Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
-
OnlineBjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Monterte en bryter på kabelen til varmluftspistolen jeg kjøpte i går så jeg slipper og dra ut og inn kontakten hver gang jeg ikke bruker den/ikke bruker den. Litt mer hendig med en bryter.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
I dag har jeg kjøpt meg lenger apparatkabler (3 meter) og en hvit liten tvbenk hylle som passer på kjellerbordet som jeg skal ha lab psu'ene og osiloskopet samt multimeter og loddestasjon i. For å få det litt mer organisert og for å få LITT bedre plass på bordet.
Jeg skal også på sikt bore hull i bordet for å trekke kabler igjennom så ikke disse blir liggende over bordplaten.
Det får bli et lite helgeprosjekt, siden hyllen må modifiseres en smule for å få plass til multimeter og oscilloscope i nederste hylle da denne er kun 17cm. Høy. I midterste hylle skal jeg ha de tre lab psu'ene ved siden av hverandre og toppen blir stående tom, inntil videre. Kjekt å ha et sted å sette feks. Andre ting jeg kommer til å kjøpe på sikt. :)
Jeg skal også på sikt bore hull i bordet for å trekke kabler igjennom så ikke disse blir liggende over bordplaten.
Det får bli et lite helgeprosjekt, siden hyllen må modifiseres en smule for å få plass til multimeter og oscilloscope i nederste hylle da denne er kun 17cm. Høy. I midterste hylle skal jeg ha de tre lab psu'ene ved siden av hverandre og toppen blir stående tom, inntil videre. Kjekt å ha et sted å sette feks. Andre ting jeg kommer til å kjøpe på sikt. :)
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Så hva gjør man når en er rastløs midt på natten og tenker på prosjektet i furtebua vedrørende organisering samt montering av ny hylle på benken etc?
Jo, man setter i gang, slik at alt er mer eller mindre klart til helgen.
Slik så det altså ut før jeg begynte:
Jeg fjernet det meste som sto på bordet slik at jeg kunne t bort det brune papiret på bordet.
Grunnen til papiret var at jeg i utgangspunktet var usikker på hva jeg skulle bruke dette bordet til. Jeg så for meg litt mekking etc. og monterte derfor slike stålplater, som ble dekket av gråpapir når jeg skulle prøve meg litt på elektronikk, og etter det ble den liggende...
Så jeg fjernet disse også, samt de to varmelampene i taket. Disse ble ikke mye brukt da poenget med disse var å leke meg litt med epoxy og herding og epoxy krever temperaturer over 20 grader for å herde skikkelig.
Hylla som jeg kjøpte brukt via Finn fra en lokal person til den nette sum av 50 kroner passet bra. Jeg skulle i utgangspunktet modifisere den den litt ved å flytte den midterste hyllen litt lenger opp for å få plass til Brymen multimeteret under, men det hadde blitt for mye støy klokken 02:00 på natten så jeg droppet det.
Så slik ser det foreløpige ferdige resultatet ut:
Jeg fikk LITT bedre plass og ikke minst ser det mer organisert ut og jeg har de tingene jeg bruker nærmere rekkevidde etc. Må si meg godt fornøyd med nattens innsats i furtebua :)
Benken jeg bygde for tre år siden er bunnsolid og henger på en måte på veggen med støttebein forran. Hele benken er bygget med 50x100mm plank og bordplaten består av ca. 20 stk. 50x50mm lengder som er limt og skrudd i hverandre og overflaten er høvlet og malt med spesiell gulvbeis som er enormt slitesterk.
Man kunne regelrett ha parkert en bil på dette bordet. Det amme gjelder forøvrig hyllene ved siden av bordet, som også er bygget med 50x50mm og 50x100mm plank. Alt er skrudd OG limt. :)
Jo, man setter i gang, slik at alt er mer eller mindre klart til helgen.
Slik så det altså ut før jeg begynte:
Jeg fjernet det meste som sto på bordet slik at jeg kunne t bort det brune papiret på bordet.
Grunnen til papiret var at jeg i utgangspunktet var usikker på hva jeg skulle bruke dette bordet til. Jeg så for meg litt mekking etc. og monterte derfor slike stålplater, som ble dekket av gråpapir når jeg skulle prøve meg litt på elektronikk, og etter det ble den liggende...
Så jeg fjernet disse også, samt de to varmelampene i taket. Disse ble ikke mye brukt da poenget med disse var å leke meg litt med epoxy og herding og epoxy krever temperaturer over 20 grader for å herde skikkelig.
