Honda XL700VA Transalp logg ...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Erlend Kveinen
Innlegg: 44
Registrert: 30 des 2019, 21:59
MC: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av Erlend Kveinen » 15 okt 2020, 22:02

Morsomt. Henter du ut et par ekstra hester med dette anlegget?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 959
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS & XL700
Sted: Skjetten

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen » 15 okt 2020, 22:17

Det gir vel litt effekt og moment men det som teller mest er bakkeklaring, vekt og grom lyd :crazy: :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 405
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
MC: BMW1250GSA 2019, Kawazaki Gpz 1100 1983
Sted: Pasvik

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av Ketil » 16 okt 2020, 08:00

Flott logg dette :thumleft Artig å følge med hvordan du tilpasser sykkelen til dine preferanser. Transalp var en av mine drømmesykler da jeg på 90-tallet begynte å kjøre motorsykkel. Min første mc var en Honda xl600 med kickstart, en mc jeg var godt fornøyd med da, men husker godt aha-opplevelsen jeg fikk da jeg prøvekjørte en Transalp 600. Det var en langt mer komfortabel mc og v-twin motoren opplevedes som et formidabelt kraftverk :D Det ble ingen Transalp på 90-tallet, da behovet for bil kom med barn og familieliv, men nå ser jeg ikke bort i fra at jeg kan komme til å slå til på en godt brukt Transalp :D Blir ikke mindre inspirert av å følge bloggen din Dypen :thumleft

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 959
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS & XL700
Sted: Skjetten

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen » 16 okt 2020, 08:50

Takk for det, hyggelig hvis andre synes det er ok.

I utgangspunktet var det en med 1200GS fra Østerdalen som var inspirasjonskilden til logg'n. For sikkert 12 - 13 år siden hadde han en hjemmeside hvor han logget alle turer, servicer, reparasjoner, ettermontert utstyr, vinterlagring ja rett og slett hele livet til sin mc som også ble brukt som referanse ved salg av doningen.

TET tråden her inne var også avgjørende for kjøpet da jeg ble lei av å lete etter 950 SE. Nå blir ikke denne logg'n helt lik men noe tilsvarende. Har helt klart planer for hva og hvordan min Transalp skal være og bli.

Etter kjøpet har jeg oppdaget at det er veldig mange som har et forhold til Transalp eller vet godt hva det er for noe. Min tanke er at her kan jeg gjøre nesten hva jeg vil så sant det kan settes tilbake til originalen uten større inngrep. Venter på en del deler fremover :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 959
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS & XL700
Sted: Skjetten

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen » 17 okt 2020, 15:42

Litt skruing i dag uten noen problemer og selvfølgelig en test tur med db-killer på fire fem mil med en svingom innom Fetsund kirke for bilde ... Bildene sier det meste, godt fornøyd med utseende og lyd :)

LeoVince slip-on med link pipe veier 4,35 kg og original eksos veier 10,85 kg
IMG_8630.jpg
IMG_8632.jpg
IMG_8635.jpg
IMG_8633.jpg
IMG_8636.jpg
IMG_8637.jpg
IMG_8638.jpg
IMG_8640.jpg
IMG_8641.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 21 okt 2020, 19:02, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp

Erlend Kveinen
Innlegg: 44
Registrert: 30 des 2019, 21:59
MC: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av Erlend Kveinen » 17 okt 2020, 16:50

Så det er slik en lambdasonde ser ut. Flott sykkel og den ser ikke slitt ut heller.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 959
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS & XL700
Sted: Skjetten

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen » 17 okt 2020, 23:15

Blir ikke slitt etter 9500 km :)

Vedr olje valg, en av disse ...

MOTUL 5100 4T 10W-40 (DELSYNTETISK) evt MOTUL 5100 4T 10W-30 (DELSYNTETISK)

Castrol Power1 4T 10W-30


Til min ti år gamle Honda XL700VA Transalp er det i brukermanualen anbefalt 10W - 30 olje og i varmere strøk 10W - 40 olje og merket som anbefales er selvfølgelig Honda sin «4-STROKE MOTORCYCLE OIL« Kan selvfølgelig kjøpe olje fra Honda verksted / butikk men uten å være avhengig av noe spesielt olje merke. Noen oljemerker er jo mere spissa mot mc markedet vs andre. Det som er helt klart er at jeg velger 10W - 30 MA olje, men merke og betegnelse som er bra for clutch og gear er jeg usikker på ???

