 »

Tanken min var at du først høvler begge flatsidene så de er 100% rette mot hverandre og så setter planken/bordet opp på høykant helt til den ene siden i høvelen (hvor jeg tenkte det var en vertikal vegg evt ruller som da står i 90 grader mot høvelen) og da kan høvle kortsidene i 90 grader mot flatsidene. Dårlig forklart kanskje men som du sier, du kan bruke bordsaga til å få kortsidene i 90 grader.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22919
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 23 sep 2019, 14:38 Tanken min var at du først høvler begge flatsidene så de er 100% rette mot hverandre og så setter planken/bordet opp på høykant helt til den ene siden i høvelen (hvor jeg tenkte det var en vertikal vegg evt ruller som da står i 90 grader mot høvelen) og da kan høvle kortsidene i 90 grader mot flatsidene. Dårlig forklart kanskje men som du sier, du kan bruke bordsaga til å få kortsidene i 90 grader.
Så lenge bredden på trestykket er under ca. 5 cm. kan man like godt bruke en elektrisk håndholdt høvel. Da er dette mye raskere. Men saken er den at to av sidene må være i plan for at motsatt side skal bli like plan.

Som nevnt ikke et stort problem uansett i de fleste tillfeller, men man kan altså ikke bare putte inn en rund trestamme og få ferdig 2x4 ut på andre siden. Da må man i så fall kjøpe en maskin som koster like mye som huset (vil jeg tro). :knegg

Men har man bordsag, så kommer man langt. Blir artig å se hvordan min første brødfjøl blir seende ut :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Legger inn bestilling på brødfjøl så fort jeg har sett alpha- og betaversjonene!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22919
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 23 sep 2019, 15:00 Legger inn bestilling på brødfjøl så fort jeg har sett alpha- og betaversjonene!
Det er mottatt.

Brødfjøler må forhåndsbetales (2.500 kroner). Alpha versjonene får man jo aldri helt lik så disse selger jeg som klenodium. 7.000 kroner for disse som da blir regnet som "førsteutgave".

Bare å vippse over pengene så setter jeg i gang :knegg

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 23 sep 2019, 14:52
Rune75 skrev: 23 sep 2019, 14:38 Tanken min var at du først høvler begge flatsidene så de er 100% rette mot hverandre og så setter planken/bordet opp på høykant helt til den ene siden i høvelen (hvor jeg tenkte det var en vertikal vegg evt ruller som da står i 90 grader mot høvelen) og da kan høvle kortsidene i 90 grader mot flatsidene. Dårlig forklart kanskje men som du sier, du kan bruke bordsaga til å få kortsidene i 90 grader.
Så lenge bredden på trestykket er under ca. 5 cm. kan man like godt bruke en elektrisk håndholdt høvel. Da er dette mye raskere. Men saken er den at to av sidene må være i plan for at motsatt side skal bli like plan.

Som nevnt ikke et stort problem uansett i de fleste tillfeller, men man kan altså ikke bare putte inn en rund trestamme og få ferdig 2x4 ut på andre siden. Da må man i så fall kjøpe en maskin som koster like mye som huset (vil jeg tro). :knegg

Men har man bordsag, så kommer man langt. Blir artig å se hvordan min første brødfjøl blir seende ut :)
Jeg forstår. Jeg bare forklarer meg litt dårlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22919
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg vert og hentet plank og lagt dem løst oppå for å sjekke hvordan det blir. Planhøvelen er også på plass. Men får ikke gjort noe mer i dag. I morgen skal plnakene skrus fast og skjæres til, samt at gjærsaga og kanskje bordsagen også skal stå der. Det får jeg se litt på :)
AAF05E0B-2B31-49C9-A94F-894EFCBD97A5.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5281
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av dypen »

Du får en flott hobbykjeller med masse verktøy, er det bare trearbeider eller kan det mekkes mc der også ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Jompa »

dypen skrev: 23 sep 2019, 21:13 Du får en flott hobbykjeller med masse verktøy, er det bare trearbeider eller kan det mekkes mc der også ...
Det er en dødssynd å drive med trearbeid i samme rom som det mekkes. Helt på grensen å lagre sykkelen i samme rom :[-X
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av bm »

Mye fint verktøy du snoper :)
Selv hadde jeg noe begrenset med tilgang på gøye ting når jeg renoverte denne: http://bmhome.net/fjord.html.
Hadde en elektrisk høvel, sirkelsag og en håndholdt overfres. Kjøpte teak stokk ca 2 x 4" og lagde alt listverk og treverk selv med dette verktøyet..
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5281
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av dypen »

Ja det er så det, men jeg har bordsag og gjerdesag i garasjen selv om jeg unngår å bruke det inne. På vinterstid hvis jeg må gjøre noe trearbeid inne har jeg støvsuger på både bord og gjerd sag i tilegg blir det litt støvsuging etterpå 😊 Litt maling og lakk forekommer også i begrenset omfang, det er masse du kan gjøre i og utenfor garasjen men jeg foretrekker å ha garasjen så ryddig å rein som mulig.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22919
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 23 sep 2019, 21:13 Du får en flott hobbykjeller med masse verktøy, er det bare trearbeider eller kan det mekkes mc der også ...
Har ingen store planer på hva jeg skal lage egentlig, men det blir nok uansett ikke noe ekstraordinært. Det er en kjeller jeg kan gjemme meg bort i og lage litt småting til heimen. Fikse en gammel blomstepotte (for å blidgjøre madammen), lage brødfjøl, restaurere gammelt verktøy, koble litt elektronikk og utføre enkle reperasjoner, leke meg litt med fresemaskinen jeg kjøpte og kanskje bli flink til å bruke denne, eller rett og slett bare fortsette og bygge i kjelleren.

Men MC blor det ikke mekket noe av. Sååå flink er jeg ikke. Men oljeskift på kompressoren skal jeg klare :knegg

Svar