Hylla som jeg kjøpte brukt via Finn fra en lokal person til den nette sum av 50 kroner passet bra. Jeg skulle i utgangspunktet modifisere den den litt ved å flytte den midterste hyllen litt lenger opp for å få plass til Brymen multimeteret under, men det hadde blitt for mye støy klokken 02:00 på natten så jeg droppet det.
Så slik ser det foreløpige ferdige resultatet ut:
Jeg fikk LITT bedre plass og ikke minst ser det mer organisert ut og jeg har de tingene jeg bruker nærmere rekkevidde etc. Må si meg godt fornøyd med nattens innsats i furtebua :)
Benken jeg bygde for tre år siden er bunnsolid og henger på en måte på veggen med støttebein forran. Hele benken er bygget med 50x100mm plank og bordplaten består av ca. 20 stk. 50x50mm lengder som er limt og skrudd i hverandre og overflaten er høvlet og malt med spesiell gulvbeis som er enormt slitesterk.
Man kunne regelrett ha parkert en bil på dette bordet. Det amme gjelder forøvrig hyllene ved siden av bordet, som også er bygget med 50x50mm og 50x100mm plank. Alt er skrudd OG limt. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Fikk også litt "Solder mask" (usikker på hva alle disse benevnelsene av produkter er på norsk). Det er altså en slags "epoxy" man bruker på kretskort for å isolere baner som ligger åpne. Kan også brukes som "lim" for å feste småting til kretskort. Herdes ved hjelp av UV lys.
Desverre var den medfølgende lykten med UV lys i beste fall lite effektiv, så en ny 10W UV lykt er bestillt og på vei i posten :)
Desverre var den medfølgende lykten med UV lys i beste fall lite effektiv, så en ny 10W UV lykt er bestillt og på vei i posten :)
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Testet denne MaAnt D1 pennen i dag ved å fjerne "solder mask" fra et kretskort for å frigjøre banen under. Dette gjøres ofte når man reparerer kretskort etc.
Her er en video av pennen i bruk under et mikroskop:
Her er et bilde etter påføring av ny "solder mask" som ble herdet ved hjelp av UV lys: Vanskelig å vise hvor lite dette kretskortet er, så her har jeg et bilde av målene.
Her er en video av pennen i bruk under et mikroskop:
Her er et bilde etter påføring av ny "solder mask" som ble herdet ved hjelp av UV lys: Vanskelig å vise hvor lite dette kretskortet er, så her har jeg et bilde av målene.
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Fikk en "Cliff Quick Tester" i posten i dag. Dette er en liten sikkerhetsmodul som gjør at man kan teste 220V lamper etc. som ikke har støpsel på ledningen. Kan også brukes til andre diverse testformål selvsagt.
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Byttet kabel på denne i dag med en litt tykkere og bedre samt mer fleksibel gummikabel. Jeg trengte heller ikke så lang kabel, så den ble også litt kortere :)
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Lørdag 24. september har jeg og Cutless planer om å møtes ett sted på halveien mellom Fredrikstad og Bartebyen for å ta noen pils på en hytte inkludert overnatting. Da får jeg også tatt nysykkelen hans i nærmere øyesyn :)
Det blir vel på en måte sesongens siste "langtur" dette for min del tror jeg.
Men klart, det er værforbehold.
Det blir vel på en måte sesongens siste "langtur" dette for min del tror jeg.
Men klart, det er værforbehold.
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Her om dagen reserverte jeg en ny iPhone 14 pro Max. mest grunnet kameraet. Min nåværende iPhone 12 Pro Max er slett ikke en dårlig telefon det heller, men kameraet på 14 pro Max skal være en ganske bra oppgradering, så da klinte jeg til.
Når jeg får den vet jeg ikke, men det er ingen hast for min del :)
Når jeg får den vet jeg ikke, men det er ingen hast for min del :)
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bestilt 14 Pro selv, har iPhone 10, som fungerer, men batteriet begynner å bli slitent og høyttalerne virker ikke lenger.
Jeg har troa på at den kommer ganske fort jeg
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Er nok en ganske massiv oppgradering i forhold til 10'ern :)FredrikE24 skrev: 16 sep 2022, 07:07 Bestilt 14 Pro selv, har iPhone 10, som fungerer, men batteriet begynner å bli slitent og høyttalerne virker ikke lenger.