Klipp fra XL700VA Transalp bruker manual:
SG or higher except oils labeled as energy conserving on the circular API service label SAE 10W - 30 MA
Your motorcycle does not need oil additives. Use the recommended oil. Do not use oils with graphite or molybdenum additives . They may adversely affect clutch operation. Do not use API SH or higher oils displaying a circular API "energy conserving" service label on the container. They may affect lubrication and clutch performance. Do not use non-detergent, vegetable, or castor based racing oils
OLJE:

Castrol POWER1 4T 10W-30 Klipp fra Castrol nettsider:
Castrol POWER1 4T 10W-30 er en avansert, førsteklasses, halvsyntetisk motorolje som er utviklet for den nyeste generasjonen firetaktsmotorsykkelmotorer. Den er spesialutformet for motorsyklister som elsker gleden ved å kjøre. Opptil 30 % av kraften går tapt på grunn av friksjon – uten at du vet det Castrol POWER1 4T med Power Release Technology øker motorsykkelens ytelse ved å optimalisere friksjonen, slik at du kan akselerereraskere. Anvendelsesområde Castrol POWER1 4T er utformet for å gi motorsykkelmotorer optimal ytelse.Den egner seg for firetakts motorsykler av alle merker, både med forgasser og drivstoffinnsprøytning, hvor det anbefales en olje med spesifikasjon API SN (eller lavere) og JASO MA eller MA2. Tester har vist at oljen gir overlegen akselerasjon straks man vrir på gassen Power Release-teknologi optimaliserer friksjonen i clutchen og reduserer interne motortap som skyldes friksjon Oppfyller kravene til motorer med katalysator
thansen.no selger denne på 4 liter for kr 449,-

Motul 5100 4T 10W-30 4 liter for kr 456,- eurodel.no

MOTUL 5100 4T 10W-30 delsyntetisk olje 4L pris 456,- eurodel.no
https://www.motul.com/no/no/products/5100-4t-10w30--2
https://www.eurodel.no/motorolje-motul- ... qQQAvD_BwE

Castrol Power1 4T 10W-30 4L kr 449,- thansen.no
https://www.castrol.com/no_no/norway/ho ... -4t-10w-30
https://www.thansen.no/scooter-mc/olje- ... lsrc=aw.ds
Sist redigert av dypen den 20 okt 2020, 18:39, redigert 5 ganger totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 959
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS & XL700
Sted: Skjetten

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen » 17 okt 2020, 23:50

Fra motorolje til kjølevæske, kjølevæske merke og type velges ...

Motorex M3.0 Frostvæske OAT teknologi (uten silikat)

Klipp fra brukermanual oversatt med Google :)
Anbefaling av kjølevæske
Eieren må vedlikeholde kjølevæsken riktig for å forhindre frysing, overoppheting og korrosjon. Bruk bare etylenglykol frostvæske som inneholder korrosjonsbeskyttelseshemmere som er spesielt anbefalt for bruk i aluminiummotorer. (SE ETIKETT MED ANTIFREEZE CONTAINER).
Bruk bare lav mineral drikkevann eller destillert vann som en del av frostvæskeoppløsningen. Vann med høyt mineralinnhold eller salt kan være skadelig for aluminiumsmotor. Bruk av kjølevæske med silikathemmere kan føre til for tidlig slitasje på vannpumpetetninger eller blokkering av radiatorpassasjer. Bruk av vann fra springen kan forårsake motorskader.

Fabrikken tilbyr en 50/50 løsning av frostvæske og destillert vann i denne motorsykkelen. Denne kjølevæskeløsningen anbefales for de fleste driftstemperaturer og gir god korrosjonsbeskyttelse. En høyere konsentrasjon av frostvæske reduserer kjølesystemets ytelse og anbefales kun når ytterligere beskyttelse mot frysing er nødvendig. En konsentrasjon på mindre enn 40/60 (40% frostvæske) gir ikke riktig korrosjonsbeskyttelse. Kontroller kjølesystemet ofte under frysetemperaturer og tilsett høyere konsentrasjoner av frostvæske (opptil maksimalt 60% frostvæske).
Sist redigert av dypen den 20 okt 2020, 18:34, redigert 2 ganger totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 959
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS & XL700
Sted: Skjetten

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen » 18 okt 2020, 00:02

Da er det vel bare en væske igjen på XL700 og det er Bremsevæske DOT 4 som anbefales i brukermanualen ...

MOTOREX DOT 4

Klipp fra brukermanual:
BRAKEFLUID
The recommended brake fluid is Honda DOT 4 brake fluid from a sealed container, or an equivalent.
Castrol React Performance DOT 4
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 959
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS & XL700
Sted: Skjetten

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen » 20 okt 2020, 21:41

Litt reklame for Transalp med bekledning ...

https://www.aliexpress.com/item/4000577 ... hweb201603_
A981DA33-9285-4C9E-9AA8-51BBD623009F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 959
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS & XL700
Sted: Skjetten

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen » 20 okt 2020, 22:29

Skliplate eller motorbeskyttelse i aluminium vil jeg ha og HEPCO & BECKER sin var den som var lettest å bestille. Illustrasjonsbilde ...

Melding fra produsent av Beskyttelsesplate Hepco & Becker:
Thank you for your order. This Protection Plate can not be fitted in combination with a Hepco & Becker Engine Guard. I have now updated the listing. Please let us know if this will be a problem. Sorry for any inconvenience caused.
31BB979F-331C-4099-A00A-CCAF714ABA19.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester