Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Du har layouten der, og et inntegnet voltmeter over relékontakten på tegningen i lukket stilling(spenning på reléspole). Så dette fikser du!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 okt 2021, 11:53 Du har layouten der, og et inntegnet voltmeter over relékontakten på tegningen i lukket stilling(spenning på reléspole). Så dette fikser du!
Ja, men jeg vet ikke hvilke kontaktpunkter på rellet jeg skal måle mellom på bildet jeg viste deg. Jeg kan selvsagt sikkert finne det ut, men jeg har driver med andre ting også. Nå driver jeg å bygger platting til et drivhus...

Så en liten hjelpende hånd hadde vært foretrukket. Meningen med denne tråden var at vi skulle finne ut dette på en raskest mulig måte sammen og ikke at jeg JEG skulle knote med dette i lang tid for å lære. Ville jeg lært og måle lærer så hadde jeg satt meg inn i dette, men det har jeg altså ikke tid til nå.

Poenget var at jeg skulle sjekke om det var noe åpenbart galt med denne transformatoren og den ene hadde etter min mening TROLIG en åpenbar feil og det er den jeg kjater om nå med releet. Den andre har jeg ikke funnet en eneste feil på... enda.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror jeg avslutter feilsøk av disse enhetene nå. Jeg finner ingen feil med den ene og den andre funker fint etter bytte av rele. Spørsmålet blir jo da hva som har forårsaket at releet ryker. Om det er dårlig kvalitet og slitasje, eller andre ting. For å finne ut av det må dem trolig langtitdstestes og overvåkes og DET har jeg ikke mulighet til.

Jeg kommer til å ha dem liggende litt til og ta dem frem ved gjevne mellomrom, men jeg har en del andre ting jeg skal gjøre også.

Dukker det opp noe konkret, så skal jeg se på det, men intill det, så lar jeg dem få seg en pause nå :)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av ejs »

:scratch
Han mener vel 3&5 vil jeg tro
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

ejs skrev: 09 okt 2021, 18:48 :scratch
Han mener vel 3&5 vil jeg tro
Transformatorene er uansett pakket bort fra pulten nå, så får jeg se om jeg tar dem frem igjen senere. Kaster dem ikke ennå :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 09 okt 2021, 11:59
FredrikE24 skrev: 09 okt 2021, 11:53 Du har layouten der, og et inntegnet voltmeter over relékontakten på tegningen i lukket stilling(spenning på reléspole). Så dette fikser du!
Ja, men jeg vet ikke hvilke kontaktpunkter på rellet jeg skal måle mellom på bildet jeg viste deg. Jeg kan selvsagt sikkert finne det ut, men jeg har driver med andre ting også. Nå driver jeg å bygger platting til et drivhus...
Jeg synes det var beskrivende nok egentlig, det tar ikke lange tiden å finne ut av det.

For å ha så mye utstyr og bruke så tilsynelatende mye tid i furtebua virker du lite interessert i å forstå hvordan ting virker og hva som foregår i kretser som dette. Jeg trodde det var litt av drivkraften, så derfor har jeg prøvd å ha litt pedagogisk vinkling på det(prøvd hvertfall, men jeg er ingen pedagog) for å hjelpe deg på vei og finne svarene med praktisk feilsøking. Sette opp noen hypoteser, gjøre målinger, tolke målinger og konkludere på bakgrunn av dette. Deretter ta neste steg. Jeg sitter ikke med svarene her, og for at jeg skal hjelpe, så må jeg nesten få svarene jeg etterspør, og tegningen bør kunne forklare akkurat hvor du skal sette målespissene. Jeg har ikke sett kretsen en gang, så tegningen kan godt være feil, dette skulle også vært bekreftet.

At jeg skal markere rundt loddepunktene hvor du skal sette målepinnene synes jeg du skal klare deg uten, uten at det skal gå utover fremdriften i byggeaktiviteten, så ta det opp når du har tid.

Målingen i lastkretsen har med Ohms-lov og Kirschoffs 2. lov(spenningsloven) å gjøre. Måler du ikke full spenning over lasten, så ligger det en spenning et annet sted i kretsen med mindre spenningen som er påtrykt sier noe annet(forskjellig fra ca. 12VAC). Summen av alle spenningsfallene i kretsen = påtrykt spenning.