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Siterer min egen post for å fortelle at en noe kraftigere UV lykt ankom i posten i dag. Gleder meg til å teste denneBjerknez skrev: 09 sep 2022, 04:03 Fikk også litt "Solder mask" (usikker på hva alle disse benevnelsene av produkter er på norsk). Det er altså en slags "epoxy" man bruker på kretskort for å isolere baner som ligger åpne. Kan også brukes som "lim" for å feste småting til kretskort. Herdes ved hjelp av UV lys.
6.JPG

PS! Bikkja følger med i bakgrunnen!
UV lykt? Sender den UV lys?
Kjekt å bruke briller da :)
Kjekt å bruke briller da :)
"Do the right thing"
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Jepp. Ikke meningen man skal glane inn i den nei

- FredrikE24
Synlig UV-lys er ikke så farlig
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Har ikke satt meg så veldig inn i hva som er farlig og ikke med UV-lys, men vet nok til at man ikke bør lyse rett i øynene.
Men utdyp gjerne hva som er farlig og ikke og hva man bør unngå etc.

https://www.fhi.no/ml/miljo/straling/ul ... -straling/
Effekt på øyet – snøblindhet, akutt hornhinnebetennelse (keratitt)
Den dypeste inntrengning av UV inn i kroppen skjer gjennom øyet. Øyet er delvis beskyttet mot direkte sollys av øyebryn, øyelokk og vipper. Akutte øyeskader forårsaket av solen skyldes oftest forsterking av UV-eksponeringen gjennom refleksjon (opptil 80-90 %) fra snø, derav navnet snøblind. Ultrafiolett stråling med kortere bølgelengde enn 300 nm absorberes i hornhinnen og kan gi akutte effekter som hornhinnebetennelse (snøblindhet, keratitt), som går over i løpet av en ukes tid (kan behandles med øyedråper).
Guess how I know :)
Effekt på øyet – snøblindhet, akutt hornhinnebetennelse (keratitt)
Den dypeste inntrengning av UV inn i kroppen skjer gjennom øyet. Øyet er delvis beskyttet mot direkte sollys av øyebryn, øyelokk og vipper. Akutte øyeskader forårsaket av solen skyldes oftest forsterking av UV-eksponeringen gjennom refleksjon (opptil 80-90 %) fra snø, derav navnet snøblind. Ultrafiolett stråling med kortere bølgelengde enn 300 nm absorberes i hornhinnen og kan gi akutte effekter som hornhinnebetennelse (snøblindhet, keratitt), som går over i løpet av en ukes tid (kan behandles med øyedråper).
Guess how I know :)
"Do the right thing"
Jeg tror vel at lampen din ikke har den type UV lys.
Helt vanlig glass filtrerer bort farlige bølgelengder. Kanskje lampen din har klart glass foran pæren/"pæren"
:)
Helt vanlig glass filtrerer bort farlige bølgelengder. Kanskje lampen din har klart glass foran pæren/"pæren"
"Do the right thing"
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Ja, det er et klart glass forran LED dioden. Uansett så skal denne lykten brukes til å herde "epoxy" etc. og den slår seg automatisk av etter 6 sekunder. Den er laget for akkurat det formålet jeg har kjøpt den til :)Relax skrev: 22 sep 2022, 18:14 Jeg tror vel at lampen din ikke har den type UV lys.
Det står at bølgelengden er 395 på esken vertfall og at lysstyrken er 10W.
- FredrikE24
Er UV-lyset godt innenfor det synlige spekteret så er det ikke så farlig, dette lyset finner man på alle diskoer omtrent.
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Ja, husker i mine yngre dager. Jeg befant meg i et såkalt hard techno miljø og de fleste av oss hadde noe vi kalte "Black Light" hjemme på gutterommet. Tøft fordi alt som var hvitt ble VELDIG hvitt og støv syntes veldig lett etc. å selvsagt også refleksene på technoklærne vi hadde på oss.FredrikE24 skrev: 22 sep 2022, 19:55 Er UV-lyset godt innenfor det synlige spekteret så er det ikke så farlig, dette lyset finner man på alle diskoer omtrent.
Sist jeg var ute og opplevde slike lys må vel ha vært på dassene på Oslo S

-
OnlineDomino
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Det er nok ikke alle som ville føle seg komfortabel med å ha black light på gutterommet...
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Sikkert ikke. Vertfall ikke i dag…kanskje.Domino skrev: 23 sep 2022, 09:51 Det er nok ikke alle som ville føle seg komfortabel med å ha black light på gutterommet...
- FredrikE24
Enkelte aktiviteter setter mer spor som er godt synlige i blacklight enn andre på promperommet.