Jeg sitter ikke med noen som helst svar, jeg har ikke sett kretsen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 okt 2021, 22:12
Bjerknez skrev: 09 okt 2021, 11:59
FredrikE24 skrev: 09 okt 2021, 11:53 Du har layouten der, og et inntegnet voltmeter over relékontakten på tegningen i lukket stilling(spenning på reléspole). Så dette fikser du!
Ja, men jeg vet ikke hvilke kontaktpunkter på rellet jeg skal måle mellom på bildet jeg viste deg. Jeg kan selvsagt sikkert finne det ut, men jeg har driver med andre ting også. Nå driver jeg å bygger platting til et drivhus...
Jeg synes det var beskrivende nok egentlig, det tar ikke lange tiden å finne ut av det.

For å ha så mye utstyr og bruke så tilsynelatende mye tid i furtebua virker du lite interessert i å forstå hvordan ting virker og hva som foregår i kretser som dette. Jeg trodde det var litt av drivkraften, så derfor har jeg prøvd å ha litt pedagogisk vinkling på det(prøvd hvertfall, men jeg er ingen pedagog) for å hjelpe deg på vei og finne svarene med praktisk feilsøking. Sette opp noen hypoteser, gjøre målinger, tolke målinger og konkludere på bakgrunn av dette. Deretter ta neste steg. Jeg sitter ikke med svarene her, og for at jeg skal hjelpe, så må jeg nesten få svarene jeg etterspør, og tegningen bør kunne forklare akkurat hvor du skal sette målespissene. Jeg har ikke sett kretsen en gang, så tegningen kan godt være feil, dette skulle også vært bekreftet.

At jeg skal markere rundt loddepunktene hvor du skal sette målepinnene synes jeg du skal klare deg uten, uten at det skal gå utover fremdriften i byggeaktiviteten, så ta det opp når du har tid.

Målingen i lastkretsen har med Ohms-lov og Kirschoffs 2. lov(spenningsloven) å gjøre. Måler du ikke full spenning over lasten, så ligger det en spenning et annet sted i kretsen med mindre spenningen som er påtrykt sier noe annet(forskjellig fra ca. 12VAC). Summen av alle spenningsfallene i kretsen = påtrykt spenning.

Jeg sitter ikke med noen som helst svar, jeg har ikke sett kretsen.
Som nevnt så takker jeg for forsøket ditt, men jeg har ikke tid til å sette meg inn i dette akkurat nå. Målet var å se om det fantes en åpenbar feil samt mingle litt rundt dette i denne tråden. Jeg har sog ingen problemer med å sette meg inn i det, men jeg har ikke tid akkurat nå.

Mye utstyr er ikke ensbetydende med høy kunnskap. Jeg mener du angriper hele situasjonen her helt feil. Du er som du selv skriver ingen pedagog og jeg er trolig heller ikke den beste eleven. Jeg liker nok best å lære meg ting selv ved hjelp av nettet når jeg har tid.

Så selv om jeg kjører en S1000RR eller en GSA1200 så betyr ikke det at jeg er en racer på banen eller i skogen. Men det betyr kanskje at det gir en puff i ryggen til å fortsette det man driver med.

Men nå er jeg ferdig med disse enhetene for nå. Vi kan droppe denne diskusjonen intill videre. Jeg skal ta en titt på disse når jeg har fått lest meg opp litt. Men jeg har som sagt ikke tid til å holde på med med disse transformatorene i lang tid.

Så da kan vi legge den diskusjonen død for denne gang. Konklusjonen jeg kan komme med så langt er at den ene virker som den skal, og den andre virket ikke som den skulle før jeg byttet rele. Hvorfor dette releet var defekt og hva som evt. feiler den andre vet jeg ikke. Jeg vet bare at den fungerer utmerket etter bytte av rele med full last i nesten en time.

Å slik går no dagan :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Tidligere har jeg tatt opp det med motstand for led pærer på tilhenger og noen innvendinger på tilhengerkontakt adapteret man får kjøpt på Biltema som jeg åpnet og fant ut at det satt 150 ohm motstander inne i denne som er koblet i parallel fra hver krets til jord. Dette var 2 watt motstander.

Jeg tenkte att dette var motstander som kunne være kjekke og ha, så jeg bestillte noen slike fra Aliexpress. En god mannsalder senere så dukket dem altså til slutt opp.
2BE3B784-17C9-47FF-8AF8-6736BE71AA44.jpeg
Så har jeg i tillegg laget meg en simpel "strømforsyner" som gir 5V og 3.3V ut som skal brukes til bread board prosjekter. :thumleft
A0C8FFE8-7EB6-4BC9-ACC9-E231E5CD5CF5.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 14 okt 2021, 23:19
Jeg tenkte att dette var motstander som kunne være kjekke og ha, så jeg bestillte noen slike fra Aliexpress. En god mannsalder senere så dukket dem altså til slutt opp.
Går kjempetregt fra Ali (og sikkert mange av konkurrentene) nå etter sommeren.
Det er vel de generelle problemene med kapasitet på varetransport de nevnte for kort tid siden i media.
Div. ettervirkninger etter covid og et snev av Brexit :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 15 okt 2021, 17:48
Bjerknez skrev: 14 okt 2021, 23:19
Jeg tenkte att dette var motstander som kunne være kjekke og ha, så jeg bestillte noen slike fra Aliexpress. En god mannsalder senere så dukket dem altså til slutt opp.
Går kjempetregt fra Ali (og sikkert mange av konkurrentene) nå etter sommeren.
Det er vel de generelle problemene med kapasitet på varetransport de nevnte for kort tid siden i media.
Div. ettervirkninger etter covid og et snev av Brexit :-k
Ja, man kan ikke ha hastverk når man handler derfra :lol

Men det vet dem jo fleste om og det er ingenting jeg bestiller derfra som haster :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Fikk en ny artig liten dings i posten i dag. Virker nøyaktig nok som et supplement :) kommer også til å kjøpe meg Brymen BM867 multimeter som hovedmultimeter etter hvert.
D69C4B36-5093-4769-ABB5-80402F58DD3C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Merker forøvrig at det vagt begynner å gå inn over meg at jeg faktisk har bestillt meg ny sykkel og at det blir en flott sommertur på meg til neste år. Er en stund til enda, men merker at jeg gleder meg mer og mer.

Triumph Speedmaster 1200 blir en helt ny opplevelse for meg da jeg aldri har kjørt dne før. Kun prøvesittet den i butikken. Utseendemessig mener jeg det ikke finnes noen som slår denne i det segmentet. Nå gleder jeg meg til å komme tilbake der jeg var for ca. 7 år siden hvor jeg cruiset nedover i Sverige med ferskt førerkort på den første cruiseren jeg hadde.

jeg husker turen som om det skulle vært i går. Ikke var det spesielt flotte omgivelser, og ikke var det noen voldsom lang tur heller (Trollhettan) men føleslen jeg hadde når jeg kjørte var helt magisk. Mye av dette hadde med den avslappende sittestillingen å gjøre. Forskjellen er at denne gangen har jeg en sykkel som ser langt bedre ut. En skikkelig gjennomført retro-moderne cruiser som jeg egentlig ikke kan kalle en vaskeekte cruiser. Det er jo egentlig bare en Bobber med bedre plass.

Jeg skal inrømme at jeg lot meg rive med av hestekrefter og alskens teknologi og for all del, det har vært gøy og eie forskjellige sykler, men i bakhodet tror jeg alltid at jeg har vært en cruiser-mann.

En annen ting jeg husker godt med den første sykkelen (cruiseren) jeg hadde var dne første turen min i retning vestlandet og Molde. Jeg kjørte avgårde tidlig på morgenen med helt ny Klim dress. Ja, det var kjølig kl. 06:00 på morgenen, men det ga meg bare litt mersmak og gjorde meg litt mer robust og ikke minst ga det meg noen gode erfaringer vedrørende bekledning etc.

I hjelmen satt jeg på typisk cruiser musikk. Litt country og suste av gårde. Helt alene. Helt utrolig magisk. Nøyaktig den samme følelsen får jeg nok ikke igjen, men klarer jeg og replisere den følelsen sånn noenlunde så er jeg langt på vei til en meget vellykket sommer i 2022 :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Laget meg et kretskort av kretsen jeg har laget som skal holde liv i batteribanken uten at den automatisk slår seg av når man er på tur. Denne kretsen er som tidligere nevnt koblet i parallel og hvert 25. sekund så gir den en puls på 100mA slik at batteribanken ikke slår seg av selv om den ikke lader.

Kretskortet er ikke mer enn 27 x 14mm stort.
easy3.png
easy1.PNG
easy2.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av oivindg »

Hva er tanken med å koble drain til jord på FET'en?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar